Treeni-osion yleiset kysymykset

Kunhan muistaa että kevyt ei ole sama asia kuin helppo. Paljon ikävämpää on tehdä jalkaprässissä 15 hidasta toistoa failureen vs. 8 mahdollisimman raskasta mahdollisimman nopeasti. Domssitkin on paljon kovemmat.

Tämä juurikin! Eli kun itse puhun kevyistä painoista, niin en luonnollisestikkaan tarkoita mitään bodypump tyyppistä rimpuilua, jossa liike lopetetaan kun aika tulee täyteen. Vaan ne sarjat on edelleen kovia ja tappiin asti tehtyjä. Omalla kohdalla ne pienemmät painot ja +12 toistomäärät tuntuu pahemmilta, kuin isoilla painoilla lyhyet sarjat. Pitää muistaa, että isot painotkaan ei automaattisesti tarkoita kovaa treeniä, vaan ainoastaan lyhyempiä sarjoja. Etenkin jos treenataan yksin, jolloin raskailla painoilla en itse ainakaan uskalla vetää ihan loppuun asti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Isommilla painoilla tuntuu, että tekniikkaa hajoaa ja väärät lihakset tekevät työtä, eikä treeni mene sinne minne sen pitäisi.
Ei tekniikan pitäisi olla kiloista kiinni. Itsellä on ainakin sama tekniikka oli toistoja 3 tai 30. Luulen että olet treenannut yli isoilla painoilla. Jos tekniikka kusee kiloja on liikaa. Saan ihan yhtä kovan pumpin raskailla kutosilla kuin pitkilläkin sarjoilla. Johtuu varmaan siitä että opettelin jo uran alussa tekniikat erittäin tunnollisesti. Koskaan en ole lisännyt kiloja tekniikan kustannuksella.
 
Tämä juurikin! Eli kun itse puhun kevyistä painoista, niin en luonnollisestikkaan tarkoita mitään bodypump tyyppistä rimpuilua, jossa liike lopetetaan kun aika tulee täyteen. Vaan ne sarjat on edelleen kovia ja tappiin asti tehtyjä. Omalla kohdalla ne pienemmät painot ja +12 toistomäärät tuntuu pahemmilta, kuin isoilla painoilla lyhyet sarjat. Pitää muistaa, että isot painotkaan ei automaattisesti tarkoita kovaa treeniä, vaan ainoastaan lyhyempiä sarjoja. Etenkin jos treenataan yksin, jolloin raskailla painoilla en itse ainakaan uskalla vetää ihan loppuun asti.
Kyykyssä ja penkissä on aina riskinsä kun keskittyminen muuttuu selviytymiseksi pitkissä sarjoissa ja en niitä ikinä tee ihan päätyyn. Veto on vielä helppo vaan tiputtaa käsistä kesken nostonkin. Näin voimailijan näkökulmasta huono tekniikka luo vaan huonoja tapoja riskin lisäksi. Melkeinpä kaikkee muuta voikin sitten paiskoa ihan kunnolla jos on osaavat varmistajat tai asianmukaiset turvavälineet läsnä.
 
Mulla on muutama 120kg härkä tuttu jotka saavat hyviä tuloksia 20-30 toiston sarjoilla. Mutta täytyy muistaa että hekin ovat treenanneet vuosia lyhyillä sarjoilla ennen siirtymistä pitkiin sarjoihin. Ja tekevät pari voima piikkausta vuoteen maximi romuilla. Perus treeni on kummiskin tuota ylipitkää sarjaa. Kilot ovat isoja pitkissäkin sarjoissa koska voimaa löytyy. On tuo suht harvinaista että isot härät pumppaavat +20 toiston sarjaa lähes ympäri vuoden.
 
Kyykyssä ja penkissä on aina riskinsä kun keskittyminen muuttuu selviytymiseksi pitkissä sarjoissa ja en niitä ikinä tee ihan päätyyn
Minä tein ylipitkää sarjaa kyykyssä aikanaan. Pitää keskittyä hyvin ja toistoja ei saa kiirehtiä. Henkistä sodankäyntiä. En kokenut tekniikan pettämistä ongelmaksi missään vaiheessa. Jätti vain sarjoista pari toistoa vajaaksi. Enempi tekniikka pettää crosfitt tyylin seteissä kun kilpaillaan aikaa vastaan.
 
Ei tekniikan pitäisi olla kiloista kiinni. Itsellä on ainakin sama tekniikka oli toistoja 3 tai 30. Luulen että olet treenannut yli isoilla painoilla. Jos tekniikka kusee kiloja on liikaa. Saan ihan yhtä kovan pumpin raskailla kutosilla kuin pitkilläkin sarjoilla. Johtuu varmaan siitä että opettelin jo uran alussa tekniikat erittäin tunnollisesti. Koskaan en ole lisännyt kiloja tekniikan kustannuksella.

Tää voi hyvinkin pitää paikkansa, että romua on ollut liikaa noissa lyhyemmissä sarjoissa. Sen takia nää nykyiset +12 tuntuu ehkä niin paljon paremmilta ja kehittävimmiltä..
 
Minä tein ylipitkää sarjaa kyykyssä aikanaan. Pitää keskittyä hyvin ja toistoja ei saa kiirehtiä. Henkistä sodankäyntiä. En kokenut tekniikan pettämistä ongelmaksi missään vaiheessa. Jätti vain sarjoista pari toistoa vajaaksi. Enempi tekniikka pettää crosfitt tyylin seteissä kun kilpaillaan aikaa vastaan.
Se on varmasti jonkin verran yksilöllistäkin. Itse kun tiedän että yli kuuden toiston kyykkysarjat muuttuu selkäliikkeeksi niiin jätän suosiolla tekemättä. Ja johan siinä isommilta ja vahvemmilta kavereilta loppuu nopeammin happikin.
 
Se on varmasti jonkin verran yksilöllistäkin. Itse kun tiedän että yli kuuden toiston kyykkysarjat muuttuu selkäliikkeeksi niiin jätän suosiolla tekemättä. Ja johan siinä isommilta ja vahvemmilta kavereilta loppuu nopeammin happikin.
Mikähän tuossa on kun tekniikka katoaa heti kutosien jälkeen🤔 Kiloja liikaa? Heikko core ? Tehnyt aiemmin julle kyykkyjä ? Yksilöllistä varmasti. Itsellä on heikot reidet mutta vahva core. Ehkä se tekee että keski kroppa ei petä oikeastaan koskaan kyykyssä. Jaloista vain loppuu voima ja jää pohjaan. Nuorempana taas petti core ja kippasi eteen. Katselin videolta omia 25 toiston maximiin vedettyjä kyykkysarjoja. Tekniikka oli ihan sama alusta loppuun. Jäi pohjasn lopussa mutta selkä ei kipannut.
 
Mikähän tuossa on kun tekniikka katoaa heti kutosien jälkeen🤔 Kiloja liikaa? Heikko core ? Tehnyt aiemmin julle kyykkyjä ? Yksilöllistä varmasti. Itsellä on heikot reidet mutta vahva core. Ehkä se tekee että keski kroppa ei petä oikeastaan koskaan kyykyssä. Jaloista vain loppuu voima ja jää pohjaan. Nuorempana taas petti core ja kippasi eteen. Katselin videolta omia 25 toiston maximiin vedettyjä kyykkysarjoja. Tekniikka oli ihan sama alusta loppuun. Jäi pohjasn lopussa mutta selkä ei kipannut.
Oon sit varmaan vastakohta kun ikinä ei kyykkääminen oo ollu jaloista kiinni. Kyllähän ne toistot siis saattaa näyttää ihan samalta mutta kaikki työ siirtyy selälle. Ei se itsessää huono asia ole, mutta tarkoitus on treenata kyykkyä, ei selkää tai edes jalkoja. Olenhan minä piruuttani kokeillut kympinkin sarjoja mutta silloinkin keuhkot pettää ennen kinttuja. Ja kun on vähän nuo kyynärpäät riesana niin välttelen hirveen pitkiä aikoja tanko selässä, ssb ja etukyykyt on sit taas mulle enemmän selkäliikkeitä kuin mitään muuta. Välityksillä on myös varmasti osansa.

Mutta esim hackissa tai prässissä työ menee väkisinkin oikeaan paikkaan niin treenaan lihasta sitten siellä.
 
Oon sit varmaan vastakohta kun ikinä ei kyykkääminen oo ollu jaloista kiinni. Kyllähän ne toistot siis saattaa näyttää ihan samalta mutta kaikki työ siirtyy selälle. Ei se itsessää huono asia ole, mutta tarkoitus on treenata kyykkyä, ei selkää tai edes jalkoja. Olenhan minä piruuttani kokeillut kympinkin sarjoja mutta silloinkin keuhkot pettää ennen kinttuja. Ja kun on vähän nuo kyynärpäät riesana niin välttelen hirveen pitkiä aikoja tanko selässä, ssb ja etukyykyt on sit taas mulle enemmän selkäliikkeitä kuin mitään muuta. Välityksillä on myös varmasti osansa.

Mutta esim hackissa tai prässissä työ menee väkisinkin oikeaan paikkaan niin treenaan lihasta sitten siellä.

Siirryin etukyykkyyn, kun olkapäävaivan takia en nyt takakyykkyä viitsi tehdä, mutta etukyykyssä mulla aina kipeytyy alaselkä ristiselän vasemmalta puolelta pakaran yläpuolelta. Hackiakaan ei meidän salilta löydy. Täytyy varmaan smithiin siirtyä..
 
QL siellä varmaan vihoittelee. Liikkuvuus samaksi kummallakin puolella lantion alueella. Varsinkin Piriformis, Gluteus medius, Quadratus lumborum. Jos tulee buttwinkiä, sit myös Adductor magnus syyniin. Lisäksi normaalit etu- ja takareidet ja pakarat.
 
Onko lihasmassankasvatuksen hakuisessa harjoittelussa mielestänne optimaalisempaa pitää liikkeet samana vai ottaa eri liikkeet eri treeneihin jos lihasryhmä treenataan 2 viikossa? Siis tarkoitan että onko parempi esim.

1. Etukyykky+SJMV
2. Etukyykky+SJMV

Vai

1.Etukyykky+SJMV
2.Takakyykky+SumoMave
 
Onko lihasmassankasvatuksen hakuisessa harjoittelussa mielestänne optimaalisempaa pitää liikkeet samana vai ottaa eri liikkeet eri treeneihin jos lihasryhmä treenataan 2 viikossa? Siis tarkoitan että onko parempi esim.

1. Etukyykky+SJMV
2. Etukyykky+SJMV

Vai

1.Etukyykky+SJMV
2.Takakyykky+SumoMave
Tuskin on maailman suurinta merkitystä pitkällä aikavälillä, mutta useammalla liikkeellä pääsee rasittamaan eri lihassäikeitä monipuolisemmin. Toisaalta voi olla että sarjapainot kasvaa paremmin vähemmillä liikkeillä. Voi aiheuttaa myös nopeammin rasitusvammoja. Tai sitten ei.
 
Bodymielessä vaihtelu on fiksumpaa. Tosin reisihaballa paljon parempi liike on reiden koukistus vrt. sumoveto.
 
Joutuu kuitenkin jossain vaiheessa vaihtamaan niin mitä useammin tekee sen nopeammin pitää vaihtaa liike. Joidenkin raskaampien liikkeiden kuten vetojen suhteen kannattaa vaan miettiä että miten usein sitä ylipäänsä pystyy tekemään tappamatta itseään.

Jonkunlainen sumo voi joillekin toimia bodatessakin mutta pääsääntöisesti perinteinen veto eri korkeuksilta on tehokkaampi. Sumo on lähinnä voimanostajien välityskikkailua.
 
Joutuu kuitenkin jossain vaiheessa vaihtamaan niin mitä useammin tekee sen nopeammin pitää vaihtaa liike. Joidenkin raskaampien liikkeiden kuten vetojen suhteen kannattaa vaan miettiä että miten usein sitä ylipäänsä pystyy tekemään tappamatta itseään.

Jonkunlainen sumo voi joillekin toimia bodatessakin mutta pääsääntöisesti perinteinen veto eri korkeuksilta on tehokkaampi. Sumo on lähinnä voimanostajien välityskikkailua.
Sumomavea mietin tuohon toiseen jumppaan ihan vain koska ilmeisesti enemmän työtä jaloilla ja vähemmän selällä kuin perinteisessä, ainakin siis itsellä.
 
Sumomavea mietin tuohon toiseen jumppaan ihan vain koska ilmeisesti enemmän työtä jaloilla ja vähemmän selällä kuin perinteisessä, ainakin siis itsellä.
Jos on sellaiset välitykset ja koet että näin on niin sitten sitä kannattaa tehdä. Onhan siinä useimmalla enemmän lantio ja jalat mukana, mutta sekin on hyvin karkea yleistys. Ja jos sitä päättää tehdä niin kannattaa myös opetella tekemään kunnolla, salilla kun kattelee menoa niin se sumo on vaan leveä perinteinen ilman sen kummempaa ajatusta.
 
Jos nimenomaan lihaskasvatusmielessä nyt treenaat, sumo ei sinne juuri sovi. Niinku sanoin, reisikoukistus nappaa parhaiten takareiteen vrt. sjmv jopa. Jos sulla siellä on jo etu- ja takakyykky, et sä enempää etureisiliikkeitä tuonne tarvi. Ja sumo/ semisumo ei etureisillekään oo mikään priima BODYliike. JOS sitten taas voima on sulla haussa, homma on vähä eri. Eli koitas nyt päättää, mitä haluat.
 
Mikä on jengin laita epäsuorasta rasituksesta? Toteutan nyt seuraavaa:
1.Yläkroppa 1
2.Jalat
3.Lepo
4.yläkroppa 2
5.jalat
6.lepo ja alusta
Lähtisikö yläkropan jakamaan työntävät/vetävät vai rinta, hauis, olkapää ja toiseen selkä, ojentaja? Tarkoitus panostaa enemmän jalkoihin ja yläkropan osalta kehityksen kohteet lähinnä rinta ja ojentajat ja meinasin jos ojentajajumpassa olisi yhtenä liikkeenä kapea penkki tai dippi.
 
Back
Ylös Bottom