Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä kannattaa tosiaan vaihdella noita toistoalueita. Esim näin:
1-2kk pitkä perusvoima 8-15
1-2kk lyhyt perusvoima 4-6
1kk maksimivoima 1-3 + päälle perusvoimaa hiukan niin ei ole sitten uuden kierroksen alettua niin unessa perusvoimasarjojen suhteen.
Tuohon käyttämääsi runkoon tekisin kyllä pieniä muutoksia jättämällä ainakin pystypunnerruksen pois toisesta treenistä. Tuossa yllä kirjoittamani jako on aika hyvä vaikka itse sanonkin.
Toisessa treenissä on pystypunnerruksen tilalla ollut vipunostot, eli niitä vaihdelen. Miksi jättäsit sen pois? En ole tosiaan aiemmin vaihtanut toistomääriä, koska en ole päässyt täysin säännöllisesti treenaamaan, vaan on välillä tullut useampia viikon taukoja.
Mä oon nyt vähän lukossa treeniohjelman kanssa, tarkoitus olisi alkaa keskittymään enemmän crossfitiin ja sen ohella puuhastella sitten salilla siihen sopivaa treeniä (on siis mitä?) Oon nyt tehny 5-jakoista, 1-jakoisesta mulla ei oo mitään kokemusta. Mulla on vähän paha tapa sortua hifistelyyn ja hinkuttamiseen, eli nyt tarvis sitten päästä turhista eristävistä liikkeistä ainakin suurimmaks osaks eroon. En oikein vielä tiedä että ehdinkö salille 2 vai 3 kertaa viikossa, mutta CF:ssä on tarkoitus käydä sen 3 kertaa viikossa.
Sitten mun kehityksessä on vielä ongelma tuolla takareisi/pakara osastolla, sinne on pakko ottaa jotain eristävää mukaan kyllä ainakin silloin tällöin.
TREENI NRO 1
1. Maastaveto/rinnalle veto/raakatempaus 6-8
2. Penkkipunnerrus 8-10
3. Leuanveto/ylätalja vastaote 10-12
4. Pystypunnerrus 10-12
5. Hauiskääntö 8-10
6. Pohkeet 10-12
TREENI NRO 2
1. Etukyykky/valakyykky 8-10
2. Ojentajat 10-12
3. Kulmasoutu tangolla/käsipainoilla/koneessa 6-8
4. Vipunostot 10-12
5. Leveä taljakyykky+pakarapotku taljassa superina 10-12
6. Vatsat 12-15
En tiedä onko tämän suuntaisessa mitään järkeä? Tarkoituksena tietysti varioida erilaisia liikkeita ja noita /-viivalla eroteltuja kierrättäisin, eli yhdessä treenissä vain jokin noista liikkeistä. Varsinkin 1. liikkeissä aluksi on jonkin verran tekniikkojen hiomista, mutta suurin piirtein sarjoja 3-4 ja toistomäärät 6-12, vähän liikkeestä riippuen (tosin leukoja en jaksa vetää kuin kolme :D )
Sanokaa fiksummat jotain, tarkoitus olisi nyt laittaa ohjelma testiin ja kesäkuussa on sitten aika lisätä CF treenit siihen kolmeen kertaan viikossa, kun nyt käyn vain kerran viikossa.
Kertokaa mielipiteitä laatimastani 1 jakoisesta. 3 kertaa viikossa aijon tehdä ja koostuu A ja B treenistä joita kierrätetään.
A. treeni.
1.Kyykky 3x8
2.Suorinjaloin maastaveto 2x8 (ite teen käsipainoilla koska en oo mavea ennen tehny kunnolla)
3.Penkkipunnerus 3x8
4.Kapeavastaote leuanveto 3x8 lisäpainoa tarvittaessa. Supersettaan siihen heikkoja olkapää lihaksia vahvistavan liikkeen YTWL jota 5 toistoa aina kun lepää leuanvedoista mutta en laske sitä kunnon treeniliikkeeksi koska se ei ole energiaa vievä ja se on enemmän ryhtiä parantava liike, kuin massaliike.
5.Viparit sivuille 3x8
6. Superset: suorat vatsalihakset ja vinot vatsalihakset 3x8 molempia. Esim jumppapallorutistus ja cable woodchops(kattokaa netistä miten tehdään)
B. treeni
1.kyykky 3x8
2.seisoen käsipainopystypunnerrus 3x8
3. kapeallavastaotteella leuanveto.lisäpainoa tarvittaessa
4.kapea penkki 3x8 ja taas supersetattuna YTWL olkapääliike 5 toistoa.
5. viparit takaolkapäille 3x8
6.pohjenosto seisten 3x8
lepoa noin 2.5 min raskaissa liikkeissä ja kevyemmissä noin 1min.
Elikkä joka treenissä 4 moninivel-liikettä ja pari lisäliikettä jotta mikään lihas ei jää ilman. Koska treeni tehdään kolme kertaa viikossa, ei pidä mennä failureen vaa jättää viimeiselläkin setillä toisto tai pari varastoon. Ojentajille on kapea penkki, mutta muuten käsille ei ole suoraa rasitusta. Vastaotteella leukojen tekeminen rasittaa kylläkin hyvin hauiksia. Niin mitä mieltä ootte.
Kiitos vastauksesta, kokeilen dippiä tohon toisen treeniin.ottasin dipin tokaan treeniin ja selkä saa vaan leuanvetoja joten sille kulmasoutu tms.
Lähtisin itse kyllä ihan perus 1-jakoisella liikenteeseen:
Päivä 1:
Kyykky
Kapeapenkki
Leuanveto vastaote
Vatsa (+viparit)
Päivä 2:
Pystypunnerrus / Vinopenkki
Maastaveto
Leuanveto myötäote
Hauis (+viparit)
Päivä 3:
Penkki
Etukyykky
Kulmasoutu
Ranskikset (+viparit)
Toistoissa ja sarjoissa myös perus systeemiä:
1-2kk: 3*8->5*12
1-2kk: 3*4->6*6
Tuohon päälle viellä piikkaus:
2 viikkoa kolmosia, kevyt, viikko kakkosia, viikko ykkösiä, kevyt, absoluuttiset maksimit.
Tämmöisen löysin haulla. Treenitaustaa joku puoli vuotta random ohjelmilla ja nyt voisi alkaa tekemään pohjaa kunnolla järkevällä jaksotuksella. Tavoitteet siis perus bodailussa ja voimatasojen nostossa eli tämmöinen varmaan hyvin sopii.
Mutta varsinainen kysymys olisi että miten tämä ohjelma toteutettaisiin ilman mavea? Käykö kolme kyykkyä, esim normi kyykky kaksi kertaa + etukyykky, vai pitäisikö sitten lisätä vielä erikseen takareisille jotain? Mave tulee ehkä mukaan myöhemmin KUNHAN saan jonkun asiansa osaavan katsomaan tekniikkaa paikan päälle. Ainakaan omalla salilla ei tämmöisiä henkilöitä ole näkynyt, eikä vetoa tekeviä muutenkaan juuri lainkaan. Kaikissa muissa liikkeissä tekniikat sujuu mutta mavessa on jotain pahasti pielessä, tuntuu luonnottomalta ja pikkupainoillakin vetää alaselän ihan tukkoon vaikka koittaa ottaa paineet kunnolla. Jullea pystyisin tekemään vähän paremmin, kävisikö se tähän ohjelmaan mukaan?
Julle käy oikein hyvin ja tuo 2 x takakyykky ja kerran etukyykky on ihan hyvä ratkasu. Ota toinen takakyykky vaikka stopilla pohjista tai tee vajaana esim penkille, niin saat vaihtelua. Toki jos haluat, voit ottaa prässiä tai hack-kyykkyä, jos kolme kyykkyä viikossa tuntuu alkuun liian rankalle.
Muokattu:
Päivä 1:
Kyykky
Kapeapenkki
Leuanveto vastaote
Vatsa
Päivä 2:
Pystypunnerrus / Vinopenkki
Kyykkyvariaatio / Hack tai prässi
Julle
Leuanveto myötäote
Päivä 3:
Penkki
Etukyykky
Kulmasoutu
Vatsa
Bodausliikkeitä 1-2 / treeni, mutta selvä painotus noissa isoissa liikkeissä toki, mutta ei se pari sarjaa haukkaa treenin päälle pahaa tee