Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yleinen harjoitus varsinkin tehokausilla kyllä, JOS on pohjat kunnossa ja vuosien hyppelytausta takana. Myös toi punttivoimasuositus on suht laajasti tiedossa ja usein puhutaan 2x omapaino -tuloksista. Rasitusvammariski noilla pudotushypyillä on paljon suurempi kuin normaaleilla aitahyppelyillä jne. Varsinkin, jos kyselijä ei oo ees kovin tietoinen ponnistusvoiman lisäämisestä, en kyllä missään nimessä pudotushyppyjä treeneihin laittais. Näistä mulla on kymmenien vuosien kokemus valmennuspuolella.
 
Eräs hyppyvoimaa/korkeutta harjoittava liike on hypätä korokkeelta alas ja siitä heti ponnistaa ylös.
Onko tuttu?
Olen nähnyt kilpa urheilijoiden tekevän. Viimeksi eräs hiihtäjä mimmi teki 👍Pompun teki pelkillä päkiöillä jalat lähes lukossa. Sellanen räjähtävä terävä pomppu.
 
Yleinen harjoitus varsinkin tehokausilla kyllä, JOS on pohjat kunnossa ja vuosien hyppelytausta takana. Myös toi punttivoimasuositus on suht laajasti tiedossa ja usein puhutaan 2x omapaino -tuloksista. Rasitusvammariski noilla pudotushypyillä on paljon suurempi kuin normaaleilla aitahyppelyillä jne. Varsinkin, jos kyselijä ei oo ees kovin tietoinen ponnistusvoiman lisäämisestä, en kyllä missään nimessä pudotushyppyjä treeneihin laittais. Näistä mulla on kymmenien vuosien kokemus valmennuspuolella.
Just noin. Ja noihin hyppelyihinkin ja iskutuksiin olisi hyvä totutella liikeprogressioiden kautta pidemmällä aikavälillä. Se on suht kova pommi esim. jänteille lähtee pamauttelee jotain metrin pudotushyppyjä kylmiltään.
 
Noita tehdään pääasiassa aika matalilta korkeuksilta ja mahdollisimman nopeella kontaktiajalla eli juurikin lähes polvet lukossa. Metri vaatis sitten jo selkeesti korkeus- tai pituushyppääjää, että olisivat tehokkaita. Hiihtäjille en teettäis, oli taso melkolailla mikä tahansa, koska niillä ei just se kimmoisuus- ja voimapohja riitä ja sitten alkaa tulla rasitusvammoja. Paljon parempia tuloksia kimmoisuuteen saadaan muilla hyppelyillä jo lajin luonteenkin takia.
 
Tuttu on entinen nuorten sm-tason korkeushyppääjä ja sanoi, että ei tehnyt käytännössä yhtään korokkeelta pomppuja aikanaan, kun ne on niin rajuja. 180 cm pitkänä donkkasi koripallon ja korirautahan on 305cm (eli kyynärvartta myöten yli. Otti vauhtia toki). Vertailuna siis tuohon kysyjän pomppuun.
 
No näinpä näin. Mä oon aika monet sääri- ja reisiluun rasitusmurtumat sekä nivel- ja jännetason ongelmat todistanut, ku liian huonoilla pohjilla on alettu tekemään liian intensiivisiä pompputreenejä "koska joku sanoi tai jossain luki, että nää lisää pomppua". Ne kuvitellaan kropalle tosi kevyiksi, kun "eihän siinä ees ole painoja mukana". Eihän ne väsytä punttittreenien lailla ei. Tää sitten hieman hämää tekijää. Kyllä se pomppu lisääntyy varsin mainiosti, vaikkei pudotushyppyjä teekkään. Ja varsinkin, jos ei ole pompputreenejä juuri aiemmin tehnyt tai niistä on pitkä tauko. Semmoselle melkein se helpoin apu on punttisalilla kontrastisarjoina kyykkyjen, maasta- ja rinnallevetojen kanssa tehdä lyhyitä (laji)pomppusarjoja. Pelkästään tollasella menolla saatiin yhelle herralle kesän aikana yli 20cm lisää seinäkorkeushyppyyn ja ei ollut missään nimessä aloittelija.
 
Kuka on puhunut metrin pudotushypyistä?
Ja vielä kylmiltään?

Antamatta aihetta enempään
R__o
Kylmiltään tarkotti ilman, että sinne pudotushyppyihin on progressiivisesti edetty muiden hyppelyiden kautta, ei lämmittelemättä. En nyt tarkoita sinua, mutta moni näitä ohjeita kattelee ja etsii esim. instasta ja siellä kun ettii dropjump, suosituin video on reilusta metristä, niin joku saattaa kuvitella että näin niitä pitää tehdä. Niin kuin muitakin ohjeita monet ettii somesta ja alkaa tekemään sieltä löytyvien videoiden perusteella.
 
Mimmonen suhde täällä on jengillä tankopenkissä ja käsipainopenkissä? Tai jos esimerkiksi penkissä saa tehtyä 100 kilolla vaikka 10 toistoa, niin miten on, mimmoisilla painoilla menee käsipainopenkissä 10 toistoa?

Pohdin tätä siksi kun en ole tehnyt penkkiä kohta 2 kuukauteen, mutta kotona olen tehnyt käsipainopenkkiä 3 x 6-8 käsipainoilla, jotka painavat 40kg + 2 kilon tanko ja lukot. Voiko tuosta YHTÄÄN päätellä, mimmosia rautoja normi penkissä liikkuisi tällä hetkellä?
 
Käsipainopenkeissä sitten pitäs niiden hanttelien tankolinjan tulla rinnan tasolle, eikä kuten monet tekee, 10-15cm korkeina. Jos siis vertailla haluaa. Omassa jengissä on tosi laajasti vaihtelua tuon suhteen, eikä oikein voi suoraa korrelaatiota aatella. Alkaa ne älyttömän kokoset käsipainot olemaan pääasiassa vaikeita käsitellä sinne alkuasentoon, eikä niinkää punnertaa. Pääasiassa teetän tuota jalat ylhäällä ja hieman ylisyvinä penkin alaosan avuksi.
 
Mimmonen suhde täällä on jengillä tankopenkissä ja käsipainopenkissä? Tai jos esimerkiksi penkissä saa tehtyä 100 kilolla vaikka 10 toistoa, niin miten on, mimmoisilla painoilla menee käsipainopenkissä 10 toistoa?

Pohdin tätä siksi kun en ole tehnyt penkkiä kohta 2 kuukauteen, mutta kotona olen tehnyt käsipainopenkkiä 3 x 6-8 käsipainoilla, jotka painavat 40kg + 2 kilon tanko ja lukot. Voiko tuosta YHTÄÄN päätellä, mimmosia rautoja normi penkissä liikkuisi tällä hetkellä?
Samaa mieltä kuin jto. Ei voi oikein kaavoja heittää ja vertailla. Riippuu tekniikastakin paljon. Kässäreissä voi raja tulla jo siinä vastaan ettei niitä saa lähtöasentoon yksin treenatessa, vaikka punnertaa jaksaisi. Sama jos aloittaisi tankopunnerruksen rinnalta. Varmasti myös koordinaatio vaikuttaa kiloihin. Kässärit vaativat hyvää hallintaa kropalta. Itsellä ainakin tippuu tankoliikkeet jos niitä ei pääse tekemään. Tuntuma katoaa.
 
Kannattaisko pitää kevyt viikko ennen piikkausta?
Jos sille on tarvetta. Jos fiilis on että ei tarvitse niin kokonaisen viikon pituinen läpsyttely on vaan turha askel taaksepäin. Maksimitestien jälkeen sitä lepoa sitten tarvii enemmän tai vähemmän riippuen että miten monta lajia testaa ja miten isolla absoluuttisella kuormalla.
 
Kevyt ei tarkota mitään läpsyttelyä ja keijujumppaa. Se on yksilökamaa ja voi 6x1x95% sijaan tarkoittaa 3x1x90% tai 3x3x90% paikalle 6x2x80% jne jne. Kyllä ennen testiä hyvin fiksua jollain tavalla on sitä palautumista edistää, eikä väsyneenä testailla.
 
Niin pitäähän tietysti määritellä mitä se kevennys tarkoittaa, niitä vaan kun sivusta näkee niin se pukkaa olemaan just sitä 60% läpsyttelyä. Mutta vähän tuohon malliin tai fiilispohjalta päivän mukaan se kuuluisi tehdä. Heti ennen testiä toki lepoa, oletan että tässä tarkoitettiin ennen koko jaksoa kun sitä rasitusta ei ole vielä kertynyt.
 
Joo tää toki vaihtelee valtavasti ja jollekin se läpsyttely pelaa tosi hyvin. Semmonen RPE4-5- meno ei toimi mulla ku ihan muutamalla. Mä suosittelen ylirautaherättelyjä kevyellä viikolla myös.

Hyvänä esimerkkinä erilaisuudesta kahden mun nostajan kisaa edeltävät kaks viikkoa penkin osalta ja suht karkeasti esitettynä:

Nostaja A:
1 ma: 3x140, 3x150, 1x160
1 pe: 3x1x150 (aloitusrauta)

2 ke: 4x2x100
2 la: kisa 1x150, 1x160, 1x165

Nostaja B:
1 ma: 1x165, 3x3x145
1 ke: 1x170, 3x2x150
1 pe: 1x165, nega 3x1x180
1 la: 1x170

2 ma: 1x170, 3x2x150
2 ke: 1x165, nega 3x1x180
2 to: 3x1x150
2 la: kisa 1x160, 1x167.5, 1x172.5
 
Paremmin sopivat kengät. Liian isot yleensä huonot. Kahdet sukat vanha NBA- keino. Duoderm keinoiho myös hyvä. Leukoplast myös ja ei ehkä rullaudu niin helpolla. Eikö teippaus muka estä hiertymiä? Miten ihmeessä se hinkkaus sinne väliin pääsee, jos teippaus on tehty oikein?
 
Back
Ylös Bottom