Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Käsittääkseni kyse ei ole vitamiinien imeytymisestä vaan kivennäis- ja hinaineiden imeytymisestä. En tiedä noista tutkimuksista mitään, mutta monessa ihan virallisessa yhteydessä olen törmännyt tietoon että viljan fytaatit häiritsevät raudan imeytymistä. Esim. tuolla http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_kivennais_rauta.shtml kirjoitetaan aiheesta.
Itse olen tullut siihen tulokseen että oli vilja sitten haitallista tai ei, niin sen korvaaminen kasviksilla lisää kaikkien suojaravinteiden saantia runsaasti. Joten pidän viljaa täysin turhana ruoka-aineena ja näin vältän myös pierut ;).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu noista fytaateistahan meillä on ollut ennenkin puhetta :) Ajattelin vaan, että josko tuo termi "antiravinteet" kattaisi jotain muitakin mörköjä. Fytaattien kohdalla on nimenomaan kyse niiden kyvystä kelatoida tiettyjä metalleja. Tässäkin on kuitenkin niin monta mutkaa matkassa, että käytännön soveltaminen jäänee hyvin pitkälle arvailujen varaan. Esimerkiksi monien mineraalien liikasaanti on helvetin haitallista. Runsas raudan ja kalsiumin saanti käy äkkiä verisuonten päälle, joten pieni määrä fytaatteja voi olla ihan jees. Vastaavasti monipuolista ja järkevää ruokavaliota noudattamalla on melko hankala kehittää itselleen mitään puutostiloja - vaikka mukana sattuisi vähän täysjyvääkin olemaan.

Jos fytaateista ollaan huolissaan, sanoisin että suurimmassa vaarassa ovat extreme-vegaanit (joilla lähes kaikki ravinnosta saatava rauta on vapaana, eikä hemimuodossa), raskaanaolevat ja vakavasti aliravitut yksilöt. Fytaatteja näyttäisi löytyvän viljatuotteiden lisäksi myös maapähkinöistä, siemenistä ja manteleista, joten tarkkana saa olla.

Pelkkää paleopuolta seuraamalla voi jäädä huomaamatta se, että tutkijoista löytyy toistakin koulukuntaa joiden mielestä täysjyvätuotteilla (ja jopa niillä fytaateilla) voi olla kuidun lisäksi ihan terveyttä edistäviäkin vaikutuksia.

Asiallisia tyyppejähän nuo varmasti ovat ja jämäkät tutkinnotkin löytyy. Toisaalta jopa minulta löytyy aihetta liippaavat paperit, joten tiedän varsin hyvin ettei siihen paljoa vaadita :D

Pistähän tosiaan tulemaan noita lähteitä jos hyviä löytyy. Erityisen suotavaa olisi löytää ihmisdataa, sillä minun tämänhetkisen käsityksen mukaan nuo antiravinnepelottelut perustuvat hyvin pitkälle soluviljely- ja eläinkoemallien ylitulkintaan.

Tutkailin vähän noita Lalonden kalvoja ja esityksiä, ja aihe tuntuu sen verran kookkaalta kokonaisuudessaan, että uppasin yhdet asiaa koskevat kalvosulkeiset tuonne Megauploadiin, josta sen voi halukkaat imuttaa. Pitäisi tiedon tulla puhtaampana perille, kun jää yhden apinan tiivistys/tulkinta välistä pois. PDF:ssä on aika paljon juttua lähteineen keskustelun alla olevasta aiheesta ja lisäksi paljon läheltä liippavaa asiaa tai muuten vain kiinnostavaa materiaalia.

http://www.megaupload.com/?d=RX05O50Q

Toivottavasti nuo linkit toimii, kun ei ole aiemmin tuota tullut käytettyä ja toivottavasti jaksat vaivautua tutustumaan noihin.

Tuo on siis yksi kuudesta Lalonden PDF-setistä, jotka pyörivät taustalla hänen ravintoseminaarissa, lisäksi osa on tarkoitettu ihan kotilukemiseksi. Seminaari on kokonaisuudessaan sangen kattava ja uskoisin että näkökulma ja tieteellinen ote tyydyttäisi myös Paletaanin korkeat, mutta asialliset vaatimukset :), joka tapauksessa video seminaarista on katsomisen arvoinen. Videosetti vie yhteensä iPad muodossa 1,43GB, Joku aika sitten tuon setin metsästäminen oli kohtuullisen ison kiven takana. Alla on linkki iPad-muodossa olevaan videoon (195MB, 1/7 koko videosetistä) tuon PDF:n kaveriksi, PDF jakautuu itseasiassa kahdelle eri videolle, mutta on tuossakin jo aika paljon matskua. Alussa tosin on vastauksia joihinkin katsojakysymyksiin.

http://www.megaupload.com/?d=1E186029

Muita aihepiirejä seminaarissa ovat rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunta, joille on uhrattu n. 3h, jotain ruokasuosituksia ja muuta yleistä aiheen tiimoilta.

Jatketaan turhia ja tyhmiä kysymyksiä: kumpi on valkoisempaa ja puhtaampaa, basmati- vai jasmiiniriisi?

Molemmat ovat hiottua valkoista riisiä eli niistä on poistettu vitamiineja sisältävä ja kuituinen pintakerros. Tosin basmatia taitaa saada myös täysjyvänä eli tummana riisinä, jossa on pintakerros tallella.

Iltapala..

Vetääkö jengi tällä ruokavaliolla iha normaalisti hiilareita iltapalaksi vai onko noissa Halon postaamissa esimerkeissä joku oletus, että tajuan ettei hän syö iltapalaa? Siis syödäänkö tällä valiolla ihan normaalisti iltapalalla kasviksia & lihaa ja jätetään nämä hiilarittomat iltapalat niistä enemmän kiinnostuneille? Miten juttu toimii siinä alkup. kirjassa?

Vetääkö jengi tällä ruokavaliolla iha normaalisti hiilareita iltapalaksi vai onko noissa Halon postaamissa esimerkeissä joku oletus, että tajuan ettei hän syö iltapalaa? Siis syödäänkö tällä valiolla ihan normaalisti iltapalalla kasviksia & lihaa ja jätetään nämä hiilarittomat iltapalat niistä enemmän kiinnostuneille? Miten juttu toimii siinä alkup. kirjassa?
Itse tulee syötyä ihan samanlaisia ruokia aamulla, päivällä ja illalla. Lihaa, kalaa tai munaa + erilaisia kasviksia raakana tai lämmitettynä + tarvittaessa bataattia tai perunaa (treenin jälkeisellä aterialla). Tällä hetkellä olen jättänyt aamupalan pois kun testailen pätkäpaastoa (tähän löytyy oma ketju). Lounaaksi: lohta + iso salaatti (pinaattia, paprikaa, kurkkua, avocadoa). Päivälliseksi: lohta + paprika/kesäkurpitsa/sipuli -sekoitus uunissa + mansikoita jälkkäriksi. Illalla jumpan jälkeen: tonnikalamunakas + bataattia + salaatti (lehtisalaattia, tomaattia, oliiveja, kurkkua) ja jälkkäriksi kirsikoita+omena. Helvetin hyvältä tuntuu ja jaksaa jumppailla.

ommmmommm + bataattia + mmmmmmmmmmmommmmmmmmmmmmmmmmommmmomommmmmmmmmmmmmmmmommmmmmmmmomommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmomomommmmmmmmmmomomomomommmmmmmmmmmmmmommmmmmmm + bataattia + ommomomommmmomommmmmmommmmommmmmomommmommmmmm

Mulla on vähän sama homma, vedän treenipäivinä samaa ruokaa pitkin päivää, ja lepopäivinä lähes poikkeuksetta vaan yhden ruoan. Oon nyt tosin koittanu panostaa siihen että pyrkis syömään ton kolme kertaa. Käytännön syistä (makrot kohilleen, prodetarve täyteen ja illalla pitäs jaksaa käydä uiskentelemassakin) oon vetäny siinä 1300 aikaan tuhdin salaatin ja reilusti prodea. Ehkä ois helpompaa vetää myöhemmin kolme pienempää ateriaa, mutta massu täynnä on ikävä pulikoida.

Ja tappelen vieläki tuon perkeleellisen ruoan määrän kans. Ei se nyt oo se että syön paljon ku oon kova jätkä, olen vaan saatanan tyhmä. Miksi pitää syödä niin paljon että ei pysty liikkumaan/nukkumaan? On sitä pöljä.

Mun ongelma on se, että ostan aina aika pihisti ruokaa (kilpailutan, ravaan eri paikoissa että saan halvimman porkkanan, ja haen toisesta halvimman kesäkurpitsan) jonka seurauksena ostan sitten reilummin sitä safkaa. Jos ostan reilummin, laitan reilummin "huomista varten" ja oho, meni se 1.2kg jauheliha"pihvi" heittämällä ku löi vähän tomaattisoosia ja bataattia kylkeen.

Ratkaisu = Kirjoita ylös mitä syöt, toteuta. Kirjoita ylös mitä ostat, toteuta.

EDIT: Mutta tuo syöneenä treenaaminen on ihan out of the question. Ei onnistu ihan millään. Varsinkaan noi kovemmat massuliikkeet (L-sit, rengasrutiinit, jandat, lohariliput, voimapyörät) ei onnistu millään vaikka ois vetäny vaan purkin tonnaria. Hera vois mennä.

:offtopic: ChildInTime: onks sulla jossain treenipäivyriä? Käytätsä lisäravinteita?

Mun koneella. Oon miettiny että ostaisin vipit ni saisin treenipäivyrin joka kulkis aina mukana. Renkaat reppuun + treenivihko = repaleinen sekamelska.

Jos joku juttu askarruttaa niin heitä viestiä tonne profiiliin niin vastailen. :)

kokeilin tossa randomia aamupalaa vihanneksista, hedelmistä ja siemenistä.

Kurkkua, tomaattia, ruukkusalaattia, kiwiä, banaania, nektariinia, päärynää, hampunsiemeniä, auringonkukansiemeniä, pellavarouhetta.. Laitoin myös lorauksen mölleirä, 5g kreaa ja 5g l-glutamiinia.. Vettä n. 1.5dl ja liraus fun lightia.

Tuli tollanen 8dl melko ällön näköstä juomaa, mut on yllättävän hyvää.

Seminaari on kokonaisuudessaan sangen kattava ja uskoisin että näkökulma ja tieteellinen ote tyydyttäisi myös Paletaanin korkeat, mutta asialliset vaatimukset :)

Kiitoksia vaivannäöstäsi! Kerkesin eilen illalla uppia nuo matskut koneelle mutta tarkempaan perehtymiseen on aikaa ehkä vasta viikonloppuna. Täytyypäs palata myöhemmin asiaan :)

Kuinka suurista määristä näitä haittavaikutuksia saa? Kalsiumin liikasaanti paleolla on kyllä melko hankalaa.

En tarkoittanutkaan paleota tässä tapauksessa. On totta, että ilman maitotuotteita kalsiumin liikasaanti ravinnosta on käytännössä mahdotonta. Ilman supplementaatiota se taitaa olla hankalaa myöskin muilla ruokavalioilla. Otin tuon vain esimerkiksi siitä, ettei mikään ravinne ole absoluuttisen hyvä tai huono juttu vaan kaikki riippuu viimekädessä määrästä. Sama homma koskee niin fytaatteja kuin mineraalejakin.

Olen ymmärtänyt, että kalsiumövereiden välttäminen on yksi syy, miksi paleolaiset välttävät maitotuotteita? Tietysti niiden kamalien proteiinien yms lisäksi.

Nuo sydän- ja verisuonihaitat on nostettu viimeaikoina esiin kun joissakin tutkimuksissa on huomattu että naisten osteoporoosin hoidossa käytettävät kalsiumlisät voivat lisätä sydäninfarktiriskiä (1, 2). Noissa tutkimuksissa supplementaatio on ollut yli 500mg/pv. Tästäkin löytyy toki eriäviä mielipiteitä ja kysymys on hankala sillä luut kyllä kaipaavat kalsiumia pysyäkseen kondiksessa. Pakkaa sekoittaa vielä D-vitamiinitasot ja vaikka mitkä muutkin tekijät.

Kun jätätte maitotuoteett pois niin mistä otatte kalsiumit ja D-vitamiinit? Noin ihannetapauksessa jos ilman pillereitä mentäisiin? Varsinkin kalsium on ongelma. Oikeasti huomaan vasta nyt, että mielikuvani maidosta jotenkin yltiöterveellisenä on aika metsästä haettu. Ajattelin lopettaa maidon juonnin kokonaan. Osaako joku sanoa, että mitä kannattaisi syödä "korvaamaan" tuota maitoa tässä ruokavaliossa? Onko mitään muita mikroravinteita, joiden sainti voisi jäädä vähälle tuon juonnin lopettamisen takia, kuin D-vitamiini ja kalsium?

Kiitos kärsivällisyydestänne! Tiedän etten varmasti ole ensimmäinen joka kysyy, mutta en löytänyt itse searchilla.

Kun jätätte maitotuoteett pois niin mistä otatte kalsiumit ja D-vitamiinit? Noin ihannetapauksessa jos ilman pillereitä mentäisiin? Varsinkin kalsium on ongelma.

Ei tuota D:tä ainakaan saa ilman lisäravinteita tarpeeksi, varsinkaan talvella. Maitoonkin sitä on lisätty, joten "luonnollisena" ei siitäkään sitä saa

Kun jätätte maitotuoteett pois niin mistä otatte kalsiumit ja D-vitamiinit? Noin ihannetapauksessa jos ilman pillereitä mentäisiin? Varsinkin kalsium on ongelma. Oikeasti huomaan vasta nyt, että mielikuvani maidosta jotenkin yltiöterveellisenä on aika metsästä haettu. Ajattelin lopettaa maidon juonnin kokonaan. Osaako joku sanoa, että mitä kannattaisi syödä "korvaamaan" tuota maitoa tässä ruokavaliossa? Onko mitään muita mikroravinteita, joiden sainti voisi jäädä vähälle tuon juonnin lopettamisen takia, kuin D-vitamiini ja kalsium?

Kiitos kärsivällisyydestänne! Tiedän etten varmasti ole ensimmäinen joka kysyy, mutta en löytänyt itse searchilla.

Tähän voisi heittää jo vähän kuluneen fraasin: mistä päättelet että maitotuotteet ovat kalsiumin saannin kannalta tärkeitä, tai miksi kalsiumia pitäisi saada niin paljon kuin suositellaan? Suomessa juodaan maitoa todella paljon ja suomessa on osteoporoosia todella paljon.
Syömällä paljon vihreää saa kalsiumia (kalasta ja munista myös). D tarvii ottaa purkista, mutta maitoonhan se on myös lisätty jälkikäteen.

Kalsium-keskusteluun voisin heittää sen verran omaa kokemusta, että tuli kantapään kautta opittua etteivät luuni ole mitenkään hyvässä kunnossa vaikka penskana join litroittain maitoa päivässä ja muutenkin maitotuotteiden käyttö oli suomalaiseen tapaan runsasta. Mursin nimittäin jalkani 3v sitten ja se leikattiin. Leikkauksen jälkeen odoteltiin kovasti luutumista, jotta tyttö pääsisi joskus kävelemäänkin ja tohtori sanoi että luutuminen kestää yleensä n.2kk. Tai no pitäisi kestää... Mun koivella meni lähemmäs 9kk ennen kuin oli luutunut ja jossain vaiheessa mulle syötettiin mm. osteoporoosilääkkeitä (ja kalsiumia ja D:tä vielä erikseen) nopeuttamaan sitä.
Tarinan opetus: Luiden kunto on monesta asiasta kiinni eivätkä maitotuotteet todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä asia. Veikkaisin luideni olevan paremmassa kunnossa nyt runsaasti kasviksia sisältävällä ruokavaliolla kuin silloin runsaasti maitotuotteita sisältävällä ruokavaliolla...

Meidän osteoporoositilastot puhuvat karua kieltään melko suurelta osin riittämättömän D-vitamiinisaannin ansiosta. Mutta onhan se luuston hyvinvointi tietysti paljon muutakin kuin kalsiumia ja D-vitskua. Yksi hirmuisen tärkeä juttu on K-vitamiini. Muita huomionarvoisia seikkoja sitten muut vitamiinit ja ennenkaikkea liikunta.

Kalsium-keskusteluun voisin heittää sen verran omaa kokemusta, että tuli kantapään kautta opittua etteivät luuni ole mitenkään hyvässä kunnossa vaikka penskana join litroittain maitoa päivässä ja muutenkin maitotuotteiden käyttö oli suomalaiseen tapaan runsasta. Mursin nimittäin jalkani 3v sitten ja se leikattiin. Leikkauksen jälkeen odoteltiin kovasti luutumista, jotta tyttö pääsisi joskus kävelemäänkin ja tohtori sanoi että luutuminen kestää yleensä n.2kk. Tai no pitäisi kestää... Mun koivella meni lähemmäs 9kk ennen kuin oli luutunut ja jossain vaiheessa mulle syötettiin mm. osteoporoosilääkkeitä (ja kalsiumia ja D:tä vielä erikseen) nopeuttamaan sitä.
Tarinan opetus: Luiden kunto on monesta asiasta kiinni eivätkä maitotuotteet todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä asia. Veikkaisin luideni olevan paremmassa kunnossa nyt runsaasti kasviksia sisältävällä ruokavaliolla kuin silloin runsaasti maitotuotteita sisältävällä ruokavaliolla...

Jos nyt en ihan väärin muista niin eikö sinulla juuri ollut kuukautisten kanssa jotain ongelmia joskus? Eli tulivat epäsäännöllisesti pari kertaa vuodessa tms? Hormonihäiriöt nimittäin tekevät tuhoa luustolle ja kuukautisten puuttuminen/harvat kuukautiset on juuri esimerkiksi luuston takia sellainen vaiva, joka kannattaa hoitaa kuntoon.

Suomen osteoporoosiluvut otetaan nykyään usein esille kun mainitaan maitotuotteiden terveysvaikutukset luustolle. Tässä tosiaan kannattaisi alkaa etsimään niitä kolmansia muuttujia. Kehon on havaittu hyödyntävän kalsiumia yhtä hyvin maidosta kuin kalsiumsuoloista (mitä ikinä ne ovatkaan). Lisätyllä D-vitamiinilla tuskin myöskään on varsinaisia haittavaikutuksia.

Mitä olisi tapahtunut ruokavaliolla, jossa olisi sekä runsaasti maitotuotteita että vihanneksia? Voiko maidossa piillä jotain haitallista esimerkiksi prosessoinnin seurauksena? Mainitsemassani tutkimuksessa (jolle en esittänyt lähteitä, höhö) kyse oli täysmaidosta ja terveistä nuorista aikuisista.

Se ei liene kuitenkaan hyvä päätelmä, että
1. Suomessa kulutetaan törkeästi maitotuotteita
2. Suomessa törkeästi luusairauksia
-> Maitotuotteet eivät olet hyödyllisiä luusairausten ehkäisemiseen.

Maitotuotteet eivät yksin tee autuaaksi etenkään huonossa ruokavaliossa, mutta niiden eliminoimiseen tämä ei ole peruste.

Suositut

Back
Ylös Bottom