Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Hours 00-16(12am-4pm) (fasting, fat burning phase)

Hours 16-24(4pm-12am) (pre-wo meal breaks the fast). A heavy workout sends a growth stimulus. Overfeeding occurs. If macros are controlled, short term fat gain is avoided while providing adequate nutrition for growth to occur post-workout and during sleep).

Hours 24-40(12am-4pm) (fasting, PW meal still digesting)

Hours 40-48(4pm-12am) (eating window, high protein intake, deficit during this day sets the stage for lipolysis during hours 48-66, and so it goes on)

Kuulostaa paljon Warriorilta ilman filosofiaa. Warriorissa myös painotetaan enemmän raakaa ja käsittelemätöntä ravintoa.

Oman kokemukseni mukaan toimii hienosti. Nelisen vuotta on jo tullut syötyä tähän tapaan.

Olisi mielenkiintoista saada jostain kokonaisempi selvitys menetelmästä.

Itsekkin olen koottua pakettia yrittänyt kovasti etsiä, laitan tänne jos satun löytämään. BB.comin threadia olen päässet sivulle 10, ja kiinnostus sen kun lisääntyy.

Lueskelin tuon threadin nopeasti läpitse. Kyse ei sinänsä ole siitä, että tämän menetelmän avulla saavutettaisiin sen kummempia tuloksia kuin perinteisilläkään dieeteillä. Lähinnä ideana on se, että tällä tyylillä syöminen muuttuu huomattavasti helpommaksi kun päiväohjelmasta poistetaan osa pikkuaterioista.

Eli tärkeimmät havainnot menetelmän puolustajilta olivat ettei 16 tunnin paasto aiheuttanut lihaskatoa tai hurjaa nälkää. Käytännössähän tässä vain jätetään syömiset pois ennen nukkumaanmenoa, jätetään aamupala välistä ja siirretään lounasta parilla tunnilla eteenpäin.

Kyse ei sinänsä ole siitä, että tämän menetelmän avulla saavutettaisiin sen kummempia tuloksia kuin perinteisilläkään dieeteillä. Lähinnä ideana on se, että tällä tyylillä syöminen muuttuu huomattavasti helpommaksi kun päiväohjelmasta poistetaan osa pikkuaterioista.

...Käytännössähän tässä vain jätetään syömiset pois ennen nukkumaanmenoa, jätetään aamupala välistä ja siirretään lounasta parilla tunnilla eteenpäin.

Kyllä tässä systeemissä tavoite on nimenomaan aineenvaihdunnan manipulointi suosimaan rasvan palamista ja lihaskudoksen rakentamista. Ero perinteisiin 3-4h ruokaväleihin läpi koko hereilläoloajan on ilmeinen. Kyse ei siis ole pelkästä ruokailun kätevoittämisestä ja lounaan myöhästämisestä, vaan tarkoituksena on saada juuri niitä kummempia tuloksia.

Perustapa toteuttaa tämänkaltaista dieettiä on syödä illalla n. 16-24 ja paastota päivät tuohon neljään asti. Tärkeää on, että treeniä seuraavat tunnit ovat noita "ylensyömisen" tunteja.

Itse pidän tuota 8h syömisaikaa melko pitkänä. Pienellä harjaantumisella 2500-3000kcal uppoaa kuitenkin muutamassa tunnissa ilman ongelmia ja syömisen treeniravintoineen saa mahtumaan 18-23 väliseen aikaan.

Lueskelin tuon BB.comin ketjun läpi, ja sain vähän erilaisen kuvan asiasta. Ainakin Alan Aragon ja Lyle McDonald näkyivät olevan varsin skeptisiä ihmevaikutusten suhteen, eivätkä menetelmän innokkaimmatkaan puolestajatkaan puhuneet kuin tuosta syömisen helpottumisesta. Uskoa saa tietysti mitä ja ketä tahtoo, vaikkapa tämän menetelmän "keksijää", jonka tarkoitus on siis tehdä dieetillä rahaa kunhan saa kirjansa ulos...

Mainitsin asian "lyhyet + - jaksot"-threadissä, mutta asia ei ottanut tulta alleen. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1445088&postcount=19

Yksi hyöty on pitkien miinuskalori-jaksojen välttäminen. Mulla tulee dieetillä ylirasituksen oireita jo muutamassa päivässä. Mitä enemmän keventää treeniä ja mitä pienempi kalorivaje, sitä pitempään kestää ennen kuin kurkku kipeytyy. Viikossa se tulee viimeistään kuitenkin. En oo vielä testannut IF:ää.

Herätelläämpäs ketjua..

Tältäkin foorumilta löytyy varmasti Intermittent Fastingiä, "pätkäpaastoa", kokeilleita. Itselleni on vain herännyt pari kysymystä.
Mitenkäs jos tykkää aamulla harrastaa juoksemista pk-lenkkien ja intervallien muodossa? Tarkoituksena kun olisi itellänikin rikkoa paasto vasta iltapäivällä/illalla.

Katabolia nyt ei juuri niin pelota, mutta iskeekö tämä sitten pään ja kropan ihan jumiin kun on intervallisessiossa maksasta ryövätty loputkin hiilarit, vaikka paastolla ollaankin ?

Herätelläämpäs ketjua..

Tältäkin foorumilta löytyy varmasti Intermittent Fastingiä, "pätkäpaastoa", kokeilleita. Itselleni on vain herännyt pari kysymystä.
Mitenkäs jos tykkää aamulla harrastaa juoksemista pk-lenkkien ja intervallien muodossa? Tarkoituksena kun olisi itellänikin rikkoa paasto vasta iltapäivällä/illalla.

Katabolia nyt ei juuri niin pelota, mutta iskeekö tämä sitten pään ja kropan ihan jumiin kun on intervallisessiossa maksasta ryövätty loputkin hiilarit, vaikka paastolla ollaankin ?

Pätkäpaastolla olen, aikasemmin kun koitin ni aamureenit kusi tuon homman totaalisesti, eli ne pois ja homma toimii. "Reeni" ku reeni, eli jos aamulla juoksentelet, se on syy syödä se päivän suurin ateria, eli postworkoutti. Ite toteutan kuitenki ihan että kerran päivässä reenaan illalla, jonka jälkeen järkyttävät safkaamiset.

Sillon ku koitin aamureenillä tuota pätkäpaastoa niin kaaduin melkeen joka päivä syömään sen jälkeen jotain prodepitoista, eli sehän kusee sen paaston idean täysin. Nyt kun oon viikon ollut voin todeta että oikein toteutettuna tuo systeemi on parempi itelle kuin mikään muu vastaan tullut tapa ruokailla. Ja reenikin kulkee ku salaman iskemänä, virtaa riittää enemmän kuin aikasemmin ja koko päivän on tasaisempi ja energisempi olo.

EDIT: Niin ja siis tuo leangainsin 16h/8h on käytössä.

Katos vaan tällainenkin threadi löytyy täältä.

Itse en ole kokeillut hirveästi liikkua paaston aikana, päinvastoin. Kun rasvat ovat kuitenkin suhtkoht alhaalla, alkaisi keho käyttää proteiinia enemmän energiaksi. Varsinkin jos intervalleja vetää. Glukoneogeneesin kautta hiilarit otettaisiin lihaksista. Tosin nettotase olisi sama. Mutta mitä nyt on jenkkifoorumeja lueskellut ja sieltä eri tyyppien kokemuksia sekä Martin Berkhanin suosituksia, kannattaa aktiivisuustasot pitää melko minimaalisina paaston aikana.

Tietenkin tätä on monia tapoja toteuttaa ja kokeilemalla löytyy se paras keino. Mutta matalan intensiteetin juttuja sitten, että käytettäisiin vain rasvaa energiaksi.

Ja mainittakoon, että eräs kaveri kokeili aerobisia paaston aikana, mutta sällille oli sitten aina huono olo koko päivän, kun ei ollut ravinteita tarjolla.

Tää pelaa ihan hyvin -koitettu on. Ei tosiaan sovi oikeastaan kuin toimistorotille, joiden ei tarvitse tehdä päivisin paljon mitään.

Nostellaan ylös treadii, tässä jotain kuvia mitä löyty koneelta IF annoksista.

Itse yhteensä vaivaset 3-4 kuukautta leangainssiä toteuttaneena olen aika noob, mutta paljon sitä olen kyllä seurannut ja tutkinut.

Perunaa, lanttua ja lohta tomaattikastikkeessa

Spagettia, jauhelihakastiketta, vihanneksia ja leipiä

Sienisipuli paistos, broilerin rintaa ja vihanneksia

Parsakaalisieni paistos, lohta ja kirsikkatomaatteja

Ois kiva saada johonkin treadiin jengin safkoista kuvia, niistä saa aina hyviä ideoita ;)

Tähän malliin tullut syötyä pari viikkoa. Mulle ei aamupala ja tollanen jatkuva puputtaminen ole ikinä sopinut.

Taas tuli todettua että kaloreiden lisäksi myös makroilla on väliä. En varmaan ite joulupyhinä jaksa noudattaa kaikkia noita jippoja mut ihan normidieettiinki tuli uutta asiaa.

dinho: hyvännäköset mätöt sulla, ei muutaku lisää tulemaan :)

Jo todellakin, näyttää herkulliselta dinho! Mulla ei oo kameraa voisin muuten ottaa kuvia, kännykän kuvat ei tee niille oikeutta :D

Maastaveto meni tänään vituiks aran alaselän johdosta, mutta muuten ok treeni.

Tälläistä tuli tänään vedeltyä treenin perään

Bataattia ja naudansisäfilettä sienikastikkeessa

Rahkaa, mansikoita ja banaania minttusuklaa prodekastikkeessa. Kylkeen vielä banaani sorbettia.

Illalla vielä samaa settiä :)

Tänään oli luvassa lohkoperunoita ja nautaa kuorrutettuna cheddar juustolla.

Hirveen pieneltä näyttää kuvassa, perunoita kilo ja nautaa 300g :rock:

Back
Ylös Bottom