Maastaveto polvista ja selän kehitys?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on tätä tehty muutaman kerran ja helkkarin hyvältä tuntuu. Selän voi pitää helpommin suorassa ja paine on kokoaika yläselässä, eli selän kasvatus mielessä tehdään. Polvien kohdalta vedän, painot about samat ku normivedossa, ehkä 10kg isompia saa käyttää. Mites muilla, teettekö siis enempi toisto vai voimapainotteisesti? Ite huomannu et tässä vähän pidemmät sarjat skulaa hyvin. Itellä esim 10, 10, 10, 8, 6. Ekat pari kymppiä on lämppärit ja sit 20kgn korotuksilla työsarjat.

Oon tehny polven yläpuolelta ja pidempiä 12-15 toiston sarjoja pari kappaletta selkätreenissä viimeisenä liikkeenä. On sen verran eristetympi liike, et ei voi normivetoon verrata.

Oon tehny polven yläpuolelta ja pidempiä 12-15 toiston sarjoja pari kappaletta selkätreenissä viimeisenä liikkeenä. On sen verran eristetympi liike, et ei voi normivetoon verrata.

Et voi kyllä huumorillakaan väittää mitään maastavedon versiota millään tavalla eristäväksi.

Ei se eristävä liike ole, vaan eristetympi kuin normi mave. Tai yläselälle painotettu, ihan miten kukin minkäkin termin ymmärtää. Tuolta korkeudelta mistä vedän niin alaselkä ei rasitu ja takareidet ja perse saa ehkä vähän pumppia. Keskityn siihen lapojen liikutteluun, eikä ne painot mitään suuria ole, niinku sarjapituuksista voi päätellä. Et kun normimave kuormittaa enemmän jalkoja, persettä, alaselkää ja keskivartaloa niin tuolla saadaan painotettua rasitusta yläselkään. Ai niin, mainitsematta jäi et teen smithissä.

En tee sitä maven korvikkeena, joten mitä väliä vetääkö smithissä vai ei. Liikkeen tarkoitus on eri, kuten tässä langassa on aiemminkin todettu.

Eipä se kyllä yläselkää rasita yhtään sen enempää. Ero normimaveen on siinä, että etureisillä tehtävä alkuveto polviin jää pois ja kun alkuvedon tuottama tangon nopeus otetaan pois niin irrotuksessa tulee alaselkään kovempi stressi. En näe yhtään syytä miksi tuota tai mitään muutakaan liikettä kannattaisi tehdä smithissä, jos ei ole jollain tapaa koordinaatiorajoitteinen henkilö. Vähän niinkuin pyöräillessä haluaisit käyttää apupyöriä.

Alan oleen samaa mieltä tuosta smithistä. Väitän että tähän ketjuun liittymättömät meikäläisen rintaongelmat johtuu nimenomaan smithistä ja sen rajatusta liikeradasta. Ei ihmistä ole luotu vetämään, tai työntämään jotain määrättyä liikerataa pitkin. Aika harvoin vahvamiskisoissakaan sattuu haavereita vaikkka kuormat on äärimmäisiä. Ei ainakaan sellaisissa kohdin missä niitä ongelmia on smithiä käyttäessä. Itse jätän koko roskan pois omista treeneistä. Mukana ollut siis punnerruksissa ja jatkossa ei ole niissäkään.

Vaikka menee nyt ohi aihee niin rinnassa tuli joku lihaskalvon repeämä kapeassa vinopenkissä smithissä tehden. Siitä syystä ei sitten tankopenkkkaillakaan kuin lasten painoilla. Mutta kappas, kapeaa vinopenkkiä pystyy tekeen tangolla ilman ongelmia...

Tää oli jo toinen kerta kun smihtissä mun rinta sai osumaa...

Joo en minä sitä sanokkaan että tekee väärin, en todellakaan.
Totesin vain että minulle riittää vähempi ja ihmettelin että kuka pystyy tekemään nuin paljon mutta tuolla tuleeki julki että ei ole ns failure sarjoja.
Mää tein tänää vaan yhden kovan sarjan 6x190 ja se oli todellaki kova sarja =) ei olis tullu mielenkää vääntää enempi kovia sarjoja, sen verran otti koville

sulla on aika paska kunto jos 1-2 kovaa sarjaa teet...

Eipä se kyllä yläselkää rasita yhtään sen enempää. Ero normimaveen on siinä, että etureisillä tehtävä alkuveto polviin jää pois ja kun alkuvedon tuottama tangon nopeus otetaan pois niin irrotuksessa tulee alaselkään kovempi stressi. En näe yhtään syytä miksi tuota tai mitään muutakaan liikettä kannattaisi tehdä smithissä, jos ei ole jollain tapaa koordinaatiorajoitteinen henkilö. Vähän niinkuin pyöräillessä haluaisit käyttää apupyöriä.

Rasittaa se suhteellisesti enemmän. Minä olen ite juurikin alaselkävammanen, eikä tuo ota alaselkään ollenkaan kun vetääpi polven yläpuolelta. Polven alapuolelta oli kyllä vittumaisen tuntunen selälle ja liikerata täysin luonnoton. Mut nää on näitä, kaikki ei sovi kaikille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rasittaa se suhteellisesti enemmän. Minä olen ite juurikin alaselkävammanen, eikä tuo ota alaselkään ollenkaan kun vetääpi polven yläpuolelta. Polven alapuolelta oli kyllä vittumaisen tuntunen selälle ja liikerata täysin luonnoton. Mut nää on näitä, kaikki ei sovi kaikille.

Epäilen, että tuo johtuu enimmäkseen vaillinaisesta tekniikasta. Tämä on kuitenkin ihan vain arvaus, ja varmaan kumoat tämän sanomalla että tekniikka on kunnossa. Jos maastaveto lattiasta alkaa tuntumaan lähdössä alaselässä pahalta, niin mielestäni silloin jalkojen käyttö ei ole riittävä.

Oli puhe polvistavedosta smithissä. Sanoin, et polven yläpuolelta ei ota alaselkään. Polven alapuolelta ottaa alaselkään ja liikerata luonnoton. Normimaven irroituksessa ei tunnu pahalta vaikka tekniikassakin varmasti parantamisen varaa.

Oli puhe polvistavedosta smithissä. Sanoin, et polven yläpuolelta ei ota alaselkään. Polven alapuolelta ottaa alaselkään ja liikerata luonnoton. Normimaven irroituksessa ei tunnu pahalta vaikka tekniikassakin varmasti parantamisen varaa.

Sorry my bad. Kirjoitin oletuksella, ettei kukaan tee vetoja smithissä. Smithissä varmaan meneekin liikeradat päin persettä. Räkissä on paras tehdä. Jos on hyvä räkki niin siinä saa tangot laitettua sopivin välein jopa polvien alta.

Ite nyt päässyt tässä liikkeessä säälittäviin 160kg sarjapainoihin, heh. Joten kysymys kuuluu, että paljonkohan tuossa on eroa siihen että vetäisi maasta asti? Eli jos polvelta nousee 200kg ni maasta se ois 150kg? Kun tässähän vaan jää pois se alkuveto etureiskoilla eikä selällä. Selkä mulla on samassa kulmassa lähdössä, vetää sit maasta tai polvista. Polvistaveto lyhenteenä jatkossa sit Pove. :D

Ite nyt päässyt tässä liikkeessä säälittäviin 160kg sarjapainoihin, heh. Joten kysymys kuuluu, että paljonkohan tuossa on eroa siihen että vetäisi maasta asti? Eli jos polvelta nousee 200kg ni maasta se ois 150kg? Kun tässähän vaan jää pois se alkuveto etureiskoilla eikä selällä. Selkä mulla on samassa kulmassa lähdössä, vetää sit maasta tai polvista. Polvistaveto lyhenteenä jatkossa sit Pove. :D

Joku voi vetää polvilumpion kohdalta vähemmän kuin lattialta, joku toinen taas 100 kiloa enemmän. Vähäkin polven päältä jos aloitetaan veto, niin sitten ne raudat on pakostikin suuremmat kuin mitä lattialta saisi vedettyä.

Vedä maasta asti niin näät eron.

Omia huomioita nyt kun tätä on tehty pidemmän aikaa. Korkeudesta olen lukenut ja havainnut parhaimmaksi selän kannalta sellaisen että veto lähtee polven päältä, ei kohdalta eikä alta. Tällöin selkä työskentelee maksimiteholla koko liikeradan ajan. Ei nykästä tankoa nopeasti eikä pompauteta pinnoilta toistoja, ja toistot vähintään 6, mieluiten kyllä 8 tai 10. Liikerata on lyhyt, joten TUTia kompensoidaan sarjapituudella. Itellä on tullut selkeitä muutoksia niskan ja selän paksuuteen lyhyehkössä ajassa. Vyö vasta viimeseen kovaan sarjaan jos haluaa, ilman vyötä on todella tehokas keskikropalle. Et ei voi kun suositella. :) Hakkaa normimaven bodausmielessä 6-0.

Kyllä mäkin tästä liikkeestä tykkäsin todella paljon ja tulee varmasti olemaan jatkossakin treeneissä mukana. Hyvin ottaa kyllä selkää ja antaa tuntumaa myös isompiin painoihin kun voi sellaiset 30kg laittaa lisää normi maveen verrattuna.

Jos haluaa vähän haastetta lisätä niin suosittelen kokeilemaan snatch grippiä, eli siis leveetä otetta. Voi tehä siis myös ihan pinnoilta polven alta/päältä, jolloin selän liikeradan pituus alkaakin olla taas siellä lattaista asti vedon tasossa, mutta jalkojen työ on minimoitu. Ottaa myös yläselkään huomattavasti enemmän kuin perinteinen oteleveys.

Jos haluaa vähän haastetta lisätä niin suosittelen kokeilemaan snatch grippiä, eli siis leveetä otetta. Voi tehä siis myös ihan pinnoilta polven alta/päältä, jolloin selän liikeradan pituus alkaakin olla taas siellä lattaista asti vedon tasossa, mutta jalkojen työ on minimoitu. Ottaa myös yläselkään huomattavasti enemmän kuin perinteinen oteleveys.

Oli aivan hakattu olo eka kertaa kun kokeilin, mulla toimii leveellä otteella polvien päältä veto huomattavasti paremmin kuin alta, voi olla venyttelykysymys...joka tapauksessa mainio liike.

Suositut

Back
Ylös Bottom