Levosta, palautumisesta, levon vaikutuksista ja ylikunnosta oli pitkä ja hyvä juttu Kunto & Terveys -lehdessä. Numerossa 3/2014.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko sulla mitään muita oireita tai muutoksia?Niin osaako kukaan sanoa mitään tuohon minun edelliseen viestiin? Ja onko mahdollista että minulta olisi yksittäiset lihakset menneet hermostojumiin pitemmäksi aikaa (jokunen vko täyslepoa jotta lähtisi taas nousuun?)
t. Huolestunut
Onko sulla mitään muita oireita tai muutoksia?
Syötkö riittävästi, nukutko hyvin, onko henkistä stressiä?
Nouseeko paino siis? Ja ei väsytä, saat nukuttua, ei vituta, ei oo syke-ongelmia / korkea lepopulssi, rytmihäiriöitä, ei janota tai syöpötytä, et oo laihtunut? Jos muuten kaikki on kunnossa ja ainoastaan salituloksiin on tullut laskua, niin en usko että kyse on ainakaan vielä mistään huolestuttavasta. Pitäisin ehkä kevyen jakson ja sen jälkeen vaihtaisin ehkä ohjelmaa. Paha sanoa oikein mitään. Mut hyvä homma ettei oo muita oireitaTää mua ihmetyttääkin, että tulokset laskenut niin paljon vaikka kaikki on "kunnossa"...

Sain pari viikkoa sitten lekurilta "luvan" alottaa treenit hyvin kevyesti -> syke alle 120. Suositteli enemmän aerobista, mutta punttiakin saa nostaa em. rajojen sisällä. Nyt oon tehny 15min kuntopyörää mummopyörityksellä ja sitten 30min "treeni" laitteissa 3x10 sarjoilla ihan melkein ilman painoja. Vapailla tai omalla painolla ei voi tehdä, nousee heti syke tonne 140 vaikka olis pelkkä tanko tai bw kyykky. Kolme treeniä viikossa, lekurin suosituksesta (oli jopa sitä mieltä että mielellään 4 tai 5!!??) ja yks jooga viikossa. Tästä sen nyt näkee mihin suuntaan mennään. Helvetin hyvältä tuntuu että voi tehdä edes jotain vaikka oliskin satujumppaa. Treenipäivän jälkeinen yö on vähän levoton, mutta muuten ei vielä takapakkia.
No aika hurja tahti jos suosittelee 4-5 treeniä viikossa? Huh. Suosittelen kyllä aloittamaan hitaammin ja kuuntelemaan tarkasti kroppaa ja päätä.
Nyt kun on taas asioita tässä kelaillut niin ilmeisesti aika diipissä päässä on meikäläinen jo käynyt kun 8kk täystaukokaan ei palauttanut vielä kuin osittain. Vähän naurattaa ja itkettää kun jengi puhuu ylikunnosta mistä on toivuttu parin päivän tai jopa viikon tauolla. Voi olla ettei tästä tokene mun kohdalla lainkaan, mutta sitten etsitään elämään muita iloja. Pakko nähdä asiat edes semipositiivisesti.
Mä luulen, että sun ylikunto on enää vain korvien välissä ja oot vaan huonossa kunnossa. Heitä ne mittarit hevon vidduun ja tee ihan siten, miten tuntuu. Tuo, että tunnet nukkuvasi huonommin tai kroppa jotenkin rasittuu liian korkeassa sykkeessä, on todennäköisesti vain sun korvien välin luomaa harhaa.
Teet järkevästi ja pohjia luoden ja et välitä pätkääkään sykkeistä tai levottomista öistä. Tuolla menossa teet vain sitä korvien välin ongelmaa pahemmaksi.
Et tietenkään voi lähteä treenaamaan tosissasi paljon ja kovaa, vaan sun pitää tehdä peruskuntoa pohjille. Olet 8kk levon jälkeen aivan saletisti lähinnä huonossa kunnossa.
Vaikka asia ei itseä kosketakkaan, niin tosissaan mentaalipuolen toimintaa ei kannata väheksyä.