Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Lisätään vielä se että pituutta on 184 cm ja painoa 84 kg. En koe olevani tälä hetkellä dieetillä, mutta paino putoaa hiljalleen koko ajan. Jos peiliin uskominen niin se on rasvaa mikä palaa. Paino saakin pudota 79-80 kg paikkeille hiljalleen. Pidän tuota alle 80 kg painoa itselleni ihannepainona. Silloin juoksuaskel on kevyt, paino ja voima tuntuvat olevan hyvässä suhteessa ja yleisesti on hyvä olla (istua, maata, kävellä jne..).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liha ja terveys

Nyt on ollut paljon puhetta viljojen ja maitotuotteiden terveydellisyydestä ja sopivuudesta. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää enemmän lihan vaikutuksesta terveyteen tämänkaltaisella ruokavaliolla. Totta on että ihminen on syönyt lihaa aikoja pidempään kuin maitoa ja viljaa, mutta minkähänlainen vaikutus näin suurilla määrillä lihaa terveyteen pitkällä juoksulla on? Tästäkin asiasta löytyy tietoa vähän joka suuntaan, ja siksi olisi hyvä kuulla jos joku täällä tietäisi asiasta enemmän.

Nyt on ollut paljon puhetta viljojen ja maitotuotteiden terveydellisyydestä ja sopivuudesta. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää enemmän lihan vaikutuksesta terveyteen tämänkaltaisella ruokavaliolla. Totta on että ihminen on syönyt lihaa aikoja pidempään kuin maitoa ja viljaa, mutta minkähänlainen vaikutus näin suurilla määrillä lihaa terveyteen pitkällä juoksulla on? Tästäkin asiasta löytyy tietoa vähän joka suuntaan, ja siksi olisi hyvä kuulla jos joku täällä tietäisi asiasta enemmän.
Punainen liha on ilmeisesti aikoinaan saanut huonoa mainetta tyydyttyneen rasvan takia. Tyydyttynyttä rasvaa ei taideta enää pitää niin pahana asiana kuin joskus ennen? Toinen haitta mihin punainen liha on yhdistetty on paksusuolen syöpä. Siihen liittyen näkemäni tutkimukset eivät kyllä ole osoittaneet että punaista lihaa tulisi vältellä. Eräässä tutkimuksessa kun punaiseksi lihaksi oli laskettu pitsat, hampurilaiset jne.. ;). Punaisen lihan haitoista tuntuisi eniten levittävän propagandaa vegaanit yms. itsetuhoista ravitsemusta noudattavat hörhöt. En siis usko että punainen liha olisi kovin vaarallista.

Eiköhän toi ole vähän vanhentunutta tietoa. Taitaa mennä samaan kastiin kalsiumi on ainoa joka vaikuttaa luiden hyvinvointiin-väitteen kanssa.

Kunhan ei syö samaa lihaa om och om igen niin eipä pitäis olla hätää. Vaihtelemalla ruokavalio ei ole niin tylsä eikä kroppakaan altistu liikoja samalle tuotteelle.

Punainen liha on ilmeisesti aikoinaan saanut huonoa mainetta tyydyttyneen rasvan takia. Tyydyttynyttä rasvaa ei taideta enää pitää niin pahana asiana kuin joskus ennen? Toinen haitta mihin punainen liha on yhdistetty on paksusuolen syöpä. Siihen liittyen näkemäni tutkimukset eivät kyllä ole osoittaneet että punaista lihaa tulisi vältellä. Eräässä tutkimuksessa kun punaiseksi lihaksi oli laskettu pitsat, hampurilaiset jne.. ;). Punaisen lihan haitoista tuntuisi eniten levittävän propagandaa vegaanit yms. itsetuhoista ravitsemusta noudattavat hörhöt. En siis usko että punainen liha olisi kovin vaarallista.

Näiden syöpien ym. tautien lisäksi olen kuullut väitteen että kehon olisi tuotettava joitakin haitallisia aineita sulattaakseen lihaa. Tiedä sitten onko tällä väitteellä oikeasti mitään perää. Sinänsä kuulostaisi jotenkin hölmöltä että terve keho tuottaisi jotakin mikä olisi sille itselleen niin haitallista.

Untalented missä on pähkinät!!!
Manteleita meni viikon aikana n. 100g ja välillä menee parapähkinöitä sama määrä. Pähkinöitä tuli paleon alkuaikoina mässäiltyä enemmänkin, mutta tuon omega 6/3 -suhteen takia niitä kannattaa syödä kohtuudella. Jotkut syövät paljonkin pähkinöitä ja tasapainottavat omega 6/3 -suhteen suurilla kalaöljy annoksilla. Itse välttelen ravintolisiä jos kyseisen ravinnon voi mielekkäästi saada oikeasta ruuasta ja näin teen myös kalan suhteen. Ei ole myöskään järkevää syödä suuria määriä monityydyttymättömiä rasvahappoja vaikka omega 6/3 -suhde pysyisikin tasapainossa. Niillä on kuitenkin taipumusta hapettua. En muista tarkkaan, mutta olisikohan tuo mufa suositus ollut 5-10 % kokonaisenergiasta.

Joskus kun tulee tarve napostella, niin pähkinöitä tulee syötyä, kuitenkin melko satunnaisesti. Mullahan tuo omega 6/3 -suhde on lähellä 1:1 ja usein 2:1 pidetään ihanteena, joten kyllähän siinä tilaa kutosille on.

Punainen liha sisältää myös jonkin verran rautaa, mikä ei ole isoina määrinä kovin hyvä juttu. Tyydyttyneen rasvan sijaan sanoisin että punaisen lihan suurimmat (mahdolliset) haitat johtuvat sen kypsennyksessä tapahtuvista prosesseista. Tarkemmin ottaen AGE-tuotteiden muodostuksesta. Ne ovat omiaan lisäämään sydän- ja verisuonisairauksien lisäksi vaikka minkä ikävien tautien riskiä.

Viime aikoina on myös tutkittu fosfatidyliinikoliinin johdannaisten merkitystä ateroskleroosin synnyssä. Sitä löytyy monen muun paikan lisäksi myös punaisesta lihasta ja erään mielenkiintoisen suolistobakteerimetabolian ansiosta voi lisätä ateroskleroosin kehittymistä.

Monissa tutkimuksissa on niputettu yhteen punainen JA prosessoitu liha, ja näiden runsas käyttö näyttäisi aika selvästi nostavan monenlaisten suolistosyöpien riskiä. Itselläni ei ainakaan ois pokkaa sanoa, että koko vaikutuksen voi laittaa suoraa prosessoidun lihan piikkiin.

Juu hoksasin tuonkin mutta se jää sille puolelle, missä on vähemmän todistusaineistoa.

Tuo ei myöskään ole varsinainen meta-analyysi (kuten nuo minun linkittämäni paperit) vaan lähinnä tietynlaisten prospektiivisten tutkimusten tulosten pohdiskelua. Tuosta oli jätetty pois kaikki jutut, joissa käsiteltiin punaisen lihan korrelaatteja (eläinrasvaa, prosessoitua lihaa) ja silti kirjoittajat itsekin myöntävät että varsinkin miehillä vaikutus on havaittavissa. Se on vain heidän mielestään heikko ja moniselitteinen.

Jos haluaisin olla ilkeä niin voisin myös huomauttaa, että kyseinen tutkimus on lihateollisuuden (BigMeatin) rahoittama! ;) Kirjoittavat työskentelevät jossakin konsulttifirmassa, josta myös artikkeleita voi tilata ja heti paperin alussa on teksti:

This work was partially funded by the Beef Checkoff,
through the National Cattlemen’s Beef Association (NCBA), and by the
Danish Agriculture & Food Council
; however, these organizations did not
contribute to the writing, analysis or interpretation of research findings.

...mutta pois se minusta :) Ei tuo takaa tulosten puolueellisuutta ja ihan laadukkaassa lehdessä tuo kumminkin on (Obesity Reviews, IF>5).

Luulen että prosessoidun lihan merkitys on kuitenkin se suurin pahis. Kuinka suuria määriä punaista lihaa mielestäsi uskaltaa syödä?

Luulen että prosessoidun lihan merkitys on kuitenkin se suurin pahis.

Jos näistä pitää valita niin ilman muuta olen samaa mieltä. Se ei silti ole sama asia kuin että punainen liha on 100% harmitonta.

Kuinka suuria määriä punaista lihaa mielestäsi uskaltaa syödä?

World Cancer Research Fund (WCRF) ja American Institute for Cancer Research (AICR) suosittelevat että yläraja ois 500g/viikko. Oma mielipiteeni tästä on, että:

fuck_that_shit_RE_Evidence_of_Blue-s181x238-189176-580.jpg

...ja saatan vetää helposti useamman kilon viikossa :D

Syöpäriskiin vaikuttaa niin moni tekijä, että yksittäistä syytä on lähes aina mahdoton selvittää. Suomessa todetaan muistaakseni vuosittain jotain vajaa 30 000 uutta syöpätapausta ja jokaiseen on luultavasti useampia syitä. Kärjessä tuttuun tapaan ylipaino, viina, rööki ja ihosyövän osalta UV-säteily. Jos elintavat on pääpiirteissään kunnossa niin kaikki loppu on enemmän tai vähemmän spekulointia. Syöpä voi napsahtaa päälle vaikka hengitysilman radonista tai jonkun viruksen aiheuttamana. Tai sitten voi jäädä bussin alle ja kuolla ennen kuin mitään syöpää ehtii edes saada.

Hampurilaisissa ja pizzassa on riskinsä. Punaisessa lihassa on omat riskit. Liiassa pähkinöiden syönnissä on riskinsä. Kasvisten syönnissä on riskejä (EHEC, torjunta-aineet yms). Tomaateissa on riskinsä. Maidossa on riskinsä ja viljassa myös. Näistä voi sitten valita, mitkä riskit ovat omasta mielestään ne suurimmat ja jättää sellaiset pois. Itse pidän suurimpana riskinä sitä että alan pelkäämään kaikenmaailman riskejä ihan liikaa :)

Itse pidän suurimpana riskinä sitä että alan pelkäämään kaikenmaailman riskejä ihan liikaa :)
Juuri näin. Se on välillä hyvä lyödä jalat tukevasti maahan ja nauttia elämästä, eikä stressata kaikenmaailman AGE-tuotteista ja fytaateista;).

Pitää vielä muuten mainita, että olen jonkin verran käynyt läpi niitä Dr Evilin megauploadiin laittamia matskuja. Keräilen pikkuhiljaa hieman muistiinpanoja ja yritän paremmalla ajalla ehtiä laitella omia ajatuksia myös tänne. Harmittaa kun en ole vielä löytänyt jotain puuttuvaa codekkia ja vlc-player näyttää sen esitelmän harmaana mössönä :( Onneksi slidet näkyy normisti.

Päällimmäisenä ajatuksena tällä hetkellä on se, että "kylläpä on biokemistin tekemä esitelmä!" Itsekin tekisin biokemistinä just tommosen :) Hiirikokeita, soluviljelyitä, koeputkia, tietokonemalleja jne. Ja jos on ihmisdataa niin koehenkilöiden lukumäärä on 10-20, kaikki miehiä eikä tutkimuksia ole mitenkään sokkoutettu tms. Nykyisin kuitenkin kuvittelisin oppineeni hieman tuota kliinistä silmää ja biokemistin perspektiivi näyttää tietyissä asioissa aika rajoittuneelta.

Ei silti, ihan hyvää ja jämäkkää matskua siellä on seassa ja todella mielenkiintoista luettavaa.

Pitää vielä muuten mainita, että olen jonkin verran käynyt läpi niitä Dr Evilin megauploadiin laittamia matskuja. Keräilen pikkuhiljaa hieman muistiinpanoja ja yritän paremmalla ajalla ehtiä laitella omia ajatuksia myös tänne. Harmittaa kun en ole vielä löytänyt jotain puuttuvaa codekkia ja vlc-player näyttää sen esitelmän harmaana mössönä :( Onneksi slidet näkyy normisti.

Harmi, että video ei näy. Onkohan muilla ollut ongelmia? valitettavasti minulla ei ole koneella enää niitä alkuperäisiä tiedostoja, vaan ainoastaan nuo iPadille konvertoidut. Minun ohjelmilla ei taida saada oikein käännettyä niitä takaisin alkuperäiseen formaattiin. Pitää vähän tsiikailla tilannetta.

Hienoa että lihan terveydellisyydestä voidaan käydä asiallista keskustelua täällä. Uskoisin tämän aiheen olevan monille lihansyöjille vähän sellainen vaikeasti kyseenalaistettavissa oleva asia.

Söin eilen illalla 250g jauhelihaa(vähään aikaan syönyt ollenkaan punaista lihaa) ja saman verran kaalia sipulin kanssa ja tänään aamulla oli melko tuskainen olo. Tunnin aikana piti käydä neljä kertaa tyhjentämässä kurakuormaa. Tiedä johtuuko siitä että en ehkä kypsentänyt lihaa tarpeeksi, tai sitten kiitos kuuluu kaalille, jota en varmaan koskaan ennen ole syönyt. Huuhdoin kyllä nämä lihakaalisetit parin tunnin päästä alas melko öljypitoisella heramalto -sekoituksella. Kaipa tosta voi pakki vähän sekaisin mennä...

Kiinnostais muuten tietää noista aiemmin mainituista pähkinöiden liika-ahmimisen riskeistä. Itse kun syön ainakin 100-200g päivässä. Onko se niin kamalan paljon?

Hienoa että lihan terveydellisyydestä voidaan käydä asiallista keskustelua täällä. Uskoisin tämän aiheen olevan monille lihansyöjille vähän sellainen vaikeasti kyseenalaistettavissa oleva asia.

Söin eilen illalla 250g jauhelihaa(vähään aikaan syönyt ollenkaan punaista lihaa) ja saman verran kaalia sipulin kanssa ja tänään aamulla oli melko tuskainen olo. Tunnin aikana piti käydä neljä kertaa tyhjentämässä kurakuormaa. Tiedä johtuuko siitä että en ehkä kypsentänyt lihaa tarpeeksi, tai sitten kiitos kuuluu kaalille, jota en varmaan koskaan ennen ole syönyt. Huuhdoin kyllä nämä lihakaalisetit parin tunnin päästä alas melko öljypitoisella heramalto -sekoituksella. Kaipa tosta voi pakki vähän sekaisin mennä...

Kiinnostais muuten tietää noista aiemmin mainituista pähkinöiden liika-ahmimisen riskeistä. Itse kun syön ainakin 100-200g päivässä. Onko se niin kamalan paljon?
Kaali pistää kyllä helposti pakin sekaisin jos ei ole tottunut siihen. Mitä noihin pähkinöihin tulee, niin lähinnä tuo omega 6/3 -suhde saattaa mennä helposti omega 6 painotteiseksi. Tosin sekin riippuu paljon siitä mitä muuten syöt. fineli.fi -sivustolla on ruokakori mihin voit laittaa vaikka viikon aikana syömäsi ruuat ja tarkastella makrojakaumaa, rasvahappojen jakaumaa, hivenaineita, vitamiineja jne. Omega 6/3 -suhde olisi optimi jos se olisi 2:1, tai näin ainakin tietyissä piireissä rummutetaan. Omegoiden ollessa epätasapainossa elimistössä vallitsee tulehdustila ja tämä taas altistaa kaikenmaailman sairauksille. Tämä siis yksi teoria, eikä mikään ultimaattinen totuus. Aiheesta löytyy paljon matskua googlailemalla.

Note to self: Pähkinöissä on melko rutkasti kaloreita. Oletan, että kaikki keskustelun osapuolet sen jo ottivat huomioon ja niinpä tämä kommentti toivottavasti on täysin turha. 200g pähkinöitä päivässä kuulostaa aika hurjalta kalorien suhteen varsinkin, jos aikoo rasvat vielä pitää suht koht 2:1 suhteessa.. Mikäli siis omega kolmosia ei oteta napeista tms.

Kaloreiden takia mä niitä pähkinöitä popsinkin. Omegakapseleita tulee napattua kuutisen kappaletta päivässä.

Ja oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun syön kaalia. Salilla oli ihanaa juosta jokaisen sarjan välissä "paskalle".

Suositut

Back
Ylös Bottom