Treeni-osion yleiset kysymykset

Jos ymmärsin oikein, että on valmis ohjelma jossa progressiot ja liikejärjestykset mietitty valmiina, niin tekisin vaan sillä enkä lähtis soveltamaan. Tai sitten tekisin jotain eri ohjelmaa jossa toteutuu ne asiat joita haluan. Tuo mun ehdottama järjestys oli suoraan Wendlerin 5/3/1 pohjalta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
edit edit. tää nyt rupee kuulostaa, et jätkät lyttäs tän suunnitelman HETI ihan alkuunsa. 😀😀
On vaan sellanen kysymys jossa on aloitettu talon rakentaminen valitsemalla keittötasot. Jos kaikille noille liikkeille on perustelut niin noihin liikkeisiin on myös jotenkin päädytty ja sitten tekisin vaan samaa kuin ennenkin. Mutta jos nuo on vaan (jonkun muun?) arvauksia niin mistä sitä tietää että mikä liike auttaa mitäkin vai onko kokonaan turha.
 
Valmisohjelma on valmisohjelma. Ei ota mitään huomioon yksilötasolla. Ei joka päivä jalkojen treenaaminen ollenkaan väkisin umpeen aja ja varsinkin RIR2-4 tiukoilla sarjoilla.
 
Kyllä on varmasti liikkeellä paljon hyviä, enkä oikein mitään suoraan tuomitse. Paitsi ehkä nämä "16 vkoa vitosia" -tyyliset. Jos on vahva taju omista kyvyistä ja heikkouksista ja muutenkin pystyy reguloimaan sitä valmisohjelmaa, ongelma on aina pienempi.

Lähinnä kyse on vain siitä, että valmispohja on aina isompi tai pienempi kompromissi ja jengi menee niiden perässä vähä sokeana. Mulle tulee säännöllisesti mukaan porukkaa, ketkä on hakanneet päätään seinään "maailman parhaiden ohjelmien" kanssa ilman kauheen hyvää kehitystä, mitä hieman jopa hämmästelen. Enhän mäkään mitään takuita voi antaa ja teen tätä työkseni, eli tätä kirjottaessa vois aatella mun lehmää siellä ojassa. Silti mun periaate on valmentaa se ihminen yksilönä ja koen jokaisen ansaitsevan semmosen huomion.
 
Kyllä on varmasti liikkeellä paljon hyviä, enkä oikein mitään suoraan tuomitse. Paitsi ehkä nämä "16 vkoa vitosia" -tyyliset. Jos on vahva taju omista kyvyistä ja heikkouksista ja muutenkin pystyy reguloimaan sitä valmisohjelmaa, ongelma on aina pienempi.

Lähinnä kyse on vain siitä, että valmispohja on aina isompi tai pienempi kompromissi ja jengi menee niiden perässä vähä sokeana. Mulle tulee säännöllisesti mukaan porukkaa, ketkä on hakanneet päätään seinään "maailman parhaiden ohjelmien" kanssa ilman kauheen hyvää kehitystä, mitä hieman jopa hämmästelen. Enhän mäkään mitään takuita voi antaa ja teen tätä työkseni, eli tätä kirjottaessa vois aatella mun lehmää siellä ojassa. Silti mun periaate on valmentaa se ihminen yksilönä ja koen jokaisen ansaitsevan semmosen huomion.
Tottakai. Mutta samaan hengenvetoon niin pakko jostain on alottaa, jostakin ohjelmasta. Ja kun huomaa ja oppii enemmän niin siinä kohtaa sitä valmisohjelmaa ''heikompaa'' ohjelmaa lähetään muuttamaan henkilökohtasemmaks.
 
Eka askel vois olla sen ohjelman perusajatuksen analysointi ja sitten soveltaminen omaan tekemiseen päivän kunnon perusteella. Se on se kriittisin juttu. Väkisin ku tekee laput silmillä, aika nopeesti ajautuu tasanteelle, ku seuraava treeni kuitenki tulee pian taas.
 
Hierojan mukaan minulla on oikean puolen pitkä selkälihas paksumpi kuin vasen niin saanko mavessa jotenkin rasitettua enemmän tuota heikompaa puolta vasen käsi vastaotteella vetämällä vai päinvastoin? Varmaan kroppa jotenkin vino lantiosta, en muuta syytä keksi mutta olen itsekin huomannut selvää puolieroa. Mavet olen tehnyt tähän asti molemmat kädet myötäotteessa. Takaapäin katsoessa kroppa kääntyy oikealle puolelle vedossa. Vasenkätinen olen jos sillä on jotain merkitystä.
 
Jos se kroppa kiertyy tehdessä, se pitää korjata. Usein kiinni liikkuvuuden symmetriasta lantion seudulla ja voimaepätasapainoista. Testaile yhden käden ja/tai jalan vetoja ja niiden voimatasoja.
 
Hierojan mukaan minulla on oikean puolen pitkä selkälihas paksumpi kuin vasen niin saanko mavessa jotenkin rasitettua enemmän tuota heikompaa puolta vasen käsi vastaotteella vetämällä vai päinvastoin? Varmaan kroppa jotenkin vino lantiosta, en muuta syytä keksi mutta olen itsekin huomannut selvää puolieroa. Mavet olen tehnyt tähän asti molemmat kädet myötäotteessa. Takaapäin katsoessa kroppa kääntyy oikealle puolelle vedossa. Vasenkätinen olen jos sillä on jotain merkitystä.
Käy pätevällä naprapaatilla tai osteopaatilla. He tutkivat juurikin mistä puolierot aiheutuvat. En lähtisi korjaamaan maven ristiotteella. Se ei poista ongelmaa. Veikkaan virheasentoa alakropasssa. Lantio, eri pituset jalat tms..
 
vaikuttaako takaolkapään, teres minorin/majorin jumit hauis liikeiden voimiin? mul on joku vtumainen jumi tuolla suunnalla.
toinen kysymys millä sen saa auki? oon makoillu pallon päällä, rullan päällä. ei oo auttanu toistaseks. penkki dipin jälkeen alkanu. ei oo sinällään kipiä. paukkuu ja naksuu joku siellä. triggerpointseja? lainaanko siskolta tens laitetta ja lihasvasaraa?
 
Ei vaikuta. Asennon tukeen hieman. Hierontaa, venyä, tärinää. Voi olla serratus myös. Voimassa puolieroja leuoissa yms?
 
Ei vaikuta. Asennon tukeen hieman. Hierontaa, venyä, tärinää. Voi olla serratus myös. Voimassa puolieroja leuoissa yms?
leuoissa en oo kokeillu sinällään. hauiskäännöissä oli ainakin eilen 3-4 toistoo. jotenkin tuntunu kulmasouduissakin et oikee käsi laahaa.

serratus? miten mä sinne pääsen? voi tehä höpötitiä kylkiluitten väliin mennä..:unsure:
 
Saa niitä serratuksia näprättyä pallolla ihan hyvin. Tärinä relaksoi hyvin, joten sitä. Yleensäkin jos oikeeta jumia on, sit pitää huollon kanssa olla enemmän ku tosissaan. Joka päivä ja paljon.
 
Sanokaas mikä teillä on mielipide siihen onko järkevää leuvoissa treenata kestovoimaa ja samalla penkissä maksimivoimaa?

Ajatellaan sellainen tilanne, että molemmilla ollaan tehty niin sanottu perusvoimailu jakso alle (toistot 6-12 välillä) ja sitten penkissä päätetään siirtyä maksivoiman kasvatukseen ja taas samalla leuvoissa kestovoimailuun. Onko tämä kuinka järkevää vai syökö hermotuksellisesti molempia, niin ettei oikeen kumpikaan kehity? Molemmissa liikkeissä kuitenkin selän ja rinnan lihakset työskentelevät joissain määrin.
 
Kyllähän niissä sen verran samoja lihaksia on käytössä, että hieman ristiin menee. Esim penkin maksimitreeni ajaa ojentajia väsyksiin ja se nyt ei ideaalia oo leukojen kestovoimalle jne jne.
 
Nyt haluttaisi kovasti optimoida omaa punttijumppaa. Jos kerran salilla ravaan, ni kaipa se olisi hyvä toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Säännöllisen säännöllistä punttia on takana vuosia, kuitenkin sinne mahtuu useiden kuukausien taukojakin. Viime vuoden keväällä rupesin treenaamaan taas systemaattisemmin. Aloitin 1-jakoisella 3x viikkoon. Se kävi nopeasti tylsäksi ja vaihdoin sen 2.jakoiseen 3-4x viikkoon. Sekin kävi tylsäksi ja vahdoin sen 3.jakoiseksi, jolloin treenejä tulee 4-6x viikkoon, pääsääntöisesti 3on 1off. Tolla 3.jakoisella on nyt taottu menemään jo ~5kk. Tuloksia kyllä tulee edelleen, mutta silti mietityttää, että olisiko jokin toinen jako kuitenkin tehokkaampi. Tavoitteena on siis saada voimaa ja lihasta. Mutta jos vain toinen pitäisi valita, niin ehkä se lihaksen kasvu kuitenkin kiinnostelee tällähetkellä enemmän. Panostaa siihen voimatreeniin enemmän, sitten ku se on taas päällimmäisenä mielessä. Nyt on tullut välillä treenattua failureen ja välillä jätän varaa jäljelle vähän enemmän. Jos treenejä tulee 6x viikkoon, ni silloin tietenkin on kevyempää. Jos taas 3-4x, ni sitte otetaan enemmän irti.

3.jakoinen millä olen tehnyt, on aika perusmallinen. Liikkeitä, sarjamääriä/pituuksia olen myös välillä vaihdellut, ni ei ole ollut rasitus ihan niin yksitoikkoista.

1. Rinta, olkapää, ojentaja.
2. Selkä, hauis, vatsat
3. Jalat

Kysymys onkin nyt, että: Onko olemassa selkeää parasta treenijakoa kasvattaa lihasta? Puntilla kerkeän ravaamaan niin paljon kun haluan, rajoitteena taitaa olla vain palautuminen. Tekisi kovasti mieli pumppailla ja tuntumahomostella enemmänkin, välillä ehkä liikaakin. Sellainen on ainakin tähän asti mulla toiminut, mutta en tiedä, että toimisiko jokin toinen tapa vielä paremmin. Eikä oman mututuntuman takia viitsisi tehdä useamman kuukauden testiäkään.. Jatkanko samaanmalliin, kunnes tulokset eivät enää kehity, vai muutanko jotain jo nyt? =)
 
Nyt haluttaisi kovasti optimoida omaa punttijumppaa. Jos kerran salilla ravaan, ni kaipa se olisi hyvä toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Säännöllisen säännöllistä punttia on takana vuosia, kuitenkin sinne mahtuu useiden kuukausien taukojakin. Viime vuoden keväällä rupesin treenaamaan taas systemaattisemmin. Aloitin 1-jakoisella 3x viikkoon. Se kävi nopeasti tylsäksi ja vaihdoin sen 2.jakoiseen 3-4x viikkoon. Sekin kävi tylsäksi ja vahdoin sen 3.jakoiseksi, jolloin treenejä tulee 4-6x viikkoon, pääsääntöisesti 3on 1off. Tolla 3.jakoisella on nyt taottu menemään jo ~5kk. Tuloksia kyllä tulee edelleen, mutta silti mietityttää, että olisiko jokin toinen jako kuitenkin tehokkaampi. Tavoitteena on siis saada voimaa ja lihasta. Mutta jos vain toinen pitäisi valita, niin ehkä se lihaksen kasvu kuitenkin kiinnostelee tällähetkellä enemmän. Panostaa siihen voimatreeniin enemmän, sitten ku se on taas päällimmäisenä mielessä. Nyt on tullut välillä treenattua failureen ja välillä jätän varaa jäljelle vähän enemmän. Jos treenejä tulee 6x viikkoon, ni silloin tietenkin on kevyempää. Jos taas 3-4x, ni sitte otetaan enemmän irti.

3.jakoinen millä olen tehnyt, on aika perusmallinen. Liikkeitä, sarjamääriä/pituuksia olen myös välillä vaihdellut, ni ei ole ollut rasitus ihan niin yksitoikkoista.

1. Rinta, olkapää, ojentaja.
2. Selkä, hauis, vatsat
3. Jalat

Kysymys onkin nyt, että: Onko olemassa selkeää parasta treenijakoa kasvattaa lihasta? Puntilla kerkeän ravaamaan niin paljon kun haluan, rajoitteena taitaa olla vain palautuminen. Tekisi kovasti mieli pumppailla ja tuntumahomostella enemmänkin, välillä ehkä liikaakin. Sellainen on ainakin tähän asti mulla toiminut, mutta en tiedä, että toimisiko jokin toinen tapa vielä paremmin. Eikä oman mututuntuman takia viitsisi tehdä useamman kuukauden testiäkään.. Jatkanko samaanmalliin, kunnes tulokset eivät enää kehity, vai muutanko jotain jo nyt? =)
Ei ole olemassa yhtä parasta. Kyllä se vaihtelu ja muutos on isossa roolissa. Minusta tuo on just hyvä että olet vaihdellut systeemejä. Kaikille ei myöskään toimi sama tyyli. Varmasti pysähtyy kehitys jos treenaa vuosia samalla tyylillä mitään muuttamatta. Kovin on yleistä. Minusta lihasten palautumis aikoja kannattaa vaihdella viikko tasolla sekä myös sarjojen välistä lepo aikaa. Aika usein tapahtuu jotain kehitystä kun vaihtaa eri treenityyliin. Massaa! Voimaa! Kirjassa kerrottiin tästä systeemistä hyvin.
 
Back
Ylös Bottom