Pitkien miesten penkkituloksia

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
treeniä takana about 10 v. pena on 115 ja pituutta 188cm... Eli kyllähän toi pitkäkätisyys ja kenialaisen pitkänmatkanjuoksija geenit tuppaa vaikuttaan... Tosin penkkitekniikkaakin vois parantaa...esim. juuri tämä lapojen yhteen vetäminen tuntuu niin helvetin vaikealta... kunnon kaarta on myöskin vaikea ottaa, mutta toisaalta, jos treenaa penkillä lähinnä rinnan ja ojentajien voimaa, ei henk. koht. tuloksella hirveästi ole väliä...

Uskoisin, että vääränlainen penkkitekniikka paljastuu ainakin siinä, että 1. apuliikkeessä, (pena käsipainoilla) on mielestäni huimasti kovempi, kuin mitä penkkiygönen vaatisi... Ennätys 45 kg:n kässäreillä 7 repsiä...

Mut ton massan kertyessä uskoisin, et saan penan hilattua vuosien saatossa pikkuhiljaa ylöspäin...

Pecman sanoi:
Niin tarkoitin juuri sitä, että pidemmällähän pitäisi olla edellytykset hankkia sitä lihastakin määrällisesti enemmän. Monesti vaikuttas, että niinkin yksinkertainen asia kuin syöminen voi olla se rajoittava tekijä. Ei sitä lihasta tyhjästä rakenneta. :arvi:

Juuri näin :thumbs:

HarryG sanoi:
treeniä takana about 10 v. pena on 115 ja pituutta 188cm... Eli kyllähän toi pitkäkätisyys ja kenialaisen pitkänmatkanjuoksija geenit tuppaa vaikuttaan... Tosin penkkitekniikkaakin vois parantaa...esim. juuri tämä lapojen yhteen vetäminen tuntuu niin helvetin vaikealta... kunnon kaarta on myöskin vaikea ottaa, mutta toisaalta, jos treenaa penkillä lähinnä rinnan ja ojentajien voimaa, ei henk. koht. tuloksella hirveästi ole väliä...

Uskoisin, että vääränlainen penkkitekniikka paljastuu ainakin siinä, että 1. apuliikkeessä, (pena käsipainoilla) on mielestäni huimasti kovempi, kuin mitä penkkiygönen vaatisi... Ennätys 45 kg:n kässäreillä 7 repsiä...

Mut ton massan kertyessä uskoisin, et saan penan hilattua vuosien saatossa pikkuhiljaa ylöspäin...

No kyllä on oltava pahasti penkkitekniikka pielessä tai sitten on ruokailu ym. tekijät pahasti perseellään ja treeni metodit metsässä. Ite punnerran 140penkissä ja kässäreillä menee penkkitreenin päälle 30kg kässäreillä 8 toistoo... joo no mul on toi käsipaino punnerrus jostain syystä vähän metsässä.

Edit: siis ootko treenannu jo 13 vuotiaasta lähtien?

Jatketaan vielä sen verran että jos kaksi eri pituista miestä joilla ei mitään harjoittelu taustaa, ja lähtövoima sama, niin tuskin tuo pidempi älyttömästi nopeammin kehittyy.
Varsinkin jos ruumiinrakenne on samanlainen.

make77 sanoi:
En ole kertaakaan valittanu että en sais tuloksia aikaseks, oon vaan sanonu että isommalla miehellä on helpompi saavuttaa vaikka se 100kg penkkiin kun on jo luonnostaan voimaa enemmän.
Mun kokonen tikku kun joutuu treenaamaan ennenkuin on samassa kuin isompi treenaamatta.

Tämän takia kiinnitin huomion. Ei kaikkilla ole luonnostaan enemmän voimaa vaikka on 'isompi'.
Itse käsitän asian ainakin niin, että jos puhutaan lihasmassan 'suhteesta' pituuteen, niin on selvää että pidemmällä on silloin enemmän massaa.
Ja omassa tapauksessani esim. se ei autom. tarkoita että kehittyy nopeammin.
Tietyistä syistä joita en tässä mainitse.

make77 sanoi:
Kumpiko saavuttaa aloittaessaan helpommin 100kilon rajan 170cm/70kg vai 190cm/90kg.
On jo moneen kertaan tullut vierestä todistettua kuinka tuo isompi on jo kuukauden treenillä nostanu satasen ja pienempi treenailee reilusti pidempään ennenkuin nostaa saman.

Aina ei ole näin kuten omalla kohdalla kävi.
On myös ihmisiä joilla on huonommat lahjat hommaan, tai vastaavasti lihasmassa painottunut vaikka enemmän jalkoihin.
Sen takia on melkein turhaa vertailla mitään suhteita, pituuksia ja painoja.
Varsinkaan aloittelijoiden kohdalla, jollainen itsekkin melkein vielä olen.

Esim. itse olen nyt maastovetoa treenannut vasta 3-4 viikkoa elämässäni ja 150 kiloa meni tänään rikki. Ei ehkä paljoa, mutta sama treenikaverini josta aiemmin puhuin nostaa vasta 120 kiloa. Puhumattakaan siitä että on treenannut maastavetoa jo pidempään. Tosin treenit ja syöminen on mitä on.
Mutta jostain syystä sen penkki kehittyy paljon paremmin mitä mulla.

Itse olen nyt puolivuotta treenannut rintaa pelkästään voimatyylisesti.
Kaveri taas tehnyt kokoajan pidempää sarjaa, silloin kun on salille asti päässyt.

En ymmärrä myöskään sitä, kun monesti sanotaan, että pitkillä miehillä menee väkisinkin enemmän aikaa lihasmassan hankkimiseen kuin lyhyillä. MIhin tää perustuu? Voisko olla, että usein pitkät miehet ei vaan tajua syödä tarpeeksi?

Tuo voi pitää paikkansa. Tuo tietysti saattaa johtua siitä, että ruokahalu ei välttämättä ole suhteessa pituuteen. Voi tietysti myös olla, että 170 senttisen ja 70 kiloisen tarvitsee saada 20 kiloa lihaa ja kroppa alkaa toimimaan melko hyvin voimailussa, mutta 190cm/90kg tyyppi tarvitsee 40 kiloa ennenkuin alkaa tapahtua.

Olet oikeassa siinä, että yksin pituus ei kenestäkään hyvää tai huonoa penkkaajaa. Maailman kovimpiin penkkaajiin mahtuu pitkiäkin miehiä. Yhteistä heille on myös suuri paino. Yli 140 kilon omapaino ei tule tyhjästä ja syömisen pitää olla miehen mukaista. Tietysti painon nousun mukana saattaa kadota tiettyä urheilullisuutta, mutta elämä on valintojen tekemistä.

Heikki M. sanoi:
W = F x s. Keskimääräisesti pidemmällä kaverilla on pidemmät raajat. Nostomatka kasvaa pidemmällä ja näin ollen tehty työmäärä on suurempi. Jos otetaan kaksi eripituista ja samanpainoista henkilöä, joutuu pidempi tekemään enemmän työtä.

Mitä se tehty työ tässä vaikuttaa?
Se kuinka helppoa tai vaikeaa penkkaaminen on, riippuu ennenkaikkea nivelkulmista. Pitkällä miehellä jolla on valtava rintakehä (Riku Kiri) on nostomatka pidempi kuin lyhyellä, mutta nivelkulmat voi olla edullisemmat.
Useimmilla ihmisillä vahvin penkkiotaleveys ei ole maksimiote (81 cm) vaikka tehty työ siinä on pienin, jos sen laskee tolla sun kaavalla.

make77 sanoi:
No kyllä on oltava pahasti penkkitekniikka pielessä tai sitten on ruokailu ym. tekijät pahasti perseellään ja treeni metodit metsässä. Ite punnerran 140penkissä ja kässäreillä menee penkkitreenin päälle 30kg kässäreillä 8 toistoo... joo no mul on toi käsipaino punnerrus jostain syystä vähän metsässä.

Edit: siis ootko treenannu jo 13 vuotiaasta lähtien?

Mmm...niinno... Mulla on aina ollut peruspenkissä heikko kohta nostossa se, kun paino "siirtyy" rinnalta ojentajille...eli noin puolessa välissä... Lankkupenkit sun muut tietenkin poistavat tätä ongelmaa, mut silti tuo kohta aina on vaikein... Uskoisin, et mun käsipainotulokset johtuu just tästä...saan säädettyä kässäreillä "oteleveyden" optimaaliseksi voiman kannalta, ja näin liikerata on luontevampi...

Juu ja oon treenannu 13-vuotiaasta... kantapään kautta itsepäisenä pässinä tässä on hampaat irvessä väännetty...---> :david:

Viime viikolla tuli 110kgx7 sitä edellisel 4 kertaa. Pituutta on 194cm ja treeniä takana reilu 2.5 vuotta. Tänään jalka reeni ja huomen pääsee taas parantelemaan tota penkkitulosta ;)
(eka postaus vissiin)

screwdriver sanoi:
Jatketaan vielä sen verran että jos kaksi eri pituista miestä joilla ei mitään harjoittelu taustaa, ja lähtövoima sama, niin tuskin tuo pidempi älyttömästi nopeammin kehittyy.
Varsinkin jos ruumiinrakenne on samanlainen.

Tämän takia kiinnitin huomion. Ei kaikkilla ole luonnostaan enemmän voimaa vaikka on 'isompi'.
Itse käsitän asian ainakin niin, että jos puhutaan lihasmassan 'suhteesta' pituuteen, niin on selvää että pidemmällä on silloin enemmän massaa.
Ja omassa tapauksessani esim. se ei autom. tarkoita että kehittyy nopeammin.
Tietyistä syistä joita en tässä mainitse.

Eli taas... en ole sanonut että isompi ukko kehittyy nopeammin vaan saavuttaa esim 100kg penkkiin ennen pientä miestä koska suurimmassa osassa tapauksia on tuo isompi nostanut ainakin 10kg enemmän aloittaessaan kuin tuo pienimies. Eli silloinhan jos molemmat kesittyvät samaa vauhtia niin tuo siompihan on tietysti satasessa ensin. Eikö?

make77 sanoi:
Eli taas... en ole sanonut että isompi ukko kehittyy nopeammin vaan saavuttaa esim 100kg penkkiin ennen pientä miestä koska suurimmassa osassa tapauksia on tuo isompi nostanut ainakin 10kg enemmän aloittaessaan kuin tuo pienimies. Eli silloinhan jos molemmat kesittyvät samaa vauhtia niin tuo siompihan on tietysti satasessa ensin. Eikö?

No nyt olen samaa mieltä :thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
HarryG sanoi:
Mmm...niinno... Mulla on aina ollut peruspenkissä heikko kohta nostossa se, kun paino "siirtyy" rinnalta ojentajille...eli noin puolessa välissä... Lankkupenkit sun muut tietenkin poistavat tätä ongelmaa, mut silti tuo kohta aina on vaikein... Uskoisin, et mun käsipainotulokset johtuu just tästä...saan säädettyä kässäreillä "oteleveyden" optimaaliseksi voiman kannalta, ja näin liikerata on luontevampi...

Juu ja oon treenannu 13-vuotiaasta... kantapään kautta itsepäisenä pässinä tässä on hampaat irvessä väännetty...---> :david:

Tuntuis olevan oteleveydessä jotain pielessä ja kannattais varmaan treenata kapeeta penkkiä jonkunverran niin varmasti rupee menemään enemmän.
Tai yksi joka minulla vaikutti räjähtävän nopeesti oli vetokumit. Ne ikäänkuin herätti ojentajat tekemään penkissä työtä jolloin sain kaiken irti mitä käsistä lähti. Ennen vetokumeja oli treenin jälkeen kipeenä vain rinta, mutta kun käytin kumeja välillä ja nyt taas ilman niin kipeytyy nyt myös ojentajat.

Kannattaa kokeilla.

screwdriver sanoi:
Esim. itse olen nyt maastovetoa treenannut vasta 3-4 viikkoa elämässäni ja 150 kiloa meni tänään rikki. Ei ehkä paljoa, mutta sama treenikaverini josta aiemmin puhuin nostaa vasta 120 kiloa. Puhumattakaan siitä että on treenannut maastavetoa jo pidempään. Tosin treenit ja syöminen on mitä on.
Mutta jostain syystä sen penkki kehittyy paljon paremmin mitä mulla.

Tässä onkin jo sitten yksi niistä lajeista jota olen myös ihmetellyt.
Se on kumma ettei pitkät oo valittamassa mavesta ja kyykystä kuinka heillä on vaikeampaa kun ovat pitkiä.
Tuossa ymmärrän täysin että isommalla saattaa olla vaikeampaa koska on sitä omaakin massaa enemmän nostettavana.

Mutta silti aina jokainen pidempi joka jostain valittaa niin se on penkkipunnerrus jossa ei omaa painoa tarvii liikutella.

HarryG sanoi:

Niin ja yksi liike vielä joka on minulla auttanut myös todella paljon on suoralla tangolla tehty ranskalainen punnerrus siten että otan asennon kuin rupeaisin tekemään penkkiä ja otan tangosta juuri hartioiden levyisen otteen ja teen sen todella puhtaasti otsalta. Painot hitaasti otsaan kiinni, pysäytys ja räjähtävästi ylös, kuitenkin niin että kyynärpäät ovat kokoajan kapeesti eikä leviä sivuille. Ottaa mahtavasti juuri tuohon kyynärpään lähelle ja auttaa juuri siinä sinun ongelmakohdassa.

make77 sanoi:
Se on kumma ettei pitkät oo valittamassa mavesta ja kyykystä kuinka heillä on vaikeampaa kun ovat pitkiä.
Tuossa ymmärrän täysin että isommalla saattaa olla vaikeampaa koska on sitä omaakin massaa enemmän nostettavana.
Mavessahan pitkät ja pitkäraajaiset ihmiset yleensä on lahjakkaampia kuin penkissä. Harvemmin kuitenkaan kuulee lyhtkätisten tynnyririntojen valittavan, että on se epäsutkii kun joillain on niin pitkät kädet ja jalat ja sormet ja mulle mave on niin vaikeeta.
Kai ne sitten on niin tyytyväisiä, että se tärkein (eli penkki) kuitenkin kulkee. :D

Pecman sanoi:
Mitä se tehty työ tässä vaikuttaa?
Se kuinka helppoa tai vaikeaa penkkaaminen on, riippuu ennenkaikkea nivelkulmista. Pitkällä miehellä jolla on valtava rintakehä (Riku Kiri) on nostomatka pidempi kuin lyhyellä, mutta nivelkulmat voi olla edullisemmat.
Useimmilla ihmisillä vahvin penkkiotaleveys ei ole maksimiote (81 cm) vaikka tehty työ siinä on pienin, jos sen laskee tolla sun kaavalla.

Otin kaavan esiin, koska se kuvaa matkan merkitystä nostossa. Kyllähän penkissä pyritään esimerkiksi tekniikalla saaman tehty työ pienemmäksi.

Nivelkulmat vaikuttavat penkkaamiseen, so? Niin vaikuttaa hitaiden ja nopeiden lihassolujen suhdekin. Pointtina oli keskustella pitkien miesten penkkituloksista. Penkkiin vaikuttavat monet asiat. Emme ilmeisesti tässä threadissä saa selville, mikä on pituuden merkitys suuressa kokonaisuudessa. Tulipahan ainakin minulle uutta tietoa aiheesta :piis:

Näitä tuloksia katselemalla näyttää kyllä siltä, että olen keskivertoa hieman lahjattomampi penkissä :itku: Tai sitten jengi ei ole kehdannut pistää huonompia tuloksiaan. No näillä geeneillä mennään eteenpäin ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen kehitykseen, lihaa on tullut mukavasti.

Pecman sanoi:
Mavessahan pitkät ja pitkäraajaiset ihmiset yleensä on lahjakkaampia kuin penkissä. Harvemmin kuitenkaan kuulee lyhtkätisten tynnyririntojen valittavan, että on se epäsutkii kun joillain on niin pitkät kädet ja jalat ja sormet ja mulle mave on niin vaikeeta.
Kai ne sitten on niin tyytyväisiä, että se tärkein (eli penkki) kuitenkin kulkee. :D

No mä en oo koskaan mihinkään tulokseen tyytyväinen enkä oo koskaan valittanu kun oon lyhyt tai joku on pitkä. Sou... jokainen on erilainen ja niin pitääkin.

Mutta taas tähän kysymykseen että mikä siinä on kun pitkillä on ne jalatkin pidemmät ja nivelkulmat ei oo yhtä edulliset kuin lyhyellä jonka ei tarvii edes niin paljoa kurotella tankoa lattialta kun sattuu olemaan niin lähellä että ei tarvii paljon nostella.
Ja eihän pitkillä ihmisillä oo ne kädet yhtään sen pidemmät kuin pätkälläkään suhteessa.

Eli jos tuijotetaan vain tuohon kilomäärään mitä kukin nostaa niin enemmän mavessa ja kyykyssä on pitkällä vaikeuksia kuin penkissä jossa ei se pituuden tuoma lisäpaino pääse vaikuttamaan muuten kuin korkeintaan positiivisesti.

Mutta jos mennään sitten taas jalkaprässiin niin väitän taas että sillä isommalla äijällä liikkuu isommat painot kuin pienellä jos molemmat ovat edes suht samanlaisilla taustoilla liikkeellä.
Ja varsinkin hirveet tankit vasta kovia painoja liikutteleekin.

Heikki M. sanoi:
Otin kaavan esiin, koska se kuvaa matkan merkitystä nostossa. Kyllähän penkissä pyritään esimerkiksi tekniikalla saaman tehty työ pienemmäksi.

Nivelkulmat vaikuttavat penkkaamiseen, so?
Sanoisin ennemmin niinpäin, että tekniikalla pyritään saamaan nimenomaan ne NIVELKULMAT edullisemmiksi, koska ne vaikuttavat vitusti enemmän kuin se tehty työ. Pyritään siis nostamaan sellaisilla nivelkulmilla, jossa lihasten voimantuotto on parhaimmillaan. Suurin osa voimanostajista ei vedä sumolla vaikka tehty työ olisi 2 kertaa pienempi kuin kapealta vedettäessä. Tokihan penkissä esim. kunnon kaaren tekemällä saa nostomatkaa lyhennettyä jolloin myös nivelkulmat muuttuvat yleensä edullisemmaksi ja penkistä nousee enemmän. Kuitenkaan nostomatkan merkitystä ei millään kaavalla voi laskea, muutenhan korkeampi kaari ja leveämpi ote olisi automaattisesti parempi. Näinhän se ei mene. :arvi:

make77 sanoi:
Niin ja yksi liike vielä joka on minulla auttanut myös todella paljon on suoralla tangolla tehty ranskalainen punnerrus siten että otan asennon kuin rupeaisin tekemään penkkiä ja otan tangosta juuri hartioiden levyisen otteen ja teen sen todella puhtaasti otsalta. Painot hitaasti otsaan kiinni, pysäytys ja räjähtävästi ylös, kuitenkin niin että kyynärpäät ovat kokoajan kapeesti eikä leviä sivuille. Ottaa mahtavasti juuri tuohon kyynärpään lähelle ja auttaa juuri siinä sinun ongelmakohdassa.
Ja hellurei kyynärpäille kun tarpeeksi kehityt siinä liikkeeessä jos tuolla tyylillä tekee, tiedän että lähes kaikki "gurut" suosittelee tekeen sen otasalta mutta ajan mittaa kun voimaa tulee tarpeeksi niin kyynärpäät rupee kenkkuileen, sen takia itse en todellakaan suosittele tekemään otsalta tuota vaan laskemaan aina tangon pääntaakse jolloin kyynärpäät tekevät pienen heijjari liikkeen ja kyynärpäät kestää paremmin.

Pecman sanoi:
Sanoisin ennemmin niinpäin, että tekniikalla pyritään saamaan nimenomaan ne NIVELKULMAT edullisemmiksi, koska ne vaikuttavat vitusti enemmän kuin se tehty työ. Pyritään siis nostamaan sellaisilla nivelkulmilla, jossa lihasten voimantuotto on parhaimmillaan. Suurin osa voimanostajista ei vedä sumolla vaikka tehty työ olisi 2 kertaa pienempi kuin kapealta vedettäessä. Tokihan penkissä esim. kunnon kaaren tekemällä saa nostomatkaa lyhennettyä jolloin myös nivelkulmat muuttuvat yleensä edullisemmaksi ja penkistä nousee enemmän. Kuitenkaan nostomatkan merkitystä ei millään kaavalla voi laskea, muutenhan korkeampi kaari ja leveämpi ote olisi automaattisesti parempi. Näinhän se ei mene. :arvi:

Juuri näin. :worship:

Suositut

Back
Ylös Bottom