Weber -käyttäjien oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ny on kyllä ihan pakko kysyä. Miten tää lainattu liittyy grillaamiseen?
Molemmat ribbsit täytyy tänä vuonna (kunhan koronamuurit puretaan) yrittää saada paremmin maaliin.

Liittyy löyhästi grillaamiseen, joten tarkennetaan. :)

En ole omasta mielestäni onnistunut haluamallani tavalla grillaamaan spare ribbsejä enkä baby back ribbsejä. Yritän onnistua kummankin kanssa paremmin.

Operaatioita pääsen mahdollisesti suorittamaan, mikäli liikkumisrajoitukset Uudenmaan rajalla poistuvat. Koti kotona, grilli mökillä.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitoksia vaan vastauksista @Vieraissa ribsikysymyksiin liittyen. Monia muitakin kysymyksiä lähinnä tekniikoihin liittyen on. Ekana tulee mieleen, että jos haluan esimerkiksi burgerpihveihin tai kaslerpihviin hyvää savunmakua suoralla lämmöllä grillatessa, niin onko tähän paras vaihtoehto käyttää savustuslaatikkoa, missä on sisällä savustuslastuja? Vai heitänkö savustuslastut suoraan brikettien päälle? itse ajattelisin, että hyvän savun saisi ainakin, että savustuslaatikon heittäisi suoraan brikettien päälle lepäilemään. Jos "savustuslaatikon" tekee itse foliosta niin se ei varmaan kestä lämpöä suoraan brikettien päälle laitettavaksi, vaan parempi vaihtoehto on laittaa grilliritilän päälle? Onko mielipiteitä näihin kysymyksiin? Ja näihin kysymyksiin voi vastata siis kuka vaan :D

Kiitoksia vaan vastauksista @Vieraissa

No problem, mielelläni kerron, jos on jotain kerrottavaa. Viisi vuotta olen pikkumustan kanssa tehnyt tuttavuutta ja jotakin sen sielunelämästä hoksannut. :)

jos haluan esimerkiksi burgerpihveihin tai kaslerpihviin hyvää savunmakua suoralla lämmöllä grillatessa, niin onko tähän paras vaihtoehto käyttää savustuslaatikkoa, missä on sisällä savustuslastuja? Vai heitänkö savustuslastut suoraan brikettien päälle?

Suoralla ja kuumalla lämmöllä brikettien päälle laitettuna lastut palavat nopeasti ja savunmuodostus jää vähäiseksi. Toisaalta, paljonko savun aromia pihviin sitten tarvitsee, tai kuinka paljon sitä muutamien minuuttien työstössä tarttuu? Ideasi saattaa hyvinkin toimia tässä tarkoituksessa hyvin. Ehkä kuitenkin muutama isompi puupalikka voi olla valintana parempi.

Muista käyttää kuivaa savustuspuuta. Märässä/kastellussa puussa kosteus höyrystyy ensin, eikä siitä ole savustusaromin kannalta apua.

Jos "savustuslaatikon" tekee itse foliosta niin se ei varmaan kestä lämpöä suoraan brikettien päälle laitettavaksi,

Luultavasti palavat myös nopsaan, mutta saattaa toimia, kuten edellä kirjoitin.

vaan parempi vaihtoehto on laittaa grilliritilän päälle?

Tässä epäilisin, ettei lämpö riitä savuntuottamiseen.

Nämä menetelmät on helppo kokeilla, eikä epäonnistumisen mahdollisuutta juurikaan ole, sillä grillattu pihvi on joka tapauksessa hyvää.

Löytyiskö @Vieraissa tai muilta grillimestareilta hyviä vinkkejä tollasen reilun kilon painoisen kassler mötikän kans? Itse aattelin et vetäis vaan mausteet pintaan ja laittais epäsuoralla lämmöllä ja savulla grilliin pariksi tunniksi lämpömittarin kanssa? Eli tekisin briketeistä lyhyen käärmemuodon ja laittaisin pari savustuspalaa päälle.

Pulled pork -boomi äityi jossain vaiheessa niin laajaksi, että kyllästyin. Nykyään tykkään tehdä kasslerin pihveinä.

Mausteet kannattaa laittaa pintaan edellisenä päivänä, mutta käytännössä kuitenkin vain suola imeytyy. Hienon barkin mausteseoksella saa ja se on osa kokonaisuutta.

Hitaasti epäsuoralla valmistettaessa grilli 120 asteeseen ja savua kyytiin. Jos meinasit parissa tunnissa kypsytellä, oletan että lämpötila on korkeampi. Tosin kilon palakaan ei ole järin suuri. Omenamehulla voi kostutella pintaa puolen tunnin välein.

Sisälämmöstä kypsyys selviää, ohjeet viittaavat sinne 85-90 asteen seutuville, minkälaista purutuntumaa sitten itse suosii. Hitaasti tulee mureampi.

Kerro, mitä teit ja miten onnistui!

Pulled pork -boomi äityi jossain vaiheessa niin laajaksi, että kyllästyin. Nykyään tykkään tehdä kasslerin pihveinä.

Mausteet kannattaa laittaa pintaan edellisenä päivänä, mutta käytännössä kuitenkin vain suola imeytyy. Hienon barkin mausteseoksella saa ja se on osa kokonaisuutta.

Hitaasti epäsuoralla valmistettaessa grilli 120 asteeseen ja savua kyytiin. Jos meinasit parissa tunnissa kypsytellä, oletan että lämpötila on korkeampi. Tosin kilon palakaan ei ole järin suuri. Omenamehulla voi kostutella pintaa puolen tunnin välein.

Sisälämmöstä kypsyys selviää, ohjeet viittaavat sinne 85-90 asteen seutuville, minkälaista purutuntumaa sitten itse suosii. Hitaasti tulee mureampi.

Kerro, mitä teit ja miten onnistui!
Kiitos! Mä raportoin myöhemmin tänne millasta tuli. Jostain syystä on tosi vaikeaa pitää grillin lämpötila tossa 120-140 asteen tuntumassa. Tuntuu että väkisinkin nousee tuonne 170-200 asteen tienoille. Vaikka mulla on briketit 2x2 ladonnalla snake tyyliin ja alhaalta ventti lähes kokonaan kiinni.

e. Tuli muuten mieleen että tossa mun grillissä kantta ei saa käännettyä kun on saranallinen. Eli briketit on suoraan lämpömittarin alla ja ruoka on kannen ventin alla. Eli ruuan kohdassahan lämpötila on ihan eri kuin suoraan lämpömittarin alla, missä briketit on ladottuna.

Viimeksi muokattu:
Kiitos! Mä raportoin myöhemmin tänne millasta tuli. Jostain syystä on tosi vaikeaa pitää grillin lämpötila tossa 120-140 asteen tuntumassa. Tuntuu että väkisinkin nousee tuonne 170-200 asteen tienoille. Vaikka mulla on briketit 2x2 ladonnalla snake tyyliin ja alhaalta ventti lähes kokonaan kiinni.

Lämpötilaan vaikuttaa kaksi asiaa: polttoaine ja ilma. Niitä vähentämällä lämpötila pienenee. Tee siis 2x1 käärme tai ilma-aukkoja vain pienemmiksi.

Edit:

Briketeillä ja etenkin käärmeladonnalla on tosi helppo saada tasainen lämpötila. Kun grilli on käynnissä, aukkoja säätämällä muutetaan lämpötilaa. Jokainen säätö varmistetaan esim. 15 minuutin kuluttua ja tarvittaessa säädetään lisää ja taas odotellaan. Ja toki lämpötilan asettumiseen alkuvaiheessa vaikuttaa myös kypsennettävän lihan koko. Tarvittavan polttoaineen ja ilman määrään vaikuttaa myös ulkolämpötila. 20 asteen pakkasessa polttoainetta pitää olla enemmän, kesän suorassa auringonpaisteessa voi lämmittää nakkeja ilman tulta.

e. Tuli muuten mieleen että tossa mun grillissä kantta ei saa käännettyä kun on saranallinen. Eli briketit on suoraan lämpömittarin alla ja ruoka on kannen ventin alla. Eli ruuan kohdassahan lämpötila on ihan eri kuin suoraan lämpömittarin alla, missä briketit on ladottuna.

Grilli haastaa sut. :)

Mutta vaikka kantta voisi pyörittää ja laittaisit lämpömittarin grillattavien päälle, ei mittarin lämpotila ja ritilän lämpötila ole sama, siinä on helposti 10-20 astetta eroa. Jotkut käyttävät erillistä mittaria ritilällä, toista kypsennettävässä ruuassa. Mä olen yrittänyt opetella toimimaan kupumittarin kanssa (isoissa lihoissa oma mittari sisässä toki), enkä ole kuin muutaman verrokkimittauksen tehnyt ritilällä olevalla lisämittarilla.

Toistoja, toistoja, toistoja. Välillä onnistumisia, välillä epäonnistumisia, jatkuvaa opettelua ja uuden ymmärtämistä... Tämä on mun ajatus pikkumustasta kumppanista. Onneksi totaalisia epäonnistumisia on ollut ehkä vain 5. Järisyttäviä onnistumisia ehkä saman verran tai pari enemmän. Oikein kelvollista purtavaa kaikkein useimmin, mutta melkein aina jotain olisi silti voinut tehdä paremmin.

Viimeksi muokattu:
Pyydän nöyrimmästi anteeksi, kun Weber Q3000 fucking kaasugrillin käyttäjä osallistuu. En ole varma oliko tämä lanka pelkästään Weberin hiilillä grillaaville omistettu, vaiko eikö. Tämän vuoden grillailuhommat alkoi jokatapauksessa jo pari kuukautta sitten, ja grillailtu on lähes päivittäin. Tänäänkin. Tais siis eilen. Eli melkein päivittäin.

En ole varma oliko tämä lanka pelkästään Weberin hiilillä grillaaville omistettu, vaiko eikö.

Aloittaja ei ole sitä määrittänyt eli kerettiläisetkin saavat osallistua. :)

Tämän vuoden grillailuhommat alkoi jokatapauksessa jo pari kuukautta sitten, ja grillailtu on lähes päivittäin. Tänäänkin. Tais siis eilen. Eli melkein päivittäin.

Minä olen painanut läpi vuoden. Aluksi vähän ärsytti lumikinoksessa seistä, mutta nyt on sateella ja talvella mahdollisuus toimia kodassa. Kesällä nostan häkäpöntön pihan puolelle.

Pyydän nöyrimmästi anteeksi, kun Weber Q3000 fucking kaasugrillin käyttäjä osallistuu. En ole varma oliko tämä lanka pelkästään Weberin hiilillä grillaaville omistettu, vaiko eikö. Tämän vuoden grillailuhommat alkoi jokatapauksessa jo pari kuukautta sitten, ja grillailtu on lähes päivittäin. Tänäänkin. Tais siis eilen. Eli melkein päivittäin.
Kyllä se minäkin keskusteluun olen osallistunut kuten moni muukin ketjun aiempi kirjoittelija, vaikka kaasu täälläkin.

Itsellä on ajanjaksoja, jolloin melkein joka ruoka käy grillin kautta ja välillä taas vähän hiljaisempaa. Sen tekee varmaan tuo kaasun helppous, että arkiruuan kypsennys käy melkeinpä mukavammin grillaten, kun käryt ja sotku jää pihalle. Se brikettien kanssa fiilistely ja hidas kypsentely taas sitten jää pois, mutta kun ei ole mahdollisuutta, niin ei mahda mitään.

Yksi huikeimman muutoksen kokeva on jauhelihapihvit. Mausteeksi mustapippuria ja suolaa. Ne kun grillaa, niin on kyllä helppoa ja todella maukasta ilman sotkua.

Tein eilen tollasen vähän reilun kilosen kasslerin palan. Aluksi vedin tommosen valmiin rubin pintaan n. 4 tuntia ennen grilliin menoa. Pari tuntia ennen työnsin sit marinadi ruiskulla lihan sisään muutamiin kohtiin omenamehua. Grillin lämmitin sit tosiaan tolla 2x2 käärme ladonnalla ja päälle omena savustuspaloja. Aluksi noin ensimmäisen tunnin ajan lämpö pysyi hyvin siinä 120-30 asteen kohdilla, mutta kun brikettejä alkoi syttymään enemmän, niin loppuaika meni 175-180 asteen keskiarvolla. Ylhäältä ventti oli kokonaan auki ja alhaalta ihan millin auki lähes koko ajan, eli niin pienellä kun voi. Lihan päälle vedin suihkepullolla n. puolen tunnin välein omenamehua kostukkeeksi ja liha saavutti 75 asteen lämmön n. 3,5 tunnin päästä. Tämän jälkeen kääräisin lihan vielä folioon ja annoin foliossa kypsyä n. tunnin ajan ja silloin liha oli melkein 90 asteinen. Tässä kohdassa otin sen pois grillistä ja annoin vielä vetäytyä puolen tunnin ajan foliossa. Onnistui ekaksi kerraksi "ihan ok", ehkä hieman mureutta siitä puuttui, mutta maku oli hyvän savuinen.
IMG_9180.jpg

Nyt on kassler kalibroitu. Seuraavaksi optimoimaan.

Aluksi noin ensimmäisen tunnin ajan lämpö pysyi hyvin siinä 120-30 asteen kohdilla, mutta kun brikettejä alkoi syttymään enemmän, niin loppuaika meni 175-180 asteen keskiarvolla. Ylhäältä ventti oli kokonaan auki ja alhaalta ihan millin auki lähes koko ajan, eli niin pienellä kun voi.

Jos haluat pitää lämmön alempana, niin yläaukkoa vain pienemmälle. Ensin puoleen ja 15 minuutin kuluttua tarkistus - tai suora tuijotus mittariin, se on huumaavaa. Jos ei muutu tarpeeksi, vielä pienemmälle jne. Muutamalla säädöllä lämmön saa haluamakseen.

Grilli ei tuosta sammu. Jos näyttäisi, että menee esim. alle satasen, niin jälleen vähän lisää ilmaa ja briketit alkavat palaa paremmin ja lämpötila nousee. Ylipäätään aluksi pitää tuijotella, mihin lämpö asettuu, mutta muutaman kerran jälkeen alkaa ymmärtää, miten laitos toimii. Käärme on äärimmäisen helppo.

Erittäin nätti savurinki!

Tuo näyttää "purtavalta". Se toimii kasslerissa yhtälailla pulledin kanssa. Maku ratkaisee.

liha oli melkein 90 asteinen. Tässä kohdassa otin sen pois grillistä ja annoin vielä vetäytyä puolen tunnin ajan foliossa.

Noilla lämpötiloilla voi antaa vetäytyä tuntejakin (jos on tarve). Pari sanomalehteä folion päälle ja sitten froteepyyhe ympärille ja "kylmälaukkuun" makoilemaan. Isomman lihapalan sisälämpö pysyy helposti yli 70 asteessa.

Jos haluat pitää lämmön alempana, niin yläaukkoa vain pienemmälle. Ensin puoleen ja 15 minuutin kuluttua tarkistus - tai suora tuijotus mittariin, se on huumaavaa. Jos ei muutu tarpeeksi, vielä pienemmälle jne. Muutamalla säädöllä lämmön saa haluamakseen.
Joo mulla oli yläaukko kokonaan auki ja alhaalta pienimmällä. Pitää koittaa säädellä tosiaan ylhäältä kanssa. Vois myös tonne alhaalle tehdä tussilla merkit eri säätökohtiin, mikä helpottaa lämpötilan säätämistä.

Vois myös tonne alhaalle tehdä tussilla merkit eri säätökohtiin, mikä helpottaa lämpötilan säätämistä.

Sitä olen ihmetellyt, miksei laatugrillissä ole asteikkoa valmiina.

Tussilla itse piirsin 0 - 25 - 50 - 75 - 100 :) Ei siitä muuten mitään tule, kun on pelkkää arvailua.

Mitä eroa on Master Touchilla ja Master Touch Premiumilla? Itse huomasin saranat ja 70 e hintaeroa. Molemmilla voi varmasti kypsyttää pitkään epäsuorasti?

Mitä eroa on Master Touchilla ja Master Touch Premiumilla? Itse huomasin saranat ja 70 e hintaeroa. Molemmilla voi varmasti kypsyttää pitkään epäsuorasti?

Premiumissa:
Edistyksellinen kannen sarana parantaa käyttömukavuutta
Brikettirengas & lämpöä heijastava levy mahdollistavat hitaan savustuksen alhaisella lämmöllä

Onko noi sun brisketit ja ribsit tehty millä Weberillä? Siis kuvat, missä briketit ladottu tällä snake-menetelmällä.

3 kpl Supermass Nutrition SUPERCARB (3 kg) -25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom