Weber -käyttäjien oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
No vähän vanhempi kuva kuinka tehtiin harjoittelukinkku.

kinkku.jpg

Koska pekonijumala käski.
Onnistui erinomaisesti.

Tiilet pistettiin kun kansi ei mahtunut kiinni.

Lämmön ja ajan suhteen ei oikein oltu kartalla kun pohjilla oli jo Taliskerin Dark storm ja joku Bunna oli pitkällä.
Pois ottaessa sisälämpö taisi olla 92.

Olisi pitänyt pistää lauta folion sisään, pohja meni vähän kovaksi.

Lämmön ja ajan suhteen ei oikein oltu kartalla kun pohjilla oli jo Taliskerin Dark storm ja joku Bunna oli pitkällä.
Pois ottaessa sisälämpö taisi olla 92.

Olisi pitänyt pistää lauta folion sisään, pohja meni vähän kovaksi.

Sekä tiedettä että taidetta! :)

Mitenkäs hyviä nämä Weberin grillit nyt sitten ihan oikeasti on noin kestävyydeltään? Katselin tuossa, että kaasugrilleistä ainakin Spirit 2 ja Genesis 2 on 10 vuoden takuulla kaikille osille. Onko väärin oletettu, että mä voin säilyttää sitä 10 vuotta ulkona kesät talvet (hupun alla) ilman että se ruostuu puhki jostain?

Nimimerkillä kyllästynyt halpoihin puhkiruostuviin paskoihin.

Edellinen oli Mustang mikä alkoi kolmannen talven jälkeen tiputtaa osia. Sellaisia ei enää ikinä.

Ei oo webereistä kokemusta ainakaan vielä, mutta sanoisin, että hupun alla, aina kondenssista kosteana, ilman tuuletusta ei mikään grilli kestä kymmentä vuotta. Ei taida joka nippeliä myöten täysrosterista grilliä kannattaa tehä, ois niin kallis ettei kukaan ostais.

Ei oo webereistä kokemusta ainakaan vielä, mutta sanoisin, että hupun alla, aina kondenssista kosteana, ilman tuuletusta ei mikään grilli kestä kymmentä vuotta.
Mä olen tästä asiasta kyllä samaa mieltä ja arvellut sitä osasyylliseksi, mutta toisaalta noi suositellaan peitettäväksi, niin tiedä sitten mikä tässä on oikea totuus. Kun siellä grillin kuvun alla on joka tapauksessa oma pieni mikroilmastonsa, oli siinä sitten huppu tai ei. Pitäisi jättää luukku raolleen ja sen jälkeen siellä onkin sitten jonkun oravan pesä.

Reilu 10 vuotta nyt Webereillä grillanut, ja nyt Spiritillä viides kausi käynnissä. Tässä omassa ainakin nuo kulmapellit polttimoiden päällä (flavorizer bars) ovat reunoilta hieman ruosteessa ja kuvun sisäpuolelta on pinnoite lähtenyt hilseilemään. Pitää nakittaa kaveria tekemään uudet pellit haponkestävästä niin luulisi kestävän.

Muutenhan tuo on päältäpäin ja muutenkin kuin uusi, vaikka ollut kesäisin ulkona ilman suojaa. Syksyllä vaan puhdistaa kunnolla ja jättää varastoon kupu auki, muuten tahtoo vähän homehtua kun kaikkea rasvaa ei saa joka paikasta pois.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mitenkäs hyviä nämä Weberin grillit nyt sitten ihan oikeasti on noin kestävyydeltään?

Kaasulaitteista ei mulla ole kokemusta.

Hiilipömpeli on 5-vuotias, käyttö ympärivuotista. Ensimmäiset 2 vuotta koko lailla taivasalla, sitten talvehtitnut kodassa. Huppua ei ole käytössä.

Ruostetta ei missään.

Paras valmistajan takuu, mihin olen koskaan törmännyt. Hiiligrillin osille luvataan 5-10 vuotta. Kuten sanottu, grillin osien kanssa ei ole ollut tarvetta takuulle, mutta Weberin lisähärpäkkeiden 2 vuoden takuuta olen muutamaan kertaan joutunut hyödyntämään ja aina on tullut uutta tuotetta mukisematta. Tällä perusteella uskon, että jos tuotteen osalla on 10 vuoden takuu, se kattaa ko. komponttiin liittyvät vauriot.

Weberin yleinen laatu on toisaalta mielestäni viime vuosina laskenut.

Mistäs tällainen kutina? Niistä lisähärpäkkeistä?

Kaikki valmistetaan Aasiassa. Kevyempää, hötömpää, rimpulamaista (lähinnä lisävarusteet). Mutta jos takuu toimii, niin mikäpä tuossa. Mulla ruostui piippusytytin puhki kuukauden päälle 2 vuodessa eli takuun loputtua. Sain uuden mukisematta tilalle, mutta samalla pidän kyllä tuotetta äärimmäisen huonolaatuisena tai valmistusmateraali on tarkoitukseen väärä.

Ikä
33
Vieläkö tähän ketjuun saatais elämää? Itse olen jo vuosia grillaillut kaasulla, mutta viime kesämä aloin vähän grillailemaan hiilellä. Nyt sitten vikko taaksepäin hommasin weberin master-touch premium e-5770 grillin ja täytyy kyllä sanoa, että olen tyyvyväinen. Heti kasausvaiheessa huomasi laadun ja helppouden. Pari kertaa nyt grillaillut ihan suoralla lämmöllä, toisella kerralla lisäsin kylläkin hieman savustuslastuja suoraan brikettien päälle. Viikonloppuna olis tarkoitus tehdä ribsit. Onko pakkislaisilla antaa spare-ribseihin hyviä ohjeita?

Ei näy reseptikansiossa ohjetta. En ole aikoihin tehnyt, mutta jollakin ohjeella tuli aika syötävää ja itse tehtyä rubiakin on vielä kaapissa. Senkin resepti jossain muualla, kun siellä missä pitäisi.

Että ei olisi tästä ketjusta esim kaivettu rubin ohjetta, en muista. Tai toinen oli kokkausketju.

@Vieraissa vois löytyä vinkkejä ribseille.

Melko hiljainen on tämä ketju! Kiitokset aktivoinnista molemmille!

Olen vain pari kertaa tehnyt spare ribbsejä. Ekalla kerralla eivät kypsyneet millään ja maistuivat kuolemalta. Ja oli vielä vieraita. :)

Baby backit ovat onnistunueet paremmin, mutta niissäkin on vielä säätämistä. Ne ovat menneet yleensä pikkuisen yli ja hitusen kuivahtaneet, mutta on niitä silti voinut hyviksi sanoa, joskin haluaisin, että ne olisivat vielä parempia.

Olen aina tehnyt ribbsit epäsuoralla lämmöllä 120 asteen seutuvilla. Olen noudatellut erinäköisiä 3-2-1 tms. -ohjeita ja vasta viime aikoina olen ymmärtänyt, mikä hommassa on ylipäätään mennyt reisille.

Spare ribbsit vaativat enemmän lämpöä, jotta ne kypsyvät sellaiseksi, että jänteet irtovat lihasta "itsestään". Lämmön pitäisi olla 150 tai jopa vähän yli ja tämän lihan kanssa voi ymmärtääkseni käyttää 3-2-1-systeemiä eli 3 h paljaaltaan (tässä vaiheessa savu), 2 h foliossa ja 1 h paljaaltaan. Foliovaiheesta eteenpäin omenamehua suihkupullosta pintaan 30 minuutin välein.

Baby backeille rittää esim. 2-2-0,5 (jopa 1-2-0,5, mitä aion kokeilla seuraavaksi) ja lämmöksi se 120-130 astetta.

Lihan sisälämpötilaa en ole mitannut (ehkä alan mittaamaan), vaan olen kokeillut, liikkuuko luu. Ellei liiku, 15-30 minuuttia lisää ja uusi yritys.

Tasaisen lämpötilan suhteen suosittelen ehdottomasti käärmeladontaa (kuva edellä). 2+2 ladonnalla saa tasaisen lämmön 100-130
asteeseen ilma-aukkoja vähän säätämällä. 150 lämpöihin kannattaa latoa 3+2 ja huomattavaa on, että siitäkin saa matalamman lämmön, kun vähentää ilmaa. Toi on käytännössä äärimmäisen simppeli systeemi ja ilma-aukkojen kanssa puleeraaminen selviää käytännössä yhdessä tai kahdessa sessiossa. Omissa puolen vuorokauden briskettikoitoksissa olen laittanut yöllä kellon soimaan tunnin välein ja käynyt tarkistamassa lämpötilan tai säätänyt ilma-aukkoa millin haluttuun suuntaan, mikäli on ollut tarvetta. Välillä viisikin tuntia on mennyt täysin koskematta, toisaalta kerran nukuin pommiin ja lämpö oli noussut liian korkeaksi.

Molemmat ribbsit täytyy tänä vuonna (kunhan koronamuurit puretaan) yrittää saada paremmin maaliin. Spareista en jänteiden takia diggaile yhtä paljon, mutta jos liha irtoaa ja maku on hyvä, niin hyvää muonaa nekin ovat.

Omatekemät rubit ovat olleet simppeleitä. Pussillinen
- rouhittua mustapippuria
- sipulijauhetta
- valkosipulijauhetta
- paprikajauhetta (savustettua en ole vielä kokeillut, mutta se olisi luultavasti oikein hyvä)
- oreganoa
- rouhittua sinapinsiementä
- ja suolaa saman verran.
Riittää useampaan sessioon.

Kalvot olen ottanut pois, vaikkei hitaassa kypsyttelyssä välttämättä tarvitse, mutta rubi imeytyy paremmin ilman kavoa. Vähän nyrhää alkua ja talouspaperia näppiin, niin kalvo irtoaa vetämällä todella helposti.

Nykyisin olen pelkistänyt: suolaa ja pippuria 1:1.

Rubin olen laittanut edellisenä iltana. Jos on 2 vuorokautta aikaa, mestarit sanovat, että ekaksi yöksi 5-prosenttiseen suolaveteen ja tokana iltana rubi pintaan. Sanovat, että imeytynyt suola sitoo nesteen paremmin ja lopputulos on mehevämpi.

BBQ-soosin olen keitellyt Coca-Colasta, öljystä, viinietikasta, kaltatusta tomaatista, hienonnetusta sipulista ja valkosipulista. Kyytiin pippuria, suolaa, oreganoa, basilikaa (chili, kumina, melkeinpä mikä tahansa käy) ja reippaasti sokeria. En ole juurikaan mitannut määriä, sillä oleellisin tekijä on riittävä makeus. Olen keitellyt matalalla lämmöllä pitkään.

Ja syöjille oheistus: Syönti tapahtuu sitten, kun ruoka on (vetäydyttyään) valmista. Vetäytymisellä voi pelata etupeltoon, koska siinä ei ylimääräinen tunti pari merkkaa mitään, kun pinnat vedetään BBQ-kastikkeella grillissä suoralla lämmöllä. (Ja esim. brisketti voi levätä neljäkin tuntia ja on edelleen lämmintä syötäväksi.) Harmillisempaa on se, että ruokailijat joutuvat odottamaan esim. tunnin ja kokemuksesta tiedän, että silloin akkaväki alkaa kysellä vartin välein, että joko kohta on valmista. :)

Siinähän se sitten olikin sellainen tietopaketti, että pitäisi pärjätä.

Rubista puheenollen muistelen, että omassa rubissani oli vielä lisänä fariinisokeria. Tosin, ei liene merkitystä, jos soosi itsessään on makea.

Täällä touhuan itse vielä kaasulla. Ei ole asumisesta johtuen edelleenkään tsäänssiä pelailla briketeillä, mutta kyllä se vielä joskus. Sillä otankin reseptejä kyllä talteen, vaikka niiden toteutus voi olla vasta hetkenä X.

Yksi uusi helppo lemppari jota tullut nyt enemmän grillattua arkiruuaksikin on kanan paistileikkeet (viimeksi eilen). Natrurellit pussiin ja mausteet+öljyä perään. Sieltä sitten grilliin ja ääntä kohti. Todella mehukasta ja se oikea kypsyys ei ole niin tarkka kuin broilerin fileissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom