Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Millaisia herkkyyksiä sulla oli ja mistä sait ne selville? Mulla on edelleen selittämättömiä väsymyskohtauksia, enkä oikein saa tolkkua että mistä johtuu. Oon ajatellut että ehkä stressin jälkiseuraamuksia.

No eihän virallinen lääketiede oikeastaan tunnusta tai ainakaan tunnista ruokayliherkkyyksiä, jotka eivät siis ole allergioita, ja joihin ei virallisesti ole mitään testejä. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa (onneksi oli silloin vielä työpaikkaterveydenhuolto), perusjutuista kilpparikokeisiin ja sisätautilääkärille (eikä mitään löydy). Joka lopulta ehdotti psykiatrista konsultaatiota... Tää on se tavallinen tarina. Että päässä viiraa, kun ei saa nukuttua tai heräilee, hikoilee sairaasti yöllä, on sairaan ärtynyt, vatsa kuin potkupallo, väsyttää, päänahka kutiaa ja hilseilee, korvien takana mähnää, ajoittain kauheaa valkovuotoa, naama punainen ja turvoksissa... ym. ym.

No suma alkoi purkautua siitä, kun yksi tuttu ehdotti hiivasyndroomaa. Nykyään asia kai nähdään vähän eri tavoin, mutta joka tapauksessa huomasin, että eliminaatiodietti auttaa eli jätin pois maitotuotteet, gluteeniviljat ja sokerin. Aloin lukea gluteeniyliherkkyydestä ja ruokayliherkkyysoireista, ja johan kolahti. Perkele, sitähän se. Burnout ja stressi, huono ruokavalio, sairaan pitkät ja stressaavat työpäivät, liian vähä nukkuminen ja liiallinen alkoholinkäyttö oli saanut vain kropan hajoamaan.

Ne nukahtamiskohtaukset selvisivät sillä, että mietin, mitä oikein tapahtuu ennen niitä. Tilanne oli esim. sellainen, että tulin töistä kotiin, söin välipalaksi ruisleipää ja lähdin ajamaan mökille (150 km). Joskus vajaan puolen - tunnin päästä tuli niin hirveä väsymyskohtaus, että kirjaimellisesti olin nukahtaa rattiin, oli mahdotonta pitää silmiä auki. Se oli niin vaarallista, että usein jouduin ajamaan motarin taukopaikalle nukkumaan vartiksi, koska yksinkertaisesti en pysynyt hereillä. Sama saattoi tulla lounaspizzan (vehnä) jälkeen, oli pakko mennä duunissa vessaan torkkumaan hetkeksi.

Nyt olen vajaa kymmenen vuotta tutkinut asiaa, ja olen oma koekaniinini. Kun tiedän oireet, näen aika pian, mille olen yliherkkä ja mille en. Aikamoista salapoliisityötähän ja osin arvailua se on, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja harvoin syömme vain yhtä ruoka-ainetta... Nykyisin voin luojan kiitos syödä ruista, mutta vain 100% hiivatonta juureen tehtyä, ilman lisä- ja säilöntäaineita. Luomuna vastaava aiheuttaa oireita, en tiedä miksi. Keliakitesti näyttää negatiivista, onneksi, vaikkei se olekaan täysin luotettava.

Oireet tulevat tunnin pari viiveellä tai myöhemmin. Ne kestävät päivän pari. Ne ovat kai aika yleisiä, ja kaikki liittyy kaikkeen: stressi, burnout, oireet, ylikunto, luultavasti kilppariongelmat ym. Lääkäreiltä on turha odottaa apua, vaan vertaistuki ja "vaihtoehtolääketiede" antaa tietoa.

Jos kiinnostaa, voin listata asioita, joille olen yliherkistynyt. Ihminen on kokonaisuus, ja olen satavarma, että kaikki nämä liittyvät toisiinsa ja ihmisen immuunipuolustusjärjestelmään ja sen hajoamiseen mm. kroonisen stressin (psyykkinen ja/tai fyysinen), lisäaineiden, yksipuolisen tai huonon ravinnon ym. seurauksena. Kaikkien ylikunnosta ja oudoista oireista kärsivien kannattaa tarkkailla myös ihan tavallisten ruokien mahdollisia yliherkkyysoireita. Esim. täällä joku on kertonut krapulan oireista ilman viinaa, se on selvä merkki ruokayliherkkyydestä. Samoin esim. järjetön hikoilu (mulla vain pohkeissa!) öisin ym., joka tulee elävästä ravinnosta, esim. iduista tai kun söin "raw" riisiproteiinijauhetta, vaikka riisiä muuten syön.

Ihan perseestä tämä on, on se sitten vuotavaa suolta tai mitä lie, ja ilmeisesti altistaa muillekin vakaville autoimmuunisairauksille, sydänsairauksille ym. Ei mulla ennen näitä koskaan mitään ylikuntoakaan ollut. Eli ei kannata pelleillä näiden juttujen kanssa, vaan levätä ja välttää asioita, joista seuraa oireita ja ongelmia. Uniapnean kaltaiset väsymyskohtaukset ovat luultavasti reaktio johonkin (ruoka-aineeseen), jonka syy on pakko itse vain yrittää selvittää. Kokeilisin Tiuskis ensin jättää pois gluteeniviljat kolmeksi viikoksi, jos niitä syöt? Samoin kaiken hiivaa sisältävän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No eihän virallinen lääketiede oikeastaan tunnusta tai ainakaan tunnista ruokayliherkkyyksiä, jotka eivät siis ole allergioita, ja joihin ei virallisesti ole mitään testejä. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa (onneksi oli silloin vielä työpaikkaterveydenhuolto), perusjutuista kilpparikokeisiin ja sisätautilääkärille (eikä mitään löydy). Joka lopulta ehdotti psykiatrista konsultaatiota... Tää on se tavallinen tarina. Että päässä viiraa, kun ei saa nukuttua tai heräilee, hikoilee sairaasti yöllä, on sairaan ärtynyt, vatsa kuin potkupallo, väsyttää, päänahka kutiaa ja hilseilee, korvien takana mähnää, ajoittain kauheaa valkovuotoa, naama punainen ja turvoksissa... ym. ym.

Niin tuttua.. Valkovuotoa lukuunottamatta.

Onko muilla täällä ollut ylirasituksen/ylikunnon aikana kovaa suolanhimoa?
Itselläni on ollut kovasti, varsinkin, kun tuntuu, että "väsymyskohtauksien" aikana on suola aivan taivaallisen hyvää.
Auttaa myös olotilaan huomattavasti, kun juo esim. vettä johon on lisätty merisuolaa/ruususuolaa, niin että sen selkeästi huomaan vedessä olevan suoloja. Jotenkin rauhoittaa mieltä kummasti.
Tää ilmeisesti viittaisi lisämunuaisen uupumukseen, sillä myöskin kahvin tai muun kofeiinipitoisen nauttimisen jälkeen olotila menee huonoksi, kuten alkaa väsyttämään vain entistä enemmän ja tulee todella hermostunut olo.

Mulla on ollut samaa, eli suolanhimoa sekä kofeiinista huono ja väsynyt olo. Onko sulta mitattu kortisoleja pitkin päivää ja oletko katsonut mm. mitä segmentin viivatesti ja pupillitesti näyttää (nämähän voit siis todeta ihan itse)?

Mulla on ollut samaa, eli suolanhimoa sekä kofeiinista huono ja väsynyt olo. Onko sulta mitattu kortisoleja pitkin päivää ja oletko katsonut mm. mitä segmentin viivatesti ja pupillitesti näyttää (nämähän voit siis todeta ihan itse)?

Aamulla on mitattu vain kortisolit ja ne olivat viitteiden yläpäässä, tosin aamulla mua harvemmin heti herättyä väsyttää, väsymys iskee yleensä 3-4h heräämisen jälkeen. Ja sitten hieman ennen nukkumaan menoa taas piristyn, mikä on ihan hanurista.

Mites nää segmentin testit tehdään? En ole siis tehnyt koskaan näitä.

Moi, olen tässä treenaillut Jim Wendlerin ohjelmalla 4kk nousujohteisesti. Nyt kävi sitten niin, että tällä jaksolla (viides jakso) tulokset on vain ja ainoastaan ollut laskussa. mm leuanvetoa tein 2x per vko, silloin riipasin 1x40kg (3vkolla). Nyt revin tuskasesti 1x27kg...
Joka neljäs vko on ollut kevyt... Masennusta en ehkä epäile, koska lähden iloisesti töihin ja pidän töistäni, pulssi on normaali ja samaten verenpaine. Voisiko olla joku krooninen väsymys mm leveässä selkälihaksessa? Pidin tossa yhden täysin kevyen vkon jolloin en tehnyt mitään treeniä, tuntui että silläkään ollut mitään vaikutusta...

Apuja ja ihmettelyjä kaivattaisiin

Mites nää segmentin testit tehdään? En ole siis tehnyt koskaan näitä.

Pupillitesti: osoita valolla sivulta tai seiso jonkun kirkasvaloisen peilin edessä ja katso "häilyykö" pupillin koko via pysyykö samana. jos häilyy, voi olla lisämunuaisoireita

segmentin viivatesti: vedä kynnellä tai jollain vastaavalla vatsanahkaan viiva alaspäin. jos valkoinen viiva jää pitkäksi aikaa valkoiseksi tai alkaa levitä, voi olla lisämunuaisoireita.

lisäksi oli esim. huimaako noustessa seisomaan ja verenpaine heittelee.

Näiden paikkaansapitävyydestä en tiedä mitään, internetistä luettua kaikki.

Pupillitesti: osoita valolla sivulta tai seiso jonkun kirkasvaloisen peilin edessä ja katso "häilyykö" pupillin koko via pysyykö samana. jos häilyy, voi olla lisämunuaisoireita

segmentin viivatesti: vedä kynnellä tai jollain vastaavalla vatsanahkaan viiva alaspäin. jos valkoinen viiva jää pitkäksi aikaa valkoiseksi tai alkaa levitä, voi olla lisämunuaisoireita.

lisäksi oli esim. huimaako noustessa seisomaan ja verenpaine heittelee.

Näiden paikkaansapitävyydestä en tiedä mitään, internetistä luettua kaikki.

Viivatestissä punaista tulee noin 30s jälkeen ja huimaa todellakin seisomaan noustessa, mutta mulla on ollut matalat verenpaineet niin kauan kuin muistan.
Pupilli testiä en oo vielä kokeillut.
Ortostaattinen syke on ollut 25-35 luokkaa (35 30s kuluttua ja 25 60s kuluttua seisomaan noususta). Näin siis noin kuukausi puolitoista takaperin, nyt ottanut rennommin ja olo alkaa hieman helpottaa, joten pitänee siis lepäillä pidempään, kun näyttäisi ihmeenkaupalla auttavan... Juuri niinkuin kaikki mulle ovat sanoneet aikaisemmin, kumma kun pitää olla niin itsepäinen, että pohjalla melkein pitää käydä ennenkuin mitään uskoo.

Viivatestissä punaista tulee noin 30s jälkeen ja huimaa todellakin seisomaan noustessa, mutta mulla on ollut matalat verenpaineet niin kauan kuin muistan.
Pupilli testiä en oo vielä kokeillut.
Ortostaattinen syke on ollut 25-35 luokkaa (35 30s kuluttua ja 25 60s kuluttua seisomaan noususta). Näin siis noin kuukausi puolitoista takaperin, nyt ottanut rennommin ja olo alkaa hieman helpottaa, joten pitänee siis lepäillä pidempään, kun näyttäisi ihmeenkaupalla auttavan... Juuri niinkuin kaikki mulle ovat sanoneet aikaisemmin, kumma kun pitää olla niin itsepäinen, että pohjalla melkein pitää käydä ennenkuin mitään uskoo.

Nyt vaan rennosti! etkä lähe hötkyilee liian aikasin. :)

Niin osaako kukaan sanoa mitään tuohon minun edelliseen viestiin? Ja onko mahdollista että minulta olisi yksittäiset lihakset menneet hermostojumiin pitemmäksi aikaa (jokunen vko täyslepoa jotta lähtisi taas nousuun?)

t. Huolestunut
Onko sulla mitään muita oireita tai muutoksia?

Syötkö riittävästi, nukutko hyvin, onko henkistä stressiä?

Onko sulla mitään muita oireita tai muutoksia?

Syötkö riittävästi, nukutko hyvin, onko henkistä stressiä?

Syön suht hyvin, toki kasviksia jää vähän välistä (samaan tyyliin niinkun monelta muultakin mieheltä, kebabille mennään ja rulla syödään ja siinä välissä muutama rehu). Proteiini puolta hoitelen raejuustolla ja jokaisessa aamupalassa on ainakin 3rkl kylmäpuristettua oliiviöljyä. Stressiin en oikeastaan osaa vastata, töihin lähedn aina ilomielin. Petipuuhat kiinnostavat :D

Tää mua ihmetyttääkin, että tulokset laskenut niin paljon vaikka kaikki on "kunnossa"...

Tää mua ihmetyttääkin, että tulokset laskenut niin paljon vaikka kaikki on "kunnossa"...
Nouseeko paino siis? Ja ei väsytä, saat nukuttua, ei vituta, ei oo syke-ongelmia / korkea lepopulssi, rytmihäiriöitä, ei janota tai syöpötytä, et oo laihtunut? Jos muuten kaikki on kunnossa ja ainoastaan salituloksiin on tullut laskua, niin en usko että kyse on ainakaan vielä mistään huolestuttavasta. Pitäisin ehkä kevyen jakson ja sen jälkeen vaihtaisin ehkä ohjelmaa. Paha sanoa oikein mitään. Mut hyvä homma ettei oo muita oireita :)

Minkälaista treeniä kannattaisi ajatella sitten kun ylikunnon jälkeen pääsee palaamaan salin suuntaan?

vapaat painot vs. vipuvarsilaitteet
kympin sarjat vs. lyhyet sarjat
kevyt kuorma vs. raskas kuorma
usein ja vähän vs. harvoin ja kerralla enemmän

vinkkejä?

Se stressin eli kuormituksen taso, jonka se liikunta kroppaan tuottaa, lienee se ydin? Tekisin samoja juttuja kuin ennen, jos haluan.

Mutta. Ensin max 2 krt viikossa. Siis kun on jo vähän kävellyt ym., ei suoraan levosta...

Ensin vain muutama liike, kunnon tauot sarjoissa. Kevyet painot. Harkka kokonaisuudessaan alussa oikeasti vain vaikka vartin! Sitten todella pikku hiljaa enemmän. Ylipäätään noin 45 min treeni ois maksimi, ei koskaan yli tunnin (ylikuntoihmiselle). Siinä vaiheessa kortisolitasot alkaa nousta pahasti, ja se ei ole hyvä.

Näin mä olen päässyt treenaamaan. Kärsivällisyyttä se vaatii. Siksi olenkin treenannut kesällä kotona pihalla, niin ei pääse tänne salikomediaa-ketjuun... ;).

ja ennen kaikkea, pitää vihdoin oppia kuuntelemaan itseään. Pitää haluta ja jaksaa 100% treenata. Jos yhtään tuntuu väsyneeltä, ettei huvita, ei kulje, ei ole voimia, niin sitten sinä päivänä ei vain tehdä. Kyllä kroppa tietää, ja pää.

nämä tuntuu tietysti ylikuntoa kokemattomalle naurettavilta usein, mutta niin se vain menee... Tässä nyt mun kokemuksia. Tässä pätee todellakin se hitaasti hyvä tulee. Ja väli- ja lepoviikot tietysti neljän viikon välein.

Vältä painoharjoittelua suurilla painoilla. isot paino (80%> RM) stimuloi ja rasittaa keskushermostoa eniten. Myös moninivel liikkeet rasittavat eniten hermostoa koska rekrytoivat eniten motorisia yksiköitä joten lähtisin itse liikkeelle eristävistä liikkeistä kehoa totuttaen.
Vaikka kevyemmillä painoilla pidempää sarjaa pumppaillen, silti failurea ja uupumusta vältelllen. Pidä reenit lyhyinä aluksi niinkui puhetta olikin, toisaalta kortisoli tasot nousevat enivei harjoitellessa ja kortisoli korreloi useimmiten lihaskasvua parhaiten, mutta se on asia erikseen.

Ja ne "tulostavoitteet" kannattaa varmaan heittää jorpakkoon pitkäksi aikaa... Aina vain enemmän, kovemmin, tiukemmin... Se varmaan on yksi tavallinen syy ylikunnon taustalla. Vedetään numeroiden ja ohjelman mukaan, ja unohdetaan yksilö ja oma itsensä.

Jahas. Alan tässä pikku hiljaa epäillä, että "ylikuntoni" (sydänoireet, mieletlön uupumus, hengästyminen pienestä, voimattomuus, unettomuus ja heräily, vilunväristykset ym.) on itse asiassa ollut myös jonkin sortin kilppariongelmaa sekä ainakin jodin puutostila, koska söin noin 10 vuotta joditonta luonnonsuolaa, enkä jodia muualtakaan ole saanut. Vaarallista.

Jos siis ylikunto tai uupumus vaivaa, ihan ensin tarkista, että saat jodia riittävästi. Valmisruoista niitä ei saa eikä välttämättä ravintolaruoastakaan.

Ja toisekseen, pyydä aina kilpirauhaskokeet terveyskeskuksesta. Tutustu kilpparin vajaatoiminnan oireisiin ja vertaa niitä omiin oireisiisi. Se ei ole vain naisten tai vanhojen sairaus.

Uupumuksesta, treenistä, dietistä ym. täältä todella mielenkiintoinen kirjoitus. En tiedä, onko tästä ollut täällä juttua, laitan varmuuden vuoksi.

Luulin olevani voittamaton ? Oma tarinani/

Sain pari viikkoa sitten lekurilta "luvan" alottaa treenit hyvin kevyesti -> syke alle 120. Suositteli enemmän aerobista, mutta punttiakin saa nostaa em. rajojen sisällä. Nyt oon tehny 15min kuntopyörää mummopyörityksellä ja sitten 30min "treeni" laitteissa 3x10 sarjoilla ihan melkein ilman painoja. Vapailla tai omalla painolla ei voi tehdä, nousee heti syke tonne 140 vaikka olis pelkkä tanko tai bw kyykky. Kolme treeniä viikossa, lekurin suosituksesta (oli jopa sitä mieltä että mielellään 4 tai 5!!??) ja yks jooga viikossa. Tästä sen nyt näkee mihin suuntaan mennään. Helvetin hyvältä tuntuu että voi tehdä edes jotain vaikka oliskin satujumppaa. Treenipäivän jälkeinen yö on vähän levoton, mutta muuten ei vielä takapakkia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom