Treeni-osion yleiset kysymykset

Jatketaan täällä. Itse olen huomannut hyvinkin erilaisen efektin elikkä tuo tasainen pidempi aikainen siis vaikka 5 km reipas kävely on hermostolle rassaavampaa kun että tekee intensiivisemmin. Esim domsien kanssa jalat pitkään tukossa tuosta kävelystä vs jalkatreeni ja joku sykkeen nosto humputtelu. Sama esim jos treenataan koko kroppa vaikka 3-4 krt viikossa läpi. Pääasiassa tehden yli 10 toiston sarjoa. (12,15,20 ja kaikkea noiden väliltä). Eikä mitään kokonaisvaltaisia liikkeitä vaan hyvin bodaukseen sopivia eristävämpää treeniä. Eli kaiken kaikkiaan pitäisi hermoston kuormituksen nyky opilla olla matala. Pitkät sarjat kevyt kuorma ei kerta ärsykkeellä liikaa keho saa palautua ja 1-2 liikettä per liha jne jne.

Silti en ole millään muulla ohjelmalla ollut noin rikki! Jatkuvat domssit esti kovaa treenaamisen väsymys kova vaikka uni ja ruoka harjoitusta tukevaa.

Tästä päästään myös siihen että lihaksesta tehon otto kyky paranee treeni iän myötä ja sekin voi olla yksi tekijä mikä vaikuttaa tuohon. Se ei tarkoita kuitenkaan massiivisia lihaksia tai mr olympia kuntoa vaan jokainen kasvaa genetiikkansa mahdollistavalla tasolla.
En kiistä sun kokemuksia. Ja en tiedä sun tavoitteita ja miten niihin olet ajatellut päästä.

Kuitenkin jos halutaan lisätä ja aukaista hiusverisuonistoa sekä parantaa rasva-aineenvaihduntaa niin niitä parannetaan pk-alueen treenillä. Myös se hapenottokyky paranee sillä pk-treenillä tiettyyn pisteeseen asti ja usein se piste on perusbodaajalle ihan riittävä, riippuu toki tavotteista. Lisätään nyt vielä tähän, että niillä pk-lenkeilläkin voi ja pitääkin tehdä reippaita ”avaavia”vetoja, mutta niin lyhyitä, ettei se harjotus muutu muuksi kuin pk-treeniksi, eli käytännössä alle 10s. Ja vielä sekin, että jos kestävyyttä haluaa kehittää monipuolisesti, niin silloin kannattaa ja pitää ottaa vk-lenkitkin mukaan, mutta ne syö jo sitä kokonaispalautumiskapasiteettia huomattavasti enemmän ja maksimikestävyystreenit vieläkin enemmän.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jermuline: Mikä on sun päälaji ja seinäkorkeushyppy nyt, paljonko kyykkäät, vedät maasta ja painat? Teetkö pompputreeniä erikseen?
 
Pitää huomenna katsella noita rauhassa ja tilata vaikka kaks erilaista niin sitten tietää minkälainen on itselle sopiva. Aika halpoja nuo kuitenkin on.
Jos kaksi meinasit ostaa niin älä ainakaan kahta voimanostovyötä 😬 Ei niissä niin paljon ole eroja. Harrastelijalle yks ja sama minkä ostaa. Mutta jos kaksi haluat niin toinen leveä neopreeninen tukivyö ja toinen voimanostovyö. Esim Gymstick 2.0 selän tukivyö maksaa parikymppiä. On tarkoitettu selkä vaivaisille pitämään keskivartalon ryhtiä yllä. Voimamies piireissä hyvin suosittu. Tykästyin itse niin että lopetin voimanostovyön käytön. Antaa vatsan työskennellä paremmin ja opettaa käyttämään syviä vatsoja. Voimamiehet laittavat tukivyön alle ja voimanostovyön päälle. Sitä en suosittele harrastelijoille. Haetaan kilojen maximointia. Keskikroppa on kuin rautakanki tuolla kikalla.
 
Löytyiskö täältä vinkkejä miten saisi hyppykorkeutta lisättyä? Hyppyjä hantteleillako?
@jto varmaan asiantuntija tähän. Mitä olen salilla seurannut lentopalloilijoiden ja yleisurheilijoiden treenejä, niin kaikenlaisia loikkia tekevät paljon. Boxin päälle hyppyjä jne. Kyykyssä tekevät osatoistoja räjähtävästi. Eli puolikyykky lyhyet sarjat räjähtävästi. Yhden jalan liikkeitä myös paljon. Kyykky, prässi jne...
 
Eräs hyppyvoimaa/korkeutta harjoittava liike on hypätä korokkeelta alas ja siitä heti ponnistaa ylös.
Onko tuttu?

Edit: Tämä oli siis vastausyritys kysymykseen

'Jermuline sanoi:
Löytyiskö täältä vinkkejä miten saisi hyppykorkeutta lisättyä? Hyppyjä hantteleillako?
 
En kiistä sun kokemuksia. Ja en tiedä sun tavoitteita ja miten niihin olet ajatellut päästä.

Kuitenkin jos halutaan lisätä ja aukaista hiusverisuonistoa sekä parantaa rasva-aineenvaihduntaa niin niitä parannetaan pk-alueen treenillä. Myös se hapenottokyky paranee sillä pk-treenillä tiettyyn pisteeseen asti ja usein se piste on perusbodaajalle ihan riittävä, riippuu toki tavotteista. Lisätään nyt vielä tähän, että niillä pk-lenkeilläkin voi ja pitääkin tehdä reippaita ”avaavia”vetoja, mutta niin lyhyitä, ettei se harjotus muutu muuksi kuin pk-treeniksi, eli käytännössä alle 10s. Ja vielä sekin, että jos kestävyyttä haluaa kehittää monipuolisesti, niin silloin kannattaa ja pitää ottaa vk-lenkitkin mukaan, mutta ne syö jo sitä kokonaispalautumiskapasiteettia huomattavasti enemmän ja maksimikestävyystreenit vieläkin enemmän.
Olen osasta erimieltä mutta mahtuu tänne useampikin mielipide eikä niiden aina tarvitsekkaan yhteneviä olla. 👍🏼 Muuten ei olisi kun yksi tapa toteuttaa treeniä ja kaikki tekisivät pelkästään sillä.
 
Olen osasta erimieltä mutta mahtuu tänne useampikin mielipide eikä niiden aina tarvitsekkaan yhteneviä olla. 👍🏼 Muuten ei olisi kun yksi tapa toteuttaa treeniä ja kaikki tekisivät pelkästään sillä.
Mielipiteitä voi tietysti olla, mutta jotkut asiat on tutkittuja ja fysiologisia faktoja, ettei ne mielipiteillä muutu. Ei nuo mitä olen postannut ole mun mielipiteitä vaan ihan tutkittua tietoa. Monethan nykyään on sitä mieltä, että maapallo on litteä ja mun puolesta saavat sitä mieltä olla. Tiede kuitenkin pystyy todistamaan asian olevan toisin.

Tärkeintä kuitenkin harrastelijoille on se, että se liikunta on omaan mieleen, muuten se saattaa jäädä tekemättä joka on tietysti huonoin vaihtoehto.
 
raho: Pudotushyppyjä ei suositella juurikaan, ellei kyykky oo edes 1,5x omapaino.
 
Mielipiteitä voi tietysti olla, mutta jotkut asiat on tutkittuja ja fysiologisia faktoja, ettei ne mielipiteillä muutu. Ei nuo mitä olen postannut ole mun mielipiteitä vaan ihan tutkittua tietoa. Monethan nykyään on sitä mieltä, että maapallo on litteä ja mun puolesta saavat sitä mieltä olla. Tiede kuitenkin pystyy todistamaan asian olevan toisin.

Tärkeintä kuitenkin harrastelijoille on se, että se liikunta on omaan mieleen, muuten se saattaa jäädä tekemättä joka on tietysti huonoin vaihtoehto.
Onhan niitä tutkimuksia puolesta ja vastaan. Ja niinkuin sanoin ei ole tässäkään yhtä ultimaattista vastausta ei harrastelijoissa kun teissä ammattilaisissakaan.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254616300813 näitä voidaan kilvan mättää tähän ei siinä mutta monta tapaa masturboida sama monta tapaa kehittää myös kestävyys kuntoakin vaikka se ei alkuperäisessä kontekstissa ollut edes aiheena.
Tai voiman tuottoa tai mitä tahansa. Jääräpäisesti yhteen asiaan nojaaminen on nykypäivänä jo melko lyhytnäköistä ajattelua kun pitäisi katsoa kaikkiin suuntiin ja sitten siihen yksilöön mitä juuri hän tarvitsee!
 
Viimeksi muokattu:
Jermuline: Mikä on sun päälaji ja seinäkorkeushyppy nyt, paljonko kyykkäät, vedät maasta ja painat? Teetkö pompputreeniä erikseen?
Lentopallo harrastemielessä. Hyppykorkeus tällä hetkellä 295-300 pituus 185. Kyykky120 veto120 penkki100. Paino 90kg
Ollut "kovakin" pelaamaan aikoinaan, nytten pitkää taukoa ja loppusyksystä aloitin. Tauon aikana tullut pelkästään podattua ja massaa tullut n4v aikana~20kg josta 70% lihaa. Iskut jää sormien päihin joten korkeutta olisi hyvä saada 10-15cm. Ajoitus on niin ytimessä et sitä en mielellään lähde muuttamaan jos korkeutta saa vain helpommin.
En tee mitään pomppureeniä. Podailukin vaatis kehitykseen liikaa tekemistä tällä hetkellä joten sekin ylläpidolla.
 
Eli et pompi etkä podaa? Mitäs sitten aattelit pystyä tekeen? Voima-arvot on aika heikot eli ne selkeesti paremmiksi ja hyppelyä ohjelmaan.
 
Mikä siinä on ku tuntuu että penkatessa tanko painaa käsillä välillä ihan julmetusti?? Onko tää henkistä pahoinvointia vai mikä tämän takana voisi olla.
 
Sitäkin. Avuksi käy mm. isommat yliraudat telineestä tai turvaraudoilta. Semmonen 20-30% yli maksimin. 3x5s pito pari kertaa viikossa.
 
Mikä siinä on ku tuntuu että penkatessa tanko painaa käsillä välillä ihan julmetusti?? Onko tää henkistä pahoinvointia vai mikä tämän takana voisi olla.
Joskus romut vaan painaa enemmän kuin pitäisi eikä siitä pääse mihinkään.
Myös oikeanlainen ote on tärkeä, tällä videolla on ainakin hyvät ohjeet aiheesta. Jos käyttää rannesiteitä niin siihenkin on syytä käyttää hieman aivosoluja eikä vaan pyöräyttää ranteen ympärille hikipannaksi.
 
Jos kaksi meinasit ostaa niin älä ainakaan kahta voimanostovyötä 😬 Ei niissä niin paljon ole eroja. Harrastelijalle yks ja sama minkä ostaa. Mutta jos kaksi haluat niin toinen leveä neopreeninen tukivyö ja toinen voimanostovyö. Esim Gymstick 2.0 selän tukivyö maksaa parikymppiä. On tarkoitettu selkä vaivaisille pitämään keskivartalon ryhtiä yllä. Voimamies piireissä hyvin suosittu. Tykästyin itse niin että lopetin voimanostovyön käytön. Antaa vatsan työskennellä paremmin ja opettaa käyttämään syviä vatsoja. Voimamiehet laittavat tukivyön alle ja voimanostovyön päälle. Sitä en suosittele harrastelijoille. Haetaan kilojen maximointia. Keskikroppa on kuin rautakanki tuolla kikalla.

Tuota gymstickiä näkyy olevan kokoa s/m (100 cm) ja l/xl (110 cm). Kaipaisin hieman helppiä valinnan suhteen.

Pituutta minulla on 186 cm ja painoa n. 97 kg. Oma vatsa on tuosta navan kohdalta rentona pari senttiä yli 100 cm ja core jännitettynä pari senttiä alle 100 cm.

Osaatko veikata kumpi malli sopisi paremmin? Ts. Onko noissa ilmoitetuissa mitoissa pelivaraa kireämpään/löysempään? 110 cm tuntuu äkkiseltään isolta, mutta toisaalta en omista mitään koossa s tai m :) Voimamiestreeniä silmällä pitäen olisin hankkimassa.
 
Ghostpepper: Jep... ulottuvuus, ei absoluuttinen pomppu. Näitä tehdään joko paikaltaan joustolla, puolikyykystä stopin jälkeen tai parin askeleen vauhdilla. Joko kontaktimatolla tai ulottuvuustauluun tms kädellä läpäten.
 
Back
Ylös Bottom