Kyykky ja syväkyykky

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kertoisitko, miten se syväkyykyn tekeminen, vaikka nyt puolikyykyn rinnalla hidastaisi kehitystä.

Ihan hyvä kysymys. Onhan vastaväitteetkin melko ristiriitaisia, sillä vaikka toisaalta se aiheuttaa suurta vääntöä polviin, toisaalta taas ei rasita reisiä riittävästi. Jotenkin tuo on melko ristiriitaista. Lihaksen rasittuminen kun ei ole kiinni käytetystä painosta, vaan työstä jonka lihas joutuu tekemään, ja mikäli syvälle kyykätessä momentti muuttuu huomattavasti, tehdään siinä sama työ kuin puoli- tai nylkytyskyykyssä, plus vielä se loppuosa liikkeestä.

Nostetaanpa. Vihdoinkin pääsin irti egoilusta ja aloin tekemään kyykkyä takareidet pohkeisiin tyylillä ja pakko sanoa, että tällä tyylillä tulevat reidet ihan eri tavalla kipeeksi kuin vajailla kyykyillä mitä aiemmin harrastin, toki painoja joutui tiputtamaan kymmeniä kiloja, mutta kyllä se mielestäni oli sen arvoista ja nyt alan tekemään aina DC ohjelmassani syväkyykkyä ja senkin jälkeen.

kapealla jalka-asennolla alkoi polvet kipeytymään, ja leveällä selkä:D
molemmat lähes tai suunnilleen kisasyvyyteen.
kapealla oli puolivuotta sitten 20kg ja 4 toistoa enemmän painoa kuin nyt leveämmällä:jahas:

Nostetaanpa. Vihdoinkin pääsin irti egoilusta ja aloin tekemään kyykkyä takareidet pohkeisiin tyylillä ja pakko sanoa, että tällä tyylillä tulevat reidet ihan eri tavalla kipeeksi kuin vajailla kyykyillä mitä aiemmin harrastin.

Tuntuu että leveämmällä kyykkyasennolla tulee myös takareidet ja persus eri tavalla kipeäksi, kun osa rasituksesta menee lähentäjille - osittain saattaa myös johtua siitä että leveällä ilmeisesti pääsee vähän helpommin alemmaksi ja selkä pysyy paremmin suorana.

Tuntuu että leveämmällä kyykkyasennolla tulee myös takareidet ja persus eri tavalla kipeäksi, kun osa rasituksesta menee lähentäjille - osittain saattaa myös johtua siitä että leveällä ilmeisesti pääsee vähän helpommin alemmaksi ja selkä pysyy paremmin suorana.

Näin on..paikat kipeytyy leveellä kyykyllä enemmän..ite kyykkään suht leveellä koska kapea asento kaatoi eteen.

Ja kun sillä kipeytymisellä ei ole kehityksen kannalta mitään väliä. Parempi vaan jos ei kipeydy niin voi treenata useammin.

Itse kyykkään suhteellisen leveellä, tuntuu paljon paremmalta polvissa ja selässä. Jalat ollessa leveellä on paljon tukevampi olokin siihen kyykkäämiseen itsellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko kellään kokemuksia toispuoleisesta rasituksesta kyykyssä? Tulin just salilta ja vasen jalka tuntuu olevan aika treenattu, mutta oikeassa olisi vielä potkua. Tätä ilmiötä on nyt jonkun aikaa jatkunut, vaikka olen koittanut panostaa suoraan ja tasapainoiseen liikerataan. Ehkä se ei sitten olekaan sitä...

Yhden jalan kyykkyä ja -prässiä tehdessä tuntuu myös siltä, että vasemmasta loppuu potku aiemmin, vaikka sen pitäisi olla se ponnistava jalka kaikissa hypyissä. Vinkkejä?

Onko kellään kokemuksia toispuoleisesta rasituksesta kyykyssä? Tulin just salilta ja vasen jalka tuntuu olevan aika treenattu, mutta oikeassa olisi vielä potkua. Tätä ilmiötä on nyt jonkun aikaa jatkunut, vaikka olen koittanut panostaa suoraan ja tasapainoiseen liikerataan. Ehkä se ei sitten olekaan sitä...

Yhden jalan kyykkyä ja -prässiä tehdessä tuntuu myös siltä, että vasemmasta loppuu potku aiemmin, vaikka sen pitäisi olla se ponnistava jalka kaikissa hypyissä. Vinkkejä?

Treeniä vaan!

Onko eripituiset jalat? Jos kovasti tulee toispuoleisuutta niin kantsis mennä fysioterapeutille; se sitten näyttää missä menee metsään ja tarvittaessa määrää pohjallisia/kantakorotusta jommalle kummalle puolelle.

Onko eripituiset jalat? Jos kovasti tulee toispuoleisuutta niin kantsis mennä fysioterapeutille; se sitten näyttää missä menee metsään ja tarvittaessa määrää pohjallisia/kantakorotusta jommalle kummalle puolelle.

Kävin ennen joulua fysiolla ihmettelemässä hyppääjän polvea ja ainakaan silloin ei jaloissa tuntunut olevan pituuseroa. Hyppääjän polvi aiheutui jalkaterän sisäänpäin taipumisesta. Ilmeisesti sen puolen jalka painuu vieläkin hieman kasaan ja aiheuttaa pientä toispuoleisuutta. Kovasti jumppailin fysion määräämiä liikkeitä ja pääsin hyppääjän polvesta. Ehkäpä tuohon suoraan linjaan ja polven "sivulla" pitämiseen täytyy vain panostaa vieläkin enemmän. Eli treeniä. :whip:

Lisäystä sen verran, että ihmetyttää nämä jalkojen voimasuhteet. Ponnistava jalka on heikompi yhden jalan liikkeissä ja tulee kyykyissä rasittuneemmaksi. Toinen jalka, jossa oli hyppääjän polven oireet, on vahvempi yhden jalan liikkeissä ja kyykyissä vähemmän rasittunut. Luulisi tilanteen olevan niin, että vahvemmalle jalalle se paino menisi kyykyissäkin. Niin ja nyt en itsekään tiedä, kumpi jalka on vahvempi. Vissiin liikaa analysointia ja liian vähän treeniä. :D

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut nyt alaselkä ajoittain kipeä vasemmalta puolelta.
intissä sanoivat että vasen jalka vähän pisempi, mutta ero niin pieni ettei sen takia tarvis mitään tehdä. Ilmeisesti tuosta saattas kuitenki johtua?

toisaalta venyttelykin jäänyt viimeaikoina vähemmälle..

Voihan se tietysti olla. Itse olen panostanut tuohon venyttelyyn, koska olen ajatellut että kireät paikat aiheuttavat helposti pieniä eroja jalkojen pituuksiin ja lantion asentoon. Täytyy kokeilla eri kenkiäkin, kun näin joskus T-nationin jutun mavetuskenkä rankingista, jossa suosittiin paljaita jalkoja, balleriinatossuja sekä Conversen tennaria. Hyvin vaimennetut sisäpelikengät olivat huonoimmat heidän mielestään ja ehkä itsekin tykkäsin tehdä jumppaliikkeitä paljain jaloin.

Annetaanpa pumppia tälle topicille.

Itse en ole muutamaa koetta lukuun ottamatta koskaan tehnyt kyykkyä ns. loppuun asti, vaan jättänyt liikkeen siten, että reisien linja on vaakatasossa tai jopa lievästi ylöspäin. En huomannut mitään hyötyä syväkyykystä eikä se oikein ole perusteltua em. seikkoihin viitaten myöskään jalkojen ja jänteiden terveyden osalta, koska jyrkissä kulmissa jänteisiin ja muihin elimiin kohdistuu järjetön rasitus suhteessa lihastyöhön. Jalat ovat kuitenkin näistä "epätäydellisistä" liikkeistä huolimatta kehittyneet erityisen hyvin, ja omalla kohdallani jalat ovat vähintäänkin tasapainossa muun ruumiin kanssa elleivät jopa ylikehittyneet, jalkatreenien jäädessä monesti vähän taka-alalle jengillä. :)

Miten terveellä treenaajalla koskaan voi olla jotenkin huonompi idea tai tarpeetonta tehdä liikettä täydellä liikeradalla? Jos liikelaajuudet antaa myöten ja paketti pysyy kaikinpuolin kasassa niin mun mielestä antaa palaa sillä koko liikelaajuudella. Jos ongelmia on, korjataan ne ja tehdään täydellä liikeradalla.

Annetaanpa pumppia tälle topicille.

Itse en ole muutamaa koetta lukuun ottamatta koskaan tehnyt kyykkyä ns. loppuun asti, vaan jättänyt liikkeen siten, että reisien linja on vaakatasossa tai jopa lievästi ylöspäin. En huomannut mitään hyötyä syväkyykystä eikä se oikein ole perusteltua em. seikkoihin viitaten myöskään jalkojen ja jänteiden terveyden osalta, koska jyrkissä kulmissa jänteisiin ja muihin elimiin kohdistuu järjetön rasitus suhteessa lihastyöhön. Jalat ovat kuitenkin näistä "epätäydellisistä" liikkeistä huolimatta kehittyneet erityisen hyvin, ja omalla kohdallani jalat ovat vähintäänkin tasapainossa muun ruumiin kanssa elleivät jopa ylikehittyneet, jalkatreenien jäädessä monesti vähän taka-alalle jengillä. :)

Oot huolissas jänteistä ja kuitenkin pysäytät kyykyn onnellisena siihen ysikymppiin?

“The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee” – (Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 – published by Human Kinetics – s.301).

Plae on imo asian ytimessä.

Faktahan on se, että syväkyykyssä sääri- ja reisiluun välissä on suurempi vääntömomentti. Jos polvet tuntuvat kipeiltä, vähennä painoa ja vaihda vaikka väliaikaisesti normaaliin kyykkyyn. Näin teen ainakin itse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom