Liittyykö ylikuntoon automaattisesti huonontuneet treenitulokset?
Ryhdyin alkukeväästä treenaamaan salilla systemaattisesti pumppailtuani kevyemmin yli vuoden ajan (olin raskaana ja lapsi syntyi heinäkuussa 2013). Sain PT:ltä kolmijakoisen ohjelman, jonka mukaan tein treenejä orjallisesti koko tämän vuoden kevään ja kesän. Salikäyntejä tuli 3 krt viikkoon ja lenkkejä 4 krt - osa niistä juoksua ilman vaunuja, osa vaunujen kanssa. Syyskuussa aloin muuttaa salitreenejä enemmän voimapainotteisiksi ja olen keskittynyt enemmän isoihin liikkeisiin (kyykky, penkki, mave, dippi, leuat..). Tulokset nousivat keväällä paljon ja juoksunopeuskin on kasvanut hienosti. Treenissä ei sinänsä siis mikään tällä hetkellä töki, mutta kun ei huvita. Viikko sitten aloin hyperventiloida juoksulenkin jälkeen, kun v*tutti ja ahdisti niin paljon. Tänään olin itkun partaalla koko aamupäivän, ja lopulta murruin ihan totaalisesti, kun mies ihmetteli, mikä nyt on. Kaikki on hyvin, ja silti näitä "mikään ei tunnu hyvältä" -päiviä tulee tuon tuosta. Ei huvittaisi lähteä esim. juoksemaan ja ensimmäiset 15 min. juoksu tuntuukin vastenmieliseltä ja ahdistaa. Kun sitten revitän tarpeeksi kauan, endorfiinit pääsee niskan päälle ja maailma näyttää valoisammalta - taas hetken.
Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on, mutta kuukausi sitten mitattiin arvot, jotka oli vähintäänkin hyvät. Olin tosin käynyt verikoetta ennen salilla, joten se saattoi vaikuttaa arvoihin hiukan "piristävästi". Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että lääkitys on sopiva.
Keväällä tein myös ruokavalioremontin ja jätin leivän kokonaan pois. Korvasin sen puurolla ja raejuustolla iltapalalla, ja paino tippui kevään aikana 78 kg:sta 72:een. Nyt olen ottanut leivän takaisin ruokavalioon ja paino on tällä hetkellä 73 kg. Ainakaan miinuksella en siis mene, kun paino ei enää laske.
Eli kolkuttelenko ylikunnon portilla vai onko tämä ihan vain masennusta?