• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

Samo

swahilipäällikkö
VIP
Ollaan vaimon kanssa mietitty omakotitaloa. Mielessä on ollut jos ihan tuliterän hommais, rakennuttais. Itse en osaa tehdä mitään joten jätän kaiken ammattilaiselle,maksakoon sitten vaikka vähän enemmän. Nyt kaipeilen sellaisten kokemuksia ketkä ovat rakennuttaneet talonsa. Oletteko ottaneet paketin vai teetättäneet jollain urakoitsijalla pitkästä. Molempia kokemuksia kaivataan, huonoja ja hyviä puolia. Joittenkin valmistajien taloja olemme jo katselleet, muutamien on myös suljettu pois. Eli kertokaa omia kokemuksia aiheesta ja talojen toimittajista, kalusteista jne, hela hoidosta siis.

Edit: Mielelllään sitten sellaisten kokemuksia kaipailen jotka ovat hommat tehneet, ei niitä tutuntuttujen mutu juttuja ;)

Ikä
42
Vinkki:jos teetät ulkopuolisella töitä.tee tarkat sopimukset urakkahinnoista,mitä niihin sisältyy ja koska on oltava valmis(takaraja).Monesti hommat venyy ja mutkistuu jos noi ei ole täysin selvästi paperilla.Ja kyllä 3kk talon asumiskuntoon rakentaa,osan sisähommista voi tehdä samalla kun jo asuu talossa.Oma isäukkonikin sai aikoinaan puolitoistakerroksisen omakotitalon valmiiksi 3kk.Edittiä:sai asumiskuntoon 3kk.

Mun mielestä sinun pitää omistaa kyseinen talo rakennuttamisen jälkeen vähintään jos en väärin muista niin 2vuotta ennen kuin sen saat verovapaasti myydä tai et joudu myynti voitoista veroa maksamaan.Voihan tommoista rakennuttamis hässäkkää harrastaa mutta isot verot joutuu tölleistä maksamaan, että ei ole oikeen kannatavaa puuhaa.Olin kesällä juuri tommoisen talotehtailijan jälkiä paikkailemassa.Kyseinen pariskunta oli ostanut juuri 2vuotta vanhan omakotitalon jonka joku jeppe oli tehnyt myynti tarkoitusta varten.Lattiat kierot, talon pohjat eli harkot oli kasattu päällekäin ei limittäin jollain ne kuuluisi olla.Puolet talon ulkovuorauksesta jouduttiin repimään auki kun hamppi ei ollut oikeen perillä nurkkien tiivistyksestä ja tuulen suoja levyjen tarkoituksesta tai asennus tavasta.Putket meni talvella jäähän kun ei ollut oikeen asennettu.Ja keiken laista muuta pientä mukavaa..Olivat maksaneet 200.000€ talosta ja lisä remppaa tuli noin 60.000€ mutta onneksi vakuutuksista tuli osa remppa rahoista heille.Olkaahan ihmiset varovaisia talon oston kanssa.tai ottakaan tuttu kirves mies tai joku joka tosissaan tietää taloista mukaan talo ostoksille ettei käy vastaavaa.Kyseisessä talossa oli käynyt kyllä tarkastaja mutta oli ollut todella liuku hihna tarkastus että sillain...Mutta onnea talo kaupoille...

mulla valmistuu pikku hiljaa ja ite oon sen suunnitellu ja lähes kaiken tehny! elkää kesken eräiseen muuttako missään nimessä! mukava niitä viimesiä listoja laitella kun kalusteet yms. edes ja varottavana!

fear sanoi:
Mun mielestä sinun pitää omistaa kyseinen talo rakennuttamisen jälkeen vähintään jos en väärin muista niin 2vuotta ennen kuin sen saat verovapaasti myydä tai et joudu myynti voitoista veroa maksamaan.Voihan tommoista rakennuttamis hässäkkää harrastaa mutta isot verot joutuu tölleistä maksamaan, että ei ole oikeen kannatavaa puuhaa.Olin kesällä juuri tommoisen talotehtailijan jälkiä paikkailemassa.Kyseinen pariskunta oli ostanut juuri 2vuotta vanhan omakotitalon jonka joku jeppe oli tehnyt myynti tarkoitusta varten.Lattiat kierot, talon pohjat eli harkot oli kasattu päällekäin ei limittäin jollain ne kuuluisi olla.Puolet talon ulkovuorauksesta jouduttiin repimään auki kun hamppi ei ollut oikeen perillä nurkkien tiivistyksestä ja tuulen suoja levyjen tarkoituksesta tai asennus tavasta.Putket meni talvella jäähän kun ei ollut oikeen asennettu.Ja keiken laista muuta pientä mukavaa..Olivat maksaneet 200.000€ talosta ja lisä remppaa tuli noin 60.000€ mutta onneksi vakuutuksista tuli osa remppa rahoista heille.Olkaahan ihmiset varovaisia talon oston kanssa.tai ottakaan tuttu kirves mies tai joku joka tosissaan tietää taloista mukaan talo ostoksille ettei käy vastaavaa.Kyseisessä talossa oli käynyt kyllä tarkastaja mutta oli ollut todella liuku hihna tarkastus että sillain...Mutta onnea talo kaupoille...
Jos omakotitalossa on ollut vikaa niin pitää muistaa, että entisellä omistajalla on 5:n vuoden vastuu siitä rakennuksesta. Jos entinen omistaja on ollut myös rakentaja niin vastuu muistaakseni vaan kasvaa. Eli kaikki noi vauriot voisi pistää vanhan omistajan piikkiin niiltä osin, kuin se on mahdollista. Jos talo on myyty purkukuntoisena niin silloin taas vastuu on lähes olematon. Tatu Henrikson voisi varmaan auttaa tarkemmin.

Ville1Suuri sanoi:
Ja kyllä 3kk talon asumiskuntoon rakentaa
Jos joku jonkun tuttu joskus jossain on muuttanut 3kk:ssa, niin siitä ei pidä tehdä sellaista johtopäätöstä että näinhän se homma onnistuu muiltakin. Ei onnistu :)
6kk on jossain määrin realistinen alkaen kuopan kaivuusta, jos kaikki aikataulut osuu hyvin ja työmiehet saa paikalle haluttuun aikaan. Toinen 6kk kuluu suunnitteluun, ellet ota jotain perusperuspakettia valmiine suunnitelmineen. Vaikka kuinka rakennuttaa avaimet käteen tyylillä, varaudu kuitenkin käyttämään kaikki liikenevä vapaa-aika projektin hoitamiseen, tai sitten palkkaa joku tekemään kaikki junailut.

Itse teen tällä hetkellä yksilöllisen suurelementtitalon sisätöitä.

E: kustannusarviota kannattaa laskeskella op:n laskurilla, tai kotioptimilla (löytyy esim jukkatalojen sivuilta)
E2: Olisko Andreella heittää updeittiä?
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=30260

Kannattaa myös ennakkoon selvittää pankin suhtautuminen rakentamiseen. Useat pankit suostuvat antamaan lainaa vain avaimet käteen periaatteella rakennettuihin taloihin. Tai saat varmasti lainaa pankista kuin pankista, mutta korko voi olla vähän korkeampi.

Miten porukka ottaa selville MITEN se talo rakennetaan? Joskus tuntuu että joillakin äijillä se on jonkinlainen vaisto ja jo äidin mahassa opittu asia :) Kyllähän pienet projektit itseltänikin onnistuisi, mutta talo on jo aika monimutkanen homma... vai onko ammattilaiset aina mukana joka rakennuksen vaiheessa?

Kyllä pankki rakentamiseen lainaa myöntää, mutta siihen sisältyvän riskin takia jonkin verran pitäis olla hilloa säästössä, kun alkaa rakentelemaan. Tontin vakuusarvo on yleensä 70% tontin hinnasta, eli 100 tonnin tonttiin pitäisi olla 30t laittaa omasta lompakosta. Lisäksi pitäisi löytyä rahaa itse rakentamisen aloittamiseen, koska kuluja tulee etupainotteisesti ja pankki antaa lainaa rakennusprojektin edetessä valmiusastetodistusten mukaan vähän jälkijunassa. Me ollaan pian 2 vuotta asuttu itse rakennetussa/rakennutetussa talossa ja kyllähän se kaiken vaivan arvoinen projekti kuitenkin on, vaikka rakennusvaiheessa ei aina siltä tunnu.

Ikä
39
kas-vain sanoi:
Jos omakotitalossa on ollut vikaa niin pitää muistaa, että entisellä omistajalla on 5:n vuoden vastuu siitä rakennuksesta. Jos entinen omistaja on ollut myös rakentaja niin vastuu muistaakseni vaan kasvaa. Eli kaikki noi vauriot voisi pistää vanhan omistajan piikkiin niiltä osin, kuin se on mahdollista. Jos talo on myyty purkukuntoisena niin silloin taas vastuu on lähes olematon...
Taloa ei voi myydä purkukuntoisena, vaikka tuommoisen klausuulin kauppakirjaan pistäisi, sillä ei mitään merkitystä ole siinä vaiheessa, kun virheitä ja vastuita aletaan tutkimaan.

Carbon sanoi:
Miten porukka ottaa selville MITEN se talo rakennetaan?
Teoriatietoa löytyy kyllä, kun jaksaa etsiä. Rakenneratkaisut löytyy suunnitelmista. Lisäksi itse olen seuraillut esim jo vuosikaudet rakentamisaiheista news-ryhmää. Miten hommat tehdään käytännössä on sitten jo toinen asia. Paljon olen vakoillut naapurityömailla, kysellyt esim vastaavalta mestarilta ja aika monta hommaa on pitänyt vain järkeillä.

30% pitäisi olla omaa rahaa, esim osuuspankki ei tästä jousta sitten pätkän vertaa. Muissa on huomattavasti helpompaa.

El Capo sanoi:
Taloa ei voi myydä purkukuntoisena, vaikka tuommoisen klausuulin kauppakirjaan pistäisi, sillä ei mitään merkitystä ole siinä vaiheessa, kun virheitä ja vastuita aletaan tutkimaan.
Tarkoitin lähinnä, että on myyty kiinteistö jölla sijaitsee purkukuntoinen rakennus. Tosin jos talo on 2v vanha en usko, että tuokaan menisi lähemmässä tarkastelussa läpi.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
PRIEST sanoi:
samo jos tarviit ilmastointi putkea ja muita osia niin soita mulle. ja asennukset ja kaikki onnistuu! ja hinta ei päätä huimaa!
No vittu! Oisit sanonu ton joskus 1kk sitten.... tosin Hupelle hinta ois varmaan päätä huimannut? ;)

Huppe sanoi:
No vittu! Oisit sanonu ton joskus 1kk sitten.... tosin Hupelle hinta ois varmaan päätä huimannut? ;)
no nyt tiedät säkin ton. eikä hupellekaan hinta päätä huimaa. voin sanoo et osat on 50% halvempia listahinnasta. päälle tietysti asennuspalvelua jos haluaa. ja stadin alueelta mieluiten tietty. espoo vantaa myös onnistuu...