Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten uskon kun nään. Kyllähän tuo tuntuu mahdollisesta, mutta että kaikki tulee suuttimesta tai vaikka edes lavalta osaa nostella ja kenenkään ei tarvi valvoa / auttaa, sitä en ihan heti niele.

Nyt on muuten hieman ot mutta kun puhutaan eloperäisistä materialeeista kuten puu ja elottomista kuten kivi niin entäs kalkkikivi joka on kuitenkin simpukoista yms. lähtöisin?

Paljonkohan tuo V33 maali kestää kuumuutta? Takassa on jostain syystä pieni aukko, ja aukon sivut on kaakeloitu. Aukkoon olen laittanut kuumuutta kestävän lasin.

Olisi hienoa maalata noi kaakelit, mutta vaikea sanoa kestääkö kuumuutta. Mistään en löytänyt tietoa. Liekit eivät osu siihen, mutta kuumaksi tulee silti.

Miten homma menee jos haluan itse (pienessä) taloyhtiössä uudistaa kylpyhuoneen? Asukashan on muuten vastuussa materiaaleista, mutta taloyhtiö vastaa vesieristeestä. Jos siis Aloitan rempan, tulisiko taloyhtiön kustantaa vesieriste ja asennus? Jos joku peruste tälle pitäisi löytyä, niin kylppärit on jo 25v vanhoja.

Miten homma menee jos haluan itse (pienessä) taloyhtiössä uudistaa kylpyhuoneen? Asukashan on muuten vastuussa materiaaleista, mutta taloyhtiö vastaa vesieristeestä. Jos siis Aloitan rempan, tulisiko taloyhtiön kustantaa vesieriste ja asennus? Jos joku peruste tälle pitäisi löytyä, niin kylppärit on jo 25v vanhoja.
Nyt tulee mutua (en ole ollut koskaan osallisena ko. tyyppisissä rempoissa):

- ite joudut maksaan kaikki.
- taloyhtiö asettanee hommalle valvojan, jos ei, niin maksaisin semmosen ite --> omat kädet pysyy puhtaana (pl. työstä aiheutuvat fyysiset paskat)
- taloyhtiö edellyttänee, että vesieristeen käy asentamassa henkilösertifioitu asentaja

Näin.

Tosin valvojallahan ei ole lopulta mitään vastuuta, vaan itse työn suorittajalla. Jos ammattimies tulee tekemään, niin hänellä vastuu tekemistään töistä.

Riippuu tuo taloyhtiön maksuhalukkuus itse taloyhtiöstä. Jossain esim taloyhtiö hyvittää 500 e, jos teet kylppärirempan. Toisaalla taas saatetaan sanoa että kilpailuta min. kaksi firmaa purkaan ja vesieristään. Eli riippuu pitkälti taloyhtiöstä. Pienemmissä taas voi olla periaatepäätös, että taloyhtiö ei maksa mitään. On niin kiinni taloyhtiöstä, että suosittelen kyselemään isännöitsijältä ja sen jälkeen kyselet asukkailta onko heillä tehty miten, jos on.

Valvojalla on yleensä konsulttisopimusehdon mukaiset vastuut -> ts. normitasolla korvaa aiheuttamansa mokat enintään palkkionsa summaan asti. Törkeässä tapauksessa (todetaan käräjillä) voi joutua kovempaan vastuuseen - mutta vaatii jo todella räikeää toimintaa tällainen.

Urakka- yms. sopimukset kirjataan lähes aina muotoon "tilaajan [tai muun tahon] valvonta ei vähennä urakoitsijan vastuuta" -> vastuu on aina tekijällä ja/tai rakentamiseen ryhtyvällä. Urakoitsijat on yleensä vähän sellasia, että kannattaa sitoa urakka maksueriin, ja pitää viimeinen summa mahdollisimman isona. Maksuerien perusteet siten, että "kun x määrä on tehty", "kun x koe on suoritettu hyväksytysti", jne. Ettei pane "rahaa pankkiin". Ja viimeisen maksuerän ehtoina että puutteet on korjattu, dokumentaatio hoidettu, jne.

Tosin tuokaan ei aina pelasta, mutta urakkaneuvottelussa putoaa pahimmat isä-poika-hiace-tsupparit ja perävalotakuun antajat pois.

Mutta ylempi pätee etenkin vähän isommilla työmailla, asuinrakentamisesta olen yrittänyt pysyä kaukana. Periaate lie sama pikkurempoissakin. Kusettajia, tunareita, ja liian kiireisiä on paljon.

Valvojalla on yleensä konsulttisopimusehdon mukaiset vastuut -> ts. normitasolla korvaa aiheuttamansa mokat enintään palkkionsa summaan asti. Törkeässä tapauksessa (todetaan käräjillä) voi joutua kovempaan vastuuseen - mutta vaatii jo todella räikeää toimintaa tällainen.

Urakka- yms. sopimukset kirjataan lähes aina muotoon "tilaajan [tai muun tahon] valvonta ei vähennä urakoitsijan vastuuta" -> vastuu on aina tekijällä ja/tai rakentamiseen ryhtyvällä. Urakoitsijat on yleensä vähän sellasia, että kannattaa sitoa urakka maksueriin, ja pitää viimeinen summa mahdollisimman isona. Maksuerien perusteet siten, että "kun x määrä on tehty", "kun x koe on suoritettu hyväksytysti", jne. Ettei pane "rahaa pankkiin". Ja viimeisen maksuerän ehtoina että puutteet on korjattu, dokumentaatio hoidettu, jne.

Tosin tuokaan ei aina pelasta, mutta urakkaneuvottelussa putoaa pahimmat isä-poika-hiace-tsupparit ja perävalotakuun antajat pois.

Mutta ylempi pätee etenkin vähän isommilla työmailla, asuinrakentamisesta olen yrittänyt pysyä kaukana. Periaate lie sama pikkurempoissakin. Kusettajia, tunareita, ja liian kiireisiä on paljon.
Tästä tulikin mieleen kysyä että miten vieläkin riittää niitä ihmisiä jotka maksaa remppajuttuja ainakin osin ennakkoon?
Jos firmalla ei ole varaa pitää muutaman tonnin laskutusta viikkoa paria sisällä niin silloin sellaista ei kannata ottaa.

Putkiremontti valmistui virallisesti 01/2017. Heinäkuussa havaittiin, että rappukäytävässä seinä hilseilee ja kuplii ja sama koski kellarin kattoa. Ykköskerroksen välipohja olisi siis selvästi märkä. Ei sentään sen isommalta alueelta kuin kahden asunnon kohdalta, mutta tokihan niistä toinen oli mun. Elo- ja syyskuun ajan sitten yritettiin selvitellä, että mistä se vesi tulee ja kuinka laajasti pohja on märkä. Ei meinannut löytyä, vaikka kameralla kuvasivat putkia. Poraukset lattiaan tehtiin mun ja naapurin kämpästä, ja siitä lopputulemahan oli niinkin ihana kuin että aivan läpimärkä koko mun 52 neliötä ja naapurin kolmio. Lopulta sitten saivat selville, että sadevesiputki on sukituksessa haljennut ja iloisesti sitten valunut sinne pohjaan.

Onneksi olin vain remontoinut ihan koko asunnon putkirempan jälkeen. Sieltähän piti siis purkaa koko lattia, eli heipat keittiölle ja eteiskaapeille (ja toki esim. sille uudelle kylpyhuoneelle myös). Purettu päällimmäinen betoni, poistettu hiekka ja sitten tuotu kuivurit sisään.

Oon nyt siis lokakuun puolivälistä asunut sijaisasunnossa. Se paksu betoni, joka on siis kellarin/väestönsuojan katto, on vieläkin keskeltä käytännössä täysin märkä. Reunoilta vähän kuivunut. Ensi viikolla pitäisi tulla urakoitsijalta jotain aikatauluennustetta, mutta onko kenelläkään kokemusta mistään vastaaavasta? Mun ei varmaan tarvitse odottaa, että asunnon tapetit olisi kovin hyvässä hapessa tollaisen pöllytyksen ja kuivauksen jälkeen. Saapi nähdä, et mitä se uusi sisäkatto tuosta on tykännyt...

Tässä kuussa pitäisi olla yhtiökokous, mutta kutsua ei ole näkynyt. Ajattelin siellä kyllä nostaa esille kysymyksen myös vastikkeesta. Mun yhtiössä ei ole erikseen määritelty vesimaksua, vaan se on könttänä vastikkeessa. Nyt vaan en ole tosiaan puoleen vuoteen desiäkään litraa kuluttanut, kun asun muualla, joten alkaisi olla kohtuullista huomioida sen mun maksamassa vastikkeessa, kun tämä on yhtiön asia kuitenkin.

Positiivisten asioiden lista on tässä keississä kyllä lyhyt ja ytimekäs: putkiurakoitsija maksaa.

Toivottavasti putkiurakoitsijalla on vastuuvakuutus kunnossa..

Jos rakenteiden kuivumiseen liittyi tuo kysymyksesi, niin se on hyvin tapauskohtaista. Helposti saa kyllä kuukausia varata tuohon, ja kosteudesta vaurioitunut orgaaninen aines (tapetit, listat, kaapistot, yms) kaikki armotta hittoon. Pysyviä ongelmia tuskin jää, ellei sitten (vanhasta rakennuksesta ilmeisesti kyse) ole vanhoja kunnon valumuotteja jätetty betoniin. Mutta kuivuminen riippuu monesta: lämmöstä, tuuletuksesta, betonin koostumuksesta, vesimäärästä ja kuin syvään se pääsi, jne. Jos tuo putki on ripotellut aikansa ennenkuin vesi tuli näkyviin, se on voinut aika hyvin kostuttaa lähirakenteet.

Joo, siis sen 8-10 kk se on ilmeisesti saanut siellä itsekseen tiputtaa. Asunnossa itsessään ei sisällä vielä ollut kosteudesta mitään merkkejä, eli pintamittauksia tehdessä eivät saaneet mistään kosteutta kiinni.

Sitä on nyt 7 kk kuivateltu, joten olen jokseenkin asennoitunut siihen, että ehkä ensi keväänä saa omansa takaisin. Ehkä.

On siellä onneksi vakuutus takana. Sinne menee esim. mun sijaiskämpän vuokralaskut.

Jaksamisia sinne. Vaikka maksaja on selvillä niin onhan nää tämmöset arjen kannalta täysin turhia rasitteita. Olisi muutakin tekemistä :)

Onko tietoa, oliko materiaali- vai asennusvirhe?

Varmaan saatu sukituksessa jotenkin paskottua, kun myös siinä sukassa oli reikä. Toisena vaihtoehtona esittivät, että putkeen olisi jossain kohtaa pudonnut joku työkalu tms., kun reikä oli alamutkassa. Mene ja tiedä. Alkuperäisesti tuo putki on sukitettu eikä vaihdettu siksi, että olisi säästytty noiden kahden asunnon täydelliseltä repimiseltä. Noh, menee nyt sitten uusiksi. "Jee."

Ihan vähän toki hymyilyttää, kun oikotieltä vilkaisin, että on mun asunnon yläpuolinen kämppä myynnissä. Oikein isolla alussa, että putkiremontti tehty ja huoletonta asumista vuosiksi eteenpäin. :D:D

Tänään tuli sähköpostiin jokseenkin optimistinen arvio, että kuivausta olisi jäljellä 2 kk ja sen jälkeen rakennusta 2,5 kk. Ihan vielä en niele tota, että parissa kuukaudessa yhtäkkiä kuivuisi, mut we'll see... :rolleyes:

Heh, joo, sukitus. Halvalla hyvää, ja sit ostetaan perään kalliilla toimiva. Hyviäkin pinnoitusmenetelmiä on, mut ne on niitä kalliimpia, niin halvalla saa sukkaa + halpoja ruiskumenetelmiä. Näitä ei saa videokuvallakaan oikeen varmennettua tuloksen kannalta, kun pinta on aika röpölökakkaa.

Mutta tsemppiä sinne :)

Suositut

Back
Ylös Bottom