byääää 136940
Valitse yksi jako ja pysy siinä, vaikka uudenvuoden lupauksena ensi jouluun asti. Siinä jo kerkee vähän hienosäätääkin. Jaksotus pitäisi aina olla sellainen että koko ohjelmaa ei tarvii kääntää päälaelleen 8vk välein. Liikkeet ja niiden toteutustavat kun oppii vaihtamaan oikeaan aikaan niin seinää ei pitäisi tulla ikinä vastaan.Nyt haluttaisi kovasti optimoida omaa punttijumppaa. Jos kerran salilla ravaan, ni kaipa se olisi hyvä toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla.
Säännöllisen säännöllistä punttia on takana vuosia, kuitenkin sinne mahtuu useiden kuukausien taukojakin. Viime vuoden keväällä rupesin treenaamaan taas systemaattisemmin. Aloitin 1-jakoisella 3x viikkoon. Se kävi nopeasti tylsäksi ja vaihdoin sen 2.jakoiseen 3-4x viikkoon. Sekin kävi tylsäksi ja vahdoin sen 3.jakoiseksi, jolloin treenejä tulee 4-6x viikkoon, pääsääntöisesti 3on 1off. Tolla 3.jakoisella on nyt taottu menemään jo ~5kk. Tuloksia kyllä tulee edelleen, mutta silti mietityttää, että olisiko jokin toinen jako kuitenkin tehokkaampi. Tavoitteena on siis saada voimaa ja lihasta. Mutta jos vain toinen pitäisi valita, niin ehkä se lihaksen kasvu kuitenkin kiinnostelee tällähetkellä enemmän. Panostaa siihen voimatreeniin enemmän, sitten ku se on taas päällimmäisenä mielessä. Nyt on tullut välillä treenattua failureen ja välillä jätän varaa jäljelle vähän enemmän. Jos treenejä tulee 6x viikkoon, ni silloin tietenkin on kevyempää. Jos taas 3-4x, ni sitte otetaan enemmän irti.
3.jakoinen millä olen tehnyt, on aika perusmallinen. Liikkeitä, sarjamääriä/pituuksia olen myös välillä vaihdellut, ni ei ole ollut rasitus ihan niin yksitoikkoista.
1. Rinta, olkapää, ojentaja.
2. Selkä, hauis, vatsat
3. Jalat
Kysymys onkin nyt, että: Onko olemassa selkeää parasta treenijakoa kasvattaa lihasta? Puntilla kerkeän ravaamaan niin paljon kun haluan, rajoitteena taitaa olla vain palautuminen. Tekisi kovasti mieli pumppailla ja tuntumahomostella enemmänkin, välillä ehkä liikaakin. Sellainen on ainakin tähän asti mulla toiminut, mutta en tiedä, että toimisiko jokin toinen tapa vielä paremmin. Eikä oman mututuntuman takia viitsisi tehdä useamman kuukauden testiäkään.. Jatkanko samaanmalliin, kunnes tulokset eivät enää kehity, vai muutanko jotain jo nyt? =)
Paras jako, parhaat liikkeet, parhaat erikoistekniikat ja parhaat suoritustavat löytyy vain kokeilemalla. Kaikille kertyy ajan myötä lista suosikkiliikkeistä jotka toimii aina kun ne ottaa takaisin kiertoon. Oli tavoite sitten mikä tahansa.
Kaikki (järkevät) jaot ja periodisoinnit toimii kun sen oppii ja pistää toimimaan, ja se onnistuu vain ajan kanssa. Monen ohjelman läpikäyminen vuodessa on minusta typerää eikä siinä opi mitään. Esim. en itse tykkää lineaarisesta ollenkaan, mutta mieluumin tekisin ja hioisin sitä 5v kuin kokeilisin 6kk välein eri systeemiä.
Voimalajeissa se ohjelmointi on muutenkin oleellisempaa, bodatessa( ja voimaillessa suurin osa apuliiketreenistä) 90% touhusta on nostaa isoja painoja monta kertaa ja treenata kovempaa kuin viimeksi.