Tämän näköisellä ohjelmalla on tullut tehtyä syksystä asti ja nyt pitäis saada jotain vaihtelua treeniin kun tuntuu että kehitys on pysähtynyt. Kerran viikossa tulee tehtyä kyseinen kierto. Olen tykännyt tehdä kyseisellä ohjelmalla missä rinta ja selkä liikkeet eivät vie tehoja hauiksilta ja ojentajilta, koska ne tehdään eri päivänä. Pientä vaihtelua olen harrastanut ns. apuliikkeiden osalta mutta pääliikkeet ovat pysyneet samana.
1. Treeni: Rinta, Selkä
Leuat: lisäpainoilla (leveä myötäote) 3x6-8
Penkki: MIKE 2x6
Vinopenkki kp:lla: 3x8
Kulmasoutu: 3x8-10
Ristikkäistalja/peckdeck: 3x10
Alatalja: 3x8-10
2. Treeni: Olkapäät, Kädet
Dippi lisäpainoilla: 3x8
Pystypunnerrus tangolla: 3x6-8
Hauiskääntö kp:lla: 3x10
Ranskalainen punnerrus: 3x8
Vipunostot sivulle: 3x10
Hauiskääntö tangolla. 3x6-8
3. Treeni: Jalat+mave
Kyykky: 3x8-10
Prässi/Hack-kyykky: 3x8
Reiden ojennus: 3x10
Reiden koukistus: 3x10
Pohkeet: 3xmax
Mave: 3x6-10
Mites tuo palautuminen 1. ja 2. treenin välillä? Tää nyt pisti ekana silmään. 1. treenin kovat punnerrukset verottaa aika paljon tuon 2. treenin tekemistä täydellä kapasiteetillä. En tekis itse noin. Työntävät-Jalat-Vetävät tai tuon peilikuva Vetävät-Jalat-Työntävät on IMO paras systeemi 3-jakoiselle ohjelmalle (tai se on sellaisenaan vaan niin fiksu jako, että ei sitä helposti kannata lähteä rikkomaan). Osa taitaa vaan treenata turhan kevyesti tän 3-jakoisen, kun niin ihme variaatioita tästä välillä näkee. Noniin ja sitten tuo maastaveto tuolla jalkapäivänä... Itse tekisin vedon selkäpäivänä, kun mun mielestä se on enemmän selkäliike (ottaa se toki jalkoihinkin), mutta jos sen välttämättä haluut jalkapäivänä treenata, niin tee se edes tuolla treenin alussa. Just, siinä heti kyykyn jälkeen. Ai on raskasta? No kuka alunperin käski tehdä jalkapäivänä? ;)
Mites nuo 1. ja 2. treeni oikeen menee? Treenaatko nuo liikkeet liikepareina vuorotahtiin, kun on tuollain edestakas pomppimista lihasryhmien kesken? Kyllä mä taas suosittelisin näissä lihakset-kerran-viikkoon-"hapetus"-ohjelmissa treenaamaan ihan järjestyksessä lihasryhmä kerrallaan. Jotenkin onnistuu paremmin keskittymään siihen yhteen tiettyyn lihasryhmään kerralla (kuin kahteen samaan aikaan), lihakset kun täytyy saada niin maksimaaliseen pumppiin.
Niin ja semmoinen kysymys, että kuinkas kauan olet treenannut? Jos sulla on liikkeisiin sellaista perusvoimaa (ja touchia) ehtinyt kehittyä, niin ettet enää liikkeiden tekniikan harjoitteluun varsinaisesti keskity, suosittelin vaihtamaan apuliikkeitä paljon useammin. Enimmäkseen eri variaatioita samoihin liikkeisiin -> käsipaino/tanko- ja oteleveysvaihteluja sekä vaihtelet liikkeiden sarjamääriä: esim. Rinta: liike A, 4 sarjaa, liike B, 4 sarjaa -> seuraavassa rintatreenissä: liike A, 2 sarjaa, liike B, 6 sarjaa jne... Fiiliksen mukaan (eli mikä liike tuntuu sinä päivänä kulkevan, niin voit tehdä sitä vähän enemmän ja jotain toista sitten vähemmän), kunhan pidät huolen, että lihasryhmän yhteenlaskettu sarjamäärä pysyy suht samoissa lukemissa + lihasryhmien sarjamäärät suhteessa keskenään pysyy järkevissä mittasuhteissa (eli ei hauiksille 20 sarjaa ja selälle jotain 5). Tuo mukavasti ärsykettä lihaksiin, kun treenit eivät ole toistensa kopioita. Ainakin apuliikkeiden osalta joka treeni saisi olla hieman erilainen, kuin edellinen samojen lihasryhmien treeni oli.
Lisää myös vatsalihasliikkeitä treeniohjelmaan.