Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Varmaan olisi hyvä tehdä tälläinen threadi jto:lle ja tottakai muutkin saa vastata.
Nyt moni hyvä threadi rönsyilee aika pahasti.. Itse aika hyvin pääosissa tuossakin ollut. Pysyisi nämä 5*5 threadit yms kuosissaan paremmin ja sieltä löytyisi tuohon liittyvää juttua ja ei niin kauheasti olisi kysymyksiä tuhannesta eri ohjelmista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
heh... pitääkö mun antaa tänne pankkitilin numero suoravelotusta varten?
:D

multa saa kysyä sitten myös kiipeilystä, kuvataiteesta ja rakkaudesta.

:D :D :D

heh... melkonen threadi...
 
jto sanoi:
heh... pitääkö mun antaa tänne pankkitilin numero suoravelotusta varten?
:D

multa saa kysyä sitten myös kiipeilystä, kuvataiteesta ja rakkaudesta.

:D :D :D

heh... melkonen threadi...


Laita vaan..:D
Lähinnä aattelin tuollaista yleistä pientä pika-apua varten.. Meikäläinenkin sotki tuota 5*5 threadiä ihan tarpeeksi. Vaikea sieltä sitten on enää etsiä tuohon ohjelmaan liittyvää tietoa, kun sivuja on 1000 ja niistä suurinosa täysin ohjelman ulkopuolista asiaa. Ja sitten taas vähän asiaa jossain 825 sivun kohdalla jne..
 
Kysymys voimatreeniin liittyen:

Tein viimeisimmän treenini la 3.12, ja sitä seuraava viikko eli siis vko 49 oli ohjelman mukainen kevyt viikko, jolloin en käynyt salilla lainkaan. Kevyellä viikolla iski flunssa, joka on helpottanut vasta viime päivinä, ja huomenna (siis to 15.12.) menen tekemään ensimmäisen treenini liki kahteen viikkoon. Vuorossa olisi ohjelman mukaan 3*4*75%->6*6*80% -progression treeni nro 10 eli 3*3*90% + tekniset ykköset pääliikkeissä treenin alkuun, mutta jotenkin hurjalta tuntuu flunssan jälkeen lähteä noin rankkaa treeniä tekemään, joten olisiko syytä tehdä ensin vaikkapa 6*2*80% (tai jotain muuta kevyempää, mitä?), ja ne tekniset ykköset jo tuo 3*3*90% vasta seuraavalla treeniviikolla?
 
ok, tää sopii varmaan juuri tähän threadiin mainiosti, kun tuon rakkauden mainitsit käypänä aiheena...

milläs konstilla muistaisi laittaa kihlasormuksen vetoreenin jälkeen takaisin nimettömään? sormet on sen verran turvoksissa heti reenin jälkeen, että silloin ei voi tunkea ja myöhemmin ei enää muista. emäntä kuittailee kotona kun sormus ei ole paikallaan ja joudun aina selittelemään, varsinkin kun vetopäivä on yleensä perjantai ja asia tulee ilmi vasta lauantaina :)

tommonen konkari varmaan tietää tähänkin juttuun jonkun luovan ratkaisun ;)
 
Gillyanne sanoi:
Kysymys voimatreeniin liittyen:

itse tismalleen saman tilanteen kuukausi takaperin kokeneena ehdotan, että vedät kevyesti. mulla tuli tauon jälkeen reidet julmetun kipeäksi 5 päiväksi semmosesta volumesta, joka muuten ei olisi tuntunut kuin seuraavana päivänä (3x3 piikkausta melko suurella lämmittelymäärällä). tästä viisastuneena aloitan itse jatkossa tauon jälkeen tosi kevyesti. 6x2x80 on melko varma valinta, mutta voit ottaa vieläkin kevyemmin.
 
pevelius sanoi:
ok, tää sopii varmaan juuri tähän threadiin mainiosti, kun tuon rakkauden mainitsit käypänä aiheena...

milläs konstilla muistaisi laittaa kihlasormuksen vetoreenin jälkeen takaisin nimettömään? sormet on sen verran turvoksissa heti reenin jälkeen, että silloin ei voi tunkea ja myöhemmin ei enää muista. emäntä kuittailee kotona kun sormus ei ole paikallaan ja joudun aina selittelemään, varsinkin kun vetopäivä on yleensä perjantai ja asia tulee ilmi vasta lauantaina :)

tommonen konkari varmaan tietää tähänkin juttuun jonkun luovan ratkaisun ;)

Saman ongelman kanssa meilläkin painitaan aina viikonloppuna :rolleyes:
Eli ratkaisu ongelmaan olis kultaakin kalliimpi.
 
:D :D :D

heh, no setä vastaa:

eknab:
70-90% on paras rauta tekniikalle. allemenoa voi treenata mm. tekemällä vedot reisiltä. silloin on pakko tehdä se erittäin aktiivisesti.

gillyanne:
tee kevyt herättely eka, vaikka vaan 3*2*60% ja siitä 2-3 pvän päästä se kovempi, jos hyvältä tuntuu.

haapis:
450+350+450 ja 230+270 :D :D :D ... eli et sä taida noilla tiedoilla mitään tehdä. mä olen oikeestaan julkistellut tuloksista vaan sellasen hassun kuriositeetin kiipeilyn oheistreeneistä: leuanveto 2cm:n listasta 1*25kg.

pevelius:
harrastan ite kiipeilyä ja sormien nivelet on niin pullollaan, ettei sormus oo mahtunu sormeen enää moneen vuoteen. ehdotukseni onkin, että osoitat tulenpalavan rakkautesi muilla, kuin ulkoisilla ja esineellisillä keinoilla :) toinen keino on laittaa nivel treenin jälkeen kunnon jäihin, niin tulehdus laskee. kolmas olisi käydä suurennuttamassa sormusta ;)
 
jto sanoi:
gillyanne:
tee kevyt herättely eka, vaikka vaan 3*2*60% ja siitä 2-3 pvän päästä se kovempi, jos hyvältä tuntuu.

Hm... eli jos teen siis huomenna tuon 3*2*60% penkissä (+apuliikkeet ja vatsat päälle) ja seuraava salipäivä on lauantai, niin teenkö sen silloin sitten maastanostossa (kovemmat kyykkytreenit ovat tällä hetkellä tekniikkaharjoittelun takia jäissä anyway), ja ensi viikolla sitten sen 3*3*90% pp ja mn?
 
Keiko- sanoi:
Pakko kysyä kun salin isoin äijä väitti toista; tunnetko Holvialan Jarkkoa ja jos tunnet onko asiallinen jätkä? :D
Jarkko oli meille juoppokuskina viimeviikonlopun pikkujouluissa, kun hän ei käytä alkoholia ollenkaan.:kippis1: Mukava asiallinen kaveri ja mitä olen kuullut hänen "valmennettaviltaan" niin toimivia ohjelmia on suunnitellut.
 
mortal sanoi:
Jarkko oli meille juoppokuskina viimeviikonlopun pikkujouluissa, kun hän ei käytä alkoholia ollenkaan.:kippis1: Mukava asiallinen kaveri ja mitä olen kuullut hänen "valmennettaviltaan" niin toimivia ohjelmia on suunnitellut.

Juu, taisi tuosta reissusta kertoakin :D Kuulun nimittäin hänen "valmennettaviinsa" :)
 
Keiko- sanoi:
Juu, taisi tuosta reissusta kertoakin :D Kuulun nimittäin hänen "valmennettaviinsa" :)
:offtopic:
Kappas ;) voisi melkein sanoa samaa.. muakin se piiskaa ja pistää sillon tällöin ohjelmaa kasaan uusiksi ja sen takia jouduin penkkipunnerruskisoihinkin vuosi sitten - eli koko voimailuhommastani voi syyttää sitä.. ;) se on nykyisin sit muuten Herr. Presidentte ;)

-H0
 
Tohon sormus asiaan, eli ite laitan aina salille lähtiessä sormuksen näyttävästi kirjanhyllyyn ja palatessa pujottelen takasin. Tästä on tullu ajansaatossa rutiini, eikä unohdu laittaa takas juuri koskaan enää. Muija ei kuittaile, kun homma on niin avointa.
 
rautasydän sanoi:
Tohon sormus asiaan, eli ite laitan aina salille lähtiessä sormuksen näyttävästi kirjanhyllyyn ja palatessa pujottelen takasin. Tästä on tullu ajansaatossa rutiini, eikä unohdu laittaa takas juuri koskaan enää. Muija ei kuittaile, kun homma on niin avointa.

Vähän samankaltaista systeemiä toteutetaan myös täällä...eli lähtiessä otan kännykän telineestä ja laitan sormuksen telineen pohjalle. Kun sitten tulen salilta, laitan aina puhelimen takaisin telineeseen, jolloin sormus tulee otettua pois telineestä. Näin sitä ei unohda koskaan mihinkään lojumaan, vaan se sujahtaa automaattisesti sormeen.

Aika putkiaivosysteemi...ja siksi juuri toimiikin mun kohdalla niin hyvin:D
 
Polvivaivaisen jalkaliikkeistä

Tuolla urheiluvammapuolen threadissa kerroit JTO siitä, mitkä liikkeet rasittavat polviea eniten. Voisitko vähän listata liikkeitä siinä järjestyksessä, mitkä rasittavat mielestäsi eniten polvia? Onko prässi parempi kuin kyykky, etukyykky vai takakyykky jne. Periaatteenhan selvitit kyllä, mutta en oikein osannut sitä soveltaa.

Tästä asiastahan on kovasti erimielisyyksiä. On tätä syväkyykky-puolikyykky tappelua ja aika paljon väitellään myös reisiojennuksen soveltuvuudesta polvivaivaiselle. Eli mikä on oma mielipiteesi!
 
suurin ongelma polville on lumpion takapinnan ruston kuluminen. suurin paine siihen tulee, kun polvikulma menee pieneksi polven työntyessä jalkaterän yli kyykyssä, hackissä jalat levyn alaosassa jne. polvisiteet tietenkin nostaa tätä rasitusta tosi paljon. siks en niitä käyttäsi lainkaan muuten kuin kovissa romuissa yli 90%. neopreenilämpät on hyvät, jos lämpöö ajattelee.

prässissä usein käy sillai, että lantiokulma pienenee enemmän kuin polvikulma ja rasitus ei oo polvelle niin kova. tietysti, jos siinäkin laittaa jalat ihan levyn alaosaan, rasitus polvelle kovenee. en kuitenkaan pitäs prässiä minään polvenrikkojana.

kyykky voimanostotyylillä, eli ettei polvet mee hirveesti eteen, vaan homma hoidetaan lantiolla, on edullisempi polvelle, mutta jos sinne pattia haluaa, se tietysti on eri juttu.

puolikyykyssä tulee usein käsiteltyä huomattavasti suurempia romuja kuin syvässä, joten rasitus on aika sama, ellei jopa suurempi.

reisiojennus rasittaa polvea eniten siellä lähdössä. se kannattaa tehdä rauhallisesti ja pysäyttää liike ylhäällä. pidän sitä ihan hyvänä kuntoutusliikkeenä medialikselle (se tippalihas sisäreidessä), kun tehdään vain 20 viimestä astetta liikkeestä.

jos haluaa bodailla ja polvet ei kestä kovia hackejä, body-kyykkyjä jne. ja lihasten kiinnityskohdatkin on vielä aika ylhäällä, eikä polven seutu kasva, vois kokeilla etukäteisväsytystä esim. reisiojennus, hiissaus tai sissy-squat. joko ennen isompaa liikettä tai superina.

leikkisä treeni quadro-sarjana:
- 20*hiissaus välillä 10cm pohjasta - 30cm pohjasta. rauhallinen liike, pysäytys 2 sekkaa ylh ja alh. selkä pystysuorassa, kantapäät ilmassa.
- 20*prässi.
- 10*reisiojennus. 1 toisto = nosto ylös, lasku puoleenväliin, nosto ylös, lasku alas. pysäytys ylhäällä 2 sekkaa.
- 20-30 askelta*askelkyykkykävely. levy käsissä, kävele suoraa viivaa mahd. pitkillä askelilla. pidä lantio koko ajan mahd. edessä.

korosta hidasta negavaihetta (lasku prässissä 5 sekkaa). uskoisin, että tunnet reitesi sarjan tehtyäsi.
:D
 
Kun nyt päästiin aiheeseen "jalkakyykky", niin jatkanpa siitä... Minullahan oli tuossa projektina yrittää opetelle kyykkäämään leveämmällä asennolla, mutta siitä ei vai kerta kaikkiaan tullut mitään - kun levensin asentoa, käänsin jälkaterät ulospäin ja "painoin" polvia myös ulospäin kyykätessäni, kuten olen ohjeita lukenut, kipeyttivät jo hyvin kevyillä painoilla tehdyt sarjat polveni todella ikävästi. :( Plus, että aina, kun kyykkään yhtään leveämmällä asennolla, tuntuu, etten saa reisiä ollenkaan "mukaan" nostoon ts. voimaa kyllä jaloissa olisi, mutten jotenkin saa sitä hyödynnettyä ainakaan kokonaan.

No, se whinetyksestä ja itse kysymykseen: Onko siitä minulle jotain ratkaisevaa haittaa, jos kyykkään kapeammalla asennolla? Tuo kapeampi asento tarkoittaa n. hartialeveyttä tai hiukkasen leveämpää asentoa. Hankinnassa on myös painonnostokengät, eivätkös ne ole hyvät nimenomaan kapealla kyykkääjille? Muutenkin maastanosto on minulle ylivoimaisesti se ykkösliike tällä hetkellä, ja kun olen tosiaan ihan harrastelija vain, enkä mitään SM-mitaleja tms. tod. tavoittele, niin mielelläni tekisin niin, että panostaisin enemmän maveen ja treenaisin sitä raskaammin, ja kyykyt sitten vähän niinkuin "siinä sivussa" (toki siis kyykkäisin myös ankarasti, mutta mave olisi näistä se ykkösprioriteetti).

EDIT: Kapeammat kyykyt eivät ole koskaan polviani kipeyttäneet, ja väittäisin myös, että myös selkäni pysyy vähintäänkin kohtuullisesti kurissa ts. kyykyt eivät kovillakaan kiloilla muutu julleksi.
 
Back
Ylös Bottom