Asiasta toiseen... olen itse IT -alalla konsultointipuolella, joten rakentamis-/remontoimialueet ovat aika vieraita. Näin ulkopuolisena tuleekin mieleen muutama kysymys joka on askarruttanut:
1) Pitkään olen ihmetellyt missä on rakennusalan Apple tai Ikea? On hauska huomata miten erilainen maailma on tällä puolella vrt. omaan alaan. Esim. haluaisin maalauttaa portaat. Mistä löydän maalarin? Noh, kaverin mukaan paras on kysyä kaverin kaverilta joka ehkä tuntee jonkun eestiläisen joka ehkä voisi tehdä homman. What? Missä on se yksi puhelinnumero jolle soitan, ja joka on helposti tavoitettavissa. Eikä siis mikään lafka mallia mies ja kitara, vaan esim. globaali toimija, tai edes paikallinen toimija brändillä. Kaikki on pirstaloitua, mitään ei ole brändätty, mistään ei saa tietoa, asiakaspalvelu usein huonoa.
Hauskinta oli kun piti saada urakoitsijaa hulevesijärjestelmään liittymiseen. Netistä ei löytynyt yhtäkään toimijaa. Tai yhden löysin mutta tekevät lähinnä julkisen puolen hankkeita. Kysyin kaverilta, joka sanoi ettei nämä yleensä löydy netistä, vaan ilmoittavat sanomalehdissä/keltaisilla sivuilla. What? Sanoi että paras olisi löytää joku jolla on kaivinkone, ja sitten kysyä jos tuntee jonkun LVI -urakoitsijan, joka asentaisi pumpun, putket, yms. Itse pitäisi siis miettiä (eli tietää) mitä osuuksia tarvitaan, ja sitten aikatauluttaa/hankkia eri urakoitsijoita itse.
2) Miksi kaikki aiheeseen liittyvät ovat täysin paikallisia toimijoita? Kukaan taho ei ole luonut globaalia konseptia? Luulisi että on muutama best-practice rakentaa talo. Ilmeisesti asiat tehdään kuitenkin eri tavalla, riippuen maasta. Ilmasto on tietenkin erilainen, mutta rakennustekniikka ja standardit saattavat silti olla erilaisia vaikka verrokkimaan ilmasto olisi vastaavanlainen. Kaveri rakensi talon, ja kysyin että miten hän tietää miten talo tulisi rakentaa, eli mitkä ovat rakentamisen best-practices, miten homma aikataulutetaan, yms. Kuulemma mitään standarditapaa ei ole. Asiat suunnitellaan vähän oman mututuntuman mukaan, ja rakentaminenkin menee sitten lähinnä maalaisjärjen mukaan. Omaan alaan verraten, täysin vieras lähestymistapa näinkin isoihin asioihin.
Ylläolevan ei pitänyt olla pelkkä vuodatus, mutta koko alue askarruttaa erittäin paljon