Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli mun tilanteessa joskus tossa kuuden vuoden päästä... Tilanne ei ainakaan tästä helpotu, kun menen äitiyslomalta takaisin töihin.Tuota niin kauan, kun olo on oikeasti hyvä ja muutkin asiat sillä mallilla, että oikeasti voi harjoitella myös kovaa eli pystyy lepäämään riittävästi (fyysisesti, sekä myös henkisesti).
Joulun aikaan pidin parin viikon pakkotauon salilta, koska puolet perheestä oli kunnolla kipeänä. Oma olokin oli ikävä. Tauolle jäin tosi vastentahtoisesti, toisaalta sitä oli kuitenkin helpottunut että on joku hyvä syy olla menemättä salille. Kummallista.
Sitten ehdin treenata koko kropan läpi kerran (kolme treeniä: alakroppa, intervalli juoksumatolla, yläkroppa) kun iski kunnon muka-flunssa taasen. Nämä treenit tein toki perättäisinä päivinä, koska tolkku on ilmeisesti jossain hukassa...
Mutta siis, viimeaikaisia oireita:
- Jatkuva kurkkukipu ja kurkun voimakas kutina
- Jatkuva nuha
- Univaikeudet
- Pää kipeä lähes joka päivä
- Huimausta ja ajoittaista pahoinvointia (piti oikein kokeilla että onko se kierukka vielä paikoillaan.....)
- Järjetön mässyhimo ja ruokahalu muutenkin
- Jatkuva janontunne ja siitä johtuva vessassa juokseminen
- Koko kropan lihakset - erityisesti isot lihasryhmät - tuntuu jotenkin omituisesti väsyneiltä
- Äärettömän kuivat limakalvot
- Oikein mikään ei huvita
- Suurimman osan ajasta käyn ylikierroksilla, loppuajan olen todella väsynyt
Pakkaa sekottaa ihan mukavasti semmoinen pikkuseikka, että mulla on kaksi lasta joiden hoitaminen on sekä henkisesti että fyysisesti melkoisen rankkaa. Siis ovat ihan tavallisia perusterveitä lapsia, mutta pieniä: 2v4kk ja 6kk. Vauvan kanssa tietysti heräilen öisin imettämään jne. Tuo imetys on toinen joka sekottaa pasmoja, mitkähän mun oireista nyt sitten mahtavat olla ihan hormonijuttuja? Toisaalta imetin ekaakin eikä silloin ollut tällaista. Yhden lapsen kanssa en tietenkään muuten ollut lähellekään yhtä kovilla kuin nyt kahden.
Viime kesä oli ihan täyttä helvettiä, koska tämä nuorempi itki elämänsä ensimmäiset kuukaudet. Treeneistähän mä en tietenkään höllännyt, se oli ainoa keino purkaa stressiä. Itse asiassa jaksoin pitää taukoa synnytyksen jälkeen peräti reilun viikon. :jahas: Univaje on ollut ihan kunnollinen jo pitemmän aikaa, vaikka vauva nukkuu välillä hyvin ja välillä vähemmän hyvin. Tähän päälle olen sitten vetässyt kunnollisen voimatreenikauden, jolla treenipainot onkin nousseet mukavasti. Mä en treenaa mielestäni määrällisesti paljon, en mä edes ehtisi. Salitreeni 3 krt/vk ja juoksutreeni 2 krt viikossa. Voin kyllä myöntää että treenitehojen kanssa on mennyt överiksi.
Mutta nyt tuntuu lyhyesti sanottuna siltä, että olen aivan romuna. :( Se vain mietityttää, että mikä osa tästä nyt onkaan vääränlaisen treenaamisen ansiota. Siitä tärkeimmästä henkireiästä ei kyllä pysty päästämään irti.
Tässä on aikalailla ydinkohtaa siitä, mitä sun pitää tehdä. Jos tunnet helpotusta siitä, ettei sun tarvi harjoitella kun olet saanut selitettyä sen itsellesi jollain verukkeella, se kertoo siitä, että et aidosti ja aikuisten oikeesti halua mennä salille. Se on se pienen pieni ääni, jota hyvin harva osaa itsessään kuunnella.
Ne ovat eri asioita kun harjoitellaan halusta, velvollisuudesta ja pakosta. Useat meistä, jotka ovat jo treenanneet kauemmin pyrkivät tuohon velvollisuus-puolelle. Oot tottunu sitä tekemään, pidät siitä, mutta et osaa kuunnella kroppaasi kun se haluaa sun pysähtyvän. Se, että verukkeella saa sen helpotuksen pysyä poissa salilta, kertoo mun mielestä kaikista parhaiten sen oman todellisen motivaation: velvollisuuden.
En sano, että pitäisi heittäytyä täysin harjoittelemattomaksi, mutta kannattaa miettiä, minkälainen harjoittelu on tämänhetkisessä tilanteessasi järkevää. Treenaat kovalla intensiteetillä keskimäärin viisi kertaa viikossa. Miksi? Treenipainosi ovat kehittyneet, mikä on harjoittelun kannalta hienoa, mutta mitä väliä? Sulla on kaksi lasta, jotka tarvitsevat 100% huomion. Sun on oltava terve ja riittävän energinen heidän hoitamisekseen. Ei tuollaisilla treenituloksilla ja kovalla treenaamisella ole paskankaan merkitystä. Ainut millä on merkitystä on se, että olet terve ja pystyt hoitamaan lapsiasi.
Kova treeni on stressiä elimistölle. En usko, että ihmistä on tarkoitettu treenaamaan kovaa vaan liikkumaan sen eteen, että saa ruokaa. Koska nykyihmisen ei tarvitse K-kauppaa pidemmälle mennä ruoanhakuun, niin se etsintä on hoidettava liikkumalla ja siihen ei tuhlata vihoviimeisiä energian rippeitä.
Peruskuntoharjoittelu edistää terveyttä. Kova, intensiivinen harjoittelu edistää suorituskykyä. Suorituskykyä tarvitsee urheiluun ja mielestäni tavoitteellinen urheilu ei edistä terveyttä. Se on ylimääräistä stressiä ja jos sitä ei pysty sietämään, niin siitä on joko luovuttava tai kehitettävä sellaiset edellytykset, jotka mahdollistavat sen stressin sietämisen.
Ylikunnon oireen alkuja? Ollut jo täs jokusen 6 viikkoa:
- Keskittyneisyyden herpaantuminen koulussa esim. (lenkki mielessä ja puntti)
- Tuntuu ettei saa parastaan irti esim juoksemisessa tai kuntopyörän polkiessa, sitten kouluun polkiessa (n.2km), reidet ja jalat väsyy ihan totaalisesti
- Leposyke on 45, mutta sitten jossain urheilusuorituksessa (lenkkeilessä, kuntopyörän polkemisessa) syke ei nouse 160:stä ylöspäin, ei sitten millään! Suorituksen jälkeen syke saattaa olla edelleenkin 90-100 paikkeilla
- Lievää masentuneisuutta, ei kiinnosta jotkut asiat
- Juokseminen ja polkeminen on vähän väliä melkoista pakkopullaa
Onko nämä ihan selviä merkkejä ylikunnosta? Entäpä, osaako joku sanoa noista mun antamista sykelukemista jotain omaa arviota?
Ota muutama päivä lepoa ja syö ja nuku hyvin ja tee jotain muuta mikä vie ajatukset treenistä muualle. todennäköisesti helpottaa sen jälkeen.
Ylikuntoa tuo ei taida olla. Nuo oireet viittais lievään rasitukseen. Mikään lääkäri ole mutta kokemuksesta tuon voin kertoa.
Kuitenkaan, ei tommoset asiat sais hallita pääkoppaa![]()
Ylikunnon oireen alkuja? Ollut jo täs jokusen 6 viikkoa:
- Keskittyneisyyden herpaantuminen koulussa esim. (lenkki mielessä ja puntti)
- Tuntuu ettei saa parastaan irti esim juoksemisessa tai kuntopyörän polkiessa, sitten kouluun polkiessa (n.2km), reidet ja jalat väsyy ihan totaalisesti
- Leposyke on 45, mutta sitten jossain urheilusuorituksessa (lenkkeilessä, kuntopyörän polkemisessa) syke ei nouse 160:stä ylöspäin, ei sitten millään! Suorituksen jälkeen syke saattaa olla edelleenkin 90-100 paikkeilla
- Lievää masentuneisuutta, ei kiinnosta jotkut asiat
- Juokseminen ja polkeminen on vähän väliä melkoista pakkopullaa
Onko nämä ihan selviä merkkejä ylikunnosta? Entäpä, osaako joku sanoa noista mun antamista sykelukemista jotain omaa arviota?
Kuitenkaan, en tiedä pitäisikö tänään käydä tekemässä joku peruspunttitreeni vai menisinkö maanantaina seuraavan kerran.
Lueskelin eilen ihan ajan kanssa tätä sun tekemää ketjua ja jonkun linkin takaa löyty puhetta siitä että ylikunnosta ei välttämättä edes koskaan palaudu kunnolla..? Osaatko/ehditkö kertoa tuosta tarkemmin jotain?
Hiipi taas ajatus siitä että onkohan sitä taas aivan totaalisen jumissa. Mutta enhän nyt minä voi olla...