Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tässä mitään magiaa ole, mutta se sisin idea on se että ei syödä prosessoitua schaibaa = puhtaat ruuat = puhdas keho? Ei tämä loppupeleissä mitään muuta ole. Mutta tämänkin muistaakseni joskus postailin aiemmin, eikä tämä ole mitään uutta tietoa.

Nain minakin asian ajattelen. Hirvittavan yksinkertaista ja nakojaan tottakin kun nayttaa toimivan :) En ymmarra miksi puhtaan ja luonnollisen ruuan syominen aiheuttaa niin paljon jupinaa ihmisissa... Tuntuu kasittamattomalta etta joku valitsee mieluummin e-koodit, einekset, paahtoleivat, murot jne. kuin sellaista ruokaa mika nayttaa ja maistuu ruualta.

Onkohan pitkässä juoksussa munuaisille hyväksi nuo korkeat proteiinimäärät? En usko.

Siis hah, mitka korkeat proteiinimaarat? Ei primalissa/paleossa/whatever you wanna call it mitaan proteiiniovereita vedeta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen alkanut hieman höllätä viime aikoina tätä paleojeesustelua pelkästään siitä syystä, että viljat vaan maistuu niin hyvälle. Treeninjälkeisellä aterialla syön ehkä 1-2 viikon välein viljoja ja mättöpäivinä tietenkin. Olen nimittäin huomannut, että jonkin pitäminen absoluuttisesti kiellettynä ei tee hyvää mun päälle ja sit joutuu ottamaan morkkikset kun syö pari palaa leipää. Helvetin vammanen asenne sekin mielestäni, ei pahalla kenellekään tosin

Aika moni ilmeisesti tässäkin ruokavaliossa jättää hiilihydraatit aika minimiin? Silloin varmasti tulee syötyä proteiinia melkoisen korkeita määriä säännöllisesti. Omalla kohdalla ehdoton max on 2g/kg. Jos jättäisin hiilihydraatit minimiin, varmasti menisi proteiinin kulutus yli rajan.

Siis mitä vittua täällä nyt tapahtuu? Paleo rajoittaa käsittääkseni nimenomaan ruoka-aineita, ei makroja. Kaikkea, mitä saa syödä, saa syödä niin paljon kuin hyvältä tuntuu. VHH:lla syödään useimmiten paljon rasvaa

Olen nimittäin huomannut, että jonkin pitäminen absoluuttisesti kiellettynä ei tee hyvää mun päälle ja sit joutuu ottamaan morkkikset kun syö pari palaa leipää. Helvetin vammanen asenne sekin mielestäni, ei pahalla kenellekään tosin

Mulle taas sopii tiukempi kieltaytyminen. Voin tehda poikkeuksia (esimerkiksi juhannuksena soin aidin luona viljatuotteita), mutta pidan kiinni siita etta niiden pitaa nimenomaan olla poikkeuksia ja koitan koko ajan vahentaa naiden poikkeusten tekemista. Eika mun edes tarvitse morkkistella viljojen tai sokerin syomista, vaan kroppa tekee sen puolestani. Ei varmana tee mieli pullaa kun itse on kuin paisunut pullataikina :D

Aika moni ilmeisesti tässäkin ruokavaliossa jättää hiilihydraatit aika minimiin? Silloin varmasti tulee syötyä proteiinia melkoisen korkeita määriä säännöllisesti. Omalla kohdalla ehdoton max on 2g/kg. Jos jättäisin hiilihydraatit minimiin, varmasti menisi proteiinin kulutus yli rajan.

Miksi tulisi syotya paljon proteiinia? Ihan saman verran ainakin itsellani kuluu lihaa jne. kuin virallis"terveellisellakin" kuluisi. Pastat jne. korvataan kasviksilla ja muutenkin rehuja syodaan paljon. Rasvaa ei tarvitse pelata, kuten tuossa ylla onkin jo sanottu.

Nain minakin asian ajattelen. Hirvittavan yksinkertaista ja nakojaan tottakin kun nayttaa toimivan :) En ymmarra miksi puhtaan ja luonnollisen ruuan syominen aiheuttaa niin paljon jupinaa ihmisissa... Tuntuu kasittamattomalta etta joku valitsee mieluummin e-koodit, einekset, paahtoleivat, murot jne. kuin sellaista ruokaa mika nayttaa ja maistuu ruualta.

En minä eineksistä ja muusta hötöstä kieltäytymistä ihmettele, mutta se että esim. ruisleipä jätetään syömättä vain siksi, että se on viljatuote on aika hölmöä. Joillain tuntuu helposti karkaavan nämä asiat lapasesta. En minä itsekään hirveästi vaaleaa leipää syö, mutta en pystyisi missään nimessä olemaan täysin ilman viljatuotteita. Muutenkin näiden eri ruokavalioiden kanssa menee sekaisin, kun toinen suosittaa ehdottomasti toista ja toinen toista.

Kalorilaskurilla vähän ynnäilin ja näköjään rasvoja rutkasti syömällä proteiinimäärät saa todellakin pidettyä maltllisella tasolla. Tulipas väärä oletus korjattua. Hyvä niin.

En minä eineksistä ja muusta hötöstä kieltäytymistä ihmettele, mutta se että esim. ruisleipä jätetään syömättä vain siksi, että se on viljatuote on aika hölmöä. Joillain tuntuu helposti karkaavan nämä asiat lapasesta. En minä itsekään hirveästi vaaleaa leipää syö, mutta en pystyisi missään nimessä olemaan täysin ilman viljatuotteita. Muutenkin näiden eri ruokavalioiden kanssa menee sekaisin, kun toinen suosittaa ehdottomasti toista ja toinen toista.

Suosituksia tukevat aina tutkimukset ja tutkimuksia voi haastaa ja kyseenalaistaa. Se on jopa suositeltavaa. Itse vältän sitä asennetta, että ruokavalion terveellisyydestä tulee uskon asia ja tutkimustulokset sivuutetaan sen takia, että ei pystytä luopumaan jostain. Itsekin syön viljoja tietäen, että ne eivät ehkä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Ihmisillä nyt vaan on halu tehdä oikein, ja se, mistä ei pystytä luopumaan, katsotaan helposti vähemmän pahaksi kuin mitä se ehkä todellisuudessa on.

Kokeilemisen arvoista kyllä on jättää viljat ja maidot vähintään kolmeksi viikoksi ja tarkastella olotiloja. Siinä saavuttaa vähintäänkin sen, että ruokavalio muokkaantuu lujemmin henkilökohtaisesti sopivaksi. Homma vaan on niin, että viljat on suomalaiselle helvetin iso riippuvuus, myös siitä syystä että niitä on toitotettu terveellisen ruokavalion peruskallioksi vuosikymmeniä

Mulle taas sopii tiukempi kieltaytyminen.

Mulla on sama homma. On vaan äärettömästi helpompi sanoa että "en syö viljoja" kuin alkaa miettiin paljonko niitä sitten sais syödä ja missä kontekstissa että kehokoostumuksen kannalta mentäis oikeaan suuntaan. Olen suurien piirteiden ihminen :D

Ruisleivän syömättä jättö on jossain joskus jotenki perusteltu, en tiedä onko perää tms, mutta muistaakseni siinä on jotain tsydeemejä mitkä irroittaa mukanaan jotain hivenainetta ja täten vie sitä pois kehosta ennen kuin se kerkeää imeytyä. Tai jotain muuta joka voi hyvinkin olla bullshittiä.

Miksi syödä leipää kun voi syödä pihviä?

Miksi syödä pihvin kanssa leipää kun voi syödä pihvin kanssa pihviä? :D

/troll

Itse vältän sitä asennetta, että ruokavalion terveellisyydestä tulee uskon asia ja tutkimustulokset sivuutetaan sen takia, että ei pystytä luopumaan jostain.

Itse olen hokenut nyt viimeisen vuoden että mun erikoinen ruokavalio/rytmi liittyy mun uskontoon, ja se on uponnut kerralla eikä ole tarvinnut sen kummemmin selitellä yhtään mitään kenellekään. :)

Onko sitten varmuutta siitä, että nämä paleodieetit olisivat se tie onneen? Jostain varmasti löytyy tutkimus, joka väittää toista sen ylistävän tutkimusken rinnalle.

^^Leivän syönti on halvempaa?

Onko sitten varmuutta siitä, että nämä paleodieetit olisivat se tie onneen? Jostain varmasti löytyy tutkimus, joka väittää toista sen ylistävän tutkimusken rinnalle.
Varmaan monet ovat huomanneet olonsa parantuneen yms kivaa kun ovat ruokavaliota muuttaneet paleon suuntaan. Riittänee useimmille vaikka varsinaisia tutkimuksia ei olisi tehtykään.
e2. Itse jaksan lönkötellä pallon perässä huomattavasti paremmin kun on tankannut perunaa/bataattia edellisinä päivinä sen ainaisen pastan sijaan.

Viimeksi muokattu:
^^Leivän syönti on halvempaa?

Varmaan monet ovat huomanneet olonsa parantuneen yms kivaa kun ovat ruokavaliota muuttaneet paleon suuntaan. Riittänee useimmille vaikka varsinaisia tutkimuksia ei olisi tehtykään.

Itse taas näillä liikuntamäärillä olen huomannut, etten pysty aivan totaalisesti pysymään erossa viljatuotteista. Ei yksinkertaisesti riitä energia.

Siis mitä vittua täällä nyt tapahtuu? Paleo rajoittaa käsittääkseni nimenomaan ruoka-aineita, ei makroja. Kaikkea, mitä saa syödä, saa syödä niin paljon kuin hyvältä tuntuu. VHH:lla syödään useimmiten paljon rasvaa

Joo mutta kun viljat jää pois ja ruokavalioon tulee täysrasvaiset lihat, pähkinät ja muut niin rasvan määrä kasvaa ja hiilareiden laskee. Käytännössä siis hiilareiden sijaan syödään rasvaa.

@Judohemmo

Vedä ennemmin vaikka valkoista riisiä, jos hiilareita uskot tarvitsevasti esim. yli 200g per päivä. Valkoinen riisi ei sisällä kovin paljoa ongelmallisia elementtejä. Sen verran voin vielä kertoa, että kun keho on totutettu kunnolla rasvojen käyttöön ja sitä myös ravinnosta saadaan, niin hiilareiden tarve tippuu.

Ruisleipien ja viljatuotteiden yleinen sorsiminen Primal/Paleo jne. perustuu aika pitkälle varteenotettaviin tutkimuksiin, toisin kuin päinvastainen näkemys. Pähkinänkuoressa vilja ei halua, että sitä syödään ja tästä syystä sille on kehittynyt erilaisia puolustusjärjestelmiä, jotka varsinkin pitkässä juoksussa ovat ongelmallisia ihmisen elimistölle. Koko juttu on kokonaisuudessaan aika pirun monimutkainen. Tutustu vaikka Robb Wolfin Paleo Solution kirjaan, jos aihe oikeasti kiinnostaa.

Siis hetkinen, Primal = Paleo?? :confused:

Ensimmäisissä Paleo-oppaissa suositeltiin enemmän vähärasvaisempaa ja pelättiin esim. tyydyttynyttä rasvaa, toisin kuin Primalissa. Nykyään esim. Robb Wolfin ja kumppaneiden Paleo "tyylisuunta" on käytännössä aika sama kuin Primal.

@Judohemmo

Vedä ennemmin vaikka valkoista riisiä, jos hiilareita uskot tarvitsevasti esim. yli 200g per päivä. Valkoinen riisi ei sisällä kovin paljoa ongelmallisia elementtejä. Sen verran voin vielä kertoa, että kun keho on totutettu kunnolla rasvojen käyttöön ja sitä myös ravinnosta saadaan, niin hiilareiden tarve tippuu.

Ruisleipien ja viljatuotteiden yleinen sorsiminen Primal/Paleo jne. perustuu aika pitkälle varteenotettaviin tutkimuksiin, toisin kuin päinvastainen näkemys. Pähkinänkuoressa vilja ei halua, että sitä syödään ja tästä syystä sille on kehittynyt erilaisia puolustusjärjestelmiä, jotka varsinkin pitkässä juoksussa ovat ongelmallisia ihmisen elimistölle. Koko juttu on kokonaisuudessaan aika pirun monimutkainen. Tutustu vaikka Robb Wolfin Paleo Solution kirjaan, jos aihe oikeasti kiinnostaa.

Kiitos vain, mutta nämä kikkailut menevät omalta kannaltani vähän liian pitkälle. Olen ihan terveenä pysynyt tälläkin ruokavaliolla ja jos Jaakko Kolmonenkin syö jälkiuunileipää niin syön minäkin. :)

Kiitos vain, mutta nämä kikkailut menevät omalta kannaltani vähän liian pitkälle. Olen ihan terveenä pysynyt tälläkin ruokavaliolla ja jos Jaakko Kolmonenkin syö jälkiuunileipää niin syön minäkin. :)

Hyvä tietää että valkoisen riisin syöminen leivän sijaan on sun mielestä liian överiä. Pistää perspektiiviin mm. kaiken mitä vastedes sanot.

Suositut

Back
Ylös Bottom