Maastaveto polvista ja selän kehitys?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyviä viestejä kaikilla. Itellä on nyt niin että jalkapäivänä teen ton vedon, ja selkäpäivänä vaan raskaat soudut ja muut. Toiminu aika kivasti, eikä alaselkä ota liikaa hittiä.

Tää on itsellä ollut vähän ongelma. Tosin vasta tän ketjun ja Gymlog videon jälkeen tajusin miten noita lapoja tuossa vedossa on syytä käyttää, eli on tullut vaan vedettyä jäykkänä tuota polvista vetoa, ei isoa hyötyä bodausmielessä.

Että jos jalkapäivänä takareisimavettaa niin selkäpäivänä sitten polvista ja ehkä treenin loppupäässä ja panostaen tuohon lapojen liikkeeseen niin väkisin ne painotkin jää pienemmiksi ja alaselkä säästyy? Näin uskoisin että itsekin voisi molemmat vedot tehdä samassa ohjelmassa.

Joo noin sitä itekki funtsisin, että sais tehtyä. Tekee selkätreenissä polvilta vetoa ja mieluusti vaikka vimppana liikkeenä niin ei painotkaan ole isot enää leukojen ja soutujen jälkeen ja käyttäisi juuri tuota lapojen liikuttelua ja olkapäät edestä taakse, kuten Archey neuvoi. Sitten jalkatreenin sijoittaa vaan mahdollisimman kauas selkätreenistä.

Itseasiassa kehonrakennuksessa ne olkapäät/hartiat pitäis juuri roikkua alhaalla ja sitten vetovaiheessa vedetään latseilla epäkkäillä ne olkapäät voimakkaasti lihasta supistaen taakse, jolloin saadaan enemmän dynaamista lihastyötä yläselän lihaksistolle, kuin pelkällä staattisella hartioiden tiukkanapitamisellä koko vedon ajan.

Koskee ihan just kaikkea vetoa lattialta tai ylempää, muutaman vuoden kun tota jaksaisi toteuttaa, yläselässä olisi lihaskyttyrää kuin Notre Damen kellonsoittajalla :D

Tuosta on kyllä pakko olla eri mieltä. Mun mielestä on selkeästi raskaampää pitää yläselkä ryhdikkäänä koko vedon ajan.

Joo noin sitä itekki funtsisin, että sais tehtyä. Tekee selkätreenissä polvilta vetoa ja mieluusti vaikka vimppana liikkeenä niin ei painotkaan ole isot enää leukojen ja soutujen jälkeen ja käyttäisi juuri tuota lapojen liikuttelua ja olkapäät edestä taakse, kuten Archey neuvoi. Sitten jalkatreenin sijoittaa vaan mahdollisimman kauas selkätreenistä.

Tuo Nyyssölän video kannattaa katella, eli Gymlog 26. Siinä no todella hyvin näytetty se tekniikka. Lähdin itse hieromaan 80 kilosta ylöspäin 20 kg korotuksilla ja kympin sarjoilla ja keskittyen tuohon lapojen liikkeeseen. Ai hitto että otti kyllä sinne minne pitikin. Tein ihan ekana liikkeenä nyt tarkoituksella ja taidan tehdäkkin näin nyt jonkin aikaa.

Taas sitä oppi jotain uutta.

- - - Updated - - -

Tuosta on kyllä pakko olla eri mieltä. Mun mielestä on selkeästi raskaampää pitää yläselkä ryhdikkäänä koko vedon ajan.

Se pito on staattinen ja itse uskon että bodailumielessä on paljon parempi että ne lavat liikkuvat tässäkin suoritteessa.

Minkäslainen selkätreeni sulla nyt siis on muuten Timba? :)

Eli pitäskö iteki lähtee tota tekemään vaikka 3x8 jalkatreenissä, ja sit selkätreenissä erikseen soudut jne.?

Minkäslainen selkätreeni sulla nyt siis on muuten Timba? :)

Eli pitäskö iteki lähtee tota tekemään vaikka 3x8 jalkatreenissä, ja sit selkätreenissä erikseen soudut jne.?

No siis ennen tein seuraavasti:

1a. Kulmasoutu vastaote
1b. Alatalja

2a. Ylätalja
2b. T-Soutu (tuettu)

3. Mave polvista

4. Selän rutistus ristitaljassa (Gymlogista bongattu, hajuukaan mikä liikkeen nimi on)

Vähän tuon suuntasta. Nyt on uskalla tehdä tuota vastaotekulmista tuon hauistulehduksen takia, tai siis toipumassa olen siitä. Siksi modasin tän päin treenin täysin:

1. Mave polvista

2. Ylätalja

3. Alatalja

4. Rutistukset ristitalja

Mavessa tein 8 sarjaa kun meni pari ekaa melkein lämmittellen kun hain sitä sopivaa rautaa ja hioin liikerataa, että periaatteessa siinä oli 5-6 työsarjaa ja noissa muissa 5 työsarjaa kussakin.

Otin nyt muuten jto:lta ostetun ohjelman että saa nähdä miten nuot jatkossa tehdään. Minä esitän toiveita ja jto hoitaa sitten sen ohjelman ja sitten minä tottelen. ;)

EDIT: Ei tuo kovin paljon jaloille tuolleen ota, että jos jaloille tekee niin ehkä vois ottaa lattiasta asti mutta tehdä tuo lapojen liike, siitäkin tuossa Gymlogissa nro 26 on näyte.

Hirvittävät määrät työsarjoja mavessa, itsellä kait 2 kovaa työsarjaa riittää vallan hyvin ja sen jälkeen ei kyllä paljoa jaksaisi edes nostaa maasta (tosin ei tuoreeltakaan =) ).

Hirvittävät määrät työsarjoja mavessa, itsellä kait 2 kovaa työsarjaa riittää vallan hyvin ja sen jälkeen ei kyllä paljoa jaksaisi edes nostaa maasta (tosin ei tuoreeltakaan =) ).

Mä en ollut ikinä ennen tehnyt tuota vetoa noin, että ei nuot kaikki ole todellakaan loppuun asti tehtyjä. Ihan finaaliin tehty oli vain tuo 7x150 tuossa. Tai ois siinäkin varmaan yksi mennyt vielä.

Jatkossa lienee 4 kovaa sarjaa itsellä tuossa. Mä teen ennemmin neljä semikovaa sarjaa kuin kaksi hämärän rajamaille. Mutta se on mun tyylini ja kukin tekee miten tekee.

Niin tai näin, enpä muista milloin ois ollut tällaiset DOMSit selässä kuin nyt on, tuskin koskaan...

kyllä mun ohjelmissa yleensä saa töitä tehdä määrällisestikin suht kohtuudella :) ei sitte ukko väsähdä tosipaikan tullen. hyvin harvoin kuitenkaan esim. vedossa tehään sarjoja rajalle asti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen huomannut, että räkkivedossa (polvien kohdalta) mulla liikkuu pienemmät raudat kuin mavessa. Jotenkin se irrotus pelkällä selällä ei onnistu. Silti mulla on normimavessa vaikein kohta irrotuksessa. Kumma juttu. Ja jos mavessa tekee pitkää sarjaa, niin kyllä se selkä ottaa hyvin hittiä. Itse olen nyt tehnyt maltillisilla painoilla 15-25 toistoa ja voin sanoa, että perse-reidet-selkä (sekä keuhkot) huutaa leipää sen jälkeen :hyper:

Maastaveto on hyvin kokonaisvaltainen liike, niin ei ole ihmekään, jos pitkillä sarjoilla happamuus elimistössä kasvaa ja väsyhän siitä tulee lähes koko kroppaan. Noissa pitkissä sarjoissa suurena haasteena pitäisin sitä, että tekniikan saa pidettyä hyvänä ja tekeminen pysyy turvallisena.

Tuota polvista vetoakin on tullut harrastettua muutaman kerran ja siinä saan helposti liikuteltua huomattavasti isompia painoja kuin "normi" vedossa.

Maastaveto on hyvin kokonaisvaltainen liike, niin ei ole ihmekään, jos pitkillä sarjoilla happamuus elimistössä kasvaa ja väsyhän siitä tulee lähes koko kroppaan. Noissa pitkissä sarjoissa suurena haasteena pitäisin sitä, että tekniikan saa pidettyä hyvänä ja tekeminen pysyy turvallisena.

Tuota polvista vetoakin on tullut harrastettua muutaman kerran ja siinä saan helposti liikuteltua huomattavasti isompia painoja kuin "normi" vedossa.

Jos tuossa polvilta vedossa taas huolehtii että lavat liikkuu niin se kyllä rajoittaa käytettävissä olevia painoja.

- - - Updated - - -

kyllä mun ohjelmissa yleensä saa töitä tehdä määrällisestikin suht kohtuudella :) ei sitte ukko väsähdä tosipaikan tullen. hyvin harvoin kuitenkaan esim. vedossa tehään sarjoja rajalle asti.

Tuolleen tykännyt viimeaikoina tehdä. Siitä on hyötyä työelämässä ja kotonakin ainakin jos omakotitalossa asuu.

Itse olen huomannut, että räkkivedossa (polvien kohdalta) mulla liikkuu pienemmät raudat kuin mavessa. Jotenkin se irrotus pelkällä selällä ei onnistu. Silti mulla on normimavessa vaikein kohta irrotuksessa. Kumma juttu. Ja jos mavessa tekee pitkää sarjaa, niin kyllä se selkä ottaa hyvin hittiä. Itse olen nyt tehnyt maltillisilla painoilla 15-25 toistoa ja voin sanoa, että perse-reidet-selkä (sekä keuhkot) huutaa leipää sen jälkeen :hyper:

Mulla on ollut samaa ongelmaa. Se johtui kai siitä, että koitin alottaa sitä räkkivetoa liian ojennetulla alaselällä enkä tajunnu jännittää pakaroita kunnolla. Kai se on siitä kun yrittää varoa liikaa ettei vetäis pyöreällä selällä. Normi mavessa oli samoja vikoja aikoinaan. Joku glute bridge tai repimiskulmasoutu pienillä painoilla lämmittelyliikkeeksi voi ehkä auttaa tuntuman löytämiseen. Sanoit jossain tekeväs myös sjmv:n lukituilla polvilla, se voi liittyä myös ongelmaan.

e: sekin voi auttaa jos alotat ensin sen räkkivedon liian korkealta ja lasket sit seuraavissa sarjoissa vasta polviin sen räkin. Omalla salilla ei oo ees mitään kunnon räkkiä ja se liikerata on niin vajaa et romu liikkuu jotain max 15cm ja siinä saa ainakin hyvän tuntuman..

Timba on aika pitkään varmaan reenannu, et tietää mitä tekee. Jokaisella on eri menetelmät.

Joo en minä sitä sanokkaan että tekee väärin, en todellakaan.
Totesin vain että minulle riittää vähempi ja ihmettelin että kuka pystyy tekemään nuin paljon mutta tuolla tuleeki julki että ei ole ns failure sarjoja.
Mää tein tänää vaan yhden kovan sarjan 6x190 ja se oli todellaki kova sarja =) ei olis tullu mielenkää vääntää enempi kovia sarjoja, sen verran otti koville

Joo en minä sitä sanokkaan että tekee väärin, en todellakaan.
Totesin vain että minulle riittää vähempi ja ihmettelin että kuka pystyy tekemään nuin paljon mutta tuolla tuleeki julki että ei ole ns failure sarjoja.
Mää tein tänää vaan yhden kovan sarjan 6x190 ja se oli todellaki kova sarja =) ei olis tullu mielenkää vääntää enempi kovia sarjoja, sen verran otti koville

Ja saa todellakin väittää että teen väärin. Mitä pidempään sitä treenaa, sitä enemmän huomaa että onpahan tullut tätäkin tehtyä vuosia väärin. Eli vaikka on treenannut pitkään, niin ainakaan minä en edes kuvittele osaavani kaikkea tai tekeväni kaikkea oikein. Ja kun ei tässäkään asiassa ole sitä oikeaa. Ihmisen mieltymykset, tavat ja tavoitteet on erilaisia ja siksikään ei voi sanoa, että pitää tehdä yksi kova sarja tai 4 semikovaa tai jotain muuta. Pääasiahan että treeni on progressiivista ylipäätään, ei niinkään se miten sen toteuttaa.

Uskon itse kyllä, että tuota liikettä kun vielä vähän harjoittelen, niin riittää kyllä pari kovaa sarjaa. Mun olisi pitänyt tuossa omassa esimerkissäni vielä paremmin tuoda esiin, että ei ne kaikki ole kovia sarjoja. Tosin vähän saa laput silmillä kyllä lukea jos tuosta sen käsityksen saa kun tein kymppejä aina 20 kg nousevin painoin. Ei se 80 kilolla tehty kymppi voi kovin kova olla kun sen jälkeen on tehty 100, 120 ja 140 kg painoilla kympit. ;) Normaalisti en edes merkkaa tuolleen, mutta tämä kyseinen treeni oli tuon liikkeen suorituksen ja sarjapainojen hakemista hyvin pitkälle.

Tuli siitäkin muuten vähän takareidet kipeiksi, huomasi eilen jalkatreenissä. Että ottaa se niihinkin vaikkei tietenkään samoin kuin SJMV tai vaikka perinteinen maastaveto. Tuo liike on itselle nimenomaan yläselän treeniin bodailumielessä tarkoitettu. Ei tuota pidä mielestäni mitenkään sotkea maveen tai mieltää sitä miksikään painoilla egoiluksi. Jos niitä lapoja liikuttaa, niin ei siinä painoilla voi egoilla tai sitten jää se koko tärkeä vaihe tekemättä.

Tämän voi hyvin pitää ihan omana liikkeenään ja katsoa vähän avarammin, eikä lukkiutua siihen että se on vajaa maastaveto ja sillä ei siten tee mitään.

Jos tuossa polvilta vedossa taas huolehtii että lavat liikkuu niin se kyllä rajoittaa käytettävissä olevia painoja.

- - - Updated - - -

Tuolleen tykännyt viimeaikoina tehdä. Siitä on hyötyä työelämässä ja kotonakin ainakin jos omakotitalossa asuu.

Tottahan se on, että lapojen liikuttaminen vähentää reenipainoja, mutta silti mielestäni polvista vedossa pitäisi liikkua isommat raudat kuin normaalissa maastavedossa. Polvista vedossa tehty työmatkakin on lyhyempi kuin normaalissa maastavedossa. Mutta tyylejä ja mielipiteitä on monia ja jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee :)

Tottahan se on, että lapojen liikuttaminen vähentää reenipainoja, mutta silti mielestäni polvista vedossa pitäisi liikkua isommat raudat kuin normaalissa maastavedossa. Polvista vedossa tehty työmatkakin on lyhyempi kuin normaalissa maastavedossa. Mutta tyylejä ja mielipiteitä on monia ja jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee :)

Juu, toki liikkuu isommat painot. Sitä vaan ei kannata tyrmätä minään egoliikkeenä siksi että siinä voi käyttää rautaa reilusti. Sen suuntasta joistain kommenteista on voinut aistia...

Juu, toki liikkuu isommat painot. Sitä vaan ei kannata tyrmätä minään egoliikkeenä siksi että siinä voi käyttää rautaa reilusti. Sen suuntasta joistain kommenteista on voinut aistia...
No siis tuohan riippuu että tekeekö voima vai body-mielessä.
Itse ainakin täysin voimatyylillä, tosin siinäkin tulee kyllä alaselälle melkosta body hommaa ainaki tuntumasta päätellen. Latsien osuus tosin on paljon pienempi jos haluaa käyttää ns. "isoja" rautoja.
Kukin tyylillään niinkuin melkein kaikissa muissaki salihommissa. Ja kyllähän sitä voimailullaki lihaa tulee kiistatta.

No siis tuohan riippuu että tekeekö voima vai body-mielessä.
Itse ainakin täysin voimatyylillä, tosin siinäkin tulee kyllä alaselälle melkosta body hommaa ainaki tuntumasta päätellen. Latsien osuus tosin on paljon pienempi jos haluaa käyttää ns. "isoja" rautoja.
Kukin tyylillään niinkuin melkein kaikissa muissaki salihommissa. Ja kyllähän sitä voimailullaki lihaa tulee kiistatta.

Juuri näin kuin sanot. Silti pitää vaan vähän vetää eroa että treenaako joku voimanostomielessä vai bodymielessä. Silloin ei tule turhia ristiriitoja ja vastaikkainasetteluita. Vaikkakin aivan varmasti molemmat tukee toisiaan ja korostetusti vielä niin päin että bodarin kannattaa voimailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom