Motivaatio urheilemiseen nollassa!
Olen 17-vuotias nuori jalkapalloilija poika, joka pitää itse lajista kovasti ja ylipäätänsä kaikesta urheilusta. Tällä hetkellä asiat ovat toisin..
Kaikki alkoi kesäloman loppupuoliskolla. Jalkapallossa siirryttiin 2 viikon tauolle, koska olimme vetäneet kovaa joukkueen kanssa ja koko jengi oli ansainnut pienen tauon. Olin silloin jo totaalisen väsynyt (alla A-junioreiden 1.divisioonan pelit ja Helsinki Cup turnaus). No, taukoa ei tullut sitten pidettyä. Päinvastoin. Koko 2 viikkoa meni treenatessa (4kertaa viikossa lenkki+2 salitreenit ja kavereiden kanssa palloittelu). Toisin sanoen, tuolloin minusta tuli ns. urheiluhullu. Aina oli pääkopan sisällä sama ajatus, ''Nyt on päästävä lenkille, että oon kovassa kunnossa''. Lenkit olivat aina 8-12km pituisia. Tähän päälle rupesin kiinnittämään ruokavalioon huomiota, vaikka ei olisi ollut missään nimessä tarpeellista. Rupesin välttelemään rasvoja, kaloreita ja niin edelleen. Jopa lenkkien tai salitreenien jälkeen saatoin syödä vaivaiset pari omenaa ja tunsin niistäkin jo pahaa omatuntoa, joka on todella naurettavaa! Sama ralli sen kuin jatkui. Aina ruuan jälkeen pääkoppa käski taas, '' Nyt lenkille, nyt on pakko päästä kuluttamaan kalorit pois''. Tämä sama rumba sen kuin jatkui ja jatkui. Pääkoppani oli aivan lukossa. Tämän seurauksena laihduin vähän päälle kuukaudessa noin. 9 kg. 72->63kg. Kuihduin karttakepiksi, sen takia, että kärsin syömishäiriöstä. Hyvä massa katosi, reisilihakset katosivat, joka näkyi siinä, että juoksunopeus katosi nolliin ja reidet ovat totaalisesti väsyneet.
Lopulta otin niskastani kiinni, kävin ravitsemusterapeutilla ja aloin syömään kunnolla, että paino nousisi. Lopulta sain nyt ennen joulua painon jo 67 kg kohdalle, massaa tullut takaisin ja nykyään näytänkin jo normaalilta urheilevalta 17-vuotiaalta pojalta. Kumminkin, olin vielä sen 6kg jäljestä omasta normaalipainosta, joten siihen tähtään takaisin. Varsinkin jalkoihin olisi kiva saada sitä massaa lisää, nimittäin reisissä tuntuu pieni väsymys, nopeus on kadonnut olemattomiin eli olen hidas ja vähän kankea kuin puupökkelö. Reisien pinnassa paistaa verisuonetkin (johtuuko siitä, että lihasmassa on kadonnut reisistä?).
Ylitreenauksen takia olen kadottanut motivaation lähes täysin jalkapalloon, lenkkeilemiseen ja salitreenaukseen. Tästä kaikesta saan syyttää ihan itseäni, ottaa todella päähän, miten on mahdollista, että olen päätynyt tähän asemaan. Varsinkin ajatus jalkapallon pelaamisen lopettamisesta on käynyt mielessä, kun olen käynyt testailemassa harkoissa pelaamista, niin kaikki on mennyt päin peetä itse treeneissä. Harjoitteissa olen hidas kuin mikä, syötöt menee päin vastustajia ja niin edelleen. Jos veljeni kysyy minua esim. lenkille, vastaus on ollut nyt viime päivinä ''En jaksa''. Motivaatio on kadonnut lenkkeilemiseen, kun ennen nautin päästä lenkille. Nykyään en. Vaikka jaksan edelleenkin vetää pitkiä lenkkejä (reisien väsymys ei haittaa siihen), niin minulla ei kuitenkaan ole enään intohimoa ja sitä motivaatiota lenkin aikana juostessa.
Nyt olen pitänyt treeniä jalkapallon pelailusta reilut 2 viikkoa, mutta salilla olen käynyt, vaikka sekään ei maistu kummoiselta. Ylikunnon oireita minulla ei ole kuin tämä eli motivaation katoaminen (lenkkeily, futis, salitreeni). Nukun hyvin, ei ole kuumetta/jonkinlaista hikoilua, syön TODELLA hyvin nykyään, like a horse jne. Onko se päivänselvä juttu, että nopeus on kadonnut sen takia, kun paino tippui noinkin radikaalisesti (72kg->63kg), että kaikki lihasmassat ovat kadonneet reisistä?
Tämän todella idioottimaisuuden takia en halua lopettaa jalkapallon pelaamista, mutta tällä hetkellä pahalta näyttää ja vielä kun reidet ovat tossa kunnossa, niin pelaamisesta ei tule yhtikääns mitään.
Pääkoppa on alkanut jo vähitellen avautumaan pahasta lukosta siis syömisen suhteen. Mikä auttaisi sitten motivaation takaisin saamiseen urheilemiseen, onko se vain totaalinen pakkolepo, vai? Entäpä reisien kohdalla, hyvä tankkaaminen ja jalkojen treenaaminen (kyykky, jalkaprässi)?
Toivottavasti joku teistä jaksaisi lukea tämän ns. romaanin. Pohjilla tässä ollaan tällä hetkellä, mutta onneksi jalkapallokausi ei ole kuukausiin vielä alkamassa. Teksti voi olla mitä sattuu, pitkään valvotun uudenvuodenaaton seurauksena.