Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Millaisia oireita sinulla oikein oli/on? Ja kuinka kauan ovat siis jo kestäneet? Olet kyllä oikeassa siinä, että nimenomaan noin olen saattanut ajatella myös: tsempannut itseäni suorituksiin, vaikka olo olisi ollut kuinka väsynyt. Tässä taas nähtiin, ettei ihminen mikään kone ole. Ja sitten kun on tottunut päivänsä suunnittelemaan treenien mukaan niin kuinkas nyt kun niitä ei pystykään tekemään? Olo on kieltämättä "pikkuisen" hukassa, mutta ehkä tämä pitäisi ottaa sellaisena kasvun paikkana. Että elämässä on aika paljon kaikkea muutakin. Ja ettei se oma itseisarvo ei ole niistä urheilusuorituksista tai urheilullisesta ulkonäöstä kiinni.

Niinpä. Sama juttu tuon arjen kanssa! Ei se ikinä ole tuntunut aikaa vievän kun on halunnutkin mennä treenaamaan, mutta nyt kun ei voi tajuaa kuinka paljon aikaa siihen kuluukin Varsinkin kesälomalla kun vielä oikein oli odottanut että nyt on kunnolla aikaa treenata ja kokeila eri lajeja niin eihä siinä malttanut pelkkiin kävely lenkkeihin tyytyä. Olen kyllä samaa mieltä tuon kasvuajatuksen kanssa. Ja ehkä tämän voi nähdä mahdollisuutena kehittää esim. Liikkuvuutta ja peruskuntoa kevyellä uinnilla , kävelyllä yms tai vaikka opiskelella jotain :rolleyes:
Itselläni oireet alkoivat joskus tammikuun aikoihin, aika satunnaisina ja lievinä. Unettomuutta ,syke koholla ja voimat poissa. Toisinaan taas pystyi ihan ongelmitta treenaamaan. Myöhemmin tuli törkeä hikoilu pahempi unettomuus ja todella korkea leposyke ja treenisyke.
On tuntunut vaikealta todeta ja myöntää että omalle kohdalle tuo tullut. Minulla myös se , että on puhunut siitä läheisille on auttanut todella paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli kanssa viime vuoden keväällä selkeitä ylikunnon oireita. Kävin työpaikkalääkärillä ja kaikki mahdolliset kokeet otettiin. Tai siis verikokeet ja EKG. Mitään ei löytynyt (ei kai ylikunnossa kuulukaan löytyä). Tosin joskus aiemmin sairastettu mykoplasma siellä oli ja EKG:ssa selkeä paksuuntunut sydänlihäs ts. "urheilijan sydän", kun mulla on ~15v kestävyysurheilutausta. Viime vuonna vaan lisäsin treeniä oikein urakalla yhden suuren tavoitteen takia... Ja sehän veti kropan ylikuntoon. No selvisin kolmen viikon totaalilevolla (vaikeaa oli...) mutta sen jälkeen oon kyllä pyrkinyt pitämään minimissään yhden täyslepopäivän viikossa ja mielellään vielä yhden kevyen päivän myös/vko. Itse kyllä selvisin säikähdyksellä, sillä silloin ei naurata kun lukee noita oikein pahaksi päässeitä tapauksia, joissa lepoa luokka vuosi tai enemmän...

Voinko reenata 6x viikossa, vaikka olen naturaali? Onko järkeä edes kokeilla? Osaan kuitenkin lopettaa jos ylikunnon oireita ilmaantuu.
Jako menis näin:

MA: Rinta+etuolat+hauis
TI: Selkä(leventävät)+takaolat+ojentajat
KE: Jalat+vatsat
TO: Rinta+Selkä(paksuntavat)+Sivuolat
PE: Hauis+Ojentaja+forkut
LA: Kyykky tai mave

Perjantain treeni on kuiteskin kevyt setti kun pelkkiä käsiä, lauantaina ei tule muutakuin pelkkä kyykky tai sitten mave, korkeintaan pari sarjaa koukistuksia yms. loppuun...
Mitä veikkaatte kuinka käyn? Aion tätä testata. Ja jako voi olla hieman omituisen näköinen, mutta olen tehnyt jo perus push-pull-legs sekä työntö/veto yläkroppa/alakroppa jakoja joten haluan testata jotain erilaista.

riipppuu aika paljon siitä miten oot aiemmin treenannu? ja levosta, onko stressaava työ tms. mä treenaan kuus kertaa viikossa kyllä mut oonki työtön joten muutoin aika menee lepäillessä ja pystyy keskittyy syömisiinki paremmin :)

Olen varmaan puolisen vuotta epäillyt itselläni ylikuntoa, kun vähän sen tyyppistä oireilua ollut, erityisesti nukkumiseen liittyviä. Nukahtaminen on usein vaikeaa ja uni ollut katkonaista 1.5-3h pätkissä. Ajatellut kuitenkin, että syy voi olla myös stressissä ja jatkanut treenaamista kunnes noin kuukausi sitten olin pari viikkoa melko sitkeässä flunssassa. Yhtenä päivänä kuumeessa ja 3 sellaista päivää ettei töihin päässyt. Tätä seurasi sellainen reilun viikon kurkkukipu, mutta ei oikeastaan mitään muuta oireilua. Moni olisi varmasti jo tuona aikana käynyt treenaamassa, mutta itse odottaa että kurkkukipu on kokonaan poissa ja vielä pari täysin kivutonta päivää päälle.
Kärsin flunssan oireista oikeasti, ehkä max. kerran vuodessa ja mitä olen ylikunnosta lukenut niin olon pitäisi ilmeisesti olla vähän väliä flunssainen.

Epäilyt ylikunnosta kuitenkin voimistuivat, koska tuon 3 viikon aikana, kun en käynyt kertaakaan salilla nukuin paremmin kun koskaan. Kävin muistaakseni perjantaina ja sunnuntaina veivaamassa kevyehköt treenit ja nyt on jo taas pitkästä aikaa yksi uneton yö alla. Sunnuntaisen treenin jälkeen nukuin huonosti, mutta viime yö oli ihan täysi fiasko.

Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

kun ei hiffaa levätä tarpeeksi ja stressiä pukkaa niin vastustuskyky heikkenee ja flunssahan siinä yleisimmin iskee. oletko ton puolen vuoden aikana pitäny kevyitä tai lepoviikkoja? ja mitenkä on ravinnon laita? entäs millasella treeniohjelmalla meet? joillain iltatreenaaminen sotkee unirytmiä :)

Epäilyt ylikunnosta kuitenkin voimistuivat, koska tuon 3 viikon aikana, kun en käynyt kertaakaan salilla nukuin paremmin kun koskaan. Kävin muistaakseni perjantaina ja sunnuntaina veivaamassa kevyehköt treenit ja nyt on jo taas pitkästä aikaa yksi uneton yö alla. Sunnuntaisen treenin jälkeen nukuin huonosti, mutta viime yö oli ihan täysi fiasko.

Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Peli poikki eli uusi treenitauko. Ettei tarvi sitä sitten pidemmän kaavan mukaan lusia. Ja mitä niillä kevyehköillä treeneillä edes tekee? Itse menen sillä säännöllä, että jos huonosti nukuttu yö takana, se tarkoittaa että seuraava päivä on välipäivä. En kunnon tehoilla pystyisi silloin edes treenaamaan, joten mitä sitä salille läpsyttelemään menee. Jos huonosti nukuttuja öitä pari putkeen ilman, että niille mitään kunnollista muuta syytä on, samantien välipäiviä kolme.

Ravinnon laadusta tai määrästä homman ei pitäisi olla kiinni. Taukoja ja lepoviikkoja on myös pidetty, mutta kaiketi tässä on vaan sitten nukuttu liian vähän. Ei ole oikeastaan mitään ohjelmaa ollut käytössä pitkään aikaan, mutta treenaaminen on enemmän bodaus tyyppistä.

Ajattelin tehdä pari vähän kevyempää jumppaa, kun en ollut hetkeen käynyt ja kipeänä ollut. Parit treenit käyn kokeilemassa ja mikäli nukkuminen on edelleen hankalaa, niin on pidemmän tauon paikka. Mistä sitä sitten tietää miten pitkä tauko on riittävä? Omat tuntemukset on tällä hetkellä, että voisi mennä jopa kuukauden päivät.

^^Ei sitä tarvittavan tauon pituutta tiedä ennen kuin jälkikäteen. Ensin nyt uni kuntoon ja mahdollisuuksien mukaan kevennystä elämän muihin stressitekijöihin, ja sitten kun tuntuu että olet hyvän tovin jo nukkunut kunnolla ja olo on taas energinen, voit käydä kokeilemassa. Myös sillä pystyy vähän testaamaan palautumisen tilaa, että kokeilee miten syke käyttäytyy kevyillä kävelylenkeillä, portaita noustessa jne. Jos tuo ylirasitus on päässyt syntymään monen kuukauden aikana, niin kyllä siihen palautumiseen varmaan viikkoja menee joka tapauksessa.

Laitetaas nyt tänne! Oireet alkoivat jo pari viikkoa sitten, jonka seurauksena otin 4pv totaali levon. Kävin kyllä kevyellä kävely/hölkkä lenkillä. Sen huomas heti treenissä, kyllä kulki pari-kolme treeniä, mutta tuli takas pahempina oireina. Nyt suoritus teho on kadonnu, uni ei tuu, yöllä hikoilua niin että lakanat on märkinä, heti kun teet jotain fyysistä niin julmaton hiki, ruokahalu katosi, treenin jälkeen oksettaa järkyttävästi ja huimaa. Treenailen 3 jakoisella, 5 kertaa viikkoon + 20x5 alkulämmöt. Syön hyvin 3000kcal, laskin jopa vähän ruokamäärää kun alkoi pelottamaan ollaanko sitä lihomassa kovaa vauhtia kun ruokahalu katosi. Yleensä treenin jälkeen kroppa huutaa palkkaria, nyt kun juot sen niin purjo lentää kerran käytiin heittään pitkää sylkee..
P
Mitään ruokaa ei tee mieli, normaalisti mulla on kyllä mielihaluja kaikkeen makoisaan. Mm ravintolan pippuripihvi meinas jäädä syömättä kun ei vaan uponnu, väkisin jouduin huitaseen naamaan.

Takana on 50kg laihdutus urakka, nyt on tarkoitus kerätä vähä lihasta. Paino kesäkuussa 63.9kg (rasvat oli 7%) ja nyt 72.5kg. Paino hieman pudonnu nyt tässä... Pituus 173cm.

Auttakaa mua nyt, mikä tässä on järkevintä, tosiaan ruokapuoli on kunnossa hh400g,215p,75g rasvaa näillä mennään joka päivä pyöreesti.

ootko pitäny kevyempiä viikkoja olleskaan? noi oireet kyl kuulostais ylirasitukselta ja jos oli levon jälkee vähän parempi fiilis niin koitappa ottaa ihan pari viikkoa iisisti? käppäilyä, venyttelyä, mitä lepposta liikkumista nyt keksitkin salin tilalle :)

ootko pitäny kevyempiä viikkoja olleskaan? noi oireet kyl kuulostais ylirasitukselta ja jos oli levon jälkee vähän parempi fiilis niin koitappa ottaa ihan pari viikkoa iisisti? käppäilyä, venyttelyä, mitä lepposta liikkumista nyt keksitkin salin tilalle :)
En oo koskaan, ikinä pitänyt noin pitkiä taukoja. Oon mää ollu lomalla tai missä vaan oon pyrkiny treenailemaan. Milloin kevyesti kuminauhalla tai hotellin kuntosalilla. Kevyitä viikkoja en oo pidelly, pelkään että surkastun ja oon kohta takasin 113kg sumopainija kunnossa .

Olotila on kaukana normaalista, ennen on saanu hyvän fiiliksen urheilusta nyt ei.

Olotila on kaukana normaalista, ennen on saanu hyvän fiiliksen urheilusta nyt ei.

oletin että jos ne treenit kulki niin olis ollu parempi olo, sorry :) noin ison painonpudotuksen jälkeen vois olla viisasta vähän kevennellä varsinki noiden oireiden ilmaannuttua. viikossa tai kahdessa ei tapahdu mitään pahaa jos syöt viisaasti etkä ala lappamaan herkkuja kitusiin. myös ne lihakset vaatii sitä lepoa kehittyäkseen ja hermostollekaan se ei oo pahitteeksi. entäs stressi?

oletin että jos ne treenit kulki niin olis ollu parempi olo, sorry :) noin ison painonpudotuksen jälkeen vois olla viisasta vähän kevennellä varsinki noiden oireiden ilmaannuttua. viikossa tai kahdessa ei tapahdu mitään pahaa jos syöt viisaasti etkä ala lappamaan herkkuja kitusiin. myös ne lihakset vaatii sitä lepoa kehittyäkseen ja hermostollekaan se ei oo pahitteeksi. entäs stressi?

Eihän sitä moni pysty oikeasti uskoon että kuinka paljon tuo painon nousu stressaa tämmösen dietin jälkeen.
Painon nousu tässä stressaa... Eioo helppoo..

Eihän sitä moni pysty oikeasti uskoon että kuinka paljon tuo painon nousu stressaa tämmösen dietin jälkeen.
Painon nousu tässä stressaa... Eioo helppoo..

kyllä mä hyvin sen uskon :) muutama vuosi takaperin jos miettii niin mulle esim. sairastuminen oli ihan painajaista ku ei voinu treenata,pelkäsin hulluna että lihakset häviää tai lihon ihan kamalasti tai kunto huononee niin etten jaksakaa enää mennä salille. näin jälkikäteen voin todeta että silkkaa energiantuhlausta moinen ajattelutapa :) stressi sitä painoa enemmänkin nostaa kuin lepo.

kyllä mä hyvin sen uskon :) muutama vuosi takaperin jos miettii niin mulle esim. sairastuminen oli ihan painajaista ku ei voinu treenata,pelkäsin hulluna että lihakset häviää tai lihon ihan kamalasti tai kunto huononee niin etten jaksakaa enää mennä salille. näin jälkikäteen voin todeta että silkkaa energiantuhlausta moinen ajattelutapa :) stressi sitä painoa enemmänkin nostaa kuin lepo.

Jep jep, otetaan ens viikko lomaa koko hommasta. Otetaan rennosti ja syödään mitä mieli tekee mutta viisaasti. Lopetetaan ajattelu maailma lihomisista, oon joskus kuullu että jos syö terveellisesti niin ei sillä lihomaan pääse ellet oikeesti lapa sitä ruokaa niin että eioo hyvä olla.

Jep jep, otetaan ens viikko lomaa koko hommasta. Otetaan rennosti ja syödään mitä mieli tekee mutta viisaasti. Lopetetaan ajattelu maailma lihomisista, oon joskus kuullu että jos syö terveellisesti niin ei sillä lihomaan pääse ellet oikeesti lapa sitä ruokaa niin että eioo hyvä olla.

näin se on, järki mukana touhussa ja ei mitään salaattilinjaa vaikkei treenaamaan pääse, kun pointti on et kroppa palautuis kunnolla :) tsemppiä!

Voikohan mun vaivani johtua ylikunnosta vai mitä ihmettä tämä on? Mä olen nyt noin puoli vuotta treenannut kotisalillani omasta päästä vedetyllä 1-jakoisella ohjelmalla, 3 kertaa viikkoon 3x10 penkki+leuat+kyykyt, esim penkkin sarjapainot nousi 50 kilosta parhaillaan 97.5 kiloon. Kun penkkipainot jämähtivät 3 viikoksi 90 kiloon, pudotin treenikerrat kahteen viikossa ja 3 viikossa pääsinkin tuonne 97.5kg. Mutta siitä se alamäki sitten alkoikin, seuraavalla viikolla 97.5 sarja meni failureen 6 toiston kohdalla ekassa sarjassa, jätin treenin suutuksissani siihen ja kokeilin viikon päästä uudestaan, taas failureen kuudennella toistolla, tällä kertaa vedin treenin väkisin loppuun 90 kilolla. Pidin taas viikon taukoa ja kokeilin tehdä pelkän rintatreenin jossa sarjapainot heti alkuunsa tuon 90 kiloa, aivan järjettömän raskas, mutta sain vedettyä läpi, sillä viikolla tein vielä selkätreenin erikseen. Sitä seuraavalla viikolla palasin tuohon 1 jakoiseen ja sainkin molemmat treenit läpi 90 kilolla, vaikkakin oli raskasta. Seuraavalla viikolla nostin painot taas 92.5kiloon ja eka treeni meni hammasta purren läpi, toisessa treenissä eka sarja jäi pinnoille ekan sarjan 6 toistolla ja lopetin taas suutuspäissäni treenin siihen. Pidin yli viikon taukoa ja ajattelin että työnnänpäs tuon 92.5 kiloa pinnoilta ylös, mutta sepäs ei liikahtanutkaan minnekään vaan pysyi siinä kuin pultattuna. Otin hiukan rautaa pois ja jumppailin pari sarjaa 60 kilolla ja totesin että eihän tästä tule mitään, tässä sitä nyt kirjotellaan.. Leukojakin sain vedetyksi 7 kpl vielä reilu kuukausi sitten, nyt meni enää kaksi.

Mitään muuta urheilua en ole harrastanut vaan kaikki vapaa-aika työn ja puntin jälkeen menee tietokoneella istuen. Proteiinia olen koko ajan syönyt pari grammaa painokiloa kohden. Iltavirkkuna päivätyöt ei oikein sovi mulle joten unta tulee yleensä yössä vain 6 tuntia ja tästä viikosta eteenpäin saa loppuvuoden painaa 6 päiväistä työviikkoa ja 12h+ työpäiviä, joskaan fyysisesti kuormittavaa työ ei ole. Jatkuvasti on vaan täysin vetämätön olo eikä jaksaisi tehdä oikein mitään. Pitäisikö punttitouhut suosiolla laittaa jäähylle vai miten tästä pitäisi edetä? Jos vielä mainitsisi että olen 26-vuotias mies 169/86, paino on noussut 3 kiloa kesästä ja ennen treenaamisen aloittamista en ole kahteen vuoteen harrastanut liikuntaa missään muodossa.

millainen on ravintopuoli? hurjalta kuulostaa sun työmäärä yhdistettynä treeniin, voi olla että lepo on liian vähäistä. kolmesta salikerrasta itsessään tuskin ylikuntoon ajautuu mutta pitkiin työpäiviin ja vähäiseen uneen yhdistettynä ehkäpä.. entäs hemiglobiini,oletko mittauttanut?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom