3-jakoinen

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tällästä 3-jakosta oon tässä nyt vähän pähkäilly. Kiertona 3 on ja 1 off. Kommentteja muustakin kun että prässin tilalle kyykky? Vatsat jokatoinen treenikerta jollain metodilla. Ehdotuksia? Mieluiten kokeneemmilta eikä kaltaisiltani amatööreiltä :D :piis:

Jalkapäivä

Prässi 4x10
SJMV 4x10
Hack-kyykky 4x10
Pohkeet 4x15
Etu- ja takareiskat koneessa vaikka supersetteinä 3x15

Rinta/Olkapää/Ojentaja

Penkki 4x10
Vinopenkki kässäreillä 4x10
Pystypunnerus kässäreillä 4x12
Vipareita takaolkapäille 4x12
Ojentajia taljassa 4x12

Selkä/Hauis

Mave 4x5
Ylätalja 4x10
Kulmasoutu 4x10
Hauiskääntö scottipenkissä 3x10
Hammerkääntö 3x15

En kyllä tekisi minäkään 3 treenipäivää peräkkäin. 1on 1off systeemillä tai sitten ihan vaan kerran viikossa tuo kierto, mutta ei tosiaan kaikkia kolmea treenipäivää peräkkäin. Tuossakin ohjelmassa kuuluisi tulla noin viikon lepo jokaiselle lihasryhmälle ennen seuraavaa rääkkiä, joten aika surutta tulisi rääkätä lihakset kukin vuorollaan (esim. ottaa vähän pakkotoistoakin välillä). Tarkoittaa, että ei kannata ahnehtia ja saada tuota näyttämään vain paperilla hyvältä tekemällä tuo koko setti kahteen kertaan viikossa. Ja sitten se (ainakin) tämän ohjelman välttämättömyys: sarjojen ja liikkeiden vaihtelu. Juuri tuota samaa ohjelmaa, joka tuossa nyt on esillä ei kannata treenata joka kerta. Tuo olkoon vain esimerkki yhdestä treeniviikosta. Edellisen viikon, seuraavan viikon, sitä seuraavan viikon jne. ohjelman kuuluisi näyttää ainakin hieman erilaiselta (liikkeiden ja sarjojen osalta), kuitenkin ohjelman runko säilyttäen järkevästi. Kyykky, penkki ja maastaveto tulee treenata "aina", mutta nuo apuliikkeet saa vaihdella aika mielinmäärin, kunhan kokonaissarjamäärä pysyy suht samana. Sehän on muutenkin kivempaa, kun ei tarvitse treenata mitenkään puuduttavan kaavamaisesti, vaan voi spontaanisti treenata sitä mikä tuntuu juuri sinä päivänä kulkevan. Kuitenkin, edelleen muistaen ohjelman perusrungon eli selkäpäivä on tietysti selkätreeniä eikä rintaa. :)

Niin ja tuo jako on kyllä ihan hyvä.

itse treenasin juuri tuolla jaolla 3on 1off intin vikat puoli vuotta ja kehityin enemmän kuin koskaan. Ja vielä intissä ja tottakai natuna. Ei vain pitää jokaista sarjaa vetää failureen ja pitää sarjamäärät kohtuullisina viikkoa kohden.

Sitten omaan asiaan. Osaako joku kertoa käytännön kokemuksia kahden 3-jakoisen sekoittamisesta? Eli tyylii alkuviikko 3on 1off systeemillä voimapainotteisesti 1. Jalat 2. Rinta, ojentajat, olkapäät 3. Selkä, hauis JA loppuviikosta pitemmillä sarjoilla, samalla 3on 1off tyylillä 4. Jalat 5. Rinta, selkä 6. Kädet, olkapäät.

Kyllä mä nyt ajattelin ottaa siitä ekasta neuvosta mallia että Jalkapäivä - Välipäivä - Rinta/Olka/Ojentaja - Selkä/Hauis - Välipäivä --> alusta. Menee ihan liian harvaksi mun makuun se samojen fileiden treenaaminen jos menee 1 on ja 1 off.. Sit viel jos sattuu ettei jostain syystä pääse salille joku kerta niin tuntuu että siitä on ikuisuus kun on viimeksi tehnyt mitään.

Eli siis kannattavaa on vaihdella vaikka "joka kerralla" vähän liikkeitä? Kahta samanlaista jalkapäivää ei ole peräkkäin esimerkiksi? Ehkä sitä kyykkyäkin vois joskus kokeilla satunnaisesti...... En kyllä sit keksi oikeen mitään muita jalkaliikkeitä. No askelkyykky tietty :rolleyes:

Entäs noiden liikkeiden määrä per treeni. Onko toi ihan ok vai pitäiskö tohon lyödä sit vaikka niitä sivuolkapäitä viel samalle (olkapää)päivälle? No menee taas ehkä turhan tarkaksi säätämiseksi.

Eli siis kannattavaa on vaihdella vaikka "joka kerralla" vähän liikkeitä? Kahta samanlaista jalkapäivää ei ole peräkkäin esimerkiksi? Ehkä sitä kyykkyäkin vois joskus kokeilla satunnaisesti...... En kyllä sit keksi oikeen mitään muita jalkaliikkeitä. No askelkyykky tietty :rolleyes:
Lihas ei tiedä, että rasitatko sä sitä esimerkiksi hackilla vai prässillä. Itse kierrätän 3-jakoisessani useampaa eri treeniä, koska haluan treenien olevan vaihtelevia ja erilaisia. Samojen liikkeiden veivaaminen kerta toisensa jälkeen suoraan sanottuna syö miestä.

Entäs noiden liikkeiden määrä per treeni. Onko toi ihan ok vai pitäiskö tohon lyödä sit vaikka niitä sivuolkapäitä viel samalle (olkapää)päivälle? No menee taas ehkä turhan tarkaksi säätämiseksi.
Se miksi minä ehdotin sivuolkapäiden lisäämistä johtuu pelkästään siitä, että etuolkapäät (joihin pystypunnerrus pääasiassa vaikuttaa) ottaa hittiä kaikissa punnerrusliikkeissä - etenkin penkatessa. Sen takia itse jättäisin etuolat pikkusen paitsioon sivuolkapäihin ja takaolkapäihin verrattuna. Mutta tuossa itse toteuttaisin niin, että tekisin olkapäätreenissä pystistä kaksi kovaa työsarjaa ja vipareita sivulle neljä sarjaa. Takaolkapäät itse treenaan selän kanssa.

Yritä ajatella se liikemäärä vaikkapa niin, että treenipäivän suurimmalle lihasryhmälle eniten liikkeitä ja pienimmälle vähiten.

Jees, kiitoksia neuvoista. Raportoin tulevaisuudessa miten miehen kävi :D

Kyllä mä nyt ajattelin ottaa siitä ekasta neuvosta mallia että Jalkapäivä - Välipäivä - Rinta/Olka/Ojentaja - Selkä/Hauis - Välipäivä --> alusta. Menee ihan liian harvaksi mun makuun se samojen fileiden treenaaminen jos menee 1 on ja 1 off.. Sit viel jos sattuu ettei jostain syystä pääse salille joku kerta niin tuntuu että siitä on ikuisuus kun on viimeksi tehnyt mitään.
Pientä mutuilua, mutta luulisin tuon 1on 1off systeemin olevan hyödyllinen siinä, että annetaan vähän paremmin lepoa keholle, kun ei tule yhtäkään perättäistä salipäivää. Itse olen sitä koulukuntaa, että esim. 3-jakoisessa treenataan aika lailla tappiin asti (eli failuresarjoja treeneistä löytyy) ja lepoa annetaan sitten vähän pidempään kullekin lihasryhmälle ennen seuraavaa rääkkiä. Kyllähän lihas myös varmasti kasvaa tuolla plankin kertomalla tavalla, mutta onko se enää "puhdas" 3-jakoinen, jos lihasryhmät treenataan kuitenkin läpi 2 kertaa viikossa? Minusta se on enemmänkin hajoitettu 2-jakoinen. Samahan se toisaalta miksikä ohjelmaa haluaa nimittää, mutta itse olen mieltänyt 3-jakoisen treenattavan juurikin sillä tyylillä, että kaikki mehut imetään kerralla treenattavasta lihasryhmästä ja sitten onkin pidempi lepo ennen uutta saman lihasryhmän treeniä.

Tuossa on ainakin ideana se, että ei turhaan pilata ns. päivän kuntoa/fiilistä esim. jotain tiettyä liikettä kohtaan jonkun kaavamaisuuden takia. Tarkoittaa sitä, että jos sulla esim. selkäpäivänä kulmasoutu tuntuu joku kerta kulkevan aivan helvetin hyvin, niin voit ihan hyvin tehdä siinä "extrasarjaa" verrattuna siihen mitä alkuperäisessä ohjelmassa lukee. Eli ei pilata hyvää draivia sillä, että ohjelman mukaan pitäisi siirtyä seuraavaan liikkeeseen esim. ylätaljaan, vaikka vielä tuntuisi hyvin menevän parikin sarjaa kulmasoutua. Ja taas jos joku kerta vaikkapa kulmasoutu ei oikein kulje, niin turhaan sitä treenaa juuri niinkuin ohjelma sanoo, vaan tekee niitä selkäliikkeitä, jotka juuri sinä päivänä tuntuu toimivan. Nämä extrasarjat voivat sitten olla pois jostain toisesta liikkeestä esim. ylätaljasta, jotta selän yhteissarjamäärä olisi suht sama kuin yleensä on ollut, mutta ei tuokaan niin pilkuntarkkaa tarvitse olla. Lopullisia sarjoja selälle voi olla vaikka 10-15 väliltä. Kunhan vaan itse tunnet, kun olet tarpeeksi rääkännyt tiettyä lihasta, että nyt se on tältä päivältä "valmis", jonka jälkeen voi siirtyä seuraavan lihasryhmän kimppuun.

Tuo on sellaista spontaania soveltamista ja oman kehon kuulostelua, ei sen monimutkaisempaa. Vaikka sarjapainoja tulisikin hieman lisää, niin kyllähän keho ennen pitkää tottuu siihen, jos aina on ne samat 3 sarjaa tota ja sit seuraavat 3 sarjaa taas sitä samaa kuin viimeksikin tässä vaiheessa jne. joka kerta identtinen treeni. Joku 1-jakoinen on tässä pikkainen poikkeus, koska ymmärtääkseni niillä on tarkoitus saada rakennettua jonkin näköinen peruspohja sarjapainoille, "uusi alku" tai jotain vastaavaa.

Viime kesänä mun 3-jakoinen ohjelma näytti paperilla tältä:

Rinta, olkapäät, ojentajat:
Penkki/Vinopenkki 3-4 sarjaa + n. 6 muuta rintalihasliikettä
n. 6 sarjaa olkapäitä
n. 4-5 sarjaa ojentajia

Jalat:
Kyykky 3-4 sarjaa +n. 7-9 sarjaa muuta reisilihasliikettä
Pohkeet n. 4-5 sarjaa

Selkä, hauis:
Maastaveto 3-4 sarjaa + n. 6-8 muuta selkälihasliikettä
n. 5-7 sarjaa hauiksille

+vatsoja tein lähes joka kerta muutaman sarjan erilaisia liikkeitä.
Nuokin sarjamäärät ovat suuntaa antavia - silloin olin valmis, kun tunsin, että nyt lihas on täydessä pumpissa ja pientä pahan olon tunnetta pukkaa :D

Tokihan tuo soveltaminen vaatii, että hieman on jo treenannut. Ja esim. aloittelijan on helpompi tukeutua johonkin tiettyyn treeniohjelmaan aluksi, jotta oppii ja saa aikaiseksi edes jonkin näköistä progressiota. Mutta jos omaa kehoa osaa kuunnella ja liikkeiden tekniikat ovat hallussa, niin parempi se on kun ei jämähdä tekemään aina täsmälleen samalla tavalla.

Mikä olisi hyvä jako, jos käy 4 kertaa viikossa puntilla?
Esim:

1. Rinta, Hauis (ma)

2. Jalat (ti)

3. Olkapää, Ojentaja (ke)

4. Selkä (pe)

Riippuu tietysti, että miten usein viikossa haluat treenata kaikki lihasryhmät läpi? Yllä oleva esimerkki on tietysti tapa, jolla treenataan kerran viikkoon kukin lihasryhmä läpi.

Mulla nyt kokeilussa hieman erilainen 3-jakoinen. Aiemmin 1-jakoinen 3x viikkoon, sarjoja pääliikkeissä 3 ja toistoja 6. Nyt sitten haetaan vaihtelun vuoksi vähän volyymiä:

Treeni 1:
Penkkipunnerrus 10x10
-Viparit sivulle 3x
-pushdown 3x
-Vatsat

Treeni 2:
Kulmasoutu Tangolla 10x10
-Leuat vastaote 3x
-hauisliike 2x

Treeni 3:
Kyykky 10x10
-pohjenousu 5x
-Vatsat

3on1off

Pääliikkeissä jää viimeisissäkin sarjoissa toisto varastoon. Palautukset pääliikkeissä 2min, kyykyssä tosin usein vähän joutuu venymään että pulssi laskeutuu inhimilliselle tasolle.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
10x10? Eikö vähemmällä tule tulosta?

Ohhoh... Muista, että vähemmän on enemmän, niinkuin sanotaan. :)
Ihan mielenkiintoinen kokeilu (joskin melko yksipuolinen), mutta tuo 10x10 ei saisi olla mikään itseisarvo. Kuuntelet kehoa ja kun tunnet olevasi valmis, niin se on siinä. Ei kannata väkisin yrittää saavuttaa tuota 10x10 (tuo 10 sarjaa on kuitenkin sen verran paljon), jos esim. joku kerta tuntuu 8x10 jälkeen jo hyvältä siirtyä seuraavaan liikkeeseen. Siinä pilaa vaan treenin, jos on liian kiveen hakattu systeemi, jota ei halua tilanteen tullen soveltaa.

jako

itellä kans kolmijakonen:

selkä- hauis
rinta- olkapää- ojentaja
reidet- pohkeet

tosiaan välillä rupee loppuun mehut jos vetää täs järjestyksesä. Siksi (mm. tänään) välillä vaihtelen "vuoroja" vähän kuin kaks jakoisessa että selkähauis- jalat- rintaolkaojentaja- jalat-selkähauis-rintaolkaojentaja. Ymmärsiköhän ny kekää... :D Muuten yrittää pysyy tos jaossa mut välillä kropan pikku shokeeraaminen on vaa hyvä juttu ;)

Sellasta kyselisin, että.. Oon alottamas tän kolmijakosen jaolla
1. Selkä ja hauis
2. Rinta, olkapää, ojentaja
3. Jalat vatsa

oisko korjattavaa? Meinasin 2-4 liikettä per lihas, lihaksen koosta riippuen.
Mietityttää vaa toi et millä tehol nää treenit vedän? meinasin kiertoo 2on1off.
Ei vaa ihan 100% tehoo ettei ihan mee paikat tukkoo?

Sellasta kyselisin, että.. Oon alottamas tän kolmijakosen jaolla
1. Selkä ja hauis
2. Rinta, olkapää, ojentaja
3. Jalat vatsa

oisko korjattavaa? Meinasin 2-4 liikettä per lihas, lihaksen koosta riippuen.
Mietityttää vaa toi et millä tehol nää treenit vedän? meinasin kiertoo 2on1off.
Ei vaa ihan 100% tehoo ettei ihan mee paikat tukkoo?

Oletko minkälaisesta treeni ohjelmasta siirtymässä tohon? Kannattaa huvikseen kokeilla tälläistä vaikka, jos on aiemmin ollut esim. selkä ja hauis treeni samassa.

1. Selkä, olkapäät ja ojentajat
2. Jalat, vatsat ja kyljet
3. Rinta, hauis, ja forkut

Vedä jokainen treeni täydellä teholla(paitsi kevytviikko), hanki vaihtelua liikkeisiin(eri liikkeitä ja droppisarjoja jne.) ja toistojen määriin. Treenaa vaikka maanantaisin toi 1, ja keskiviikkona 2 ja sit perjantaina vaikka 3. Tai miten tykkäät, kunhan pidät parin päivän välin vähintään tuossa 1 ja 3 treenin välillä.

Oletko minkälaisesta treeni ohjelmasta siirtymässä tohon? Kannattaa huvikseen kokeilla tälläistä vaikka, jos on aiemmin ollut esim. selkä ja hauis treeni samassa.

1. Selkä, olkapäät ja ojentajat
2. Jalat, vatsat ja kyljet
3. Rinta, hauis, ja forkut

Vedä jokainen treeni täydellä teholla(paitsi kevytviikko), hanki vaihtelua liikkeisiin(eri liikkeitä ja droppisarjoja jne.) ja toistojen määriin. Treenaa vaikka maanantaisin toi 1, ja keskiviikkona 2 ja sit perjantaina vaikka 3. Tai miten tykkäät, kunhan pidät parin päivän välin vähintään tuossa 1 ja 3 treenin välillä.

Elaston 2-jakosesta oon siirtymässä. Meinasin tota 2on1off kiertoo paukuttaa

Onko järkeä?

Tälläsessä jaolla:
1.Rinta,olkapäät,ojentaja
2.Selkä,hauis
3.Jalat

1.Penkki 4x10/kapeapenkki
2.Peck-deck3x10

3.pystypunnerrus 3x10
4.viparit sivulle 3x10

5.ranskis
6.Ojentaja taljassa (ei aina)

Selkä hauis pv
1.Maastaveto 4x10
2.ylätalja 3x10

3.Hauis-scott 3x10
4.Hauis kässäreil 2x10

Jalat
1.kyykky 4x10
2.koukistus 3x10
3.ojennus 3x10

Lihasmassaahan haen että ku viikkoon tulee vielä 2 futistreenit.

Tälläsessä jaolla:
1.Rinta,olkapäät,ojentaja
2.Selkä,hauis
3.Jalat

1.Penkki 4x10/kapeapenkki
2.Peck-deck3x10

3.pystypunnerrus 3x10
4.viparit sivulle 3x10

5.ranskis
6.Ojentaja taljassa (ei aina)

Selkä hauis pv
1.Maastaveto 4x10
2.ylätalja 3x10

3.Hauis-scott 3x10
4.Hauis kässäreil 2x10

Jalat
1.kyykky 4x10
2.koukistus 3x10
3.ojennus 3x10

Lihasmassaahan haen että ku viikkoon tulee vielä 2 futistreenit.

Rinnalle, selälle ja jaloille tulee liian vähän sarjoja. Lisää noihin jokaiseen 1 liike lisää teet sitä noin 3 sarjaa, samat toistot kun muissakin. Rinnalle (esim. vinopenkki), selälle (esim. kulmasoutu) ja jaloille (esim. askelkyykky). Ja sit tuo maastaveto. Ei missään nimessä mitään 10 toiston sarjaa. 8 ihan maksimi. Melkeinpä vitosia tai kutosia suosittelisin tekemään.

Miltä tälläinen setti näyttäisi?

1. Olkapäät, kädet

pystypunnerrus x2
viparit sivulle x4
takaolkapääsoutu x2

hauiskääntö, tanko x4
hauiskääntö, kp yksitellen x2

dippi x4
pushdown taljassa x2

(pohkeet x4 + selkää pari settiä kevyesti)

2. jalat

kyykky x5
prässi x3
ojennukset x2

romanialainen mave x5
koukistukset x5

pohkeet x4

3. rinta, selkä

penkki x 5
vinopenkki, kp x3

leuat x4
alatalja x4
kulmasoutu x2

(etu- ja takareisiä köykösesti)

Vatsaa sitten vedetään pari kertaa viikkon, missä nyt kerkeää. Onko jo liikaa tuossa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom