Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, ylipäätään koko reikä siinä putkessa saatiin kuvattua ilmeisesti kolmannella tai neljännellä yrityksellä. Kaikki muut putket yhtiöstä vaihdettiin, mutta tuo menee tosiaan siellä kahden asunnon vaatehuoneiden ja keittiöiden kohdalla niin, että olisi ollut isompi purku (ja ilmeisesti seinänaapuri ei halunnut ihan yhtä laajaa remonttia omaansa noin muuten kuin minä). Mä ostin tuon kämpän siinä kohtaa, kun putkirempat oli jo pitkällä ja häpeäkseni en edes ollut tietoinen, että sinne joku jäi sukitettavaksi, kun muuten vaihdettiin. Mutta virheistä oppii.

Hauskuus tässä alkanee sitten, kun pitäisi alkaa niitä pintoja uusia. :D En varsinaisesti tehnyt kovin edullisia valintoja alkuperäisessä remontissa, ja samanlaiset pitää saada tilalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, ylipäätään koko reikä siinä putkessa saatiin kuvattua ilmeisesti kolmannella tai neljännellä yrityksellä. Kaikki muut putket yhtiöstä vaihdettiin, mutta tuo menee tosiaan siellä kahden asunnon vaatehuoneiden ja keittiöiden kohdalla niin, että olisi ollut isompi purku (ja ilmeisesti seinänaapuri ei halunnut ihan yhtä laajaa remonttia omaansa noin muuten kuin minä). Mä ostin tuon kämpän siinä kohtaa, kun putkirempat oli jo pitkällä ja häpeäkseni en edes ollut tietoinen, että sinne joku jäi sukitettavaksi, kun muuten vaihdettiin. Mutta virheistä oppii.

Hauskuus tässä alkanee sitten, kun pitäisi alkaa niitä pintoja uusia. :D En varsinaisesti tehnyt kovin edullisia valintoja alkuperäisessä remontissa, ja samanlaiset pitää saada tilalle.
Siis hetkinen, taloyhtiö teetti putkirempan ja anto osakkaan valita mitä tehdään/miten tehdään oman kämppänsä kohdalla? Kuulostaa vitun hienolta jos muualle vaihdettu uudet ja yks hiton putki vedetty sukalla sitten jonkun yksittäisen ihmisen toiveen takia :D

Siis hetkinen, taloyhtiö teetti putkirempan ja anto osakkaan valita mitä tehdään/miten tehdään oman kämppänsä kohdalla? Kuulostaa vitun hienolta jos muualle vaihdettu uudet ja yks hiton putki vedetty sukalla sitten jonkun yksittäisen ihmisen toiveen takia :D

En siis tiedä, että miten tuosta on prosessi mennyt, kun en ole ollut osakas silloin. Isännöitsijä vaan mainitsi vahinkopalaverissa, että alkuperäisesti ko.putkea ei vaihdettu, jotta ei ole tarvinnut näitä kahta asuntoa täysin räjäyttää. En tiedä, että onko siitä käyty jotain keskustelua vai onko se vaan samantien todettu yksiselitteisesti kalliiksi tms.

Mutta onhan tuollaisissa tilanteissa mahdollista myös tyyliin naapureiden sabotoida se. Että me ei ainakaan makseta osaa siitä, että Naapuri saa yhtiörempan mukana uuden vaatehuoneen, jos me ei saada. Itse sen pitää se maksaa. Sitten ei välttämättä ole ollut intressissä sitä itse hoitaa. Mene ja tiedä. Mun asunto nyt ainakin oli siinä kunnossa jo lähtökohtaisesti, että dynamiittia sisään ja aloitetaan hommat sitten. :D

Paljonko täällä porukka on suurinpiirtein maksanut mistäkin remontista ja minkäkokoisesta tilasta on ollu kyse? Emäntä rakastu kovasti yhteen kaksikerroksiseen täystiiliseen rinnetaloon, kolme seinustaa maata vasten alakerrassa. Rakennettu ihan 1970-luvun lopussa ja mitään isoja remontteja ei ole tehty, pidetty kunnossa kylläkin helvetin hyvin ja kaikki näytti ulospäin kunnossa olevalta. Ei ole mitään hajua mitä tuommosen 130m^2 kokosen talon remontteihin pitäs varata rahaa.

Ensimmäinen kohde ois ottaa seinustat auki ja vaihtaa sinne vähän heikkokuntosen näkösen bitumisivelyn/huoparakenteen&styroksin tilalle nykyaikaset eristeet, alakerta tuntu näytöllä käydessä aika viileältä verrattuna yläkertaan. Toisena kohteena yläpohjan lisäeristys ja kattoikkunan korjaus, on joskus vuotanut yläkerran seinälle kun näytti vähän kuprunneen. Mimmosissa hinnoissa tuommoset hommat pyörii, oletettavasti itellä ei ole aikaa eikä innostusta alkaa kaivamaan seinien viereen 2m syvää ja metrin levyistä kaivantoa joten sekin melkeen joutais ulkostaa. Kylpyhuonetta jos alkaa remontoida niin siihenhän sitten menee fyrkkaa ihan vitusti, kosteutta ei tuntunu olevan joten kiirettä sille ei onneksi ole.

Rakentelin tuossa meille kotiin uuden keittiönpöydän ja nyt sitten pitäisi puupinta saada käsiteltyä tietynlaiseksi. Puuvahaa ehdottivat Bauhausissa, mutta eihän pinnasta tullut lähellekään sellainen kuin oli tarkoitus. Tarkoitus olisi siis saada käsiteltyä laudat harmaasävyisiksi sillätavalla, että puun syyt kuultavat läpi. Puuvaha oli kuin maalia, eikä sen läpi näkynyt mitään. Puuöljyjä olen selaillut ja etsinyt vaikka minkälaisia, mutta ei tunnu ainakaan hakukoneilla oikeaa tuotetta löytyvän. Myöskään rautakaupan arvostelukykyyn ei liene enää luottaminen, koska ensimmäisellä kerralla meni huti niin kysytään nyt ensin ainakin täältä.

Oheisen linkin takaa löytyy kuva pöydästä, jollainen on tarkoitus tulla. Värisävy on ihan hyvä pöydässä, hieman tummempikin voisi olla.

http://cdn.decoist.com/wp-content/uploads/2013/05/DIY-Wood-Dining-Table.jpg

Rakentelin tuossa meille kotiin uuden keittiönpöydän ja nyt sitten pitäisi puupinta saada käsiteltyä tietynlaiseksi. Puuvahaa ehdottivat Bauhausissa, mutta eihän pinnasta tullut lähellekään sellainen kuin oli tarkoitus. Tarkoitus olisi siis saada käsiteltyä laudat harmaasävyisiksi sillätavalla, että puun syyt kuultavat läpi. Puuvaha oli kuin maalia, eikä sen läpi näkynyt mitään. Puuöljyjä olen selaillut ja etsinyt vaikka minkälaisia, mutta ei tunnu ainakaan hakukoneilla oikeaa tuotetta löytyvän. Myöskään rautakaupan arvostelukykyyn ei liene enää luottaminen, koska ensimmäisellä kerralla meni huti niin kysytään nyt ensin ainakin täältä.

Oheisen linkin takaa löytyy kuva pöydästä, jollainen on tarkoitus tulla. Värisävy on ihan hyvä pöydässä, hieman tummempikin voisi olla.

Tuo pöytä näyttää ihan petsatulta, sitä ehkä kokeilisin. Spriipetsit on helpompia hallita kuin vesiohenteiset. Petsin päälle käy sitten mikä vaan, monet pintakäsittelyt tummentavat pintaa, joten kokeiltava niitäkin. Danish oil ja finishing oli olisi minun valintani, niissä on maltillinen värimuutos.

On muuten sitten hitonmoinen homma, jos on vaha pinnassa, saada se pois että joku petsi imeytyy. Esim. Nitromors-niminen maalinpoisto-muovinsulatuskama on erittäin tehokasta, mutta sekään ei imeytynyttä vahaa saa kunnolla pois. Jäljelle jää vahva hionta, tai alkaa hakea sellaista vahaa, joka ajaa ajatuksen.

Noita vahoja on paljon erilaisia, jos nitromorssin tai hionnan jälkeen pinta on ees sielläpäin, niin melkeen ehdottaisin että esim. pöydän alapintaan teet muutaman testin mikä vaikuttas lupaavalta, ja ala sillä kokeilla. Ensiaskel kannattanee suunnata googleen, sen perään rautakauppaan, ja kolmantena pajalle kokeilemaan. Rautakaupan jätkät on mitä vaan ukkoja ilman koulutusta / kokemusta, melkeen toi google / puusepät osaa enemmän kertoa. Askartelusivuilla on paljon keskustelua, ja englanniksi lisää.

Liberonin petsit on ihan päteviä. Muutaman hyllyn ja saunan lauteet olen noilla tehnyt. Tosin värisävyjä ei hirveästi ole.
http://liberon.fi/savyttavat-tuotteet/petsi-spriipohjainen/

Esim. Nitromors-niminen maalinpoisto-muovinsulatuskama on erittäin tehokasta, mutta sekään ei imeytynyttä vahaa saa kunnolla pois. Jäljelle jää vahva hionta, tai alkaa hakea sellaista vahaa, joka ajaa ajatuksen.
Nykyajan nitromors on kuin tärpätillä hivelisi, 10 vuotta sitten nitromors sisälsi ihanaa MEKiä, nykyään sekin hupi on viheraatteen myötä viety. Mutta puuhan on siitä hieno materiaali että se ei myrkkyjä tarvitse, vaan terävää käsihöylän terää. Vahat häviää muutamassa hetkessä.

Kyllä on vaikeeta tuo talojen ostamine ku pitää miettiä mitä remonttia ois tiedossa lähivuosina ja mitä ne remontit kustantaa. Koko ajan tulee uusia asioita mitkä pitää ottaa huomioon ja mitä enemmän tietää asioista ni sitä vainoharhasemmaks tässä vaan tulee :D Ollaan kateltu tässä alkukesän mittaan yhtä 70-luvun puolenvälin taloa ja mietittiin jo tarjouksen jättämistä koska hinta on erittäin houkutteleva vaikka kyseessä on alkuperäskuntonen talo. Juttelin sit tutun isännöitsijän ja erään rakennusurakoitsijan kans ni sieltä tuli tietysti se asbestimaininta molemmilta joka jo oikeestaan olikin tiedossa, mutta sitten sen lisäks mainitsivat myös vanhemmissa taloissa olevan myös monesti ongelmia PAH-yhdisteiden kanssa, pahimpana kreosootti jota on käytetty kai vesieristeenä, yms tiivisteenä ainakin 60-luvulle asti.

Onko täällä kellä remontteja teettäneellä kokemusta noista pah-yhdisteistä ja mitä niiden mahdollinen löytyminen meinais remonttikustannuksille? Painovoimanen ilmanvaihto tuossa talossa on ja kylppärissä&saunassa kaikki venttiilit pidetty täysin kiinni muuten ku saunomisen&suihkussakäynnin aikana, avattiin poistoventtiili yhellä käynnillä ni sieltä tulvahti vähän epämääränen tuoksu joka ei välttämättä kerro mitään, mutta voi kertoa myös jostain ikävämmistä ongelmista. Välikatossa on korkeutta keskellä alle metri, eikä kulkua helpottavia juoksuja asennettuna niin en sinne paljoa päässy kattomaan et tuleeko kylppärin poistoilmaputki sinne vai onko se ohjattu johonki toisen hormin kylkeen, eikä selvinny alkuperäsistä kuvistakaan kyseinen seikka. Asbestiin ollaan jo varauduttu ainakin putkistoissa ja suunnitelma oiskin, että vedettäisiin sitten aikanaan remontoidessa uudet putket vanhojen rinnalle jotta eristeitä ei tartte purkaa pois, mutta tuolla ei tietysti vältä sitä, että alakerran lattia on muovimattoa joka sieltä täältä hieman jo irtoillu ja sen kiinnityksessä voi olla asbestia, samoin kylppärin laatoissa ja kerrosten välissä olevan betonilaatan pintaan laitetussa huovassa/bitumissa. Kylppäriremontin yhteydessä pitää sitten myös jokatapauksessa pikkata lattia auki jotta saa putket vaihdettua eli siinä yhteydessä se mahdollinen asbesti on pakko purkaa pois kun ei rakennetta rikkomatta saa kaivoja vaihdettua.

Nuo PAH-yhdisteet on painovoimasessa ilmeisesti se ongelmallisempi tapaus jos löytyy, tietysti voi mitata ennen kaupan tekoa mutta miten ja millä kustannuksella niistä sitten pääsee eroon jos löytyy kun talo on kolmelta sivulta maanvastanen ja betoniseinän&maan välissä on bitumisively betonissa jonka päällä vielä styroxit jonkinlaisena lämpöeristeenä. Meillä tuli jo mieleen, että noistako johtuu tän päivän vanhuksilla ilmenevät yllättävän yleiset syöpätapaukset kun ovat asuneet suurimman osan aikuisiästään just noissa 60-70-luvun taloissa. Kuten sanoin ni vainoharhaseks tässä vaan tulee :D

Viimeksi muokattu:
Minkälaisia valintoja olette tehneet lattiamateriaalin kanssa? Meillä on olohuoneessa ja parissa välitilassa noin 40 m2 osittain melko kulunutta parkettia, jolle pitäisi jotain tehdä. Hionta ei oikein houkuttele, sillä koira luultavasti naarmuttaa parketin aika nopeasti. Laminaattia mietittiin päälleasennuksena. Nyt silmään sattui vinyylikorkki, joka ainakim mainospuheiden perusteella kuulostaa lupaavalta. Hintaa sillä tosin on parketin verran (40-50 €/m2). Onko kokemuksia vinyylikorkista?

Nuo PAH-yhdisteet on painovoimasessa ilmeisesti se ongelmallisempi tapaus jos löytyy, tietysti voi mitata ennen kaupan tekoa mutta miten ja millä kustannuksella niistä sitten pääsee eroon jos löytyy kun talo on kolmelta sivulta maanvastanen ja betoniseinän&maan välissä on bitumisively betonissa jonka päällä vielä styroxit jonkinlaisena lämpöeristeenä. Meillä tuli jo mieleen, että noistako johtuu tän päivän vanhuksilla ilmenevät yllättävän yleiset syöpätapaukset kun ovat asuneet suurimman osan aikuisiästään just noissa 60-70-luvun taloissa. Kuten sanoin ni vainoharhaseks tässä vaan tulee :D
Alla 70-luvun puolivälin täysbetonitalo, kellari puoliksi maan sisällä. Kertaakaan ei ole ollut edes lähellä pohdintoja PAH-yhdisteet, eikä tule. Remonttien yhteydessä olen hetken miettinyt asbestia ennen purkutöitä mutta ei ole ollut syytä epäillä mitään. Jos kreosootti huolestuttaa niin kuten sanoit mittauta sisäilman pitoisuus etukäteen, purkutilanteen altistuksen vakavuuden joutuu jokainen funtsimaan päissään. Jos eteen tulisi niin melko varmasti purkaisin itse pois, samoin menetelmin kuin muutenkin betonia sisätiloissa piikatessa, eli alipaineistaja päälle, suojavaatetta niskaan ja nassea naamalle. Kreosoottia on vielä käytössä, ihmisten toistuvaa altistusta halutaan vaan rajoittaa.

Tärkein sisäpuolinen toimi mitä näihin kannattaa tehdä on koneellinen ilmanvaihto, varsinkin jos torppa on matala kuten sen ajan talot yleensä on. Mulla homma maksoi hiukan vajaa kolme tonnia kun itse tein, pidän erittäin hyvänä sijoituksena. Kolme vuotta sitten tätä oltiin ostamassa ja käytiin täällä useita kertoja, muistan sen jäätävän tunkkaisen ja kostealta tuntuvan sisäilman. Ymmärsi heti että ilma on saatava liikkumaan.

Katto ja sokkelin tienoo ovat toki vielä tärkeämpiä ja etusijalla yllä kirjailtuun.

Alla 70-luvun puolivälin täysbetonitalo, kellari puoliksi maan sisällä. Kertaakaan ei ole ollut edes lähellä pohdintoja PAH-yhdisteet, eikä tule. Remonttien yhteydessä olen hetken miettinyt asbestia ennen purkutöitä mutta ei ole ollut syytä epäillä mitään. Jos kreosootti huolestuttaa niin kuten sanoit mittauta sisäilman pitoisuus etukäteen, purkutilanteen altistuksen vakavuuden joutuu jokainen funtsimaan päissään. Jos eteen tulisi niin melko varmasti purkaisin itse pois, samoin menetelmin kuin muutenkin betonia sisätiloissa piikatessa, eli alipaineistaja päälle, suojavaatetta niskaan ja nassea naamalle. Kreosoottia on vielä käytössä, ihmisten toistuvaa altistusta halutaan vaan rajoittaa.

Tärkein sisäpuolinen toimi mitä näihin kannattaa tehdä on koneellinen ilmanvaihto, varsinkin jos torppa on matala kuten sen ajan talot yleensä on. Mulla homma maksoi hiukan vajaa kolme tonnia kun itse tein, pidän erittäin hyvänä sijoituksena. Kolme vuotta sitten tätä oltiin ostamassa ja käytiin täällä useita kertoja, muistan sen jäätävän tunkkaisen ja kostealta tuntuvan sisäilman. Ymmärsi heti että ilma on saatava liikkumaan.

Katto ja sokkelin tienoo ovat toki vielä tärkeämpiä ja etusijalla yllä kirjailtuun.
Asbestihan ei ole käytännössä ongelma kuin vasta purkuvaiheessa.

Minkälaisia valintoja olette tehneet lattiamateriaalin kanssa? Meillä on olohuoneessa ja parissa välitilassa noin 40 m2 osittain melko kulunutta parkettia, jolle pitäisi jotain tehdä. Hionta ei oikein houkuttele, sillä koira luultavasti naarmuttaa parketin aika nopeasti. Laminaattia mietittiin päälleasennuksena. Nyt silmään sattui vinyylikorkki, joka ainakim mainospuheiden perusteella kuulostaa lupaavalta. Hintaa sillä tosin on parketin verran (40-50 €/m2). Onko kokemuksia vinyylikorkista?

Meillä on Triofloorin TrioPremium authentic -vinyylikorkkia asennettuna lattiaan noin 50 neliön alalle alakerrassa. Kovimmalla kulutuksella lattia on eteisessä jossa muksut raijaavat sisään hiekkaa, lunta ja muuta kuraa. Koira (tosin pieni) luuhaa kanssa nurkissa ja jarruttelee tuossa vinyylillä. Neljä vuotta vanhassa lattiassa olen huomannut vain yhden pienen naarmun, muuten virheetöntä edelleen. Yläkerran 6 vuotta vanhaan keskihintaiseen laminaattiin verrattuna on täysin ylivertaista materiaalia. Tuota uskallan kyllä suositella varauksetta. Muidenkin valmistajien vinyylikorkki varmaan on ihan hyvää, mutta tuo sattuu olemaan ainoa josta on kokemusta.

Itsellä ollut viitisen vuotta keittiössä, eikä yhtään jälkeä vaikka olen melkoinen mämmikoura ja valurautapaistinpannukin siihen on tippunut kovaa ja korkealta. Lisäksi lämpöisempi paljaalle jalalle kuin laminaatti.

Nämä kokemukset tukevat hyvin googlella opittua. Hankintahinta tosin 2x enemmän kuin laminaattiin kuvittelin käyttäväni. Mun neliömäärällä se on kuitenkin "vain" tonni lisää. Asensitteko itse?

Keittiön teki ammattilaiset kokonaan ja sen huomaa kun vertaa muuhun kämppään, joka on omia rävellyksiä.

Mulla on omassa asunnossa Wicandersin vinyylikorkkia. Olen siihen valintaan aivan supertyytyväinen, ihan ykkönen koirakodissa. Lämmin, pehmeä ja riittävä pintakuviointi, jotta koiralla pitää tassut. Saa kuolahuulet aika vapaasti mennä, kun helppo pyyhkiä eikä ota laminaatin tavoin heti kosteudesta itseensä.

Nämä kokemukset tukevat hyvin googlella opittua. Hankintahinta tosin 2x enemmän kuin laminaattiin kuvittelin käyttäväni. Mun neliömäärällä se on kuitenkin "vain" tonni lisää. Asensitteko itse?

Asensin itse. Aivan yhtä helppoa kuin laminaatin asentaminen. Katkaisuun tosin suosittelen sirkkeliä, laminaattileikkurilla ei oikein tule hyvää jälkeä. Korkki pohjassa pehmentää jo valmiiksi, niin en suosittele asentamaan mitään kovinkaan pehmeää alusmateriaalia. Meillä tuo on maanvaraista betonilaattaa vasten, ja alla pelkkä muovi kosteussulkuna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom