Lopettakaa tupakanpoltto, niin...

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
winnie the poo sanoi:
Nykyään vittumaisin on tuo, että limaa nousee öisin niin helvetisti, että ei saa kunnolla nukuttua. Henki ja vaatteet tietenki haisee pahalle vaikkei sitä ite noteeraa kun siihen on tottunu..
Mua mietityttää toi tupakoitsijan yskiminen ja limaisuus. Esiintyykö sitä yleensäkin vasta vuosien polttamisen jälkeen? Itellä ei ole sellaista koskaan ollut, enkä ole huomannut miehellä, joka varmasti polttanut paljon enemmän.
Hajun huomaa muuten vasta sitten, kun ite ei polta ja tuntuu et kaikki muut ympärillä polttaa.

winnie the poo sanoi:
Tyhmää hommaahan toi tupakointi on, rauhottaa hermoja, mutta siihen ne hyödyt sitte taitaakin jäädä.

Tuokin hyöty koskee LÄHINNÄ vaan nikotiiniriippuvaisia (tupakointi lievittää oireita -tupakoiva tuntee "helpotusta"), niillä kellä ei ole riippuvuutta, ei ole tätä hyötyä (pl. plasebovaikutuksen aiheuttama). Myöskin esim. keskittymiskykyä tupakointi heikentää (häkää veressä, vähemmän happea aivoille).

Ja on muuten todella yleinen usko tuo että tupakointi rauhottaa hermoja, mutta jos joku viittis semmosen asiallisen tutkimuksen viskata, missä todetaan että kyllä näin on ja vielä niin että siinä on tupakoimattomia mukana. Anyone?

Sama koskee tupakoinnista saatavaa nautintoa -tupakoimattomalle savukkeen polttaminen ei tunnu miltään, korkeintaan pientä huimausta lukuun ottamatta, tupakoivalle ensimmäinen rööki savuke esim. 8h lennon jälkeen on orgastinen.

Paska huume.

Komisario Palmu sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mihin pohjaat kirjoittamasi? On hieman rohkeaa väittää, että "suurin osa" ylläolevaa sanovista ihmistä valehtelee sekä sinulle että itselleen. En tiedä, kuinka suuri otantasi (johon perustat väitteesti) on, mutta lähtökohtaisesti olettaisin, että kyllä se "suurin osa" ihmisistä ihan totta puhuu.

Mielestäni on hieman naivia ajatella, että aikuisten ihmisten pitäisi piileskellä selitysten ja itsepetosten takana...keskivertoihmisellä ihmissuhdeongelmineen ja velkoineen on todennäköisesti hieman suurempia murheita kuin tupakanpoltto tai sen lopettaminen.

Mun korvaan vaan aina särähtää se, kun joku kuvittelee tietävänsä sanotun todellisen merkityksen paremmin kuin sanoja itse. Se on tekopyhää jeesustelua se!

Ja ihan tiedoksi: Nautin tupakasta ruoan jälkeen ja kuolen varmasti johonkin muuhun kuin tupakkaan.

En ole väittäny tehneeni tutkimusta, joten en osaa sulle sanoa otantaakaan. :david:

Saat kyllä ihan vapaasti olettaa että suurin osa ihmisistä puhuu totta.

Oleta sinä niin, minä oletan että ihmisluonteelle on ominaista itselle ikävien asioiden kieltäminen ja tästä johtuu myös tarve selitellä nämä asiat itselle enemmän mieluisiksi. Vrt. esim. ylipaino.

EDIT: Sekaannusten välttämiseksi selvennän, että tekstini koskee henkilöitä, jotka eivät halua lopettaa, ts. haluavat ihan aidosti polttaa=haluavat nauttia siitä natsasta ruoan päälle. Tahdottomat zombiet, jotka haluavat lopettaa, eivätkä pysty ja siten selittelevät, ovat välimallin jätkiä.

Jepsjeps. :lol2:

Tää mun kysymys nyt ehkä kaukaisesti liittyy tähän aiheeseen. Elikkä olen tällä hetkellä 19v (just täytin) ja terveydenhoitajan mukaan pituuskasvuni on vielä vähän kesken (nyt 180 cm). Mukava olisikin mukava saada vielä vaikka sentti pari lisää. Tapanani on kuitenkin poltella satunnaisesti tupakkia ja suunnilleen menee vain sellainen 3 askia kuukaudessa (!)
Eli voiko tuollainen pieni pössyttely haitata pituuskasvua. Tuskimpa se sitä edistääkään, mutta onko siitä ihan todellista haittaa?
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia siitä, että on luultavasti tupakin takia jääny odotettua lyhyemmäks? Esim. polttanut 15v asti ja jäänyt tupakoimatonta veljeään lyhyemmäksi jne.
Noin pari vuotta oon satunnaisesti kessutellu ja sinä aikana kasvu ainakin mennyt ihan ok. Mietityttää vaan että olisinko nyt kenties pidempi jos en olisi ollenkaan polttanut...

Kyllä se tupakointi hermoja rauhoittaa, ainakin henkisessä mielessä. Mikäs sen mukavampaa kuin käydä pössyttelemässä kesken rankan työpäivän. Mieli irtaantuu noista työasioista paremmin kuin muilla keinoin.

Nyt oltu polttamatta 10 pvä..
10,5 vuotta meni tupakoidessa. Ensimmäiset 5 pvä meni helposti lopetuksen suhteen kun motivoituneena jyräs päiviä taaksensa. Nyt onki tullu sit ne pahimmat vaiheet jotenkin kun kokoajan kessu mielessä. Hiukan uskon puutettakin tullu vaikka tiesin et ei varsinkaan näin äkkiä tule mitään eroja et on parempi fiilis tai jotain.. Tosin oon ehkä repeilly enemmän nyt vaikka pinna onki välillä vähän kiree mut muut on sanonu et vaikutan lepposemmalta vaikka sisällä jyllääkin. Oon vedelly nikotiinipurkkaa varsinki niihin hetkiin mitä röökaajat pitää "tärkeinä" (kahvin, safkan jälkeen). Joskus kunnon menthol karkki melkein ajaa saman asian tai normaalin purkan jauheskeluki auttaa hiukka.
Tulin kipeekski ku olin ollu 4 pvä polttamatta ja lääkäri sano et aika monille iskee kuume lopettamisen alku päivinä.
En tiedä yhtään voiko olla lopettamisen ansiosta mut eilen jalkatreenissä tuli tehtyä enkat hack-, smithkyykyssä ja prässissä.. Enemmänkin olisin voinut laittaa mut esim hack kyykkyyn tuli laitettua n.30kg enemmän ku yleensä joten ei viittinyt kerralla nostaa painoja niin paljoa et ei hajoa paikat.

Noin 12 v. tuli polteltua toista askia päivässä ja välillä vaihdoin nuuskaan ja nyt 19. päivä menossa ilman nikotiinia eli ei muuta korviketta ku tavallista purkkaa ja sisua monessaki mielessä. Nii ja tietty tulee syötyä koko ajan jotain, oli se sitte makiaa tai suolasta nii alas vaan jos se on syötävää!

Kun lopetin nii en voinu juua kahvia ku rupes tekee nii perkuleesti mieli körssiä, 3. ja 4. päivä oliki yhtä :curs: helevettiä ja mieliala vaihteli sekunnin välein :hyper: :curs: :eek: :hyper: :curs: :eek: :hyper: :curs: :eek: ku oli yhtaikaa nikkikset ja kofeiinikset. Onneksi sitte 5. päivänä pysty jo tekeen kaikkee ihan normaalisti, muuten ois tullu ero.

Toiveikkaana kohti tulevaa!:D

Tupakka ja pituuskasvu

Baxxter sanoi:
Tää mun kysymys nyt ehkä kaukaisesti liittyy tähän aiheeseen. Elikkä olen tällä hetkellä 19v (just täytin) ja terveydenhoitajan mukaan pituuskasvuni on vielä vähän kesken (nyt 180 cm). Mukava olisikin mukava saada vielä vaikka sentti pari lisää. Tapanani on kuitenkin poltella satunnaisesti tupakkia ja suunnilleen menee vain sellainen 3 askia kuukaudessa (!)
Eli voiko tuollainen pieni pössyttely haitata pituuskasvua. Tuskimpa se sitä edistääkään, mutta onko siitä ihan todellista haittaa?
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia siitä, että on luultavasti tupakin takia jääny odotettua lyhyemmäks? Esim. polttanut 15v asti ja jäänyt tupakoimatonta veljeään lyhyemmäksi jne.
Noin pari vuotta oon satunnaisesti kessutellu ja sinä aikana kasvu ainakin mennyt ihan ok. Mietityttää vaan että olisinko nyt kenties pidempi jos en olisi ollenkaan polttanut...
Mihin tupakan pituuskasvua hillitsevä vaikutus perustuu? Onko sitä edes? Vai onko kyseessä jokin toissijainen vaikutus, esim hillitsee nälkää->ei tule syötyä ->ei energiaa kasvuun?

Joka tapauksessa voisin veikata ettei kolme askia kk:ssa vaikuta pituuteen senttiäkään.

B.O.S.S. sanoi:
Sama koskee tupakoinnista saatavaa nautintoa -tupakoimattomalle savukkeen polttaminen ei tunnu miltään, korkeintaan pientä huimausta lukuun ottamatta, tupakoivalle ensimmäinen rööki savuke esim. 8h lennon jälkeen on orgastinen.

Paska huume.

Itse olen ollut pariinkin otteeseen polttamatta 3-12kk välisiä ajanjaksoja, ja täytyy sanoa, että ensimmäiset tupakat kolahtavat nuppiin kyllä kuin metrinen halko :). Vaikutusta kestää noin 5-10min. Ja miltä toi vaikutus sitten tuntuu? Kyllä se pääsääntöisesti hyvältä tuntuu :).

Belmondo sanoi:
Mihin tupakan pituuskasvua hillitsevä vaikutus perustuu? Onko sitä edes? Vai onko kyseessä jokin toissijainen vaikutus, esim hillitsee nälkää->ei tule syötyä ->ei energiaa kasvuun?

Joka tapauksessa voisin veikata ettei kolme askia kk:ssa vaikuta pituuteen senttiäkään.

Toisaalta alhainen verensokeri stimuloi kasvuhormonin eritystä. Muuttujia vaikuttaisi olevan (ainakin itselle) niin paljon, että vaikea tuosta on sanoa juuta taikka jaata.

Omia kokemuksia tupakan haittavaikutuksista, sanoi kuka tahansa mitä tahansa siitä etteikö niitä pitäisi vielä tulla, seuraavassa:

- veri ei kierrä enää entiseen tahtiin
- raajoja kylmettää
- ruoka ei maistu
- ja välillä kun palaa reilummin niin ilmeisesti häkä laittaa olon vähän jumiseksi

+ lukemattomia psykologisia haittoja: Poltan tupakan -> petyn itseeni -> poltan lisää(ei sillä enää tässä vaiheessa ole väliä) -> salillakäynti jää(kun ei kerta yhtä asiaa pysty tekemään kunnolla niin jääköön toinenkin, tai en mä häkäsine verisuonineni jaksa paria sarjaa pidempää siellä kuitenkaan puuskuttaa, vaikka jaksankin niin tulokset laskee ja katabolia syö lihakset) -> peilikuva vituttaa jne. Niin ja unohdinko mainita että hormonitoiminta häiriintyy, ei enää stondaa ja solut kuolevat?

Pitäisi varmaan joskus alkaa opettelemaan imemään myrkkyjä ilman stressiä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
anatoli^ sanoi:
Itse olen ollut pariinkin otteeseen polttamatta 3-12kk välisiä ajanjaksoja, ja täytyy sanoa, että ensimmäiset tupakat kolahtavat nuppiin kyllä kuin metrinen halko :). Vaikutusta kestää noin 5-10min. Ja miltä toi vaikutus sitten tuntuu? Kyllä se pääsääntöisesti hyvältä tuntuu :).

Häkä nousee päähän, eikä elimistö ole ehtinyt tottua.

Joo-o...ittekin joskus poltin, mutta nyt on tullu oltua reilut 9kk polttamatta ja ei haluta yhtää olen ylpeä, että pystys oleen polttamatta no mutten polttanutkaan sitä ennen kun vuoden.

Olen ollut kesästä asti polttamatta ja täytyy sanoa, että monella tavalla on tullut etuja. Hapenottokyky on parempi, epämääräisiä rintakipuja ei ole, ei ole luuserioloa, kun pistää opintotuet tupakkaan, olo on energisempi ym.. Ainoa huono puoli on, että makeanhimo on nostanut päätään. Kohta aloitan dieetin, jolla olisi tarkoitus karistaa nämä tupakkakilot pois. En kiloista huolimatta missään tapauksessa aloittaisi uudestaan.. Laihdutus on ainakin itselleni paljon helpompaa kuin tupakoinnin lopettaminen. Käristelyn lopetus vaati oikeastaan monen vuoden ajatustyön.. Ei muuta kuin hurjasti tsemppiä kaikille tupakoinnin lopettaneille ja harkitseville :kippis1: :thumbs:

Säde sanoi:

Hyvä hyvä! :kippis1:

Tuo on muuten mielenkiintosta, että joillekin tulee lisäkiloja ja ruokahalu kasvaa ja joillain ei tule tämmöstä muutosta.

Osalla näistä joilla ei muutosta painossa tms tule, johtuu varmaan siitä, että tupakoinnin lopetus liittyy johonkin suurempaan elämäntapa remonttiin, eli paino ei nouse kun alotetaan liikunta tai lisätään sitä tai siistitään ruokavaliota. Allekirjottaneella ainakin todennäköisesti näin.

ennen kun jumaloitte tupakan laihduttavia vaikutuksia niin muistakaa että jokainen poltettu tupakka lyhentää ikää keskimäärin 15 min!!

ja joka 8 sekunti ihminen kuolee tupakan haittoihin

En kannusta ketään tupakoimaan, vaan mielestäni smoking sucks, mutta joitain outoja tuloksia löytyy testosteronin suhteen. En tiedä onko tätä asiaa käsitelty täällä:

Esim:

J Clin Endocrinol Metab. 2005 Feb;90(2):712-9. Epub 2004 Nov 9:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15536158&query_hl=6

"Smoking seemed to decrease the risk of hypogonadism, but the association was not significant. Decreased cigarette smoking during follow-up increased the risk of hypogonadism, at least as defined by total testosterone levels, and was also associated with larger decreases in testosterone during follow-up. Most cross-sectional studies have shown a positive association of smoking with total or free testosterone levels (22, 23, 24, 25, 26), present already at 12–14 yr of age (26). Of the sparse prospective data available, baseline smoking predicted larger declines in testosterone during a 13-yr follow-up of the Multiple Risk Factor Intervention Trial study (44). On the other hand, smoking cessation decreased testosterone levels in 1104 men followed for idiopathic infertility (24).

The mechanisms by which cigarette smoking may increase testosterone levels are unclear, but nicotine-mediated inhibition of aromatase (45) has been suggested to explain low estrogen and high androgen levels in women smokers (46). Consistent with this hypothesis, the aromatase inhibitor anastrozole has been shown to increase total and bioavailable testosterone levels in elderly men with low testosterone levels (47). The decrease in testosterone and increase in hypogonadism as a result of decreased smoking could also be secondary to weight gain and increased abdominal obesity, but adjustment for waist girth and its changes did not attenuate the relationship. Weight control through diet and exercise should nonetheless be actively encouraged for men who quit smoking, as increased abdominal obesity and its accompanying negative health consequences may partially offset the substantial health gains of smoking cessation."

Lähteitä

# Field AE, Colditz GA, Willett WC, Longcope C, McKinlay JB 1994 The relation of smoking, age, relative weight, and dietary intake to serum adrenal steroids, sex hormones, and sex hormone-binding globulin in middle-aged men. J Clin Endocrinol Metab 79:1310–1316[Abstract]
# Vermeulen A, Kaufman JM, Giagulli VA 1996 Influence of some biological indexes on sex hormone-binding globulin and androgen levels in aging or obese males. J Clin Endocrinol Metab 81:1821–1826[Abstract]
# Trummer H, Habermann H, Haas J, Pummer K 2002 The impact of cigarette smoking on human semen parameters and hormones. Hum Reprod 17:1554–1559[Abstract/Free Full Text]
# Svartberg J, Midtby M, Bonaa KH, Sundsfjord J, Joakimsen RM, Jorde R 2003 The associations of age, lifestyle factors and chronic disease with testosterone in men: the Tromso Study. Eur J Endocrinol 149:145–152[Abstract/Free Full Text]
# Bauman KE, Foshee VA, Koch GG, Haley NJ, Downton MI 1989 Testosterone and cigarette smoking in early adolescence. J Behav Med 12:425–433[Medline]

No onpas kiivaat väittelyt tupakoinnista, ja joillekkin niin henk. koht. asia, että häirittee omaa elämää jos joku haisee savukkeelta. Kyllähän se haisee pahalta, iha paskalta suomeks sanottuna. Ja olen itse polttanut tuommoset 6 vuotta. Mutta kun lueskelin noita joidenkin jeesusteluita ;) niin kyllä tuolla arki elämässä ahistaa muut asiat paljo enemmän jotka oikeesti pistää savua korvista. Esim. pätevät mummot, narkkikset, juopot, pellet 'kovikset' uhoomassa, kaike maailma laitapuolen kulkijat ja autokaaharit. Musta tuntuu, että sitä kuolee enemmi auto alle ku passiivisee tupakointiin.

kronosis sanoi:
ennen kun jumaloitte tupakan laihduttavia vaikutuksia niin muistakaa että jokainen poltettu tupakka lyhentää ikää keskimäärin 15 min!!

ja joka 8 sekunti ihminen kuolee tupakan haittoihin

ja onko esittää faktoja? muuta ku "äiti/opettaja/kaveri kerto" ?

miten se tupakka raastaa ne 15min elämästä?

miten juuri tupakka on todettu syylliseksi näiden ihmisten kuolemaan? tukehtuivatko ne siihen?

Ei pitänyt tähän ketjuun heittää mitään, mutta nyt on kyllä pakko.

Kompostiturska sanoi:
Totta turiset, tyhmyyttä moiseen touhuun ei ole löytynyt tarpeeksi. Passiivista tupakointia joudun tosin harrastamaan opiskelijana ja joukkoliikenteen käyttäjänä. Puntillakin joku 13-vuotias tytöntyllerö pistää noin kolme sekuntia ennen sisään astumistaan tupakiksi ja hyi vittu sitä löyhkää.

Justiin. Sitä tyhmyyttä ei ole löytynyt, koska et aloittanut sitä kun olit 13v ja tyhmä. Mutta jos sen on silloin aloittanut, niin voi jessus se lopettaminen on jumalattoman vaikeaa. Vaikka kuinka yrittää ja yrittää, niin vähentämiseksi se jää. :( Nyt Miss Mäyräkoira on päässyt siihen vaiheeseen että tupakoi vain vitutukseen ja sitten baarissa. Mutta liikaa silti. Siitä on tullut yksinkertaisesti vain niin paha ja totuttu tapa, että tuntuu aivan mahdottomalta lopettaa. Välillä se onnistuu viikoksi tai pariksi, sitten taas ei... Jos alkaa vituttaa tai on jotkut bileet. Heikko itsekuri, varmaan, mutta paheiden määrä lienee vakio.

Kompostiturska sanoi:
Se on melkein oikeutettua, että tupakoijat itse kärsivät, mutta siinä vaiheessa alkaa vituttaa, kun pienet, viattomat lapset joutuvat hengittämään heidän lähellään.

Vaikka kuinka tupakoisi, järkevä tupakoitsija ei hengittele savujaan naapurinmamman lastenvaunuihin. Itse poltan omalla partsilla, työpaikan pihalla tai kävellessäni. Jos poltan vaikka bussipysäkillä, menen pysäkistä vähän kauemmaksi etteivät savuttomat kärsisi suunnattomasti savuistani. Näin useimmat taitavat toimia, ja onhan tupakointi jo kiellettyä monessa paikassa... En usko, että kovin monet kärsivät oikeasti passiivisesta tupakoinnista haluamattaan. Ravintola-alan työntekijöitä lukuunottamatta.

Suositut

Back
Ylös Bottom