RAW-penkki

Sääntöhän tosiaan kuuluu, että press- komennon jälkeen tanko ei saa liikkua alaspäin eli saada (niin paljoa) etua elastisen energian käytöstä. Muuten toi upotuksen kriteerin määrittely alkaa olemaan aika nanotason juttuja jo. Uusi sääntökään ei ole lähimainkaan yksiselitteinen. Emmethin tekniikka on persoonallinen, mutta tehokas, eikä ollenkaan niin helppo, mitä kuvitellaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo sinä et kyllä ole rakenteeltaan lähelläkään, optimi penkkaajaa tai välitys hirmua, nosto matka on melko pitkä, lisäksi sinulla on pelkäksi penkkaajaksi isot jalat jotka tuo "ylimääräistä' painoa reilusti, "ilman jalkoja" mahtuisit varmasti 10kg pienempään painoluokkaan.
Mutta niin vaan olet yksi Suomen kärki penkkaajista.
Toinen hyvä esimerkki huippu penkaajasta (tai no voimanostajasta) jolla ei mitta suhteet ole lähelläkään optimus on John Haack joka juuri viikonloppuna penkkasi 95kiloisena 272.5kg

Että ei siihen aina mitään välitys hirmua tarvita että voi tehdä huippu tuloksia.



Itse kaksi kertaa thorin vieressä seisoneena voin sanoa että melko pieni olo siinä vieressä on, ja yhteis kuvassa näytän lähinnä lapselta😂
Tuli tuosta Haackista mieleen, että taisi olla jo IPF aikana -83kg melko paljon pidempi ja pidempivälitteinen ukko kuin muut friikit (Gibbs/Orhii). Jopa hujoppi niihin verrattuna, jos nyt Haackin-pituisesta miehestä voi niin sanoa. Ja kädet on tosiaan suhteessa pitkät, mutta käsittämättömiä romuja ottaa penkissä.
 
Olet ihan oikeessa. Kaikista ei ole nostamaan isoja rautoja. Ei edes lihottamalla, joka muuten ei ole semmonen taikakikka kun vois kuvitella. Perusläski ei paljoo jaksa nostella, johtuen siitä ettei läskiä voi jännittää. Keskimittanen suomimies ei välttämättä voikaan olla kaikkein vahvin voimanostaja. Kuten moni ei ole ominaisuuksiltaan sopiva esim. pikajuoksuun. Yrittää saa aina ja vahvistua. Kuitenkin tää että jaetaan kultamitalia kisan ainoolle 56kg nostajalle sarjassa m50 on sellasta hyvänmielen juttua. Itse olin aikanaan paras viisvuotias sukeltaja pioneerileirillä ja sain siitä mitalin. Jo sillon tajusin homman jujun.
Suomivoimalijoista Tero Seppänen kun palasi lajin pariin nelikymppisenä, niin kuulemma romut oli heti kättelyssä jo aivan eri tasolla kuin monilla jatkuvasti treenaavilla ja loppu olikin sitten historiaa. Kai se vaan on niin, että suurimmasta osasta ei ole nostamaan isoja rautoja - varsinkaan natuna :D

Edit: Näköjään kilpaillut 2018 viimeksi, liekö jättänyt treenitkin taas pois. Mitäpä sitä jumppaamaan, kun voi aina palata voittajaksi :)
 
Niin ja noista kisoista laittasin vielä merkille Olli Myöhäsen. Masters-ikäinen nostaja, kehittynyt jatkuvasti aika isoin harppauksin. Tuolla penkkasi 226kg -125kg ja veti 330kg. Kova kyykkäämään myös. Pituutta arviolta ainakin 190cm. Tuossa taas tullaan siihen samaan kuin Pedrossa, että turha nostella prosentteja, mutta absoluuttista voimaa löytyy.
Ollilta kova nosto, ite myös veteraani ikäisenä voin sanoa ettei se tuloskehitys enää tule yhtä helposti kuin nuorempana. Itse kuitenkin olen pystynyt menemään kokoajan kovempiin rautoihin. Tällä hetkellä kisaennätys raw penkissä 46 vuotiaana tehty 227kg, oma paino oli 114 kiloa. Salilla nostin tuota kisaa ennen 230kg samanpainoisena. Eli minun mielestä 2xomapaino raw penkissä on kiva suoritus. Kokeilen vielä parannella tuota ennätystä tässä ensi keväänä jos luoja suo😁.


View: https://youtube.com/shorts/f2ngDvrhywI?feature=share
 
Ollilta kova nosto, ite myös veteraani ikäisenä voin sanoa ettei se tuloskehitys enää tule yhtä helposti kuin nuorempana. Itse kuitenkin olen pystynyt menemään kokoajan kovempiin rautoihin. Tällä hetkellä kisaennätys raw penkissä 46 vuotiaana tehty 227kg, oma paino oli 114 kiloa. Salilla nostin tuota kisaa ennen 230kg samanpainoisena. Eli minun mielestä 2xomapaino raw penkissä on kiva suoritus. Kokeilen vielä parannella tuota ennätystä tässä ensi keväänä jos luoja suo😁.


View: https://youtube.com/shorts/f2ngDvrhywI?feature=share

Kova ukko oot Timo. Onko sulla vaivoja ollut ATM, kun et oo kisannut yhtä aktiivisesti ja samalla tulostasolla kuin -21 vuonna? Ens keväänä nähdään mies nostolavalla seuraavan kerran? Tsemppiä projektiin ja laitahan PR:t uusille lukemille. Ootko treenannut kuitenkin "koko ikäsi", että kisaamisen aloittanut vasta vähän varttuneemmalla iällä (+35v?)?
 
Kova ukko oot Timo. Onko sulla vaivoja ollut ATM, kun et oo kisannut yhtä aktiivisesti ja samalla tulostasolla kuin -21 vuonna? Ens keväänä nähdään mies nostolavalla seuraavan kerran? Tsemppiä projektiin ja laitahan PR:t uusille lukemille. Ootko treenannut kuitenkin "koko ikäsi", että kisaamisen aloittanut vasta vähän varttuneemmalla iällä (+35v?)?
Kiitos kiitos, ei ole loukkaantumisia, valtionhotellisa meni kevät ja tässä pikkuhiljaa kuntoa takaisin hankittu. Nyt joulukuussa olis tarkoitus nostaa jotain ja siitä sitten kohti kevään sm kisoja. Olen reenannut koko ikäni ja kilpailun eka kerran vuonna -99, joten siitäkin jo aikaa))).
 
Kiitos kiitos, ei ole loukkaantumisia, valtionhotellisa meni kevät ja tässä pikkuhiljaa kuntoa takaisin hankittu. Nyt joulukuussa olis tarkoitus nostaa jotain ja siitä sitten kohti kevään sm kisoja. Olen reenannut koko ikäni ja kilpailun eka kerran vuonna -99, joten siitäkin jo aikaa))).
Joo en tiennytkään, että pitkänlinjan kisaaja olet. Open powerliftingiä tuijottelin, niin luulin, että vajaa 10v kisahistoriaa. Eihän siellä läheskään kaikki kilpailut näy. Avolassako nostat joulukuussa?
 
Joo en tiennytkään, että pitkänlinjan kisaaja olet. Open powerliftingiä tuijottelin, niin luulin, että vajaa 10v kisahistoriaa. Eihän siellä läheskään kaikki kilpailut näy. Avolassako nostat joulukuussa?
Kilpailun vuoteen 2013 asti IPF:ssä ja ekat ammattilaiskista 2014 keväällä. Nyt joulukuussa olis tarkoitus nostaa 17 päivä täällä Savonlinnassa. Reenit on ollut nyt 2 kk 1-2 krt viikossa ihan sellaista fitnessiä😂. Jos nyt pienen nousun tekis ja sais selville mistä lähteä rakentamaan sinne kohti kevättä.
 
Kilpailun vuoteen 2013 asti IPF:ssä ja ekat ammattilaiskista 2014 keväällä. Nyt joulukuussa olis tarkoitus nostaa 17 päivä täällä Savonlinnassa. Reenit on ollut nyt 2 kk 1-2 krt viikossa ihan sellaista fitnessiä😂. Jos nyt pienen nousun tekis ja sais selville mistä lähteä rakentamaan sinne kohti kevättä.
Jeps. Joo hyvähän se on tunnustelukisa ottaa alle ja nostattaa samalla motivaatiota sitten kovalle/suunnitelmalliselle reenijaksolle kohti kevättä.
 
Ollilta kova nosto, ite myös veteraani ikäisenä voin sanoa ettei se tuloskehitys enää tule yhtä helposti kuin nuorempana. Itse kuitenkin olen pystynyt menemään kokoajan kovempiin rautoihin. Tällä hetkellä kisaennätys raw penkissä 46 vuotiaana tehty 227kg, oma paino oli 114 kiloa. Salilla nostin tuota kisaa ennen 230kg samanpainoisena. Eli minun mielestä 2xomapaino raw penkissä on kiva suoritus. Kokeilen vielä parannella tuota ennätystä tässä ensi keväänä jos luoja suo😁.


View: https://youtube.com/shorts/f2ngDvrhywI?feature=share


Niin miten kukakin määrittelee mikä on oikeasti kova nosto, itse en pidä roinaajaksi tuon ikäisenä ( siis 46 vuotias nyt ei ole milläänlailla vielä oikeasti iäkäs) ja painoisena otettua noin 230 kg raw penkkiä milläänlailla ihmeellisenä tuloksena eikä sitä pidä juuri kukaan muukaan poislukien se pienehkö hännystelijäporukka joka karjuu taustalla kannustamassa. Ei siinä tarvita aikuisten oikeastikaan yhtään mitään oikeasti pitkää treenitaustaa omata ottaakseen tuollaisen penkkiraudan kun kyseessä roinaaja, jos siis joku nuori vaikka katsoo ja ajattelee että tuossapa onkin vitun "kova" ukko. Ja tiedän tarkalleen mistä puhun kun yli 20 vuotta takana itsellä aktiivista voimailua ja siihen liittyvää erilaista toimintaa taustalla ja tullut nähtyä sen verran paljon kaikenlaista vuosien varrella. Jos tarkastellaan hiemankin laajemmalla alueella niin tuon penkkiraudan ottajia myrkyt koneessa tuossa painoluokassa on maailma tyyliin tulvillaan. Ei siis millään pahalla, hyvä palauttaa vain välillä porukka maanpinnan tasolle sen suhteen mikä on oikeasti kova/iso rauta.
 
No kyllähän tuo 230 raakana ainakin suomessa on kova, painoluokasta tai iästä riippumatta.
Pedro Karlsson nosti juuri 250kg ja se oli muistaakseni maailmanennätys 45 vuotiaissa. Ja omapainoa pedrolla paljon enemmän. Että ei kovin huono tuo 230kg 46 vuotiiana ja alle 115 kiloisena.
Niin no se on aina hemmetisti helpompi huudella taustalta, kuin itse suorittaa. Ei nuita openissakaan ole otettu all time paljoa ja sitten 250 nostajia on mahtunut siihen 40 vuoteen todella vähän edes superin painoissa. Tottakai maailmalta löytyy, lähes jokainen aikuinen mies on joskus kokeillut penkkipunnerrusta. Jota ei voi monesta muusta urheilulajista todeta. Jos otanta on miljoonissa harrastajissa, niin luonnonoikkuja löytyy. Mutta tämä on ihan yhtä typerä vertaus kuin todeta 200kg ATG raw-kyykyn olevan yleisellä mittapuulla luokaton tulos aikuiselle miehelle, koska 60kg olympia-painonnostajat voi sen ottaa, jopa naiset. On toki sysipaska, jos ei ole jossakin jutussa maailman paras. Kummasti alkaa 200kg jälkeen harvenemaan se porukka, jopa superin painoissa. Ja myös ilman dopingtestausta. Mutta se paistaa niin selkeesti ilmi näistä kommenteista, ettei omaa kokemusta ole muutakuin "kaikenlaista nähnyt". Se Pedron 250kg on ainut varttitonnin penkki mitä itse oon IRL virallisesti nähnyt omin silmin. Ja vaikkei se lajikriteerein eroakaan otetaanko se lyhytkätisenä pygminä voimistelukaarella vai metrin nostomatkalla, niin jälkimmäinen on vaikuttavampi näky. Momenttivarret sotii kovasti vastaan, mutta silti rauta siirtyy. Kisasin 5v nuorena IPF:ssä ja varttuneempana pari kisaa käynyt. Ei niitä kovin usein nää. Ja voin sanoa omaan kokemukseen pohjautuen, että pidän sitä kovempana kuin 100kg naturaalin 200kg salitulosta esimerkiksi. Niistäkin kavereista, joilla voimapotentiaali riittäisi pitkälle, niin moni alkaa hajota käsiin kun rutiinitreeniraudat pitäisi olla siellä 200kg päällä jatkuvasti sen 200kg ykkösen sijaan. Toki sekin on sitten geneettistä lahjakkuutta, että nivelet/luusto on kuin ratakiskoa. Mutta harvalla on siihenkään se täydellinen paketti. Toki eikait siinä, jos hyvän mielen saa siitä, kun haukkuu kansallisen tason kärkipään tuloksia. Vielä 46-vuotiaalta masters-nostajalta, moni on saanut nostotrikoot laittaa jo naulakkoon 10v tuota ennen vammojen takia, jos on teininä aloittanut. Itse en ottaisi hirveän vakavasti huutelijoita, joilla ei ole mitään kunnollista referenssiä itsellään. Ihan jo se on urheilulajista riippumatta kunnioitettavaa, jos menee kilpailemaan. Oon huomannut, että kovimmat kritiikin antajat ja tietäjät hyvin harvoin menee edes piirikunnallisiin. Toki tuo roinakortti on helppo vetää, jos ne omat natutulokset on jääneet korkeintaan keskinkertaiselle tasolle. Sama kuin kehonrakennuksen SM-kisoja katsoessa taivastella miten paskoja on kaikki, koska eivät näytä samalta kuin Savolainen 97. Penkissä voidaan vastaavana käyttää vaikka Riku Kiriä. Savolaisen Marko sano mulle, että kenen hyvänsä voimailijan pitäisi pystyä 250kg penkkaamaan, jos siihen panostaa. Sen mielipiteen tavallaan ymmärrän, vaikkei se realistinen olekaan. Mutta kun komnentoija itse ei millään mittarilla ole ollut tavan kuolevainen, niin kyllä minä sen ymmärrän, että jollekin se voi ollakin helppoa. Vaikkei ollutkaan voimailija edes.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan itse ajatelleeni 25-vuotiaaksi asti täysin samalla tavalla. Kun ei tiennyt douppaamisesta yhtään mitään ja oli agendana niissä piireissä se puhtaasti paras homma missä oli treenannut ja kilpaillut nuorena. Tai no ehkä olin huomannut monen kaverin kokeiltua salimaailman pimeää puolta, ettei niitä 200 penkkejä tullut siltikään, toki ei se kaikilla hakusessakaan ollut, mutta silti. Kuitenkin sitten tajusi vasta kun oli itsellä jotain referenssiä. Toki olin parikymppisenä fanittanut myös näitä kotimaisia ammattilaispuolen penkkifriikkejä kuten Pitkänen, Toivanen, Jokinen. Pitkäsellä ja Toivasella tosin molemmilla oli se +200 ipf-tulos junnuna jo alla. Välillä sitä mietti, että onko ne niin kovia sittenkään, kun vaikutti siltä ettei se 200 mikään mahdoton rauta olekaan nuorena ja puhtaana kun muutkin kuin äärilahjakkaat niillä huitteilla pyöri jo aika nuorena, meidänkin seurassa. Mutta joo 10-15v myöhemmin tajuan että kyllähän ne friikkejä oli ja haaveeksi jää 99,9% kilpavoimailijoista vastaavat suoritteet mitä nuo kaverit otti melko nuorena jo. Mutta niin sehän mitätöi nämä kun maailmalta löytyy ja youtubesta heti kovempia tuloksia. Paitsi jos on yhtään suhteellisuuden tajua, miten harvinaisista suoritteista on loppupeleissä kyse. Muutenkinhan se on hölmöä itseään muihin verrata, mutta kyllä toki voidaan yleisellä mittapuulla arvioida mikä on selkeesti keskivertoa kovempi (hyvä) tulos kilpavoimailijalle ja mikä sysipaska. Sanosin että 150-170kg kisatulos on heikohko yli 100-kiloiselle miehelle, jota ei testata. Mutta ei noin 500 paunaa masters-nostajalle. SE-tulos ja siinäkin liitossa on ehtinyt aika monta tilastotulosta ja yrittäjää olla siinä sarjassa vuosien varrella.
 
Viimeksi muokattu:
Niin miten kukakin määrittelee mikä on oikeasti kova nosto, itse en pidä roinaajaksi tuon ikäisenä ( siis 46 vuotias nyt ei ole milläänlailla vielä oikeasti iäkäs) ja painoisena otettua noin 230 kg raw penkkiä milläänlailla ihmeellisenä tuloksena eikä sitä pidä juuri kukaan muukaan poislukien se pienehkö hännystelijäporukka joka karjuu taustalla kannustamassa. Ei siinä tarvita aikuisten oikeastikaan yhtään mitään oikeasti pitkää treenitaustaa omata ottaakseen tuollaisen penkkiraudan kun kyseessä roinaaja, jos siis joku nuori vaikka katsoo ja ajattelee että tuossapa onkin vitun "kova" ukko. Ja tiedän tarkalleen mistä puhun kun yli 20 vuotta takana itsellä aktiivista voimailua ja siihen liittyvää erilaista toimintaa taustalla ja tullut nähtyä sen verran paljon kaikenlaista vuosien varrella. Jos tarkastellaan hiemankin laajemmalla alueella niin tuon penkkiraudan ottajia myrkyt koneessa tuossa painoluokassa on maailma tyyliin tulvillaan. Ei siis millään pahalla, hyvä palauttaa vain välillä porukka maanpinnan tasolle sen suhteen mikä on oikeasti kova/iso rauta.
Noniin. Tämä lausunto huutaakin sitten omia tuloksia tiskiin. Kisatuloksia kiitos.

Vai onko tullut voimailu-ura rimpuiltua ipf puolella ja ei maaginen kaks markkaa mennyt rikki, kun ei saanut roinata ?
 
Mä en viitsinyt kommentoida tota roina hommaa, mutta ei edes 200kg penkkaajia, hirveästi saleilla näe. Maailmassa on melkein 8 miljardia ihmistä niin kyllähän sieltä löytyy 230kg penkkaajia. Ei Suomessa hirveästi ole 230kg raaka penkkaajia. Sellainen ihminen, joka ei ole itse ikinä vetänyt horkkuja, kuvittelee että niistä saa hullut Hulkki voimat. Esimerkiksi:

Hafthor bjornsson on penkannut 250kg, joka on Maailman vahvin mies, eli hillittömän vahva äijä!​

 
Niin miten kukakin määrittelee mikä on oikeasti kova nosto, itse en pidä roinaajaksi tuon ikäisenä ( siis 46 vuotias nyt ei ole milläänlailla vielä oikeasti iäkäs) ja painoisena otettua noin 230 kg raw penkkiä milläänlailla ihmeellisenä tuloksena eikä sitä pidä juuri kukaan muukaan poislukien se pienehkö hännystelijäporukka joka karjuu taustalla kannustamassa. Ei siinä tarvita aikuisten oikeastikaan yhtään mitään oikeasti pitkää treenitaustaa omata ottaakseen tuollaisen penkkiraudan kun kyseessä roinaaja, jos siis joku nuori vaikka katsoo ja ajattelee että tuossapa onkin vitun "kova" ukko. Ja tiedän tarkalleen mistä puhun kun yli 20 vuotta takana itsellä aktiivista voimailua ja siihen liittyvää erilaista toimintaa taustalla ja tullut nähtyä sen verran paljon kaikenlaista vuosien varrella. Jos tarkastellaan hiemankin laajemmalla alueella niin tuon penkkiraudan ottajia myrkyt koneessa tuossa painoluokassa on maailma tyyliin tulvillaan. Ei siis millään pahalla, hyvä palauttaa vain välillä porukka maanpinnan tasolle sen suhteen mikä on oikeasti kova/iso rauta.
Kiitos hienosta kommentista. Itsehän en ole tuota nostoa kovaksi sanonut missään vaiheessa)), mutta olen kyllä siihen nostettuun rautaan erittäin tyytyväinen vaikka tiedänkin pystyväni vieläkin parempaan. 46 vuotta on voimailuhommissa jo aika iäkäs varsinkin kun ottaa huomioon sen, että olen kilpaillut jo vuodesta -99 saakka ja ilman yhtäkään loukkaantumista. Ja epäilen, että tuolla pienellä "hännystelijä"porukalla joka ukolla on kovempi kisatulos kuin sinulla)). Se että sinulla on olevinaan "aktiivista" voimailua takana yli 20 vuotta ei tee sinusta kovinkaan viisasta tai tästä lajista tietämyksen omaavaa, tämä sinun kommentti jo paljastaa sen. Itse olen reenannut 35 vuotta säännöllisesti ja kilpaillut 23 vuotta (joista roinannut viimeiset 8 ) eikä minulle ikinä tulisi mieleen vähätellä kenenkään suoritusta, ei edes silloin jos se olisi huonompi kuin minun. Itse aikoinaan 14 vuotiaana muistan nähneeni yhden miehen ottavan salilla 8x140kg ja se oli mielestäni aivan uskomattoman kova suoritus ja vaikka itse nykyään olen jo paljon vahvempi, on se silti mielestäni edelleen kova suoritus. Joten kyllä näitä minun suorituksia saa nuoret ja vaikka vähän vanhemmatkin pitää kovana suorituksena, jopa sinä voit myöntää sen kovaksi raudaksi ellei egosi estä sitä)). tietenkin voit laittaa omasta kovemmasta kisanostosta tänne videon niin sillä edes hiukan voit selitellä tota sun typerän kommenttisi sisältöä, se ei siltikään tee sinua yhtään sen viisaammaksi, päinvastoin, sillä silloin sinä tietäisit miten saatanan paljon tuo vaatii töitä, oli roinaa tai ei. Ja hieman alle 50 vuotiaita 114 kiloisia tuon raudan nostajia ei todellakaan ole maailma pullollaan, tai ei niitä ainakaan kisoissa kauheasti ole käynyt, poikkeusyksilöitä tietysti aina löytyy). Nyt olen sitten käyttänyt tähän energiaa jo ihan riittävästi joten minun osalta keskustelu jää tähän. Tällaisia paskan jauhajia kuten tämä kommentin jättäjä on, on maailma pullollaan niin ei anneta niille sitä huomiota enää enempää mitä ne hakevat.
 
Se tässä roinahommassa eniten vituttaa, kun sitten on niitä joilla ei ole minkäänlaista urheilutaustaa ja alle vuodessa saavutetaan +200 kg penkki tulos.
 
Back
Ylös Bottom