Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Mulla oli keväällä 2015 aika raju ylikunto. Oikeastaan meni 10 kk päästä oli siitä selvinnyt, eli ei ollut mustia ajatuksia enää.
Nyt on taas menossa huonompi kausi. Viikossa kaksi salitreeniä max 60 min niin että jalkatreeni viikonloppuna ja oon ottanut mukaan yhden juoksutreenin. Virhe.
Hermosto taas ylikierroksilla, ei nukuta.

Vituttaa. Eikö tästä ikinä pääse yli?

Treenasitko tuon 10kk aikana miten ja onko tuo 2 treeniä viikko mitä sen jälkeen olet tehnyt vai nyt kun olo tuntuu heikentyneen? Mistä tunnistit sen 10kk kohdalla että olit parantunut ylikunnosta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Treenasitko tuon 10kk aikana miten ja onko tuo 2 treeniä viikko mitä sen jälkeen olet tehnyt vai nyt kun olo tuntuu heikentyneen? Mistä tunnistit sen 10kk kohdalla että olit parantunut ylikunnosta?
Treenasin kyllä. Meni kyllä pari kuukautta totaalilevossa. Kokeilin aluksi tehdä pienen treenin ja katsoin pystyykö vielä treenata, huomaa kyllä jos ei, syke katossa eikä jaksanut tehdä oikein mitään.

Oon treenannut tässä välissä pitkään jo normaalisti, 3xvko, ainoastaan tuo juoksun lisääminen aiheutti taas vähän oireita. ainoastaan se kieli siitä ylikunnosta ettei voinut käydä salilla peräkkäisinä päivinä. uni taas kärsii kun kroppa käy kierroksilla.

Kyllä sen huomaa kun on ylikunnosta toipunut, nukkuu normaalisti ja mieli ei oo maassa/musta/ahdistunut. On paljon iloisempi ja maailma näyttää positiviselta.

Mun ylikunto oli siis sympaattista mallia.

En edelleekään jaksa usko, että olisin itseäni yli"kunnon" rajoille saanut, mutta tuon vaikutuksen mielialaan ja pääkoppaan ylipäätään voin kyllä allekirjoittaa täysin.

Itsekin hangoitellut vastaan pitkään, nyt alkanu mennä heittelyt senverta pahaksi että joutuu tosissaan harkitsemaan.
Ootko miettinyt mitkä asiat on ollut retuperällä kun jouduit ylikuntoon?
Huono syöminen? Liian vähän lepoa?
Ootko kokeillut niitä parantaa ensin? aika nopeasti se pääkoppa parantuu siinä samalla jos tekee töitä sen eteen. jättää kaiken mikä stressaa etc.

Ootko miettinyt mitkä asiat on ollut retuperällä kun jouduit ylikuntoon?
Huono syöminen? Liian vähän lepoa?
Ootko kokeillut niitä parantaa ensin? aika nopeasti se pääkoppa parantuu siinä samalla jos tekee töitä sen eteen. jättää kaiken mikä stressaa etc.

Juu on tähän johtaneet syyt selvillä pitkän tutkailun jälkeen. Olen kokeillut, tuli vaan yllättäen iso notkahdus psyykepuolelle ilman sen kummempaa syytä yhenäkin. Vaik lepää ja karsinu kaiken ylimääräisen pois. Noh liekö menis ohi sitten.

Juu on tähän johtaneet syyt selvillä pitkän tutkailun jälkeen. Olen kokeillut, tuli vaan yllättäen iso notkahdus psyykepuolelle ilman sen kummempaa syytä yhenäkin. Vaik lepää ja karsinu kaiken ylimääräisen pois. Noh liekö menis ohi sitten.
Syötkö tarpeeksi ja varsinkin hiilareita?

Häilyvät pupillithan kertovat lisämunuaisten rasituksesta, testaan niitä silloin tällöin lampun kanssa ja muistaakseni ne ovat aina olleet häilyvät. En tosin ole koskaan hyvillä, palauttavilla/lepojaksoilla tutkinut miten ne käyttäytyvät. Voikohan se olla vaarallista jos lisämunuaiseni ovat jo vuosien ajan olleet kovilla? Syön paljon ja lepään, mutta varmaan sekin on liian vähän liikunnan rankkuuteen nähen. o_O Pidin viime viikolla viisi täyslepopäivääkin, varmaan olisi pitänyt pitää jopa se seitsemän.

Häilyvät pupillithan kertovat lisämunuaisten rasituksesta, testaan niitä silloin tällöin lampun kanssa ja muistaakseni ne ovat aina olleet häilyvät. En tosin ole koskaan hyvillä, palauttavilla/lepojaksoilla tutkinut miten ne käyttäytyvät. Voikohan se olla vaarallista jos lisämunuaiseni ovat jo vuosien ajan olleet kovilla? Syön paljon ja lepään, mutta varmaan sekin on liian vähän liikunnan rankkuuteen nähen. o_O Pidin viime viikolla viisi täyslepopäivääkin, varmaan olisi pitänyt pitää jopa se seitsemän.

Onks sulla kevennettyjä jaksoja säännöllisesti? vai pidätkö niitä silloin tällöin? ja kaikki muu elämän ressi, yöjuoksut yms.. Ei sitä oo kone, vaikka yrittää olla :)

Säännöllisesti ja tuntemusten mukaan. :)

Tällä viikolla oon treenannut kolme kertaa salilla ja käynyt kerran tunnin kävelyn ja kerran puolen tunnin. Eikä yhtään oo ylikierroksilla. Vau!
Oon nyt muutaman päivän syönyt teaniinia, oon varuilta vielä ottanut puoli annosta unilääkettä.
Nyt tuntuu hyvältä. Paitsi on vielä vähän saamattomuutta.

Itse kävin kokeilee tosi kevyesti hermottelee kevyin painoil lihaksia salilla..lopputulemana 2 päivän ahdinko,ylivireys,motorinen heikkous ja unta saa vaan napeilla. On tämä helvettiä.

Itse kävin kokeilee tosi kevyesti hermottelee kevyin painoil lihaksia salilla..lopputulemana 2 päivän ahdinko,ylivireys,motorinen heikkous ja unta saa vaan napeilla. On tämä helvettiä.
Aika ikävää, toivottavasti normalisoituu jossain vaiheessa. En ole koskaan ajautunut ylikuntoon, mutta ylirasitustila on kävellyt vastaan useita kertoja. Helppo huomata ylirasituksen oireet just tuosta ylivireydestä ja yöunesta. Myös treenit muuttuu pakolliseksi suorittamiseksi ja alkaa odottamaan lepopäiviä treenipäiviä enemmän.

Normaalisti unta tulee keskimäärin 7-8h yössä enkä heräile kesken unien, mutta ylirasittuneena nukun 3-5h, jonka jälkeen on vaikea tai mahdoton nukahtaa uudelleen, koska keho käy sen verran kovilla kierroksilla. Tästä ylirasituksesta tms. selviää olemalla pois salilta 5 päivää, jonka jälkeen treenaaminen maistuu niin henkisesti kuin fyysisesti. Jaksotan treenejä, mutta tunnistan aika helposti, milloin on parempi ottaa lepoa. Esim. nyt 3 normaalia huonommin nukuttua yötä neljän treeniviikon jälkeen. Tosin ylirasituksesta taitaa olla pitkä matka ylikuntoon.

Nykyään ei voi edes kuvitella, että pystyisi treenaamaan progressiivisesti hyviä treenejä esim. 3 kk ilman kevennystä. Suorittamaan pystyy kuka tahansa, mutta tarkoitus olis mennä treeneissä eteenpäin.

Viimeksi muokattu:
Aika ikävää, toivottavasti normalisoituu jossain vaiheessa. En ole koskaan ajautunut ylikuntoon, mutta ylirasitustila on kävellyt vastaan useita kertoja. Helppo huomata ylirasituksen oireet just tuosta ylivireydestä ja yöunesta. Myös treenit muuttuu pakolliseksi suorittamiseksi ja alkaa odottamaan lepopäiviä treenipäiviä enemmän.

Normaalisti unta tulee keskimäärin 7-8h yössä enkä heräile kesken unien, mutta ylirasittuneena nukun 3-5h, jonka jälkeen on vaikea tai mahdoton nukahtaa uudelleen, koska keho käy sen verran kovilla kierroksilla. Tästä ylirasituksesta tms. selviää olemalla pois salilta 5 päivää, jonka jälkeen treenaaminen maistuu niin henkisesti kuin fyysisesti. Jaksotan treenejä, mutta tunnistan aika helposti, milloin on parempi ottaa lepoa. Esim. nyt 3 normaalia huonommin nukuttua yötä neljän treeniviikon jälkeen. Tosin ylirasituksesta taitaa olla pitkä matka ylikuntoon.

Nykyään ei voi edes kuvitella, että pystyisi treenaamaan progressiivisesti hyviä treenejä esim. 3 kk ilman kevennystä. Suorittamaan pystyy kuka tahansa, mutta tarkoitus olis mennä treeneissä eteenpäin.

Hieno homma sulle. Tääl ylirasitustila reilu 1,5v pääl jonka johdosta meni työkyky yms,kovempi reenaaminen poissuljettu vaihtoehto seuraavaks pariks vuodeks,liekö koskaan onnistuu.

Ylikuntoa tai -rasitusta täälläkin. Olen treenannut kohta 15 vuotta aktiivisesti. Salia, juoksua, pyöräilyä ja kausittain myös ryhmäliikuntoja. Tällä hetkellä tulee tehtyä joka päivä jotain. Kolmesti viikossa käyn salilla ja treenaan kolmijakoisella ohjelmalla. Muina päivinä joko juoksen ulkona tai matolla n. 10 km lenkkejä tai juoksen ja pyöräilen reilun tunnin.

Olen ollut lasten kanssa kotona pari vuotta, ja siksi on helppo treenata n. 10 tuntia viikossa. Nyt olen ollut marraskuusta asti taas töissä, ja treenaamaan on pitänyt mennä jo puoli kuudelta aamulla, jos olen mielinyt sinne ylipäätään ehtiä, koska iltapäivällä töiden jälkeen haen lapset tarhasta ja ilta meneekin perheen parissa.

Myönnän suoraan olevani koukussa treenaamiseen, ja tästä kärsii välillä myös sosiaaliset suhteet. Kroppa taas on aiemmin kestänyt hyvin, mutta nyt tuntuu vähän siinäkin. Olen mm. kuukauden ajan herännyt 5-6 tunnin unien jälkeen jo neljän pintaan aamulla pystymättä uudestaan nukahtamaan. Ruokahalu on ihan hillitön (sitä se on ollut aina) ja vähän väliä on kurkku kipeä. Salilla tulokset junnaa, mutta välillä on päiviä, kun juoksu on kevyttä ja rauta nousee. Hermo on myös kireänä, mutta en tiedä, johtuuko se vaan työstressistä. Koko ajan myös paleltaa ja lämpöilyä on ollut välillä. Silti mietin tässä tilanteessa, miten pääsen jouluna urheilemaan enkä iloitse siitä, että nyt voisi pitää vapaata.

Oli pakko ihan rekisteröityä, kun en tiedä, mistä etsisin neuvoja. En kehtaa mennä urheilulääkärille, kun tiedän, että näin ei kuuluisi treenata. Toisaalta taas kropassa ei mitään vikaa ole, mistä edes menisin lääkäriltä kysymään.

Viimeksi muokattu:
Eikö ylirasitus antanut mitään merkkejä vai miksi jatkoit ylirasittuneena treeniä 1.5 vuotta?

En jatkanukkaan reeniä samaan malliin. Muut elämän stressitekijät oli myös maksimissaan josta nyt vaan ei pystynyt sillä sekunnil napsautuu irti. Monisyisiä juttuja aina tän kehon kuormitus. Noh ehkä jonain päivänä viel kykenee jumpalle ilman oireita.

Juoksuhiiri, varmaan kannattaisi aloittaa siitä, että pitää vaikka viikon verran lepoa? On täysin perusteltua pitää lepopäiviä ja kevyitä viikkoja. Mun mielestä pitäs yrittää osata ajatella, mikä on järkevää pidemmällä tähtäimellä. Se, että suorittaa ylirasittuneena treenejä, jotka eivät edes kehitä mihinkään ei kuulosta kovinkaan järkevältä. Esim. viikon totaalitauon aikana ei todellakaan menetä lihasmassaa tai pääse lihoamaan. Viikko on todella lyhyt aika.

Jouduin pitämään 11 viikkoa taukoa kaikesta treenailusta. Ei liittynyt ylikuntoon millään tavalla. Tuossa ajassa ilman mitään liikuntaa menettää merkittävän määrän lihasmassaa. Varmaan aikalailla vuoden salitulokset. Noin 5 viikkoa sitten aloitin treenailut uudelleen ja lihasmuistin myötä sitä painoa ja voimaa on tullut takaisin varsin mukavaa tahtia. Ensimmäisen 1-3 taukoviikon aikana lähti lähinnä lihaspaineet.

Jokainen tekee omat päätökset, mutta yrittäisin päästä ylirasitustilasta eroon, varsinkin jos et ole vielä ajautunut ylikuntoon. Ylirasitustilasta pääsee eroon aika paljon helpommalla kuin ylikunnosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom