Westside Barbell

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
juu ei tossa perusteita olekaan. hyödyttää ne. esimerkki käyttäen sun treeniä:

normipenkki 1-3max
lattiapenkki, kapea 1*4-6max
ylätalja vastaote 4*6-8
hauis 2*8-10
viparit 2*10-12
kiertäjäkalvosin, 3 liikettä à 2*20

Okei. :) Pitää tulla kuukauden tai parin päästä raportoimaan miten on ohjelma alkanut puremaan.

Joo hyödyttää vitosmaksimikin, mutta vitosmaksimi parantaa hermotusta ensisijaisesti, miksi 2 hermotusliikettä... Tuskin se haittaakaan, tekeehän ne eliittitason westideläisetkin paljon tuota vitosmaksimia ja heidän tarpeet ovat varmasti samat kuin slarton.

kaikki liikkeet parantaa hermotusta, mutta femma on jo ajallisesti hyvin erilainen sarja ku ykkönen. menee perusvoiman puolelle enemmän tai vähemmän tyypistä riippuen. ei se mitenkään ensisijaisesti hermotusta paranna. en mä kyl tekis kauheen rajarautoja lainkaan ton kaltasissa systeemeissä kisoja lukuunottamatta. tollanen maksimitouhailu tuppaa oleen melkosen herkkää kamaa, ellei takana oo tosi hyvää pohjaa. mitä laimeempi voisilmä puurossa sitä herkemmin tollasen systeemin käyttöö tulee analysoida omiin tarpeisiin.

jto, kun tuossa aiemmin mainitsit että pelkkä peruspentin tekeminen eri oteleveyksillä olisi hyvää variaatiota, tarkoititko että se voisi olla se pääliike? Eli kierrättää ME-liikkeenä normipenkkii vaikka 3 eri oteleveydellä (leveä, mid, kapea) ja sitten se apuliike on joku rinnaltalähtöä tukeva.

Tänään huomasi jo penkin Max Effort -treenissä että rinnaltalähtö on parantunut! Pitää katella parin viikon päästä miten korokkeelta vetäminen on auttanut.

ihan hyvin. eri oteleveydet tukee kaikki sun normipenkin suoritusta erittäin hyvin ja niissä on kuitenkin sen verran vaihtelua, että ei mee umpeen. uskosin, että motivaatiokin on parempi, ku on hieman hollilla, miten se treeni vaikuttaa ite testiliikkeeseen (penkki). samalla kehityksen seuranta helpottuu, kun jollain leveydellä etenee ja tietää sen vaikutuksen muihin leveyksiin.

http://voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=6657

Hyvä artikkeli Sakelta. Tämä jäi mietityttämään:

Lattiapunnerrus

Punnerra kaikki reilulla pysäytyksellä ja tee vain ”ykkösiä” viimeistään 60% kuormista ylöspäin.

Eli jos painavilla raudoilla tehtäisiin lattiapenaa niin tuonhan olisi pakko olla Max Effort -liikkeenä, ei kai kukaan tee apuliikkeitä noin pienillä toistomäärillä.

Mites muuten tuo kyykyn ja vedon max effort -päivä, kanttisko se aina alottaa kyykyllä? Viimeks tein korokkeelta vedon ekana liikkeenä ja sit kyykkyy päälle niin kyllähän tuo veto aika pahasti verottaa sarjapainoja... Oon siis nyt pitäny vuoroviikoin kyykkyä ja vetoa pääliikkeinä.

jos vedon tekee ykkösenä, voi olla fiksua tehdä joku teknisesti vähä iisimpi apu kyylylle, esim. zercher, boksi tms. jos kyykkää ja vetää leveeltä, pelkän kyykyn tekeminenkin vie jo tosi pitkälle.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Täältä on saanu ideoita omaan westside kokeiluun mutta kysyisin vielä että miten kevyet viikot teette? aattelin 3kovaa 1kevyt mutta miten DE ja ME päivät toteuttaisitte kevyellä viikolla? vai kevyellä viikolla jotain muuta jumppaa?

Treenaako täällä moni tällä systeemillä? Tarttisin vähän mielipiteitä tästä mun viritelmästä:

Max effort

Vk1,2,3 Kapea Penkki, Hang-bar mave

Vk4,5,6 Lattiapenkki, Kyykky

Vk7,8 Penkki leveällä, Sumoveto

Vk9 maksimien kokeilu kyykky, penkki ja mave (kapealla)

Liikkeet ilman vyötä.

En nosta varusteilla, siksi noi liikkeet on lähempänä ite raw-nostamista, eli ilman boxia, erikoistankoja yms. Dynaamiset kyykyt ilman boxia myös.
Voi olla aika onneton, kun itelle tutumpaa tuo yksinkertanen säätö. Jostai kuitenki olis lähettävä liikkeelle.

Olen lukenut WSB:stä aika kasan artikkeleita, mutta kiinnostaisi miten DE penkin ja boxikyykyn painot määräytyy silloin, kun käytetään kumeja tai ketjuja. Kumpparipenkille ja -boxille kaiketi pitäisi tietää oma 1RM, eikö? Simmons puhuu usein "montako paunaa kuminauhaa" on, joten olettaisin että kuminauhan kuorma pitäisi ottaa mukaan laskettaessa sitä 50% kuormaa DE-päiville?

Kuminauhan kuorma lasketaan yleisesti siihen prosenttien päälle.
Tyyliin 9x3 50%+minit tuplana,näin ainakin olen lukenut ja itse laskenut

Kuminauhan kuorma lasketaan yleisesti siihen prosenttien päälle.
Tyyliin 9x3 50%+minit tuplana,näin ainakin olen lukenut ja itse laskenut

Eli käytännössä vain lisäät kumpparit nostoon mukaan ja käytät painona(tanko+levyt) normaalista 1RM:stä laskettua 50 prosenttia?

Täältä on saanu ideoita omaan westside kokeiluun mutta kysyisin vielä että miten kevyet viikot teette? aattelin 3kovaa 1kevyt mutta miten DE ja ME päivät toteuttaisitte kevyellä viikolla? vai kevyellä viikolla jotain muuta jumppaa?

Pitäisin itse DE-päivän mukana normisti, eli nopeus/herkkyys pysyy pelissä.
ME päivälle toistometodi (penkki kahvakuulien kanssa, aikasarjat yms)..

Tuon lisäksi gpp-harjoituksia kuten rekityöntöä, köysiruoskintaa yms..

Noin voisin itse toteuttaa..

Ehkä tyhmä kysymys, mutta tutustuessani WSB-systeemeihin olen törmännyt aina samaan ongelmaan: jossakin vaiheessa aletaan puhua kumeista, kettingeistä, lankuista ja paidoista. Entäpä kun treenaa sellaisella salilla, jossa EI OLE näitä vermeitä, ja on raakanostaja? Tuntuu siltä, että WSB edellyttää ja otaksuu kaikilla ennätystään parantamaan haluavilla olevan tällaisia erityisvälineitä sekä nostajien olevan varustenostajia. Käytännöllisemmät vinkit annetaan aina tällaisen ennakko-oletuksen pohjalta. Mainitaan vain, että periaatteet soveltuvat myös raakanostajille. Toivoisi joitakin käytännön vinkkejä myös pelkistetymmän salin raakanostajille.

Tässä ketjussa on sivuttu tuota aihetta. Nuo kumet, ketjut ja sen tapaiset on yleensä varustenostajille tarkoitettuja apuvälineitä ja siksi WSB:kin tunnetaan rensselimiehien ohjelmana. Raakanostajan kannattaisi panostaa penkissä eri oteleveyksiin, mavessa vetoja eri korkuisilta pukeilta ja kyykkyä nyt kannattaa tehä vaan ihan kyykkynä IMO, ehkä välissä etukyykkyä ja boxia.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta tutustuessani WSB-systeemeihin olen törmännyt aina samaan ongelmaan: jossakin vaiheessa aletaan puhua kumeista, kettingeistä, lankuista ja paidoista. Entäpä kun treenaa sellaisella salilla, jossa EI OLE näitä vermeitä, ja on raakanostaja? Tuntuu siltä, että WSB edellyttää ja otaksuu kaikilla ennätystään parantamaan haluavilla olevan tällaisia erityisvälineitä sekä nostajien olevan varustenostajia. Käytännöllisemmät vinkit annetaan aina tällaisen ennakko-oletuksen pohjalta. Mainitaan vain, että periaatteet soveltuvat myös raakanostajille. Toivoisi joitakin käytännön vinkkejä myös pelkistetymmän salin raakanostajille.

Eihän ketjut/kumit mitään pakollisia välineitä ole. Kyllä voimaa saa ilmankin.

Joskin jos WSB-systeemillä treenaa niin silloin luultavasti myös DE treenejä tekee enkä minä ainakaan näe mitään järkeä DE treeneissä ilman ketjuja ja/tai kumeja, koska kunnollista kiihtyvää nopeusvoimantuottoa ei oikein saa aikaiseksi pelkällä raudalla... joko tanko on liian kevyt ylhäällä tai liian raskas alhaalla. Ketjujen/kumien kanssa sen saa sopivaksi koko matkalle.

Raw-nostajan näkökulmasta ME treeneissä ketjujen/kumien käytön hyödyllisyys riippuu nostajan heikkouksista/vahvuuksista. Jos ojentajat on ylivoimainen heikko lenkki penkkipunnerruksessa niin silloin ketjut/kumit voi auttaa asiaa, koska ne ylikuormittavat sen osan punnerrusten liikeradasta jossa ojentajat tekee eniten töitä. Sama koskee maastavetoa... jos raudat irtoaa hyvin, mutta polven paikkeilla voima kuolee voi ketjut/kumit auttaa, koska ylikuormittavat sitä vaihetta nostosta. Toki näitä pystyy jossain määrin jäljittelemään myös osittaisilla räkki punnerruksilla/vedoilla, mutta minun mielestäni täysiratainen liike on lajinomaisempi kuin osaliikeratainen. Kyykkyliikkeissä ME treeninä en oikeastaan näe mitään tarvetta ketjuilla/kumeille, koska niissä ei oikein ole mitään syytä kuorman olla kevyempi alhaalla kuin ylhäällä.

Jos/kun WSB:ssä jotain pitäisi muuttaa paremmin raw-nostajaa palvelevaksi niin se ei ainakaan minun mielestäni olisi ketjujen/kumien pois jättäminen, vaan menee enemmänkin yleisesti WSB:Ssä suositeltujen liikevalintojen puolelle. Tämä tosin pätee ihan kaikissa voimanosto-ohjemissa / systeemeissä, että varustenostajien kannattaa tehdä eri liikkeitä kuin raakanostajien, koska varusteista johtuen rauta on painavimmillaan eri kohdassa liikerataa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom