RAW-penkki

Tosta Haackin penkistä tuli jostain syystä mieleen Hannes Toivasen penkkailut.

250 kg ihan paperia sarjaan 100kg. Liekkö jo se ollu hyvin lähellä ME:tä siihen aikaan raakana. Seuraava oli 260kg ja rinta meni vitun pahasti paskaks.


View: https://www.youtube.com/watch?v=ZxyawQIgAbk


Murtomäki kirjottanu:
Itse muistan tuon kisan kun olin samassa kisassa nostamassa. Hanneksella olisi tuona päivänä ollut 270 kunto sarjaan alle 100 kg ellei rinta olisi katkennut. Harmi kun mies ei enää toipunut tuosta ennalleen...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haackin penkkituloksen kovuutta lisää myös se, että ei ole mikään metrin mittainen välityshirmu vaan myös 410kg vetäjä.
 
Hiano nosto, vahva äijä. Kateeks käy.
Vahva ukko tuo pebro on sitä ei käy kiistäminen, mutta mies on oikeasti siis koko luokkaa jättiläinen.
Samoissa kisoissa tehtiin muutama mielestäni huomattavasti kovempikin penkki suoritus.

Ville sieppi -100kg 217.5kg
Topi Frifelb -100kg 213kg
Joona Piiroinen -110 227.5kg

Nuo on kaikki selvästi yli 2xomapaino suorituksia vs. Pedron noin 1.5xop.
 
Vahva ukko tuo pebro on sitä ei käy kiistäminen, mutta mies on oikeasti siis koko luokkaa jättiläinen.
Samoissa kisoissa tehtiin muutama mielestäni huomattavasti kovempikin penkki suoritus.

Ville sieppi -100kg 217.5kg
Topi Frifelb -100kg 213kg
Joona Piiroinen -110 227.5kg

Nuo on kaikki selvästi yli 2xomapaino suorituksia vs. Pedron noin 1.5xop.
Oliko Pro kisoissa 24h puntari?
 
Vahva ukko tuo pebro on sitä ei käy kiistäminen, mutta mies on oikeasti siis koko luokkaa jättiläinen.
Samoissa kisoissa tehtiin muutama mielestäni huomattavasti kovempikin penkki suoritus.

Ville sieppi -100kg 217.5kg
Topi Frifelb -100kg 213kg
Joona Piiroinen -110 227.5kg

Nuo on kaikki selvästi yli 2xomapaino suorituksia vs. Pedron noin 1.5xop.
Typerä verrata noin. Joku kääpiö nostaa monta kertaa oman painon ja joku yli 2m ukko, mikä painaa 165kg, niin sellasen mahdotonta nostaa yli kaksi kertaa oma paino. 340kg raakana penkistä, just joo ja pitkillä käsillä viellä.
 
Tuo on kyllä aina hankala suhteuttaa eri sarjojen suorituksia, toki pisteet on sitä varten. Mutta harvassa alkaa kansallisella tasolla super heavyssakin olla nuo +250 nostot. Pedron mittasuhteilla on täysin mahdotonta olla vahva suhteessa kehonpainoon, mutta absoluuttisesti vahva voi olla.
Juuri näin.

250 penkki on 250 penkki ja itse pidän kovempana sitä kun noita penkkispesialistien rautoja alempiin sarjoihin.

Fritfeltillä myös ihan asiallinen veto ja tehnyt kolmea lajia.

Muutenkin single penkki ja vetokisoissa välityshirmut valitsee sopivan lajin ja käy tekemässä hirmutuloksen omiin välityksiin sopivaan lajiin (en siis mitenkään väheksy tai paheksu tätä, lähinnä nyt vertausta pedron ja noiden kevyempin välillä). Pakko vaan arvostaa enemmän kolmen lajin tuloksia.
 
Tuo on kyllä aina hankala suhteuttaa eri sarjojen suorituksia, toki pisteet on sitä varten. Mutta harvassa alkaa kansallisella tasolla super heavyssakin olla nuo +250 nostot. Pedron mittasuhteilla on täysin mahdotonta olla vahva suhteessa kehonpainoon, mutta absoluuttisesti vahva voi olla.
On tottakai huono suhteuttaa eri sarjojen suorituksia, ja onneksi on pisteet joiden avulla tätä vertailua kykenee tekemään.

On todella harvassa, todella harvassa on ylipäätään vahvat isot ukot ainakin Suomessa.
Kovat tulokset voimanostossa on tehty ja tehdään noihin -90 -100 -110 sarjoihin (pois lukien Zahir -125).
Isommissa sarjoissa ei päästä kiloissa edes noihin pienempien sarjojen tuloksiin.

Typerä verrata noin. Joku kääpiö nostaa monta kertaa oman painon ja joku yli 2m ukko, mikä painaa 165kg, niin sellasen mahdotonta nostaa yli kaksi kertaa oma paino. 340kg raakana penkistä, just joo ja pitkillä käsillä viellä.

Nyt ei puhuttu mistään kääpiöistä vaan hieman alle ja yli 100kg ukkoista jotka on kyllä ainakin omasta mielestä jo ihan miehen kokoisia.


Enkä millään lailla vähättele noiden jättiläisten tuloksia, mutta on mielestäni aika jännää että vaikka nostajan kehon paino on yli 1.5kertainen nousee penkki tulos vain 10%

Jos itse olisin valmis nostamaan kehon painoa 1.5x isommaksi niin olisin kyllä hyvin pettynyt jos se näkyisi vain 10% voiman lisäyksenä.
 
Vahva ukko tuo pebro on sitä ei käy kiistäminen, mutta mies on oikeasti siis koko luokkaa jättiläinen.
Samoissa kisoissa tehtiin muutama mielestäni huomattavasti kovempikin penkki suoritus.

Ville sieppi -100kg 217.5kg
Topi Frifelb -100kg 213kg
Joona Piiroinen -110 227.5kg

Nuo on kaikki selvästi yli 2xomapaino suorituksia vs. Pedron noin 1.5xop.
Olen eri mieltä. Kovia nostoja toki nuo muutkin. Mä pidän henk.koht. voimaa absoluuttisena. Eri asiosta tuota kerrointa kehitetään. Oma paino, ikä, sukupuoli. Jokuhan vois hyvinkin pitää kovimpana suorituksena kun joku 80v, 60 kilonen mummo nostaa 70kg penkistä. Varmaan kertoimet sellasessa nostossa on kovat mutta muhun tekee silti vaikutuksen tämä komea 250kg punnerrus joka vaatii voimaa taakse. Olen sitä mieltä siis että voimailussa ylipäätään painosarjat yhtä turhia kuin esim. juoksussa. Kaikki samalle viivalle vaan. Tän mielipiteen kans kyllä tiedän hyvin olevani vähemmistöö. Varmaan samaa juteltas jos vaikka maratoonilla olis painosarjat. Onhan se kovempi juosta maratooni 3 tuntiin 130 kilosena kuin kahteen tuntiin 50 kilosena.
 
Juuri näin.

250 penkki on 250 penkki ja itse pidän kovempana sitä kun noita penkkispesialistien rautoja alempiin sarjoihin.

Fritfeltillä myös ihan asiallinen veto ja tehnyt kolmea lajia.

Muutenkin single penkki ja vetokisoissa välityshirmut valitsee sopivan lajin ja käy tekemässä hirmutuloksen omiin välityksiin sopivaan lajiin (en siis mitenkään väheksy tai paheksu tätä, lähinnä nyt vertausta pedron ja noiden kevyempin välillä). Pakko vaan arvostaa enemmän kolmen lajin tuloksia.

Kyllä itsekkin huomattavasti enemmän arvostan kolmen lajin tekijöitä.
Jostain syystä nämä single kisat tuppaavat olemaan suositumpia, liekkö se kyykky monelle niin vittumainen että sitä ei haluta tehdä🤔
 
No juoksussa sillä painolla ei oo niin paljoa merkitystä, kuin voimailussa :) Eipä siel kisoissa sitten olis alle 100kg ihmisiä lainkaan, mutta ihan kehiteltävä ideahan toi olis. Eiku omaa liittoa pystyyn ja lajeina avoimen kehonpainon voimanosto ja painoluokkajuoksut. Nojuu... toki esim leuanvedossa se painoluokkien määrä on kisaajienkin mielestä ihan älytön ja arvokisatkin on mitaliautomaatteja hippokisoja.
 
Itse pidän tuota Siepin 217,5kg kovana tuloksena tuosta kisasta, kun painoa ei ole edes sataa kiloa. Vaikka onkin lyhyehkö ja paksu ukko, joka penkkiin yleensä sopii. Muuten ihan perus kansallisen tason meininkiä oli ilman huipputuloksia. Paitsi kyllä se +250 tuloksen näkeminen omaa mieltäni lämmitti.

Tuo välityshirmujuttu varmaan pätee monesti singlelajien absoluuttisiin ennätyksiin. Mutta ei kyllä ainakaan omalla kohdalla vaikka nuoresta asti penkki on eniten kiinnostanut. Veto on kyllä tarkoitus käydä vielä kokeilemassa singlekisoissa. Mutta käytännössä aina muita pidempi ollut painoluokkassa(vähänkään kovemman tason nostajia) ja kädet on myös pitkät. Tuollakin kisoissa muutama vanha voimajermu just höpötti, että jännä kun rakenteellisesti oon kaukana optimipenkkaajista.

Ilman painoluokkia IMO koko lajissa ei olisi mitään järkeä, kun käytännössä vain ehkä joka kymmenes mies voisi olla kokonsa puolesta kilpailukykyinen lajiin. Ja miten paljon tulisi terveysongelmia ja kuolemia kun lajihenkiset laiheliinit ja kynäniskat yrittäisivät väkisin saada painonsa vähintään 120 kiloon, että olisi edes välttävästi kilpailukykyinen. Ninenomaan painoluokkien ja pisteiden kera lajissa on järkeä. Jos ihminen painaa 200 kiloa ja voi potkaista ylipainonsa/metabolisen oireyhtymän takia tyhjää minä hetkenä hyvänsä, niin sillon 200kg penkki tai 300kg veto ei IMO ole enää minkäänlainen tulos.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja noista kisoista laittasin vielä merkille Olli Myöhäsen. Masters-ikäinen nostaja, kehittynyt jatkuvasti aika isoin harppauksin. Tuolla penkkasi 226kg -125kg ja veti 330kg. Kova kyykkäämään myös. Pituutta arviolta ainakin 190cm. Tuossa taas tullaan siihen samaan kuin Pedrossa, että turha nostella prosentteja, mutta absoluuttista voimaa löytyy.
 
Itse pidän tuota Siepin 217,5kg kovana tuloksena tuosta kisasta, kun painoa ei ole edes sataa kiloa. Vaikka onkin lyhyehkö ja paksu ukko, joka penkkiin yleensä sopii. Muuten ihan perus kansallisen tason meininkiä oli ilman huipputuloksia. Paitsi kyllä se +250 tuloksen näkeminen omaa mieltäni lämmitti.

Tuo välityshirmujuttu varmaan pätee monesti singlelajien absoluuttisiin ennätyksiin. Mutta ei kyllä ainakaan omalla kohdalla vaikka nuoresta asti penkki on eniten kiinnostanut. Veto on kyllä tarkoitus käydä vielä kokeilemassa singlekisoissa. Mutta käytännössä aina muita pidempi ollut painoluokkassa(vähänkään kovemman tason nostajia) ja kädet on myös pitkät. Tuollakin kisoissa muutama vanha voimajermu just höpötti, että jännä kun rakenteellisesti oon kaukana optimipenkkaajista.

Ilman painoluokkia IMO koko lajissa ei olisi mitään järkeä, kun käytännössä vain ehkä joka kymmenes mies voisi olla kokonsa puolesta kilpailukykyinen lajiin. Ja miten paljon tulisi terveysongelmia ja kuolemia kun lajihenkiset laiheliinit ja kynäniskat yrittäisivät väkisin saada painonsa vähintään 120 kiloon, että olisi edes välttävästi kilpailukykyinen. Ninenomaan painoluokkien ja pisteiden kera lajissa on järkeä. Jos ihminen painaa 200 kiloa ja voi potkaista ylipainonsa/metabolisen oireyhtymän takia tyhjää minä hetkenä hyvänsä, niin sillon 200kg penkki tai 300kg veto ei IMO ole enää minkäänlainen tulos.
Mielestäni laji kuin lajissa sopivimmat yksilöt pitäs kisata eikä keksiä helpotuksia niille jotka eivät oo luontasesti sopivia lajiin. Esim. voimanostoliitossa ei ole yhtään 200 kilosta voimailijaa. Johtuen siitä ettei oo paskaakaan hyötyä lihottaa itteensä sellaseks. Roinaavat vahvamiesmörssärit erikseen sitte. Monissa lajeissa esim. yleisurheilussa jalkapallossa jne. ei ole painoluokkia helpottamassa huipulle sopimattomien pärjäämistä. Omapainokertoimista en välitä. Tunnen tyypin joka on penkannut melki 3xop, silti hän on semmonen kohtuu vahva mun mielestä. Yks minkä voisin hyväksyä on sellanen laskutapa että lasketaan raudat jotka menevät yli oman painon. Siinä olis enempi järkee ja kaikki samalla viivalle. Voimanostossa muistutan vielä siitä että vetäessä ja kyykätessä lisänä on vielä se oma paino. Joten 200 kilonen läski joka kyykkää 500kg nostaa todellisuudessa 700kg. Eli joutuu tekemään vielä enemmän työtä raudan eteen. En siis paljon perusta painoluokkaurheilusta henk.koht. Terveysjuttuihin en muuta kantaa ota muuta kun sen että taitaa sairaimmat ihmiset olla muita kuin isoja voimailijoita. Tämä tästä aiheesta mun puolesta.
 
Back
Ylös Bottom