Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Ortostaattisesta sykkeestä kysymys. Mittailin tuossa äsken itseltäni ja leposyke oli 50, 30sek seisomaan noususta syke oli 85 ja ~1min kuluttua 75-70.
Jonkinnäköisen ylikunnon/rasituksen oireita on ollut marraskuusta lähtien. Välillä todella voimakasta väsymystä ja lihaskipuja, sekä mieliala on heitellyt todella rajusti välillä.
Yleensä ennen treenejä ja treenien (aerobisten ja puntti) alussa iskee kamala ahdistus ja ''paha/huono'' olo, vähän kuin lievä paniikkikohtaus olisi. Menee ohi yleensä 20-30min treenien alusta, jonka jälkeen on ihan normaali olotila yleensä treenin loppuun asti, tosin tietty väsyttää yms. mutta ei kuitenkaan panikoi sitten kamalasti.
Kannattaako tuollaisesta ortostaattisesta vetää mitään ylikuntoa/rasitusta vahvistavia päätöksiä? Vähän vaihteli toi ortostaattisen sykkeen tulkitseminen eri lähdeiden mukaan.

Jossakin sanotaan että pitäis mittaa 30s päästä, jossakin 1min päästä ja jossain sanottiin että sitä sykettä tulisi seurata 3-5min kun seisoo. Tulkitsisin tuon erotuksen olevan 20-25, mutta varman tiedon saa silloin kun tiedettäisiin mikä se oli ennen kuin epäilit itselläsi olevan ylikuntoa. Nukutko varmasti tarpeeksi? Miten paljon viikossa teet aerobista/punttia ja millasia treenejä? Kannattaa tuota ortostaattista sykettä seurailla tästä eteenpäin ja 1-2 viikon kevennyksen jälkeen katsoa tuleeko siihen muutosta. Jos ei muutosta tapahdu niin varmaan 1-2 viikon totaalilepo ja katsoa tuleeko vieläkään muutosta. Sen jälkeen normaalit treenit taas ja sitten katsoa oireileeko pahasti ja onko ortostaattinen millä tasolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä olis ihan hyvä galluppi ja oon unohtanu vastata:

1. mitä lajeja harrastit ? monta vuotta ?

- Kamppailuja (järjestyksessä taekwondo, krav maga, potkunyrkkeily, lukkopaini, vapaaottelu). Yhteensä vuosia taisi kertyä 13. Kamppailun ohella liikuin myös muutenkin sählyn, pyöräilyn, lenkkeilyn ja puntin muodoissa. Pyöräily taisi olla ainoa, joka säilyi oikeastaan koko "uran" ja puntti tuli säännöllisesti myöhemmässä vaiheessa mukaan.

2. huipputuloksiasi ?

- Turpaan on annettu ja turpaan on otettu. Pokaaleita ja mitaleita pölyttyy jossain laatikossa. Vapaaottelussa olin kansallisella tasolla sarjassani hyvä.

3. määrä viikkotasolla yhteensä

- Treenikertoja taisi olla viikossa koko 13 vuoden ajan 10-13. Pyöräilyä en laskenut treeniksi. Se oli siirtymistä. Pyöräilyä vaan saattoi kertyä 250 km viikossa.

4. treenasitko erityisen tuloshakuisesti vai "fiiliksen" mukaan ?

- Kyllähän se kehittyminen oli tarkoitus, mutta luulen, että loppujen lopuksi kaikki treenaaminen oli enemmän fiilispohjaista. Ei ainakaan järkevää, suunnitelmallista ja kehitykseen tähtäävää.

5. kilpailitko ?

- Kaikissa lajeissa paitsi tietenkin krav magassa.

6. piditkö lepoviikkoja ? jaksotitko harjoittelua muuten ?

- Buahahaha. Kevyttä harjottelua, mitä se on? EIHÄN SE KEHITÄ!! Eli en. En jaksottanut. Aina täysii.

7. olitko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ?

- En varsinaisesti, mutta luulen, että painonhallintana hiilareiden rajoitus kuitenkin oli käytännössä jonkinlaista vhh:ta ruokavaliota. Haluaisin matkustaa ajassa taaksepäin ja lyödä itseäni päähän siinä tilanteessa, kun aloin rajoittaa hiilareita. Typerin ratkaisu ikinä.

Nykyään, kun treenaan huomattavasti vähemmän, rajoitan kyllä paljon mielummin protskua tai rasvaa kuin hiilareita.

8. oliko oireiden aikaan elämässä paljon muuta stressiä ( ei tarvii eritellä =D ) ?

- Finaalissa oli. Mulla oli kuitenkin ylirasitukseen liittyviä jaksoja, mutta en muista, oliko niissä muuta stressiä.

9. millaiset sykkeet oli ennen ylikuntoa / sen aikana ?

- En tarkalleen muista, mutta leposyke oli korkeampi ja ortostaattinen syke oli selvästi liian korkea.

10. käytätkö/käytitkö alkoholia,kahvia,treeniboostereita tai huumeita ?

- En mitään noista.

11. kuinka kauan kokonaisuudessaan olet kärsinyt ylikunto-oireista ?

- Hankala arvioida, mikä oli enää varsinaista ylikuntoa, mutta jos laskee sen mukaan, mitä meni korvien väliin, niin 6-7 vuotta.

12. kun tarkastelet treenihistoriaasi jälkeenpäin, huomaatko että jossain vaiheessa liikunta
on mennyt sinulla ns. överiksi ?

- :D Överi on liian lievä ilmaus. Niillä treenimäärillä, mitä pystyin tekemään, mulla olis ollu valtavasti potentiaalia ja kapasiteettiä rakentaa jotain järkevää.

13. oliko mielestäsi sinulla huono pohjakunto suhteutettuna myöhempään kovaan treenaamiseen ?

- En usko, että oli, koska 13-vuotta helvetillistä treenimäärää ja intensiteettiä on kyllä vaatinut kovan pohjakunnon.

14. millaisia oireita ylikunnosta tuli ?

- Ensimmäisinä mielialan vaihtelut. Ei kiinnostanut/kiinnosti treenata.
- Hapottaminen herkästi erityisesti reisissä.
- Sykkeet aina tapissa.
- Yöllinen hikoilu.
- Treenaaminen tuntui epämiellyttävältä.
- Ei jaksanut/ei huvittanut tehdä mitään muutakaan.
- Uniongelmat.
- Mielialaongelmat ja masennus.
- Mielialaongelmat ja jatkuva vuoristorata treenaamisen suhteen. Välillä kulki ja välillä ei. Sitä jatkui vuosia ja vuosia.
- Tuntui, että kroppa ei palaudu.
- Periaatteessa kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät oireet.

15. jos tässä ei ollut listattuna jotain asiaa, niin mitkä olivat ne seikat jotka olivat aiheuttamassa ylirasitustilaa ?

- Pari työpaikkaa, rajoitettu ruokavalio (liian terveelliseen tähtäävä, erityisesti myöhemmässä vaiheessa).

16. olivatko veriarvot normaalit (CRP, testosteroni, kortisoli, kilpirauhasarvot...) ?

- Kilpparissa oli kerran ongelmaa, mutta se oli korjaantunut seuraavaan testiin.

17. onko sinulla jotain "sairastumista" edistäviä perussairauksia ?

- Ei.

18. onko ylikunto aiheuttanut sinulle jotain muita sairauksia ?

- Ei onneksi.

19. mistä sait eniten apua oireisiin ?

- Väliaikaisina apuina oliva kiinnostukset joihinkin ihan muihin asioihin, jotka veivät ajatukset pois ylikunnosta. Se tukee sitä puolta, että iso osa ylikunnosta oli korvien välissä.
- Kävely.
- Meditaatio.
- Hiilarit.
- Sykkeiden ja oman kropan kuuntelemisen ja seurannan lopettaminen. Tällä tarkoitan sellaista liiallista seuraamista. Nykyään jätän jumppaamatta, jos siltä tuntuu ja pidän keveitä viikkoja.
- Lakkasin vain välittämästä koko ylikunnosta. Olen kyllästynyt koko paskaan.

Nukun yleensä noin 7 tuntia öisin. Treenejä on tullut 3-4 kertaa punttia viikossa joko 1- tai 2-jakoisella. Aerobista talvella tuli 3-4 kertaa viikkoon, 2 kertaa kendoa ja 1-2 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Nyt kesällä tullut 3 kertaa viikkoon puntilla 1-jakoista ja 3-4 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Maastopyörälenkit on yleensä 2-3 tunnin lenkkejä vaihtelevin sykkein, eli välillä mennään kovaa ja sitten välillä hiljempaa, saman lenkin sisällä siis, kun aika teknistä juurakkoa yms. ajelen pääosin. 2 viikkoa sitten hajotin käteni hieman, nyt vasta alkaa olemaan "työkykyinen", joten hieman rauhallisemmin tuli tehtyä pari viikkoa yläkroppaa ja aerobista myöskin, kun ei oikein juoksu napannut, sekä hieman ajattelin ottaa kevyemmin. Tosin jalkoja ja vatsoja, sekä pikkuisen yläkroppaa tein parin viikon ajan salilla, sekä pari juoksulenkkiä tuli tehtyä.
Olo parani hieman, mutta silti väsyttää ja on yleensä puhti pois. Tosin esim. lenkeillä ja salilla loppu menee paremmin kuin alku. Aina kun aloittelee treenejä iskee ahdistus ja lievä panikointi, jotenkin ihan kummallista ja todella ärsyttävää. Tämä helpottaa siis treenien loppua kohti ja esim lenkin keskivaiheen paikkeilla voi olla ihan normaali olo, samoin treenien lopussa, tämä on mun mielestä kovin kummallista?

Nukun yleensä noin 7 tuntia öisin. Treenejä on tullut 3-4 kertaa punttia viikossa joko 1- tai 2-jakoisella. Aerobista talvella tuli 3-4 kertaa viikkoon, 2 kertaa kendoa ja 1-2 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Nyt kesällä tullut 3 kertaa viikkoon puntilla 1-jakoista ja 3-4 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Maastopyörälenkit on yleensä 2-3 tunnin lenkkejä vaihtelevin sykkein, eli välillä mennään kovaa ja sitten välillä hiljempaa, saman lenkin sisällä siis, kun aika teknistä juurakkoa yms. ajelen pääosin. 2 viikkoa sitten hajotin käteni hieman, nyt vasta alkaa olemaan "työkykyinen", joten hieman rauhallisemmin tuli tehtyä pari viikkoa yläkroppaa ja aerobista myöskin, kun ei oikein juoksu napannut, sekä hieman ajattelin ottaa kevyemmin. Tosin jalkoja ja vatsoja, sekä pikkuisen yläkroppaa tein parin viikon ajan salilla, sekä pari juoksulenkkiä tuli tehtyä.
Olo parani hieman, mutta silti väsyttää ja on yleensä puhti pois. Tosin esim. lenkeillä ja salilla loppu menee paremmin kuin alku. Aina kun aloittelee treenejä iskee ahdistus ja lievä panikointi, jotenkin ihan kummallista ja todella ärsyttävää. Tämä helpottaa siis treenien loppua kohti ja esim lenkin keskivaiheen paikkeilla voi olla ihan normaali olo, samoin treenien lopussa, tämä on mun mielestä kovin kummallista?

Kieltämättä se on kummallista, veikkaisin että elimistö laittaa ittensä jonkinlaisille kierroksille kun sitä alkaa rasittamaan, mikä sitten tuo helpotusta tilanteeseen. Itsellä sama juttu että alku tuntui hirveältä mutta usein kun pääsi tietyn kynnyksen yli niin treenaaminen tuntui lähes normaalilta (minkä vuoksi kevyet treenit olivat usein "kevyitä") mutta sitten kotiin päästyä olo muuttui karseammaksi ja seuraavat 1-4 päivää oli melko hirveitä. Uskaltaisin vihjata kestävyysurheilun vähentämistä ja elimistölle tärkeiden aineiden saannin takaamisen (rasvat, suola (kilpparin toimintaa tukevaa meri-vuori-tai ruususuolaa eikä natrium-kloridisettejä), monivitskua, C- ja D-vitskua, sinkki ja mankka) ainakin pariksi viikoksi jos vaikka tulisi enemmän puhtia ja vähemmän väsymystä. Kroppaa kuunnellen kannattaa edetä ja välttää "velvollisuustreenit".

... Eli ongelmanani on lähinnä jalat, ja niiden hapottelu ja kipuilu, varsinkin pyöräilyn tai kyykkäilyn jälkeen ...
... Treenin jälkeen myös usein seuraa huono olo ja unenlaatukin on kärsinyt. Tuntuu, että vaikka nukkuisi 12 tuntia, ei ole levännyt ollenkaan...

Spottasin sulta vanhan tekstin jossa oot näin kuvaillut oireita. Kuulostaa siltä että parasympaattinen (levon aikana aktiivinen) hermosto ei toimi kuten pitäisi, eli palautuminen ei luonnistu, mutta sympaattinen (urheilun aikana aktiivinen) hermosto pelittää. Itselläni jalkojen kanssa samaa ongelmaa eli kipuilua/vaikeasti palautuu eikä todellakaan ole domsseja, siitä olen varma. Psyykkisellä puolella samat oireet.

Parasympaattinen hermosto

- - - Updated - - -

Tämä olis ihan hyvä galluppi ja oon unohtanu vastata ...

Katoin sun posteja ja huomasin että aika pitkään oot kärsiny tän asian kanssa. Mikä sun nykytilanne on tällä hetkellä? Mitään parannusta? Viimeisin update jonka huomasin osui jonnekin maaliskuun seutumille.

Onko täällä kenelläkään kokemusta HRV-mittareista? Onko toimivia? Ja jos on niin onko suosituksia mistä kannattaa hankkia ja paljon niihin kannattaa rahaa kiinnittää?

Kiitoksia Fragman- erittäin kattavavasta vastauksesta!
Pakko sitä on ruveta välillä myös himmailemaan tahtia. Massaa kun oon hankkimassa, niin aerobista tosiaan vähemmälle/kevyemmin, vaikka maastopyöräily on todella lähellä sydäntä, mutta siitäkin nauttii kyllä paljon enemmän, kun ei mene väkisin vääntämiseksi, vaan ajelisi jatkossa lenkit vaikka ihan täysin fiilisten mukaan.

Kilpirauhas ja testosteroniarvot mulla on alakantissa, joten niillekin pitäisi jotain tehdä. Toimiiko mineraalisuola merisuolan tapaan? Olisi jodia, kaliumia ja mankkua myös natriumin lisäksi?

Kiitoksia Fragman- erittäin kattavavasta vastauksesta!
Pakko sitä on ruveta välillä myös himmailemaan tahtia. Massaa kun oon hankkimassa, niin aerobista tosiaan vähemmälle/kevyemmin, vaikka maastopyöräily on todella lähellä sydäntä, mutta siitäkin nauttii kyllä paljon enemmän, kun ei mene väkisin vääntämiseksi, vaan ajelisi jatkossa lenkit vaikka ihan täysin fiilisten mukaan.

Kilpirauhas ja testosteroniarvot mulla on alakantissa, joten niillekin pitäisi jotain tehdä. Toimiiko mineraalisuola merisuolan tapaan? Olisi jodia, kaliumia ja mankkua myös natriumin lisäksi?

Mineraalisuolasta on risteäviä mielipiteitä, itse varmaan kuitenkin menisin ihan merisuolalla tai vastaavalla luonnontuotteella :) mankat purkista ja kaliumit ruoasta :D

Millä tavalla noi arvot on alakantissa? Onko sulla postaus siitä jonka missasin?

Mulla on siitä postauksia tuolla doping-puolen testosteronikorvaus hoito tms. Yleistä juttua ketjussa.
Noita on seurattu useamman vuoden, tai kilppari mitattu ekan kerran 2011 ja testot 2012.
Viitearvojen alle tai ihan alarajoilla ovat olleet.

Ostin tohtoriherra iso T:n kapsuja ja on puhdasta E-EPA:a eli ei sisällä E-DHA:ta ollenkaan. Sisältää 650mg /kapseli ja 2 kapselia otan nyt päivittäin. Aluksi en huomannut eroa mutta nyt 3 päivän jälkeen huomasin että mielialat eivät todellakaan heittele yhtä rajusti kuin viime viikolla. En tiedä onko sattumaa, mutta ainakin nyt on hyvä ja tasainen fiilis :thumbs: fyysisesti olo on kuin rekan alle jäänyt ja sydän jyllää yhä mutta johtunee häistä joissa olin lauantaina parhaana miehenä. :dance: Nyt kesällä kun näkee porukkaa lenkkeilevän ja jengiä kovassa rantakunnossa niin kyllä harmittaa :D mutta kyllä toivottavasti viimestään syksyllä uskaltaisi taas kokeilla jotain kevyttä salitreeniä!

Loistavaa! :) Kyllä se vaikuttaa. Alkoholia en käyttäisi juuri lainkaan, se on iso stressi elimistölle... Että ei istuta sitten siellä terassilla! ;)

Katoin sun posteja ja huomasin että aika pitkään oot kärsiny tän asian kanssa. Mikä sun nykytilanne on tällä hetkellä? Mitään parannusta? Viimeisin update jonka huomasin osui jonnekin maaliskuun seutumille.

Todella hyvä nykyään. Kaikenlaista pystyy tekemään kuntotaso, ikä ym. osa-alueet huomioiden. Ei ole oikeastaan mitään ongelmia enää jäljellä, mutta helposti menee ylirasituksen puolelle pelkällä puntilla.

Todella hyvä nykyään. Kaikenlaista pystyy tekemään kuntotaso, ikä ym. osa-alueet huomioiden. Ei ole oikeastaan mitään ongelmia enää jäljellä, mutta helposti menee ylirasituksen puolelle pelkällä puntilla.

Helpottavaa kuulla :) Kauan paranemisprosessi kokonaisuudessaan kesti ja onko mitään huomioita tai asioita minkä huomasit edesauttavan toipumista? Miten ylipäätään pääsit yli tuosta kirouksesta? Käytitkö jotain tiettyjä lisäravinteita/lääkitystä/kuntoilua vai lähtikö pelkällä sitkeällä levolla? Teitkö mitään virhettä mikä antoi kovasti takapakkia?

Nämä asiat jos jaksat vielä kertoa niin olisin suuresti kiitollinen :worship:

BTW: Kyllä noi E-EPA:t ainakin mielialat on tasottanu aivan totaalisesti, en ollenkaan ylläty että tota jotkut käyttää masennuksen lääkitsemisessä. Kyllä kelpaa levätä kun ei jatkuvasti ahdista ja mielialat heittele :) Ostin siis puhdasta E-EPA (ei E-DHA yhdistettä) 500mg kapseleina ja otan niitä 2-3kpl päivittäin. Vinkkinä heille jotka kärsii mielialavaihteluista ja ahdistuksesta tämän kirouksen yhteydessä. Täältä voi lukea lisää. Osa tekstistä tuntuis olevan ihan liibalaaba fiilistelyä mutta kyllä toi ihan oikeasti toimii ainakin itsellä.

Viimeksi muokattu:
Helpottavaa kuulla :) Kauan paranemisprosessi kokonaisuudessaan kesti ja onko mitään huomioita tai asioita minkä huomasit edesauttavan toipumista? Miten ylipäätään pääsit yli tuosta kirouksesta? Käytitkö jotain tiettyjä lisäravinteita/lääkitystä/kuntoilua vai lähtikö pelkällä sitkeällä levolla? Teitkö mitään virhettä mikä antoi kovasti takapakkia?

Kokonaisuudessaan se kesti mielestäni sen 6-7 vuotta. 2006 alkoi ja siitä eteenpäin. Loppuaika on tietenkin vaikeampi arvioida, kun pikkuhiljaa alkoi mennä koko ajan paremmin. Mielestäni se korvien väliin mennyt ylikunto oli kaikista pahin ja sillä teki eniten hallaa itselle ja toipumiselle. Ehkä se varsinainen hermoston ylirasitus meni loppujen lopuksi nopeasti ohitse, mutta itse "provosoi" tilannetta miettimällä liikaa. Enhän minä kyllä kuitenkaan voi tietää, kuinka paljon niistä ongelmista oli fyysisiä oireita ja kuinka paljon itse keksimiäni ja ylläpitämiäni oireita.

Yks parhaita apuja oli ehkä kuitenkin Firstbeatin analyysi, jolla mittailtiin puolen vuoden aikana useampi mittausjakso. Lääkärin määräyksestä sain enää vain kävellä. Tuo puoli vuotta osoitti kuitenkin, että pikkuhiljaa se palautumisen määrä ja laatu parani.

Tein paljon virheitä. Yritin kokeilla kaikenlaisia erilaisia ruokavaliometodeja, lisäravinteita ja mitä lie auttaakseni itseäni. Niistä oli varmasti lähinnä se vaikutus, että ne hidastivat palautumista ja tervehtymistä. Olisi pitänyt vain syödä riittävästi kunnollista ruokaa ja erityisesti painottaa hyvälaatuisiin hiilareihin. Hyvä puoli niissä välillä oli se, että ne veivät ajatukseni pois ylikunnosta ja siten hoitivat korvien väliä.

Olen myös tehnyt liian kovia maksimivoimajaksoja. Sain vasta nyt tänä vuonna tehtyä ensimmäistä kertaa maksimivoimajakson loppuun. Yleensä jouduin aina jättämään ohjelman kesken. Siihen taikasana oli se, että minun piti reenata kevyemmin. Sain myös paremmat tulokset sitä kautta. Mutuni on, että saan hermoston menemään tukkoon hyvin helpolla.

Tuohon ajanjaksoon mahtuu myös tosi paljon erilaisia tavalliseen elämään liittyviä vaikeempia ja stressaavampia hetkiä ja kestokykyni niihin ei ole enää entisenlainen.

Yksi todella hyvä kuntouttava tekijä oli myös lasten saaminen. Ei minulla ole enää sen jälkeen ollut aikaa miettiä ylimääräisiä. Liiallisen ajattelemisen paras hoitokeino on se, että hankkii vain niin paljon kaikkea tekemistä, ettei ehdi miettiä sitä asiaa, joka vaivaa.

Yhteenvetona arvioisin niin, että hermoston ylirasituksesta ja "burn outista" pääsin eroon levolla ja kävelemällä. Korvien välin ongelmista pääsin eroon sillä, että en enää ehtinyt miettiä niitä asioita ja meditaatio on ollut hyvänä apuna vaikeina aikoina.

Kävelkää, syökää paljon kunnollista ruokaa, meditoikaa, hankkikaa muuta tekemistä ja lakatkaa vain välittämästä.

Kokonaisuudessaan se kesti mielestäni sen 6-7 vuotta ...

Suuri kiitos tästä. Aika hurja aika tuohon kului lopulta! Mistä sait firstbeat analyysin ja mitä se kustantaa? Voisin itsekin sellaisen haluta mutta sekavat kotisivut heillä ainakin on. Onko toi OmegaWave (joka on tässä threadissa vilahtanut) samaa asiaa ajava?

Eli jos oikein nyt käsitin niin puolen vuoden kävelyn jälkeen kuntosi alkoi hiljalleen parantua ja siitä sitten kasvatit varovaisesti urheilun määrää? Paljon kävelit ja millaisia lenkkejä? Pahoittelen gallup-hyökkäystä mutta olen epätoivoinen tämän asian kanssa :nolo:

Itse osaan olla ajattelematta asiaa paitsi aikoina jolloin tulee vahingossa liikuttua (esim. airsoft) ja oireet puskevat päälle. Toinen syy miksi aloin nyt tätä käymään täällä läpi johtuu rasvasta jota kertyy vyötärölle tasaisen tappavaa vauhtia ja sitä on vaikeaa vain seurata vierestä kun vähän päälle vuosi sitten oli elämänsä kunnossa.

Päivitystä omaan tilanteeseen.

Nyt on kulunut:
- 6kk siitä, kun lopetin kaiken liikunnan, oireet olivat pahimmillaan ja sain lopulta virallisesti diagnoosin kroonisesta ylirasituksesta (en halua käyttää sitä ylikunto-sanaa).
- 10kk siitä, kun pahimmat oireet (lisälyönnit ja pahat univaikeudet) alkoivat
- 18kk siitä, kun todennäköisesti koko ruljanssi alkoi (hermosärkyä jaloissa ja univaikeuksia)

Tällä välin viimeiset 6kk on syöty hieman yli kulutuksen mahdollisimman järkevästi, paino noussut noin 1kg/kk. Ja lähes kaikki on tullut tohon mahan ympärille. Aloitin myös TRT-hoidon. Sillä ei tunnu olevan hermoston puoleen mitään vaikutusta, mutta fyysiseen jaksamiseen kyllä.

En ole harrastanut mitään liikuntaa paitsi maltillista kävelyä. Lyhyet matkat sopii, mutta yli 5km lenkit heittää jo vähän hermoston keturalleen. Viime ajat on kuitenkin tässä kesällä olleet hyviä, joten kävin tällä viikolla ensimmäistä kertaa salilla kokeilemassa ihan superkevyesti treenausta. Treeni sujui hyvin, eikä mennyt yöunet eikä tullut rytmihäiriöitäkään. Mutta seuraavan päivän iltana sitten taas tulikin (päivällä kävelyä n.6km ja rumpujen soittoa sinä iltana). Tuntuu oudolta, kun fyysisesti on valmis treenaamaan 110%, mutta jälkiseuraamukset hermoston osalta sitten tulevat "kuin salama". Paluu siihen huonoon oloon on tosi nopea ja raju.

Nähtävästi vaatii vielä lisää liikuntataukoa, jotta tuo hermosto rauhoittuu. Sen verran on tultu kuitenkin eteenpäin, että hyvinä päivänä saan nukuttua kohtalaisesti ilman melatoniinia eikä rytmäreitä tule kuin harvoin. Alkoholiakin voi ottaa muutamia annoksia ongelmitta. Periaatteessa elämä treenausta lukuunottamatta siis kulkee.

Jos tästä jotain hyötyä olisi muille, niin pystyn jonkin verran peilaamaan jo syitä miksi tähän ajauduin:
- pitkäaikainen, vuosien mittainen stressi pahin aiheuttaja (isoja elämänmuutoksia ja pahaa turhautumista työssä)
- en osannut nähdä ensimmäisiä oireita, tuli jalkoihin hermosärkyjä (ei DOMSeja) ja uni muuttui huonolaatuiseksi (luulin että tämä johtui yhdestä lääkkeestä jota käytin)
- olin dieetillä kun oireet alkoivat
- nostin samalla treenien intensiteettiä koko kevään, koska luulin että huonot tulokset johtuvat "liian kevyestä" treenaamisesta
- innostuminen uudesta lajista (maantiepyöräily) ja siihen liian kova volyymin/intensiteetin nosto liian nopeasti
- liiallinen kilpailu/tavoitehenkisyys
- hyvin matalat hormonitasot
- join paljon kahvia

Edessä olisi vielä yksi urheilulääkärin kanssa keskustelu ja sitten varmaan odottamista ja kuulostelua miten kroppa palautuu. Parasta/pahinta on ollut sen tajuaminen, miten suuren (liian suuren) merkityksen urheilulle on antanut omassa elämässään. Nyt vasta ymmärtää, että kyllä ilman treenaamistakin voi elää.

Ainoa mikä enää mietityttää, on tuo mahdollinen lisämunuaisten uupuminen. En ole oikein osannut sitä sulkea pois; kortisoleja ei ole koskaan mitattu. Segmentin viiva on negatiivinen, ei huimaile, mutta pupillit ovat "häilyvät" valossa. En tiedä onko se normaalia, kenties pitäisi vielä kokeilla ottaa kortisonia pillerinä tuleeko parempi olo.

Vastauksia kyselyyn

1. mitä lajeja harrastit ? monta vuotta ?

puntti (perusliikkeitä), pyöräily, thainyrkkeily, kävely, satunnaista juoksu/futis

2. huipputuloksiasi ?

ei juurikaan, kehitys ollut erittäin hidasta

3. määrä viikkotasolla yhteensä

3 punttia, 150-250km fillarilla, yhet nyrkkeilyt ehkä päälle, yhteensä 10-15h liikuntaa

4. treenasitko erityisen tuloshakuisesti vai "fiiliksen" mukaan ?

tuloshakuisesti ja taulukon mukaan suorittaen

5. kilpailitko ?

en

6. piditkö lepoviikkoja ? jaksotitko harjoittelua muuten ?

pidin kevyitä viikkoja puntista, mutta en höllännyt muissa lajeissa silloin

7. olitko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ?

olin välillä, mutta se näkyi tuossa aerobisella puolella heti joten ylikunnon alkaessa hiilarimäärät oli ok

8. oliko oireiden aikaan elämässä paljon muuta stressiä ( ei tarvii eritellä =D ) ?

kyllä, elämäntilanteen muutoksia ja pitkäaikaista turhautumista työssä

9. millaiset sykkeet oli ennen ylikuntoa / sen aikana ?

suorituksen aikana normaali. iltaisin syke kohonnut ja "voimakas". ylikunnon alettua alkoi lisälyönnit.

10. käytätkö/käytitkö alkoholia,kahvia,treeniboostereita tai huumeita ?

alkoholia jonkin verran, kahvia paljon.

11. kuinka kauan kokonaisuudessaan olet kärsinyt ylikunto-oireista ?

tätä kirjoittaessa 1,5v josta viimeiset 0,5v täystaukoa liikunnasta.

12. kun tarkastelet treenihistoriaasi jälkeenpäin, huomaatko että jossain vaiheessa liikunta
on mennyt sinulla ns. överiksi ?

kyllä, lisäsin pyöräilyn määrää ja intensiteettiä liian nopeasti kuntotasoon nähden.

13. oliko mielestäsi sinulla huono pohjakunto suhteutettuna myöhempään kovaan treenaamiseen ?

kyllä

14. millaisia oireita ylikunnosta tuli ?

lisälyönnit sydämessä, pahoja univaikeuksia joissa loppuaikoina säpsähtelin jatkuvasti hikisenä hereille adrenaliineissa

15. jos tässä ei ollut listattuna jotain asiaa, niin mitkä olivat ne seikat jotka olivat aiheuttamassa ylirasitustilaa ?

katso edellinen viestini, ja lisätään listaan vielä Mykoplasman ja Keuhkoklamydian vasta-aineet verestä, eli ne on sairastettu joskus

16. olivatko veriarvot normaalit (CRP, testosteroni, kortisoli, kilpirauhasarvot...) ?

testosteroni alle viitteen, ollut kohta kymmenen vuotta. kilpirauhanen normaali, muut arvot normaalit. kortisolista ei tietoa.

17. onko sinulla jotain "sairastumista" edistäviä perussairauksia ?

paniikki/ahdistuneisuushäiriö johon lääkitys

18. onko ylikunto aiheuttanut sinulle jotain muita sairauksia ?

ei

työterveyslääkärille oli hyvin vaikea selittää ylikunnon mahdollisuudesta. ensin meni 4kk taistellessa asian kanssa ja hän kehotti vaan liikkumaan. lopulta kinusin väkisin lähetteen urheilulääkärille. lisäksi olen käynyt terapeutilla.

Mä olen nyt muutaman kuukauden alkanut taas tehdä kevyttä painoharjoittelua. Ihan vain kotipihalla, kevyin painoin, lämmittelyä jopa vain kehon omalla painolla kyykyssä. Kerrallaan ihan alussa vain muutaman minsan, nyt ehkä noin 15-25 min. Rennosti, mitä mieleen tulee, vapailla painoilla. Syön normaalisti, en bulkkaa enkä diettaa. Alussa meinasi tulla oireita, huimausta, tasapaino-ongelmia, ärtymystä, unettomuutta ym. Heti vaan hölliä. Pakko vain tajuta, että laihana ja vanhana tämä on nyt tällaista tätimeininkiä. Salilla jos kävisin pääsisin varmaan tänne salikomediaan... Tuloksia tulee, hitaasti, vähän mutta varmasti. Maidolle ja kaikille proteiinijauheillekin olen yliherkistynyt, joten ainoat proteiinit tulevat lihasta.

itse asiassa saan nyt ehkä parempia tuloksia kuin vuosi sitten kovemmilla painoilla ja pidemmillä treeniajoilla. Ja treeni on kivaa!

Ainoa parannus ylikuntoon on maltti ja nöyryys. Sinne salille ei vain voi ponkaista tunniksi ja vetää edes lähes samoilla painoilla kuin ennen. Aloittakaa vartilla, vaikka pari kolme kertaa viikossa. Hitaasti enemmän. Lepopäivät ja -viikot. Tai takapakki tulee aika pian. Kuten täältä niin monta kertaa saa lukea. Mummoilkaa ja pappailkaa ensin, älkää miettikö mitä muut ajattelee. Kumpi on parempi, todella hitaasti ja varovasti pystyä tekemään, kuin repiä hetki ja sitten taas ihan romuna ja kyvytön kuukausiksi...

EDiT: lisäyksenä se, että teen toki muutakin. Käyn koirien kanssa muutaman kilsan lenkeillä, joilla vedän lyhyitä juoksupätkiä. Teen lankkua lähes päivittäin, koko ajan enemmän. Tv:tä katsellessa teen vatsoja ym. Eli monta kertaa päivässä, vähän ja kevyesti. Ennen kaikkea rennosti. Näyttää sopivan minulle.

Vastauksia kyselyyn

työterveyslääkärille oli hyvin vaikea selittää ylikunnon mahdollisuudesta. ensin meni 4kk taistellessa asian kanssa ja hän kehotti vaan liikkumaan. lopulta kinusin väkisin lähetteen urheilulääkärille. lisäksi olen käynyt terapeutilla.

Itselläkin viime 3kuukauden aikana lukemattomia lääkärikäyntejä ylikuntoon liittyen, joista jokainen käynti ollut aivan helvetin turha. Saanut mitään selvyyttä asiaan. Nyt ois tarkotus lähteä vihdoinkin urheilulääkärille. Missä kävit urheilulääkärillä ja selviskö siellä koko homma lopulta?

Itselläkin viime 3kuukauden aikana lukemattomia lääkärikäyntejä ylikuntoon liittyen, joista jokainen käynti ollut aivan helvetin turha. Saanut mitään selvyyttä asiaan. Nyt ois tarkotus lähteä vihdoinkin urheilulääkärille. Missä kävit urheilulääkärillä ja selviskö siellä koko homma lopulta?

Mehiläisessä työterveys ja siellä myös urheilulääkärille. Kyllähän mä itse jo "tiesin" missä oli vika, mutta oli hyvä käydä jonkun luona joka ymmärti asiasta ja otti myös jonkin verran verikokeita.

Ei mulle yksikään lääkäri osannut mitään sanoa, kun sydän temppuili hulluna ja luulin jo, että olin jonkun sydäntaudin saanut :(. Itse piti magnesium keksiä, joka auttoi isoina annoksina (sitraattimuoto) aika pian. Levon ja alkoholin totaalisesti pois jättämisen lisäksi.

ei niitä kokeita ja lääkäreitä loppujen lopuksi tarvita? Turhaa stressiä siitäkin. Lepoa ensin ja sitten oikeasti pikku hiljaa riittävän pitkän levon jälkeen lyhyitä ja kevyitä juttuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom