Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Onkohan mulla ylirasitustila päällänsä kun kolme viimeistä treeniä menny huonosti eli sarjapainot laskenu, ei tule pumppia (tunne enemmänkin pistävä ja epämukavan repivä), tuntuma lihakseen hävinnyt, väsynyt fiilis treenin ajan, hikoilen iha perkeleesti jo parin sarjan jälkeen ja treenin jälkee iha märkä :D normaalisti en hikoa noin paljoa? Varmaan tähän muuta hoitoo oo ku ottaa pari kolme päivää lepoa ja syödä hyvin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi johtua tuokin niin monesta asiasta.. Mutta lepo tekee varmasti hyvää. Viikon huili tähän paikkaan ja kevennetyt viikot/ totaali lepoviikot tasasesti ohjelmaan mukaan.

Niin se on pakko tehdä. Sitä vaa päättömästi anto 5 jakoisella mennä etiäppäi ilman keventelyjä ja nyt se kostaantuu. Pidän totaalialepoa viikon ja katon jos lähten tekemää 2 jakoisella 4krt viikkoo voimahakuisesti?

noniin. päivityksenä omaan tilanteeseen, voin julkistaa täten tiedon että ylikuntoni on historiaa. mitäs tuo nyt kesti 2 v kilpirauhasen vajaatoimintoineen ja
burnoutteineen. viimeinen varmistus "paranemisesta" oli oikeastaan kun
osallistuin voimanostokisaan joka olisi varmasti ylikunnossa ollessa tuottanut viikon unetomuuden ja olot.. paskan marjat, nukuin kuin lapsi tuon jälkeen vaikka tehtiin kolmessa lajissa yhteensä kymmenisen nostoa yli 90 % kuormilla.

tärkeintä oli varmaan aiheesta stressaamisen lopettaminen ja unirytmin säännöllistäminen väkisin. yövuoroa en tule enää tekemään koska se ei itelle sovi.
lisäksi treenatessa työkapasiteetin hidas kehitys ja maltillinen sarjapainojen/volyymin kasvatus tuotti tulosta. ylikunnosta ei tietoakaan ja kyykkyyn tuli +12,5 kg, maveen +17,5 kg.. yleiskunto parani myös.

korostan itsensä kuuntelua treenaamisessa. se kannattaa..
kuvailisin tuntemuksiani nyt kahdella sanalla : " VITTU JES !":hyper:

Hienoa! Onnittelut! Selviytymistarinat on aina mukavia lukee - varsinki tänne kärsimysten sekaan. Muista nyt olla fiksu ja kärsivällinen.

Onko toi kilpirauhasen vajaatoiminta todettu ihan verikokein? Jos on, niin voisit laittaa tuloksia näytille. Voisit myös kirjottaa tän selviytymistarinan doping-osion korvaushoito-ketjuun. Sieltä löytyy porukkaa joka alottaa samantien testo- ja kilpirauhaslääkityksen, kun ei malteta pitää 2 viikkoa pidempää treenitaukoa, vaikka kroppa on ajettu ihan loppuun.

Vajaatoiminta oli sairaalassa keinotekoisesti radiojodilla aiheutettu, mutta sitä edeltäneen liikatoiminnan epäilen olleen melko varmasti stressin, huonon ruokavalion ja ylitreenaamisen yhdistelmä

Liittyykö ylikuntoon automaattisesti huonontuneet treenitulokset?

Ryhdyin alkukeväästä treenaamaan salilla systemaattisesti pumppailtuani kevyemmin yli vuoden ajan (olin raskaana ja lapsi syntyi heinäkuussa 2013). Sain PT:ltä kolmijakoisen ohjelman, jonka mukaan tein treenejä orjallisesti koko tämän vuoden kevään ja kesän. Salikäyntejä tuli 3 krt viikkoon ja lenkkejä 4 krt - osa niistä juoksua ilman vaunuja, osa vaunujen kanssa. Syyskuussa aloin muuttaa salitreenejä enemmän voimapainotteisiksi ja olen keskittynyt enemmän isoihin liikkeisiin (kyykky, penkki, mave, dippi, leuat..). Tulokset nousivat keväällä paljon ja juoksunopeuskin on kasvanut hienosti. Treenissä ei sinänsä siis mikään tällä hetkellä töki, mutta kun ei huvita. Viikko sitten aloin hyperventiloida juoksulenkin jälkeen, kun v*tutti ja ahdisti niin paljon. Tänään olin itkun partaalla koko aamupäivän, ja lopulta murruin ihan totaalisesti, kun mies ihmetteli, mikä nyt on. Kaikki on hyvin, ja silti näitä "mikään ei tunnu hyvältä" -päiviä tulee tuon tuosta. Ei huvittaisi lähteä esim. juoksemaan ja ensimmäiset 15 min. juoksu tuntuukin vastenmieliseltä ja ahdistaa. Kun sitten revitän tarpeeksi kauan, endorfiinit pääsee niskan päälle ja maailma näyttää valoisammalta - taas hetken.

Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on, mutta kuukausi sitten mitattiin arvot, jotka oli vähintäänkin hyvät. Olin tosin käynyt verikoetta ennen salilla, joten se saattoi vaikuttaa arvoihin hiukan "piristävästi". Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että lääkitys on sopiva.

Keväällä tein myös ruokavalioremontin ja jätin leivän kokonaan pois. Korvasin sen puurolla ja raejuustolla iltapalalla, ja paino tippui kevään aikana 78 kg:sta 72:een. Nyt olen ottanut leivän takaisin ruokavalioon ja paino on tällä hetkellä 73 kg. Ainakaan miinuksella en siis mene, kun paino ei enää laske.

Eli kolkuttelenko ylikunnon portilla vai onko tämä ihan vain masennusta?

Mulla täysin samat oireet ku lisäsin juoksemista kaiken muun ohella (juoksua joka päivä, jopa treenien jälkeen) ja jätin hiilarit pois. Nyt 6kk myöhemmin asiat tuntuvat kulkevan omalla radallaan, koska juoksin tuossa bussiin eräs aamu ja tuntui kyllä juokseminen kivemmalta kuin se on yli vuoteen tuntunut! Suosittelen vähentelee juoksemista ja urheilua ylipäätään ja keskittymään enemmän muihin asioihin.

Ite pidin siis lähes totaalilepoa 6kk ja käppäilin joitakin kertoja kesällä.

Viimeksi muokattu:
Kerron oman tarinan, jos vaikka sais vastauksia? Reeni historiaa minulla on takana vajaa 10v välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kesän pidettyä taukoo aloitin kaverin kanssa reenaan melko lujaa. Pari kk meni hyvin, kunnes yhtä-äkkiä yksi ilta rinnassa alkoi tuntua, tuntu niinku sydän hakkais täysillä, mutta ku mittasin sykkeen niin ei se kovin korkeelta tuntunut. kk kestin sitä sitten menin ''oikeeseen'' lääkäriin, otettiin verikokeet, sydänfilmin ja keuhkoröngenin ja mitään ei löytyny. hierojalla, fyssarilla ja jollaki jäsenkorjaajallakin kävin, mutta mistään ei tuntunu olevan apua. sitten rintakivut häpyi, mutta alkoi tulee muita ongelmia. käsivarret meni aivan jumiin, vasen olkapää ja ojentaja tuntui oudolta, kyynärpäät alkoi naksua kummallisesti, vasemman jalan penikassa tuntuu nyt jotain kummallista ja oikean jalan jalkapohjan ulkoreunassa on pientä kipua. vähensin salia, mutta aloin lenkkeilee, en tiedä oliko se kovin järkevä teko. välillä tuntuu, että sydän sykähtää kovempaa niin, että se pysähtyis hetkeks. nyt olen nukkunut ihan hyvin ja tuntu muutenki, et homma alkoi etenee jos ei olis tullu noita lihasjumeja. nyt lihasjumit tuntuu lähteneen pois, mutta tuli nuo rytmi ongelmat ja jalka säryt tai tuntemukset. onko kellään ollu mitään vastaavanlaista onkelmaa tai edes sinne päin?

Mitäs ootte mieltä, onko tällainen ylikunto tai ylirasitustila todennäkösempää saavuttaa aerobisella harjoittelulla vai voima/bodailu punttitreenillä? Itellä tuntuu välillä keho olevan vähän ylirasittunut, tosin tulee treenattua n. 8 kertaa viikkoon aika puoliksi molempia ja oon miettinyt, että johtuuko siitä, että tulee harrastettua aerobista aika rankkaan hengästymiseen asti vai siitä, että olen vaihtanut saliohjelmaa niin, että tulee ajettua lihakset aika loppuun joka kerralla. Hieman luulen, että omalla kohdalla kyse on vaan siitä, että on vaan yksinkertaisesti hieman liikaa volyymia ja palautumiselle ei jätetä tarpeeksi aikaa.

Mutta mites muilla on kokemuksia tai tietoa asiasta? Onko joku kenties saanut itsensä ylikuntoon ihan vaan bodaillessa, kun on palautuminen jäänyt pidemmän aikaa vähemmälle?

Kahdeksan reeniä on aivan liikaa. Aerobiset pitäisi olla palauttavia kävelyitä tai muuta vastaavaa, niin tuo olisi vielä 2-4 kerran puntin määrällä viikkoon ok.

Kyllähän tuossa reeniä muutama tunti viikkoon tulee. 4 kertaa viikossa tullut käytyä salilla, siihen kolmet futistreenit ja siihen päälle yksi PK-lenkki. Nytkun työt taas alkoivat niin pitää varmaan jostain alkaa karsimaan.

Mitäs ootte mieltä, onko tällainen ylikunto tai ylirasitustila todennäkösempää saavuttaa aerobisella harjoittelulla vai voima/bodailu punttitreenillä? Itellä tuntuu välillä keho olevan vähän ylirasittunut, tosin tulee treenattua n. 8 kertaa viikkoon aika puoliksi molempia ja oon miettinyt, että johtuuko siitä, että tulee harrastettua aerobista aika rankkaan hengästymiseen asti vai siitä, että olen vaihtanut saliohjelmaa niin, että tulee ajettua lihakset aika loppuun joka kerralla. Hieman luulen, että omalla kohdalla kyse on vaan siitä, että on vaan yksinkertaisesti hieman liikaa volyymia ja palautumiselle ei jätetä tarpeeksi aikaa.

Mutta mites muilla on kokemuksia tai tietoa asiasta? Onko joku kenties saanut itsensä ylikuntoon ihan vaan bodaillessa, kun on palautuminen jäänyt pidemmän aikaa vähemmälle?

Oleksä aina liikkunu paljon vai yhtäkkiä lisänny liikuntaa? Ja mites ruokapuoli? Itellä oli ruokailut pielessä ja paljon liikuntaa niin iski ylikunnon oireet ja kamalat olotilat, nyt kun ruokapuoli on kunnossa ja paljon hiilareita ja rasvoja niin kroppa jaksaa paremmin vaikka liikun edelleen paljon ( n. 6 punttia ja lenkit yms päälle).

On tullut ihan junnusta asti liikuttua/treenattua lähes päivittäin jo futiksenkin takia ja punttitreeniä ollut aktiivisemmin jo reilu pari vuotta. Uskoisin, että suurin ero ja muutos on tapahtunut treenien kovuudessa, kun ennen tuli treenattua ihan liikkumisen ilosta niin nyt olen alkanut tekemään treenin loppuun asti ja treeni on ollut enemmän tuloshakuisempaa. Eikä tässä vielä varmaan missään ylikunnossa olla, mutta illat olleet hieman levottomia ja muutaman kerran onnistunut saamaan koko selän ihan jumiin, joka on omalta osaltaan tehnyt hieman heikon olon. Tarkoituksena tässä on kuitenkin seurailla omaa tilaa, ettei sitten oikeasti ajaudu johonkin pahempaan.

Ruokapuoli pitäisi ainakin olla kunnossa, kun syötyä tulee todella monipuolisesti ja tarkoituksena on enemmänkin nostaa painoa, kun tiputtaa sitä.

Moroo! Itellä krooninen ylikunto luultavasti ja tämä sitten pilannut hormooni tuotannot jotenkin, tietääkö kukaan pakautuuko tuotanto vai onko vika lopullinen

Moroo! Itellä krooninen ylikunto luultavasti ja tämä sitten pilannut hormooni tuotannot jotenkin, tietääkö kukaan pakautuuko tuotanto vai onko vika lopullinen

Ellet ihan mutuilulla mene, niin eiköhän se lääkäri, joka sun hormonituotannot on testannut tiedä palautuvatko ne vai ei..?

Toi nyt ei selviä millään muulla, kun vähentämällä treeniä ja syömällä hyvin.
Kukaan ei voi ennustaa, että palautuuko oma hormonituotanto.
Myös kaikki muu stressin yms. aiheuttajat tulisi minimoida.
Hormonituotannon palautumiseen voi mennä useita kuukausia. Mahdollisesti jopa vuosia.

Mielestäni tässä tapauksessa ravinto on ehdottoman tärkeä saada kondikseen.
Millaisissa kaloreissa liikut tällä hetkellä?
Onko oma paino/rasvaprosentti minkälainen?
Onko ennen ylirasitusta ollut miten kovia treenejä? Mahdollisesti miinuskalorit?

Urheilutaustaa pitkälti 15vuotta, oireet alkoivat noin 2011 keväällä kun tsemppasin itseni huippukuntoon jotta ovi avautuisi b nuorten sm jengiin, sisään pääsin mutta psyyke ei kestänyt enään, sen jälkeen salia 5-7 krt vko ja nyt taukoa ollut 3kk.. Tulo myös dietattua mikä oli suuri virhe luultavasti.. Tällä hetkellä en ole laskenut kaloreita mutta syön sen verran mitä pystyn ja heikko on siis ruokahalu.

Urheilutaustaa pitkälti 15vuotta, oireet alkoivat noin 2011 keväällä kun tsemppasin itseni huippukuntoon jotta ovi avautuisi b nuorten sm jengiin, sisään pääsin mutta psyyke ei kestänyt enään, sen jälkeen salia 5-7 krt vko ja nyt taukoa ollut 3kk.. Tulo myös dietattua mikä oli suuri virhe luultavasti.. Tällä hetkellä en ole laskenut kaloreita mutta syön sen verran mitä pystyn ja heikko on siis ruokahalu.

Kannattaa hetken aikaa laskea kalorit ja varmistaa, että on edes hieman plussalla.
Tuossa vaiheessa on äärimmäisen tärkeää, että kalorit eivät ole miinuksella. Rasvan saantiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Myös hiilaria reilusti.
Tietenkään ei kannata aivan äärimmäisyyksiin viedä tuota syömistä.

Mikäli olet 3kk ollut nyt treenaamatta niin luulisi olon olevan hieman parempi. Oletko mitään muutosta havainnut?
Sinuna panostaisin syömiseen ja tekisin ainoastaan kevyttä treeniä. Totaalitauko voi olla pääkopalle paha, mikäli on tottunut aina liikkumaan.
Kannattaa myös mittauttaa hormonitasot uudestaan jossakin vaiheessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom