Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ylikuntoa(ko?)

Noniin, elikkäs kysyttävää riittää palstan asiantuntijoilta. Onko mielestänne erilaiset krampit tai tarkemmin "elohiiri" merkki ylikunnosta. Meikäläisellä on nimittäin tuota elohiirtä esiintynyt tuossa vasemman hartialihaksen (deltoid) ja hauislihaksen alueella jo monta viikkoa. Alkoi syksyllä, tosin vain harvakseltaan enkä kiinnittänyt siihen sen tarkempaa huomiota. Taustalla on myös se, että olen ollut jo jonkun aikaa vhh ruokavaliolla, vaikken kuitenkaan mitään ketoosidieettiä siis vetänyt. Olen käynyt jo pitemmän aikaa lueskelemassa tuota ketoosi-trediä, missä toisinaan ihmiset kertoo tuota elohiirtä esiintyvän. Kuitenkin kun treeni kulki hyvin, ja olo oli kaikin puolin hyvä, en asialla päätäni vaivannut. Painokin tippui pikkuhiljaa niihin mittoihin joissa olin joskus nuorempana, ja joka oli tavoitteena. Koulun syyskauden päätti pitkähkö joululoma, jolloin en juurikaan treenannut. Kuitenkin juuri loman jälkeen, krampit ovat voimistuneet, ja elohiirtä esiintyy em alueilla todella paljon. Epäkkäät olivat niin jumissa (juuri vasemmalta puolelta) ettei meinannut päätä saada käännettyä. Nyt olen ollut yläkropan osalta täydellisellä treenitauolla n 2 viikkoa syöden burana 600mg, ja olkapää on jo hiukan rauhottunut. Mutta jos joku jaksaa lukea sekavan tekstini, ja vieläpä vastata ja antaa neuvoa, olen todella kiitollinen.

Ai niin, treenistä: Suurimmaksi osaksi ihan perus voimanostoliikkeitä: Penkki, kyykky ja mave noin kerran viikkoon 5x5 systeemillä, eli ainakaan toistoja ei tule mitenkään ihan älyttömästi. Lisäksi leuanvetoja, vatsat 2 kertaa viikkoon, ja 2-3 kertaa viikossa iltaisin poljen kuntopyörää ja soudan sisäsoutulaitteella 3000-4000 m.

Syötkö mangnesiumia? Sen puute ainakin voi aiheuttaa noita kramppeja...

Niin, ruokavalio on varmaan jonkin verran puutteellinen, en varsinaisesti laske kaloreita mutten mielestäni ole kamalilla miinuksillakaan. Ennen näitä kramppeja ja jatkuvaa elohiirtä olo oli kaiken aikaa ihan hyvä ja pirteä. Olisiko jotain hyvää vinkkiä, mitä syömällä sitä saa parhaiten? Vai vedättekö näitä lisäravinteita, kuten diasporal/emgesan ja mitä noita nyt onkaan?

Mulla ei oo vieläkään mitään sanottavaa. Tai oikeastaan sitä on liikaa. On tässä vähän silmät auennut tän mun elämän kanssa. Salilla en oo käynyt. Mutta ei se oo saanut mua voimaan paremmin, vaan huonommin. Ehkä suurin osa mun ongelmista on henkisellä puolella. Tänään ajattelin käydä kokeilemassa pientä treenin poikasta. Aion joka tapauksessa tähdätä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, enkä maksimaaliseen lihaskasvuun ja penkkiykkösien paranemiseen. Ei muuta tällä kertaa.

Mun mielestä tuo on erittäin hyvä kuulla, että sulla on ajatukset heränny. Eikä ole ollenkaan ihmeellistä, että salin pois jättäminen saa olon huonommaksi. Treenaamattomuus tekee olon ihan helvetin huonoksi! Joskus vaan ne asiat, jotka ovat vähiten miellyttäviä, voivat olla kuitenkin oikeita ratkaisuja. Ainut hyvä/huono puoli tuossa treenaamattomuudessa on se, että siihen tottuu.

Tuo tähtäin hyvinvointia kohden on erittäin hyvä. Niitä lihaskasvuja ja penkkiykkösiä voi miettiä sitten enemmän, kun oikeasti on edellytykset vaativampaa harjoittelua varten kunnossa. Siihen mennessä saattaa ajattelumaailmakin muuttua, eivätkä penkkimaksimit ole enää niin merkitseviä asioita.

Noniin, elikkäs kysyttävää riittää palstan asiantuntijoilta. Onko mielestänne erilaiset krampit tai tarkemmin "elohiiri" merkki ylikunnosta.

Tuohon on taas äärimmäisen vaikea vastata. Magnesium auttaa hyvin kramppeihin. En nyt kyllä muista, mitkä ovat parhaita magnesiumin lähteitä ravintopuolella, mutta www.fineli.fi kertoo. Pähkinöissä on muistaakseni paljon mankkua.

Jos on jumeja, vaivoja ja ahdistusta, niin lepo on yleensä helppo keino ensiavuksi. Viikon tai parin kevyen lepuuttelun jälkeen olo voi olla huomattavasti parempi.

Ollut tässä pari viikkoa taasen sellainen tukala olo treenatessa ja vähän muutenkin,tuntuu ettei syke laske millään,olen joutunut lähtemään salilta muutaman sarjan jälkeen pois ja silleen,viime treenin jälkeen istuin sohvalla 3-4 tuntia ja odottelin sykkeen tasaantumista.
Tänään otin sykemittarin käyttöön ja kävin pienellä rauhallisella kävelyllä sykkeen pysyessä välillä 95-105.
Sohvalla istuessa syke laskee 70 ja ylösnoustessa nousee sataan.
Kävin työhaastattelussa ja siinä keskustellessa tuntui että sydän hakkaa niin pirusti ja vilkaisin mittaria ja se näytti vain 85??????
Yö unet on huonot,kova hikoilu,välillä kova väsymyksen tunne,välillä ylipirteä.
Mitäs sanotte,kuulostaako tutulta?

Ollut tässä pari viikkoa taasen sellainen tukala olo treenatessa ja vähän muutenkin,tuntuu ettei syke laske millään,olen joutunut lähtemään salilta muutaman sarjan jälkeen pois ja silleen,viime treenin jälkeen istuin sohvalla 3-4 tuntia ja odottelin sykkeen tasaantumista.
Tänään otin sykemittarin käyttöön ja kävin pienellä rauhallisella kävelyllä sykkeen pysyessä välillä 95-105.
Sohvalla istuessa syke laskee 70 ja ylösnoustessa nousee sataan.
Kävin työhaastattelussa ja siinä keskustellessa tuntui että sydän hakkaa niin pirusti ja vilkaisin mittaria ja se näytti vain 85??????
Yö unet on huonot,kova hikoilu,välillä kova väsymyksen tunne,välillä ylipirteä.
Mitäs sanotte,kuulostaako tutulta?

Kuulostaa tutulta. Tunnet, että palautuminen on huonoa, yhdistettynä nuihin muihin oireisiin, ovat jo hyviä merkkejä siitä, että pitäisi vetää suitsista ja rauhottua.

Leposykkeet ovat tietenkin yksilöllisiä asioita, mutta kannattaa kokeilla sitä leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen mittaamista heti aamulla heräämisen ja vessassa käynnin jälkeen. Ensimmäinen asia, mikä sun pitäisi korjata, ovat nuo yöunet. Niistä se palautumisen korjaaminen kuitenkin lähtee.

Salin jättäisin pois. Ulkoilua ja kevyttä liikuntaa, riittävästi laadukasta ruokaa. Nyt kun toimit nopeasti ja hölläät, niin saatat selvitä lyhyemmällä tauolla.

Otin sykemittarin salille ja 3x10 tasapenkissä tangolla 80% kuormalla maksimista syke nousi 170-180 väliin sarjan jälkeen,seuraavaksi vinopenassa n.75% maksimista 10x, ennen sarjaa syke 110 sarjan jälkeen 170 ja minuutin huilin jälkeen 120,nämä 3 lukemaa siis penkissä maaten.
sarjojen välissä kävellessä syke pysytteli 120-140 välissä,istuessa pääs alle 120.
Pitkiä oli palautukset sarjojen välissä tänään,nuo 170-185 sykkeet sarjojen jälkeen tuntuu kovalle,onko muilla ollut mittaria mukana,kertokaas vähän miten on näyttänyt?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Otin sykemittarin salille ja 3x10 tasapenkissä tangolla 80% kuormalla maksimista syke nousi 170-180 väliin sarjan jälkeen,seuraavaksi vinopenassa n.75% maksimista 10x, ennen sarjaa syke 110 sarjan jälkeen 170 ja minuutin huilin jälkeen 120,nämä 3 lukemaa siis penkissä maaten.
sarjojen välissä kävellessä syke pysytteli 120-140 välissä,istuessa pääs alle 120.
Pitkiä oli palautukset sarjojen välissä tänään,nuo 170-185 sykkeet sarjojen jälkeen tuntuu kovalle,onko muilla ollut mittaria mukana,kertokaas vähän miten on näyttänyt?

Mun mielestä tosi lujat sykkeet tuollaiseen yläkropan treeniin. Omia peruslukemia tuossa viime kesältä oli, että noin minuutin palautumisen aikaan syke laski noin 140-150:stä alle sataan. Yläkroppaa treenatessa harvoin yli 160 sykkeet edes meni, vaikka vuorosarjoin teki. Parhaita palautumislukemia oli kuitenkin kevyellä viikolla kun syke laski nopeasti 70:een ja jopa alle.

Palautumiskyky on yks hyvä mittari näyttämään sitä, missä kunnossa on.

Syyskuusta asti tullut reenattua 2-jakosella 4 kertaa viikkoon täysiä eli ilman mitään sen kummempia kevyttelyjä, ehkä pari viikkoa tullut yhteensä paussia salilta erilaisten sairastelujen takia. Eli oliskohan se jo kevyen viikon paikka ja jos niin mitenkä se kannattas toteuttaa? Ainoastaan kevyttä pumppailua jotta sais veren kiertämään tms? Kuiteskaa ku reilu vuos vasta reenitaustaa niin ei tota omaa kroppaa ehkä vielä osaa kunnolla kuunnella joten vois olla hyvä varman päälle pitää se kevyempi enneku ylikunto kolkuttelee :rolleyes: Kävin äsken ihan kunnon reenin vetämässä ja oli kyllä pikkusen väsyny olo ja syke hakkas tuhatta ja sataa. Univaikeuksiakin on viime aikoina ollut jonki verra, herään yöllä kesken kaiken ja monesti saattaa venyä pitkään ennenku uni tulee, harvoin on ollu nyt aamulla semmone todella levänneen olonen tunne..

Syyskuusta asti tullut reenattua 2-jakosella 4 kertaa viikkoon täysiä eli ilman mitään sen kummempia kevyttelyjä, ehkä pari viikkoa tullut yhteensä paussia salilta erilaisten sairastelujen takia. Eli oliskohan se jo kevyen viikon paikka ja jos niin mitenkä se kannattas toteuttaa? Ainoastaan kevyttä pumppailua jotta sais veren kiertämään tms? Kuiteskaa ku reilu vuos vasta reenitaustaa niin ei tota omaa kroppaa ehkä vielä osaa kunnolla kuunnella joten vois olla hyvä varman päälle pitää se kevyempi enneku ylikunto kolkuttelee :rolleyes: Kävin äsken ihan kunnon reenin vetämässä ja oli kyllä pikkusen väsyny olo ja syke hakkas tuhatta ja sataa. Univaikeuksiakin on viime aikoina ollut jonki verra, herään yöllä kesken kaiken ja monesti saattaa venyä pitkään ennenku uni tulee, harvoin on ollu nyt aamulla semmone todella levänneen olonen tunne..

Teet vaikka samanlaisia sarjoja, mutta 50% painoilla. Kevyen viikon pitää olla kevyt ja siinä ajassa, mitä siihen menee, pitäisi syntyä nälkää jo kovempaa reenaamista varten. Yöunet on se asia, joka pitäisi olla aina kunnossa kovempaa harjoittelua varten. Ei kannata odottaa, että aina se viikko riittää, mutta toivottavasti tapauksessasi se on riittävästi. Muista pitää kevyitä viikkoja joka 4. viikko.

Suosittelisin puntin lisäksi aerobista harjoittelua. Olet nuori, joten kannattaisi harrastaa urheilua mahdollisimman monipuolisesti, ellet sitten kilpaile jonkin voimailulajin parissa.

Niin, ruokavalio on varmaan jonkin verran puutteellinen, en varsinaisesti laske kaloreita mutten mielestäni ole kamalilla miinuksillakaan. Ennen näitä kramppeja ja jatkuvaa elohiirtä olo oli kaiken aikaa ihan hyvä ja pirteä. Olisiko jotain hyvää vinkkiä, mitä syömällä sitä saa parhaiten? Vai vedättekö näitä lisäravinteita, kuten diasporal/emgesan ja mitä noita nyt onkaan?

oli siis vastaus tähän. :)

Mites tää ylikunnon jälkeen takas treenaamaan, eli oon tässä nyt 3vk totaalilepoo pitäny ja syke laskenu nyt hieman. Alussa oli siellä lähellä 100 ja nyt n75. eli silti vielä hieman koholla, mutta muuten mulla ei mitään oireita eli voikos tässä jo mennä treenaamaan vai pitääkö oottaa että toi syke tippuu ihan sinne normi lukemiin vaikka ei pahemmin muita oireita oiskaan? Kun mitä nyt täällä oon lueskellu niin jos hyvä olo on niin kyllä sinne salille periaatteessa vois mennä? mutta kuitenkin kun tuo syke vähän koholla niin käykö niin että jos menen sinne salille ni pongahtaa takasin tonne 100 hetkessä ja uus kk lepoo?

Mites tää ylikunnon jälkeen takas treenaamaan, eli oon tässä nyt 3vk totaalilepoo pitäny ja syke laskenu nyt hieman. Alussa oli siellä lähellä 100 ja nyt n75. eli silti vielä hieman koholla, mutta muuten mulla ei mitään oireita eli voikos tässä jo mennä treenaamaan vai pitääkö oottaa että toi syke tippuu ihan sinne normi lukemiin vaikka ei pahemmin muita oireita oiskaan? Kun mitä nyt täällä oon lueskellu niin jos hyvä olo on niin kyllä sinne salille periaatteessa vois mennä? mutta kuitenkin kun tuo syke vähän koholla niin käykö niin että jos menen sinne salille ni pongahtaa takasin tonne 100 hetkessä ja uus kk lepoo?

Kerrostalo on tässä threadissa kirjoittanut hyvin tuosta jumppaamaan palaamisesta: linkki.

En oikein ymmärrä, mikä tuo syke on? Milloin ja miten se on mitattu? Onko se keskiarvo?

Kun reenin alotat, niin aloita se lepposasti. Vain yksi kovempi ja tavoitteellisempi treeni viikkoon ja sekin perusvoimaa kehittävänä. Kannattaisi aloittaa peruskuntoharjoittelu ihan pohjasta. Voisit ehkä kokeilla tehdä toisenkin salitreenin viikossa, mutta sen pitäisi olla hyvin kevyt. Tuossa Kerrostalon kirjoittamassa postissa on hyviä juttuja.

Olosta ja tuntemuksista olen tänne jotain kirjoittanut. Niihin ei välttämättä voi täysin luottaa. Sitten uskaltaa jo paremmin luottaa kun tietää olevansa terve.

Teet vaikka samanlaisia sarjoja, mutta 50% painoilla. Kevyen viikon pitää olla kevyt ja siinä ajassa, mitä siihen menee, pitäisi syntyä nälkää jo kovempaa reenaamista varten. Yöunet on se asia, joka pitäisi olla aina kunnossa kovempaa harjoittelua varten. Ei kannata odottaa, että aina se viikko riittää, mutta toivottavasti tapauksessasi se on riittävästi. Muista pitää kevyitä viikkoja joka 4. viikko.

Suosittelisin puntin lisäksi aerobista harjoittelua. Olet nuori, joten kannattaisi harrastaa urheilua mahdollisimman monipuolisesti, ellet sitten kilpaile jonkin voimailulajin parissa.

Jees, jos vaikka tämän ja ensi viikon ottas kevyemmin, tänään en aatellut salille mennä kun ei vain jaksa, ei varmaan haittaa jos kevyellä viikolla ei sitä neljää treeni kertaa tule mitä normaalisti? Mites toi kevyen viikon reenaus, et kun kuiteski kevyesti nostellaan niin onko tarvis vedellä lataus -ja palautusjuomat kuten normaalisti vai voiko olla ilman? Mä aattelin, et vetäs reenit samanlailla, paitsi pitempää sarjaa ja painot 70% normaalista sarjapainosta, olisko hyvä?

Jees, jos vaikka tämän ja ensi viikon ottas kevyemmin, tänään en aatellut salille mennä kun ei vain jaksa, ei varmaan haittaa jos kevyellä viikolla ei sitä neljää treeni kertaa tule mitä normaalisti? Mites toi kevyen viikon reenaus, et kun kuiteski kevyesti nostellaan niin onko tarvis vedellä lataus -ja palautusjuomat kuten normaalisti vai voiko olla ilman? Mä aattelin, et vetäs reenit samanlailla, paitsi pitempää sarjaa ja painot 70% normaalista sarjapainosta, olisko hyvä?

Mielummin pitäisin tämän threadin aiheessaan, eli ylikuntoon liittyvänä. Ravintoon saat varmasti apua esimerkiksi tuolta Ravinto-osiosta. Harjoitteluun liittyvää apua löytyy myös palstalta.

Tämän threadin pohjalta nuihin kysymyksiisi vastaisin, että elä stressaa liikoja ja kevyt viikko pitäisi olla k e v y t. Jotta keho palautuu niin anna sille se mahdollisuus. Anna sille lepoa ja ravintoa sekä kevyttä harjoittelua, joka saattaa olla parempi vaihtoehto kuin täysi lepo. Eli jos teet pidempää sarjaa niin silti ne painot on 50% maksimista. Elä ajattele treenaamista viikon syklissä, tai kuukauden, vaan vuosien. Ajattele sitä, että missä kunnossa olet vuoden tai kahden päästä? Mitkä ne tulokset ovat silloin? Miten kannattaa asiat tehdä, että olisin silloin paljon parempi? Siihen tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja niitä säännöllisiä, vaikkakin ärsyttäviä, kevyitä viikkoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom