Käsittääkseni kyse ei ole vitamiinien imeytymisestä vaan kivennäis- ja hinaineiden imeytymisestä. En tiedä noista tutkimuksista mitään, mutta monessa ihan virallisessa yhteydessä olen törmännyt tietoon että viljan fytaatit häiritsevät raudan imeytymistä. Esim. tuolla http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_kivennais_rauta.shtml kirjoitetaan aiheesta.
Itse olen tullut siihen tulokseen että oli vilja sitten haitallista tai ei, niin sen korvaaminen kasviksilla lisää kaikkien suojaravinteiden saantia runsaasti. Joten pidän viljaa täysin turhana ruoka-aineena ja näin vältän myös pierut ;).
Itse olen tullut siihen tulokseen että oli vilja sitten haitallista tai ei, niin sen korvaaminen kasviksilla lisää kaikkien suojaravinteiden saantia runsaasti. Joten pidän viljaa täysin turhana ruoka-aineena ja näin vältän myös pierut ;).
Ajattelin vaan, että josko tuo termi "antiravinteet" kattaisi jotain muitakin mörköjä. Fytaattien kohdalla on nimenomaan kyse niiden kyvystä kelatoida tiettyjä metalleja. Tässäkin on kuitenkin niin monta mutkaa matkassa, että käytännön soveltaminen jäänee hyvin pitkälle arvailujen varaan. Esimerkiksi monien mineraalien liikasaanti on helvetin haitallista. Runsas raudan ja kalsiumin saanti käy äkkiä verisuonten päälle, joten pieni määrä fytaatteja voi olla ihan jees. Vastaavasti monipuolista ja järkevää ruokavaliota noudattamalla on melko hankala kehittää itselleen mitään puutostiloja - vaikka mukana sattuisi vähän täysjyvääkin olemaan.
ChildInTime: onks sulla jossain treenipäivyriä? Käytätsä lisäravinteita?