Carnivore Diet

En löytänyt "Carnivore Diet"ille omaa ketjua joten..

Carnivore Diet ruokavalio perustuu lähes pelkästään lihansyöntiin. Nautaa, possua, kanaa ja kalaa, kaikki käyvät. Punainen liha taitaa kuitenkin olla se yleisin valinta tällä ruokavaliolla. Kananmunat käyvät myös ja jotkut syövät myös ainakin jonkin verran juustoa ja voita.

Tässä noita vähän tarkemmin lueteltuna (ja vähän yleistä informaatiota) https://www.onnit.com/academy/the-carnivore-diet/ https://mfishbein.com/carnivore-diet/

Kuulin itse ensimmäisen kerran tästä ruokavaliosta viime joulukuussa kun Joe Rogan podcastin vieraana oli Dr Shawn Baker, joka on vähän niinkuin tämän ruokavalion "go to guy".

Myös Mark ja Chris Bell ovat tämän ruokavalion puolestapuhujia.

Itselläni on nyt kymmenes päivä käynnissä. Paino on pudonnut 4 kiloa ja systolinen verenpaine on pudonnut 8-10mmHg. (Toki, painonpudotus itsessään on merkittävä tekijä verenpaineelle joten en siis yritä sanoa että se on juuri tämän ruokavalion takia.)

Kaloreita en ole vielä laskenut (kirjaan kyllä alas kaiken mitä syön), syön sen verran kuin huvittaa tällä hetkellä, yleensä 3-4 kertaa päivässä. Samanlaista nälkää kuin monella muulla ruokavaliolla ei kyllä myöskään ole.

Löytyykö täältä muita kyseisen ruokavalion noudattajia?

Eiköhän toi ola aika monen ketoojan malli.
Ei ne kovin kaukana toisistaan ole, mutta on niissä eroja. Carnivore Dietilla syödään kuitenkin "rajaton" määrä proteiinia, mikä nyt ei sovi ketoosidieettiin. CD:lla et myöskään saa kuitua mistään.

"In a ketogenic diet, the emphasis is on fat. Protein is limited in order to prevent excess gluconeogenesis, which can take a person out of ketosis. In the carnivore diet, however, you’re encouraged to eat both protein and fat liberally. As a result, depending on exactly what foods you eat and how much, you may or may not achieve technical ketosis following a carnivore plan."

Liitteet

• carnivorevsketo.JPG
    carnivorevsketo.JPG
    34,2 KB · Katsottu: 783
Shawn Bakerilla oli melkoisen surkeat veriarvot kyllä joka ei sinällään yllätä. Se mikä yllätti oli että hän oli rehellinen asiasta.

Shawn Bakerilla oli melkoisen surkeat veriarvot kyllä joka ei sinällään yllätä. Se mikä yllätti oli että hän oli rehellinen asiasta.

No mutta paleo spedet ovatkin sitä mieltä että niillä ei ole mitään tekemistä sydänsairauksien kanssa, vaan tulehduksella, jota he estävät tuolla ruokavaliollaan.

Itse en lähde vetämään liian suuria johtopäätöksiä Bakerin veriarvojen perusteella, koska on monia muita jotka ovat saaneet hyviä tuloksia. Bakerin kohdalla ei myöskään ole vertailukohtaa että minkälaiset arvot olivat ennen carnivore diettiä.

Aion itse kokeilla 30 päivää ja käydä sitten verikokeissa, multa löytyy aika tuoreet tulokset jotka ovat ihan vertailukelpoisia. Sen lisäksi seuraan verenpainetta, unen määrää, painoa, treenitehoja, lähes kaikkea mitä nyt voi itse seurata. En tosin tiedä onko 30 päivää tarpeeksi pitkä aika nähdäkseen koko totuutta, tuskinpa.

En siis itse hae tästä mitään pitkäaikaista ruokavaliota itselleni koska en vain usko sen olevan niin terveellinen pitkässä juoksussa eikä mua missään nimessä kiinnosta syödä pelkästään lihaa. Sen verran järjenvastaiselta kuulosti että oli pakko lähteä kokeilemaan.

Luultavasti tuollakin ruokavaliolla pystyy melko pitkään pärjäämään. Esimerkiksi syystä tai toisesta eristyksiin joutuneet ihmiset ovat eläneet pelkästään eläinravinnolla jopa vuosia. Tässä on antarktikselle juuttunut tutkimusryhmä joka söi pingviinejä 7kk. http://www.dailymail.co.uk/news/art...r-seven-months-trekking-200-miles-safety.html

Carnivore Diet muistuttaa äärimmäistä versiota Atkins dietistä. Eli aikalailla vastakohta sille miten moderni ketoosi suositellaan tehtäväksi.

Aion itse kokeilla 30 päivää ja käydä sitten verikokeissa, multa löytyy aika tuoreet tulokset jotka ovat ihan vertailukelpoisia. Sen lisäksi seuraan verenpainetta, unen määrää, painoa, treenitehoja, lähes kaikkea mitä nyt voi itse seurata. En tosin tiedä onko 30 päivää tarpeeksi pitkä aika nähdäkseen koko totuutta, tuskinpa.

Onko sulla mitään veriarvo verrantoja kun teet tätä? Laita myös jotain tuntemuksia kun dieetti etenee. Kiinnostaisi tietää miltä toi tuntuu sulla. Mikäli tulee huono-olo kannattaa luultavasti kokeilla tyylin 75-80% rasvaa, kuten nykyopeilla ketoosissa.

Meinaan myös testata tätä jossain vaiheessa. Eipä tuossa oma ruokavalio juurikaan muuttuisi muuten kuin hiilarit jäisi pois, lihaa kun menee reippaasti muutenkin kokoajan ja suht vähä vihanneksia. Piti aloittaa jo aikaisemmin, mutta nyt on voimatasot niin hyvässä nousussa, että ei huvita jättää hiilareita vielä. Toki olisi milenkiintoista nähdä lähtisikö voimat nousuun tuolla carnivorella, ainakin niin on monet sitä kokeilleet sanoneet. Varmaan vaatis ainakin muutaman viikon sopeutumista kropalta toimimaan kunnolla ilman hiilareita.
Ihan hyviä rautoja liikuttelee tuo Baker ikäisekseen ainakin ja vetelee conseptilla maailmanennätyksiä.

Monet tuolla carnivore ryhmässä postailee verikokeiden ja valtimokuvausten tuloksia eikä ainakaan siltä näytä, että olisi mitään ongelmia.

View: https://www.instagram.com/p/BiAZrFyAdD0/?hl=fi&taken-by=shawnbaker1967

Olen biovallan ja tiedeyhteisön aivopesemä, joten tää ruokavalio kuulostaa täysin järjettömältä. Tässä tehdään juttuja, jotka on kaikkea (ei tarvii nyt oikeesti hakee niitä outliereitä ja marginaalitutkimuksia, olen tietoinen niiden olemassaolosta) dataa vastaan terveenä pysymisestä.

Kauanko Baker on noudattanut tota ruokavaliota? Kovia tuloksia ja näyttää atleettiselta varsinkin ikäisekseen. Epäilen, että kovat pohjat on tehty nuoruudessa ja nyt progea tehdään tehdään niiden pohjalta eli käytännössä palataan vanhoihin tuloksiin. Onko maininnut mitään korvaushoidosta tai muusta kemiasta? Inhottaa itseäkin heittää roinakortti, mutta tulee väkisin mieleen, ku viiskymppinen ukko näyttää tolta ja syö "ihan päin vittua".

@M4RC on fiksu lähestymistapa asiaan. Ootan mielenkiinnolla verikokeita ynnä muita tuloksia. Jos siis tarkoituksena on edes postailla niitä tänne.

Onko sulla mitään veriarvo verrantoja kun teet tätä? Laita myös jotain tuntemuksia kun dieetti etenee. Kiinnostaisi tietää miltä toi tuntuu sulla. Mikäli tulee huono-olo kannattaa luultavasti kokeilla tyylin 75-80% rasvaa, kuten nykyopeilla ketoosissa.
Juuri katselin noita arvoja mitä oli otettu maaliskuussa, sieltä saa kyllä verrattavaa mutta niissä kokeissa ei otettu esim. HDL/LDL tai testoa mitkä olisivat toki olleet kiinnostavia. Pitää nyt vähän miettiä miten tekee noiden kanssa. Harmittaa kun luulin että nekin oli otettu.

Joitain huomioita tästä kohta 2 viikon varrelta:
- Ei ole läheskään samanlaista nälkää, nytkin olen vähän niinkuin vahingossa ollut 16 tuntia paastolla enkä tunne mitään tarvetta syödä vielä.
- Vatsa toimii todella hyvin, yleisesti hyvä energiataso.
- Todella kätevä ruokavalio ja helppo noudattaa ainakin itsellä, syö paljon rasvaista lihaa niin se tyydyttää kyllä hyvin ruokahalun. Monesti en edes syö koko ateriaa, mikä on mulle helvetin harvinaista. Hiilaripitoisella ruokavaliolla saatan syödä vaikka 250g (kuivapaino) riisiä ja 200g jauhelihaa rehujen kanssa ja aterian jälkeen tekee vain lisää mieli.
- Verrattuna "normaaliin" VHH ruokavalioon niin on paljon, paljon vähemmän mielitekoja. En himoitse juuri mitään ruokia.
- Treenitehot salilla ovat olleet merkittävästi heikommat, ainakin vielä tässä vaiheessa, uskon että se muuttuu tässä ajan myötä. Olen myös juossut jonkin verran maaliskuusta alkaen ja en ole huomannut siihen vaikutusta, vedin ensimmäisellä carnivore viikolla myös puolimaratonin ensimmäista kertaa ja ihan kohtuullisesti tuntui energiaa olevan.
- Oon nukkunut paljon paremmin parin viime viikon aikana, mikä on ollut outoa koska yleensä nukun vähän huonommin VHH ruokavaliolla, varsinkin parin ensimmäisen viikon aikana.

Olen biovallan ja tiedeyhteisön aivopesemä, joten tää ruokavalio kuulostaa täysin järjettömältä. Tässä tehdään juttuja, jotka on kaikkea (ei tarvii nyt oikeesti hakee niitä outliereitä ja marginaalitutkimuksia, olen tietoinen niiden olemassaolosta) dataa vastaan terveenä pysymisestä.

Kauanko Baker on noudattanut tota ruokavaliota? Kovia tuloksia ja näyttää atleettiselta varsinkin ikäisekseen. Epäilen, että kovat pohjat on tehty nuoruudessa ja nyt progea tehdään tehdään niiden pohjalta eli käytännössä palataan vanhoihin tuloksiin. Onko maininnut mitään korvaushoidosta tai muusta kemiasta? Inhottaa itseäkin heittää roinakortti, mutta tulee väkisin mieleen, ku viiskymppinen ukko näyttää tolta ja syö "ihan päin vittua".

@M4RC on fiksu lähestymistapa asiaan. Ootan mielenkiinnolla verikokeita ynnä muita tuloksia. Jos siis tarkoituksena on edes postailla niitä tänne.
Baker on 2016 joulukuusta asti syönyt pelkkää lihaa. Kyllä löytyy niitä tuolta ryhmistä jotka ovat olleet jotain 8-10 vuotta tällä ruokavaliolla.

Baker vaikuttaa aika rehelliseltä kaverilta mutta se on aina pakko muistaa että ilman carnivore ruokavaliota kukaan ei täällä puhuisi siitä. Että on sillä omat etunsa myös mainostaa tätä ruokavaliota. Välillä se heittää vaan vähän ihme juttuja, kuten Roganin podcastissä sanoi että alkuvaiheessa söi omenan ja selkä tuli siitä kipeäksi. Se myös vähän selittelee oudon kuuloisesti noita sen veriarvoja, mutta en lähde niistä sen enempää väittämään vastaan kun vain yksi meistä on kuitenkin lääkäri.

Itse en kasviksilla ole koskaan mitään postiivista vaikutusta huomannut, vaikka välillä niitä syönyt reippaasti ja välillä en ollenkaan. Mutta lihansyönnillä on selvä positiivinen vaikutus itsellä treeniin, voimatasoihin ja muutenki yleiseen oloon. Kaiken lisäks se on helvetin hyvää.
Mua ei juurikaan kiinnosta muodostaa ruokavaliota muiden mielipiteiden tai joidenkin väestötutkimusten perusteella. Mielkummin kokeilen mikä toimii itsellä.

0_t4JOS_KkK0CaNnzy.jpg

Niin mikä oli tämä korkean happokuorman ruokavalio? Ainakin siinä on leipä kuvassa, että ei ehkä ihan suoraan verrannollinen carnivore dietiin.
Miltähän se kasvispohjainen ruokavalio sitten mahtaisi näyttää?? Korka happokuormainen sitten olisi paljon lihaa sisältävä. Kyllähän se tuossa aika selkeästi sanotaan "eläinkunnan tuotteet"

Back
Ylös Bottom