Millaisia herkkyyksiä sulla oli ja mistä sait ne selville? Mulla on edelleen selittämättömiä väsymyskohtauksia, enkä oikein saa tolkkua että mistä johtuu. Oon ajatellut että ehkä stressin jälkiseuraamuksia.
No eihän virallinen lääketiede oikeastaan tunnusta tai ainakaan tunnista ruokayliherkkyyksiä, jotka eivät siis ole allergioita, ja joihin ei virallisesti ole mitään testejä. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa (onneksi oli silloin vielä työpaikkaterveydenhuolto), perusjutuista kilpparikokeisiin ja sisätautilääkärille (eikä mitään löydy). Joka lopulta ehdotti psykiatrista konsultaatiota... Tää on se tavallinen tarina. Että päässä viiraa, kun ei saa nukuttua tai heräilee, hikoilee sairaasti yöllä, on sairaan ärtynyt, vatsa kuin potkupallo, väsyttää, päänahka kutiaa ja hilseilee, korvien takana mähnää, ajoittain kauheaa valkovuotoa, naama punainen ja turvoksissa... ym. ym.
No suma alkoi purkautua siitä, kun yksi tuttu ehdotti hiivasyndroomaa. Nykyään asia kai nähdään vähän eri tavoin, mutta joka tapauksessa huomasin, että eliminaatiodietti auttaa eli jätin pois maitotuotteet, gluteeniviljat ja sokerin. Aloin lukea gluteeniyliherkkyydestä ja ruokayliherkkyysoireista, ja johan kolahti. Perkele, sitähän se. Burnout ja stressi, huono ruokavalio, sairaan pitkät ja stressaavat työpäivät, liian vähä nukkuminen ja liiallinen alkoholinkäyttö oli saanut vain kropan hajoamaan.
Ne nukahtamiskohtaukset selvisivät sillä, että mietin, mitä oikein tapahtuu ennen niitä. Tilanne oli esim. sellainen, että tulin töistä kotiin, söin välipalaksi ruisleipää ja lähdin ajamaan mökille (150 km). Joskus vajaan puolen - tunnin päästä tuli niin hirveä väsymyskohtaus, että kirjaimellisesti olin nukahtaa rattiin, oli mahdotonta pitää silmiä auki. Se oli niin vaarallista, että usein jouduin ajamaan motarin taukopaikalle nukkumaan vartiksi, koska yksinkertaisesti en pysynyt hereillä. Sama saattoi tulla lounaspizzan (vehnä) jälkeen, oli pakko mennä duunissa vessaan torkkumaan hetkeksi.
Nyt olen vajaa kymmenen vuotta tutkinut asiaa, ja olen oma koekaniinini. Kun tiedän oireet, näen aika pian, mille olen yliherkkä ja mille en. Aikamoista salapoliisityötähän ja osin arvailua se on, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja harvoin syömme vain yhtä ruoka-ainetta... Nykyisin voin luojan kiitos syödä ruista, mutta vain 100% hiivatonta juureen tehtyä, ilman lisä- ja säilöntäaineita. Luomuna vastaava aiheuttaa oireita, en tiedä miksi. Keliakitesti näyttää negatiivista, onneksi, vaikkei se olekaan täysin luotettava.
Oireet tulevat tunnin pari viiveellä tai myöhemmin. Ne kestävät päivän pari. Ne ovat kai aika yleisiä, ja kaikki liittyy kaikkeen: stressi, burnout, oireet, ylikunto, luultavasti kilppariongelmat ym. Lääkäreiltä on turha odottaa apua, vaan vertaistuki ja "vaihtoehtolääketiede" antaa tietoa.
Jos kiinnostaa, voin listata asioita, joille olen yliherkistynyt. Ihminen on kokonaisuus, ja olen satavarma, että kaikki nämä liittyvät toisiinsa ja ihmisen immuunipuolustusjärjestelmään ja sen hajoamiseen mm. kroonisen stressin (psyykkinen ja/tai fyysinen), lisäaineiden, yksipuolisen tai huonon ravinnon ym. seurauksena. Kaikkien ylikunnosta ja oudoista oireista kärsivien kannattaa tarkkailla myös ihan tavallisten ruokien mahdollisia yliherkkyysoireita. Esim. täällä joku on kertonut krapulan oireista ilman viinaa, se on selvä merkki ruokayliherkkyydestä. Samoin esim. järjetön hikoilu (mulla vain pohkeissa!) öisin ym., joka tulee elävästä ravinnosta, esim. iduista tai kun söin "raw" riisiproteiinijauhetta, vaikka riisiä muuten syön.
Ihan perseestä tämä on, on se sitten vuotavaa suolta tai mitä lie, ja ilmeisesti altistaa muillekin vakaville autoimmuunisairauksille, sydänsairauksille ym. Ei mulla ennen näitä koskaan mitään ylikuntoakaan ollut. Eli ei kannata pelleillä näiden juttujen kanssa, vaan levätä ja välttää asioita, joista seuraa oireita ja ongelmia. Uniapnean kaltaiset väsymyskohtaukset ovat luultavasti reaktio johonkin (ruoka-aineeseen), jonka syy on pakko itse vain yrittää selvittää. Kokeilisin Tiuskis ensin jättää pois gluteeniviljat kolmeksi viikoksi, jos niitä syöt? Samoin kaiken hiivaa sisältävän.