Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

millainen on ravintopuoli? hurjalta kuulostaa sun työmäärä yhdistettynä treeniin, voi olla että lepo on liian vähäistä. kolmesta salikerrasta itsessään tuskin ylikuntoon ajautuu mutta pitkiin työpäiviin ja vähäiseen uneen yhdistettynä ehkäpä.. entäs hemiglobiini,oletko mittauttanut?

En mä muutoin ole ruoan perään miettinyt kuin että parin kolmen tunnin välein jotain tunkee kurkusta alas ja että proteiinia tulee tasaisesti pitkin päivää ja tarpeeksi. Aamulla ei ehdi kuin proteiinijuoman heittää naamaan ja kiireellä töihin, työpäivän aikana menee sitten roiskeläppiä, pulled porkia sun muuta valmissafkaa, töiden jälkeen perus kotiruokaa ja illalla vielä jotain jauhelihaa tms. Nää työpäivät on vasta tällä viikolla alkanut venymään, kyllä ihan normaalia 7-15:30 työpäivää pidemmän aikaa muutoin noudattanut, mutta uni on ollut tosiaan vähän mitä sattuu. Jonkinasteista masennusta myös ollut reilu kolmisen vuotta, joka myöskin tuohon nukkumiseen ja jaksamiseen vaikuttaa. Hemoglobiinia ei ole mitattu, enkä mielellään menisi lähellekään ainuttakaan piikkiä muutoin kuin pakon edestä. Verestä tosin tuli mieleen että nenä alkanut vuotaa verta treenin yhteydessä samoihin aikoihin kuin tulokset romahti, ennen ei ole mitään tuollaista vaivaa ilmennyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nenäverenvuoto voi tulla myös kuivasta sisäilmasta jne mutta alhainen hemoglobiinikin sitä aiheuttaa,samoin väsymystä,sydämentykytystä,huimausta,jaksamattomuutta.. kannattaa kyllä tarkistuttaa,sen saa sormenpäästäkin eikä takuulla satu :) tuleeko sapuskasta tarpeeksi hiilariakin? vai onko proteiinipainotteinen niinkuin tuosta voisi ymmärtää?

Mr-Äksällä ylirasitus ja alipalautuminen johtuu selvästi uniongelmasta ja elämän kokonaisrasittavuudesta! Mikään fyysinen tai muukaan ominaisuus ei pidemmän päälle voi kehittyä liian vähäisellä unella. Univajeeseenan tietty sopeutuu ja kaikesta voi selviytyä mutta sillä on hintansa. Työssäkäyvällä ja varsinkin perheellisellä voi helposti tulla rasittaviia jaksoja, jolloin voimavarat ei riitä palautumiseen. Itse ottaisin tuossa tilanteessa lepoa ja 1-2 kevyttä puolen tunnin kuntopiiritreeniä niin kauan että uni normalisoituu.

Yleensä kai sanotaan, että ylirasituksesta palautuminen kestää kaksi kertaa niin kauan kuin tilan syntyminen. Itsellä tähän prosessiin meni yhteensä nelisen vuotta....

Penkkitulosten osalta näyttäisi ongelmana olevan liian intensiivinen ja yksipuolinen harjoittelu. Tarvitaan myös pienemmillä painoilla tehtyä helpompaa sarjaa sekä vaihtelua sarjojen määrässä ja pituudessa. Ihan normaalia kausivaihtelua, josta kannattaa tutkia esim. Hulkin kirjoituksia.

Mun käsittääkseni ylikuntoon joutuminen ylitreenaamisen takia on melko harvinaista. Keho sopeutuu haasteisiin, mitä sille heittää eteen, kun vaan syö ja lepää tarpeeks. Alipalautuminen taitaa olla se yleisempi ylikunnon syy: työstressi, liian vähäinen uni, ravinneköyhä ja/tai riittämätön ravinto.

Mun käsittääkseni ylikuntoon joutuminen ylitreenaamisen takia on melko harvinaista. Keho sopeutuu haasteisiin, mitä sille heittää eteen, kun vaan syö ja lepää tarpeeks. Alipalautuminen taitaa olla se yleisempi ylikunnon syy: työstressi, liian vähäinen uni, ravinneköyhä ja/tai riittämätön ravinto.

Pelkällä treenillä tosiaan harvoin itseään ylikuntoon saa, mutta liialla/liian kovalla/liian yksitoikkoisella treenillä luodaan "pohjat" ylirasitukselle, ja yleensä sitten jokin muu stressaava tekijä laukaisee tilanteen pahenemisen. Ylikuntohan on siis nimenomaan kuormituksen (fyysisen ja psyykkisen) ja palautumisen epätasapainosta johtuva tila, siinä on siis tuo alipalautuminen "sisällä", eikä se ole mikään erillinen asia.

Mulla oli keväällä 2015 aika raju ylikunto. Oikeastaan meni 10 kk päästä oli siitä selvinnyt, eli ei ollut mustia ajatuksia enää.
Nyt on taas menossa huonompi kausi. Viikossa kaksi salitreeniä max 60 min niin että jalkatreeni viikonloppuna ja oon ottanut mukaan yhden juoksutreenin. Virhe.
Hermosto taas ylikierroksilla, ei nukuta.

Vituttaa. Eikö tästä ikinä pääse yli?

Onks muilla ylirasitustilassa piehtaroivilla vatsavaivoja,siis sellasia et ihan sama miten nätisti syö (gluteeniton,maidoton) niin silti joka aterian jälkeen turvotusta ja fiilis ettei oikeen ruoka sula ja leposyke hivenen nousee?

Onks muilla ylirasitustilassa piehtaroivilla vatsavaivoja,siis sellasia et ihan sama miten nätisti syö (gluteeniton,maidoton) niin silti joka aterian jälkeen turvotusta ja fiilis ettei oikeen ruoka sula ja leposyke hivenen nousee?
Mulla ei oo ollut. Paljonko syöt kuituja?

Vatsa- ja suolistovaivat löytyy kyllä myös ylikunnon mahdollisten oireiden listalta, samoin kuin sykemuutokset.

Te keillä on/ollut ylikuntoa, kauanko teillä kesti siitä parantua? Pidittekö totaali lepoa vai millaista liikuntaa harrastitte? Minulla todettiin elokuussa tuo ylikunto ja arvelen sen alkaneen kehittyä joskus tammi/helmikuun aikoihin, ehkä aiemmin.
Nyt sitten elokuusta marras/joulukuuhun en treenannut yhtään, välillä kävi joillain kävelyillä mutta ei oikeastaan yhtään treeniä. Eli 4 kk. Ennen kuin aloitin tuon en pystynyt nukkumaan, hikoilin kuin vesiputous ja alkulämpässä (crossille astumishetkellä) sykkeet 140 välillä jopa 160. Nyt kun palasin tauon jälkeen on sykkeet olleet tuossa kohtaa 109-120 ja treenin jälkeen samoissa. Alkuun lähempänä 109 ja nyt sykkeet ovat jämähtäneet noihin lukuihin.
Treenin aikana tuntuu välillä, että syke on taas aivan järkyttävä ja että ei tunnu olevan yhtään voimaa kehossa. Mutta kuitenkin treenin kun lopettaa niin noin matalahkolla sykkeet.
Hikoilu on normalisoitunut ja nukkuminenkin onnistuu.
Mitenköhän pitäisi toimia, jatkuukohan parantuminen vaikka nyt kävisinkin salilla ja vältän rankimmat liikkeet(esim. kyykky, mave) vai pitäisikö vaan ottaa täys lepoa taas?

@viwve Käytätkö mitään treenibuustereita, kofeiinia tai nikotiinituotteita? Mikäli näin ne pois kaikki, omasta mielestäni aktiivinen palautuminen auttaa paremmin kuin sohvalla makoilu. Voit jättää raskaat nostot pois ja keskittyä aluksi vaikka kehon huoltoon, liikeratojen hiomiseen ja matalasykkeiseen aerobiseen. Kävely vaikka tuolla pakkasilmassa on parasta stressinpoistoa. Pyri myös olematta stressaamaan itse ylirasitustilasta, helpommin sanotttu kuin tehty.

Te keillä on/ollut ylikuntoa, kauanko teillä kesti siitä parantua? Pidittekö totaali lepoa vai millaista liikuntaa harrastitte? Minulla todettiin elokuussa tuo ylikunto ja arvelen sen alkaneen kehittyä joskus tammi/helmikuun aikoihin, ehkä aiemmin.
Nyt sitten elokuusta marras/joulukuuhun en treenannut yhtään, välillä kävi joillain kävelyillä mutta ei oikeastaan yhtään treeniä. Eli 4 kk. Ennen kuin aloitin tuon en pystynyt nukkumaan, hikoilin kuin vesiputous ja alkulämpässä (crossille astumishetkellä) sykkeet 140 välillä jopa 160. Nyt kun palasin tauon jälkeen on sykkeet olleet tuossa kohtaa 109-120 ja treenin jälkeen samoissa. Alkuun lähempänä 109 ja nyt sykkeet ovat jämähtäneet noihin lukuihin.
Treenin aikana tuntuu välillä, että syke on taas aivan järkyttävä ja että ei tunnu olevan yhtään voimaa kehossa. Mutta kuitenkin treenin kun lopettaa niin noin matalahkolla sykkeet.
Hikoilu on normalisoitunut ja nukkuminenkin onnistuu.
Mitenköhän pitäisi toimia, jatkuukohan parantuminen vaikka nyt kävisinkin salilla ja vältän rankimmat liikkeet(esim. kyykky, mave) vai pitäisikö vaan ottaa täys lepoa taas?
Havahduin toukokuussa 2015 että paha oloni on ylikuntoa. Lopetin välittömästi treenit ja rupesin lisäämään pikkuhiljaa syömistä 1500 ->2000 kcal. olisiko ollut elokuussa kun kokeilin treenata ensimmäisen kerran, ei voinut. Ainoa mitä pystyin tekemään oli hitaita kävelylenkkejä.
Syksyllä sitten pystyin jo vähän ruveta kevyesti treenaamaan mutta vasta seuraavan vuoden ehkä maaliskuussa olin päässyt yli siitä. Toisaalta nyt syksyllä on taas ollut huonompi jakso, en pysty treenata kahta päivää putkeen, pitää olla ainakin yksi välipäivä. Sydän muljuaa, kroppa käy kierroksilla eikä uni tule. Onneksi ei oo niitä mielialan muutoksia.
Mieli halajais jatkaa taas kamppailua, mutta en usko että hermosto kestää sitä.
Mietinkin että oonko rikkonut mun hermoston lopullisesti...

@viwve Käytätkö mitään treenibuustereita, kofeiinia tai nikotiinituotteita? Mikäli näin ne pois kaikki, omasta mielestäni aktiivinen palautuminen auttaa paremmin kuin sohvalla makoilu. Voit jättää raskaat nostot pois ja keskittyä aluksi vaikka kehon huoltoon, liikeratojen hiomiseen ja matalasykkeiseen aerobiseen. Kävely vaikka tuolla pakkasilmassa on parasta stressinpoistoa. Pyri myös olematta stressaamaan itse ylirasitustilasta, helpommin sanotttu kuin tehty.

En käytä mitään buustereita tai nikotiiniä, kahvia satunnaisesti ja se varmasti sykkeitä vähän kohottaakin. Mmm niin tuo voisi toimia kiitos vinkeistä! Jos käy pari kertaa viikossa vetämässä "kevyttä" sali treeniä hidastaakohan se ylikunnosta toipumista? Esim jos vähän käy pumppailemassa kevyillä painoilla :D

Havahduin toukokuussa 2015 että paha oloni on ylikuntoa. Lopetin välittömästi treenit ja rupesin lisäämään pikkuhiljaa syömistä 1500 ->2000 kcal. olisiko ollut elokuussa kun kokeilin treenata ensimmäisen kerran, ei voinut. Ainoa mitä pystyin tekemään oli hitaita kävelylenkkejä.
Syksyllä sitten pystyin jo vähän ruveta kevyesti treenaamaan mutta vasta seuraavan vuoden ehkä maaliskuussa olin päässyt yli siitä. Toisaalta nyt syksyllä on taas ollut huonompi jakso, en pysty treenata kahta päivää putkeen, pitää olla ainakin yksi välipäivä. Sydän muljuaa, kroppa käy kierroksilla eikä uni tule. Onneksi ei oo niitä mielialan muutoksia.
Mieli halajais jatkaa taas kamppailua, mutta en usko että hermosto kestää sitä.
Mietinkin että oonko rikkonut mun hermoston lopullisesti...

Ootko kokeillu muita lajeja kuin sali treeniä? Mietin jos se on hermostolle aika rankkaa pystyisiköhän jotain muuta tehdä. Mutta itsellä kyllä ainakin tuntuu joka lajissa olevan sydän ihan melkeen räjähtämässä. Ootko seurannu yhtään sykkeitä oliko niissä muutoksia toukokuu- maaliskuu-tämä syksy? Koulussa sanottiin, että eri kehon osien toipuminen kestää eri ajan, hermosto ja sydän olivat hitaimpia toipumaan ja voi mennä jopa useita vuosia. En usko että lopullisesti olet sitä rikkonut, vaikka olen kyllä samaa miettinyt omalta osaltani :D

Ootko kokeillu muita lajeja kuin sali treeniä? Mietin jos se on hermostolle aika rankkaa pystyisiköhän jotain muuta tehdä. Mutta itsellä kyllä ainakin tuntuu joka lajissa olevan sydän ihan melkeen räjähtämässä. Ootko seurannu yhtään sykkeitä oliko niissä muutoksia toukokuu- maaliskuu-tämä syksy? Koulussa sanottiin, että eri kehon osien toipuminen kestää eri ajan, hermosto ja sydän olivat hitaimpia toipumaan ja voi mennä jopa useita vuosia. En usko että lopullisesti olet sitä rikkonut, vaikka olen kyllä samaa miettinyt omalta osaltani :D
No mä yritin aloitella juoksemaan nyt syksyllä ja luulen että siitä tää hermosto taas intoili. En oo nyt sykkeitä mittaillut kun sykemittarin patterit on loppu. oon mennyt ihan tuntumalla. otan nyt loppuvuoden rauhallisesti ja käyn paljon kävelyllä, katsotaan sitten pystyykö tekemään muuta.

Pitkästä aikaa tänne kirjoittelua. Nyt kolmannen kerran ylikunto päällä ( kyllä, olen idiootti). Tällä kertaa kuitenkin erilailla kuin ennen.
Edelliset kaksi kertaa on oireet hiipineet pikkuhiljaa päälle kun taas tällä kertaa jonkinlaisena paniikkikohtauksena valahdin aivan kalpeaksi ja sen jälkeen, nyt jo kolme viikkoa olleet tutut oireet päällä; suht kova väsymys ja samalla erittäin hermostunut, jännittynyt ja stressaantunut olo. Sydänoireita, muljahduksia ja oman sykkeen kovaa tuntemista istuessa ja maatessa.
Kirjoitan enemmän kun kerkeän, lähinnä piti kysyä onko muilla tullut oireet tollasena kertarysäyksenä päälle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom