Kyykyn tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haba2
  • Aloitettu Aloitettu
MESSU100: ilmainen M-Nutrition Protein Bar (Crispy Caramel)! Yli 100 € tilauksiin
Olen tähän asti pitänyt kyykätessä tankoa aika korkealla niskan päällä, mutta ajattelin eilen kokeilla voimanostotyylillä. Siis AJATTELIN KOKEILLA, eihän siitä mitään tullut! Vasempaan kyynärpäähän sattui jo ennenkuin olin saanut tankoa telineiltä ja rannekipu pakotti lopullisesti vaihtamaan takaisin niskatyyliin.

Mitenkäs te muut yleensä tankoa pidätte? Olisiko jollain niksejä siihen, kuinka tangon saisi pidettyä vähän alempana?

Muutenhan niskatyyli on toiminut oikein hyvin, mutta raskaimmissa sarjoissa tasapaino ja liikkeen vakaus meinaavat kärsiä ja ajattelin josko tyylin muutoksella saisi siihen apua. Olettekos kokeilleet eri tyylejä ja minkälaisia eroja olette huomanneet? Kohdistuvatko kovastikin eri lihaksiin?

MESSU150: Ilmainen MWEBSTORE.FI Shaker! Yli 150 € tilauksiin
Ennen valaistumista mä kyykkäsin tanko niskassa. Todella naurettavaa oli kietoa joka kerta joku rätti tangon ympärille tai laittaa 12 Jussi-paitaa päällekkäin kyykkytreeniin, ettei niskassa olisi sellainen infernaalinen kipu. Yhtenä kauniina jalkapäivänä sitten yksi ystävällinen, 46-vuotias veteraani tokaisi, että "kokeilepa Tomi77 huviksesi ottaa se tanko vähän alemmaksi", jonka jälkeen saikin sitten unohtaa kaiken kivun kyykystä. Nyt pystyy vielä 180 kiloon asti kyykkäämään hihaton paita päällä ilman naurettavia pehmusteita ja ainoa mikä tuntuu on paino - eikä kivusta ole tietoakaan.

Vinkkinä tangon pysymiseen "selässä" on tangon ottaminen takaolkapäiden muodostamaan "kuppiin". Kuppi-efekti kasvaa, kun kyynärpäitä nostetaan hieman ylöspäin. Jos on mahdollista käyttää sellaista mattapintaista tankoa ja/tai magnesiumia, niin pitäisi tangon pysyä aika nasevasti takaolkapäitten päällä. Siinä kestää oman aikansa tajuta tuo juju, mutta sen jälkeen kyykkytreenit onkin huomattavasti mielekkäämpiä, jos kyykystä nyt yleensä voi käyttää sanaa "mielekäs".

Viimeksi muokattu:
Tomi77 puhuu asiaa.
Vaikka ei ikinä tekisi power-kyykkyjä (en itsekään tee), niin tuon kupin löytäminen on tavoittelemisen arvoinen asia. Ei ikinä tarvitse välittää tangon aiheuttamasta kivusta vaan voin keskittyä suuntaamaan sen kokonaan reisiin.
Kyseessä on kuitenkin niin pieni siirto alaspäin, että mulle se ei ainakaan aiheuta mitään törkeää etunojaa vaan sallii suht kapean jalka-asennon ilman hovikumarruksia. Varsinkin pitemmissä sarjoissa kiitos seisoo ja ainoa mitä mulle jää on jäljet hartioihin ja tuhoutuneet jalat ja varma hengenlähdön fiilis huonon aerobisen kunnon takia.

Joo, mut miten ne isot pojat pystyy kyykkää tanko niskassa yli 200kg:n romuilla. Eli mulla tuottaa suunnatonta tuskaa, jos yrittää niskakyykkyä. Vai tottuuko siihen kipuun sitten jossain vaiheessa?

Ois kiva välillä kokeilla treenata enemmän reisipainotteisesti ja kun etukyykkystäkään ei tuu mitään...liian vaikeeta.

Mä en ole vielä saanut sisäistettyä tuota tangon alempana pitämistä...tosin tuo kipukin on taakse jäänyttä elämää, vaikka tanko on edelleenkin niskassa - ei kai sitä mitään tunne, kun hermosto on niskasta vaurioitunut toimintakyvyttömäksi! niskanalue on kovan kyykyn jälkeen "hieman" tummahko :rolleyes:

Oma tekniikkani taitaa olla suurinpiirtein se, että tangon alle mennessäni kiskaisen lavat yhteen ja vedän kyynärpäät taaksepäin. Sitten työnnän itseni voimalla sinne tangon alle. Helpottaa tietenkin kun telineet ovat tarpeeksi matalalla. Siinähän se pysyy kuin liimattuna. Haban koosta riippunee käsien oteleveys, itse suosin mahdollisimman kapeaa käsiotetta tangosta --> vakauttaa tankoa.

Ennen vanhaan kiskoin tangon niin alas kuin pystyin, ja se jäi tavallaan käsien varaan. Ranteet eivät siitä tykänneet. Nykyään olen jotenkin oppinut ottamaan sen selkään, siten että rasitus ei jää käsille.

Kokeilemalla sen löytää, ei kannata heti lannistua :D

Originally posted by JJJ
Joo, mut miten ne isot pojat pystyy kyykkää tanko niskassa yli 200kg:n romuilla. Eli mulla tuottaa suunnatonta tuskaa, jos yrittää niskakyykkyä. Vai tottuuko siihen kipuun sitten jossain vaiheessa?

Minä en ole iso poika, mutta minulle kehittyi sellainen pahkuran/kyhmyntapainen niskaan, kun aikoinaan syväkyykkäilin ilman pehmusteita tanko suht ylhäällä niskassa ja lauta kantapäiden alla. Ei siinä mitään kipuja tuntenut, vaikka yli 200 kg oli joskus niskassa. Eipä se tainnut kovin järkevää olla, taisivat siinä niskanikamat vähän kärsiä, kun sellaista narinaa toisinaan pitävät. Nykyään yritän asettaa tangon siihen takaolkapäiden päälle ja kyykkään tasaisella alustalla. Voisi vaihteeksi taas kokeilla lautaa kantapäiden alla, tulisikohan paremmin sweepiä etureisiin?

Kun kerran kyykystä on keskustelua, ajattelin samalla kysäistä etukyykystä. Tangon pitäminen edessä tuntuu epämiellyttävältä, vaikka mitä tekisi. Olisiko vinkkejä, joilla liikkeen saisi edes vähän miellyttävämmäksi?

Originally posted by eccu
Kun kerran kyykystä on keskustelua, ajattelin samalla kysäistä etukyykystä. Tangon pitäminen edessä tuntuu epämiellyttävältä, vaikka mitä tekisi. Olisiko vinkkejä, joilla liikkeen saisi edes vähän miellyttävämmäksi?

Älä!... Kokeilin eilen sitä ja luovutin, kun pelkkä tankokaan ei pysynyt käsissä. Mulla oli ihan asiantunteva neuvoja neuvomassa, mut en saanut sitä tankoa mitenkään pysyy.

Sen verran tiedän, että sitä voi pitää kahdella tavalla: Kädet ristissä ikäänkuin oman kaulan kuristus otteessa, tai sitten niin että ikäänkuin roikottaa sitä sormien varassa ja olkapäät jotenkin vitun korkeella, että se tukee niihin jotenki (en kyllä ite taipunut tohon asentoon)

Tankohan pitäisi maata etuolkapäiden takana kupissa.

3 kpl Supermass Nutrition GOOD MORNING

Loistava viherjauhe

-50%
hola,
jeps tanko pari-kolme senttiä alle niskasta, niihin "kuppeihin"..
sekä lisäksi itselläni auttaa kapea ote..tämä jotenkin "vääntää" selän suoraksi ja takaolkapäiden "kuppia" selvemmäksi..
Hyvin pysyy yli 200kg kyydissä.

btw. onko kellään tietoa kannattaako, milloin ja millä painoilla käyttää polvisiteitä kyykyssä? Itse en siis ole ikinä käyttänyt. Polvet ok joten remmonko ilman siteitä tulevaisuudessakin?
Reeniä kuitenkin takana yli 10v..

Originally posted by subotai

btw. onko kellään tietoa kannattaako, milloin ja millä painoilla käyttää polvisiteitä kyykyssä? Itse en siis ole ikinä käyttänyt.

Sama juttu mulla. En oo kertaakaan edes kokeillut polvisiteitä ja mainiosti on paikat kestänyt. Kunnon lämmittelyt ja venyttelyt ja polvet kyllä vahvistuu.

Etukyykystä:

joo ihan vi*un mahdoton liike, ainakin mulle.
Toisaalta duunipaikkani salilla (jossa siis itsekkin treenaan) työkaverini vetelee etukyykyssä 120kg:lla piiitkiä sarjoja perse lattiaan.
Hmmmm.

Kaipa se sopii toisille, mutta ei mulle.

oon yrittäny pariin kertaan opetella kunnolla ko. liikkeen, en siis onnistunut.

Mulla ei tavallisessa voimanostokyykyssä toimi toi kapea käsiasento. Aikoinbaan treenasin niin ja kyynerpäät sattui niin saatanasti kauhee vääntömomentti tulee kyynerpäihin. Nykyään otan todella leveeltä kiinni ja tanko kuppeihin ja hyvin liikkuu eikä oo kkyynerpää vaivoja. Ote on niin leveä, että kapeimman mallien kyykkytelineissä en saa tarpeeksi leveää otetta. Yleensä liikutan liikuteltavat telineet niin kapeelle, että saan telineiden ulkopuolelta käsillä kiinni tangosta. Joskus on olkapäät pikkasen arat kyykyn jälkeisinä päivinä. Eli ilmeisesti leveempi ote rasittaa olkapäitä ja kapeempi kyynerpäitä, se pitää vaan löytää se jokaisen oma keskitie, että pystyy hyvin kyykkää ilman kipuja nivelissä.

Minäkään en ole ikinä polvisiteitä käyttänyt eikä ole ollut edes harkinnassa, mutten teekään kovin isoilla romuilla enkä tee ikinä ainakaan tarkoituksella alle 8 toiston sarjoja jaloille - yleensä 10+

Etukyykystä sen verran, että itsellä onnistuu parhaiten se ristikäsityyli, kädet ei taivu siihen toiseen variaatioon. Mutta ei siitä helppoa/miellyttävää saa vaikka mikä olisi :mad:

Hyvin se etureisiin ottaa mutta eipä tule yleensä tehtyä.
Ehkä pitää katsoa Colemanin videota vähän lisää.

Mä pidän kyykätessä yleensä tankoa just siinä aiemmin selitetyssä "kupissa". Huomattavasti niskaystävällisempää, mutta haittapuolena on se että meinaa aina kaatua eteenpäin.

Etukyykky on paljon helpompi tässä suhteessa, kun siinä ei pääse mitenkään taittumaan eteenpäin ainakaan ilman että tanko tippuu. Tuntuu ainakin mulle paljon luonnollisemmalta ja helpommalta kuin perinteinen kyykky. Eihän siinä tietty kovin suuria painoja etupuolella roikotella ja rannesiteet on hyvä olla ettei tikut katkea.

Originally posted by Tomi77
Etukyykky vapaalla tangolla on yhtä helppoa kuin murtomaasuksien virkkaaminen okapille.

Helvetti teitä "kone"-salien kasvatteja..etukyykky on todella helppoa ja iiihanan tuskaista:D

Varmasti kaikkein paras liike reisien kehittämiseen ja mikä parasta , keskivartalo kehittyy melkoisen vahvaksi siinä samalla!:)

Ylätalja leveällä otteella on hyvä niiden "kuppien kehittämiseen, ennen tein pelkästään kapealla.
Nyt siirryttyäni käyttämään leveää otetta ja välillä myös lapio mallista tankoa huomasin yllättäen että minulle oli ilmestynyt sellaiset ulokkeet selkään, joiden päälle sai tankon asetettua. :)

ite en pysty tekemään syväkyykkyä tanko selässä. kaippa johtuu näistä mun kehon mittasuhteista. tai sit ei. eikä palikka siellä kantapäiden allakaan auta.
kuiteski etukyykyn voin vetää ihan saatanan syvälle. perse osuu kantapäihin melkeen. pysyy sika hyvin tasapainossa.

etukyykky on tosimiehen kyykky.
jeh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom