Kyykky ja syväkyykky

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Syväkyykky
chipdeepsquat.jpg

Puolikyykky
squat.jpg

Voimanosto-kyykky
squat.jpg

Noin ite oon asian ajatellu

Paljonko eroa noissa kuvissa "voimannosto" ja "syvä" kyykyllä?

:D Kyl arska et kaveri osaa paremmin. Tässä reisi jo selvemmin alle "paraller" (?).

Syvä
1024420.1145413270113.squat.jpg

:david: :piis:

EDIT: Voiman osto kyykky (jalat todellisuudessa huomattavasti leveämmällä kuin edellä olevassa kuvassa):

PICT0222.jpg

(kuvia laitan kun en mistään mitään tiedä)

Eikös voimanostokyykyssä pidä reiden yläpinta laskeutua alemmas kuin polvi eli noinkin massiivisella reiskalla toi kuvan kyykky ei olis kisasyvyydeltä?

Lainaus (IPF) sääntökirjasta: "Nostajan on laskeuduttava niin syvään kyykkyyn että reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta on alempana kuin polven yläpinta."

Eli kyllä - ton kuvan kyykky ei ole kisasyvyydeltä. Postauksia aiheeseen liittyen: 1 ja 2
ja 3

Mahtavaa vääntöä. Varsinkin kun 95% kaikista salilla kyykkäävistä ei mene ikinä lähelle edes tuota IPF-kyykyn syvyyttä.

Sen olen huomannut, että reidet ja perse ovat kivasti kipeenä reenin jälkeen, kun ei kyykkää niin alas kuin mahdollista. Pari kertaa selässäkin on hieman vihlaissut, kun on pitänyt esittää "hyvää" kyykkytekniikkaa.

Miksi rikkoa paikat liian syvällä kyykyllä?

Itse olen treenannut joka toinen päivä hst-treenillä ja tehnyt yhden kovan kyykkysarjan/treeni. Vuoden aikana on reisiin tullut mittaa n.10cm lisää. Harmi vaan, kun oikea jalka on 1-1,5cm pidempi, kuin vasen. Kiva, kun oikee reisi on yli 70cm ja vasen monta senttiä alle. :D

Reilu vuosi sitten luulin, että en koskaan pysty kyykkyä tekemään, kun on ollut semmonen polven ihmeellinen "naksunta" kyykistyessä. Nyt on kaikki ongelmat hävinneet ja olo on paras mahdollinen.

Mutta asiasta kolmanteen: Näkee kyllä mitä ihmeellisimpiä kyykkytekniikoita salilla. Voiko kyykkytuloksia ilmotella, jos ne on semmosia 15cm niiauksia?

Sen olen huomannut, että reidet ja perse ovat kivasti kipeenä reenin jälkeen, kun ei kyykkää niin alas kuin mahdollista. Pari kertaa selässäkin on hieman vihlaissut, kun on pitänyt esittää "hyvää" kyykkytekniikkaa.

Itse olen treenannut joka toinen päivä hst-treenillä ja tehnyt yhden kovan kyykkysarjan/treeni. Vuoden aikana on reisiin tullut mittaa n.10cm lisää. Harmi vaan, kun oikea jalka on 1-1,5cm pidempi, kuin vasen. Kiva, kun oikee reisi on yli 70cm ja vasen monta senttiä alle. :D

Reilu vuosi sitten luulin, että en koskaan pysty kyykkyä tekemään, kun on ollut semmonen polven ihmeellinen "naksunta" kyykistyessä. Nyt on kaikki ongelmat hävinneet ja olo on paras mahdollinen.

Mutta asiasta kolmanteen: Näkee kyllä mitä ihmeellisimpiä kyykkytekniikoita salilla. Voiko kyykkytuloksia ilmotella, jos ne on semmosia 15cm niiauksia?

Mielestäni ei voi ilmoittaa. Pientä pyllistystä ei lasketa :D Voiman-osto kyykyssä ja syväkyykyssä ei kyllä mielestäni juuri muuta eroa ole, kuin että voiman-osto kyykky tehdään useimmiten mielettömän leveällä haara-asennolla, kun taas normikyykkyyn riittää huomattavasti kapeampi. Kyllä se kyykky on tarpeeksi syvä voiman-osto kriteereillä katsottuna IMO, kun haara-asento ei ole niin leveä kuin voiman-ostajilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielestäni ei voi ilmoittaa. Pientä pyllistystä ei lasketa :D Voiman-osto kyykyssä ja syväkyykyssä ei kyllä mielestäni juuri muuta eroa ole, kuin että voiman-osto kyykky tehdään useimmiten mielettömän leveällä haara-asennolla, kun taas normikyykkyyn riittää huomattavasti kapeampi. Kyllä se kyykky on tarpeeksi syvä voiman-osto kriteereillä katsottuna IMO, kun haara-asento ei ole niin leveä kuin voiman-ostajilla.

Ööö? Se kyykky on yhtä syvä vaikka se olisi kyykätty leveällä asennolla. Leveä asento ei ole mikään avain ylisuuriin rautoihin jos joku nyt niin luulee. Päinvaistoin leveä kyykky on paljon hankalempi kuin kapea jonka voit myös itse todeta.

Naurettavaa valittaa, että jos asento on liian leveä niin kyykky ei olisi enää syvä.

www.kolumbus.fi/jaska.salomaa/kyykkysm.jpg

Siinä hieman esimerkkiä leveästä kyykystä. Harva edes pystyy IPF-kisoissa kyykkäämään noin leveältä. Saman kuvan voit mennä katsomaan tuolta minun kuvathreadista missä samalla näet miten se leveä kyykky kehittää myös niitä reiskoja.

EDIT. Ette te kummiskaan tajua.

Ei toi jalat helvetin leveellä nyt enää kyykyltä(siis siltä mitä kyykkyyn menolla yleiskielessä tarkoitetaan) näytä vaan lähinnä pöntöttä paskantamiselta

Ööö? Se kyykky on yhtä syvä vaikka se olisi kyykätty leveällä asennolla.

En tajunnut itse täysin tuota hoydenin viestiä.
Mutta kyllähän tuo leveämpi asento pitää sääret pystysuoremmassa ja täten polven korkeammalla. Tämän seurauksena reisiluu saadaan vaakatasoon perseen ollessa kauempana lattiasta. (onnistuisi tämä toki kapealtakin mutta se olisi jo lähempänä jullea)

Samoin leveän lähtöasennossa tanko on hieman matalampana eli asennon leventäminen lyhentää liikerataa kummastakin päästä.

En toki väitä että se olisi yhtään sen helpompaa. Ja omilla kokemuksillani etukyykystä, ei se olekaan.

edit: eikä tämä nyt ole edes mikään kinasteltava asia, lähes jokaisen luulisi ymmärtävän geometriaa muutaman suoran ja kulman verran.

Äh, onko kyykyssä siis tarkoituksena luoda mahdollisimman huonot nivelkulmat ja tehdä siitä liikkeestä myös mahdollisimman raskas ja epätaloudellinen voiman tuoton kannalta?

Äh, onko kyykyssä siis tarkoituksena luoda mahdollisimman huonot nivelkulmat ja tehdä siitä liikkeestä myös mahdollisimman raskas ja epätaloudellinen voiman tuoton kannalta?

Tottakai. Penkissäkin tanko kannattaa laskea kapealla otteella kurkulle ja vedossa pitää jalat suorassa ja polvet lukossa. :D

Riippuu tavoitteista. Eihän lihakselle ole väliä miten se vastus tuotetaan kunhan tuotetaan. Ja jotkut tällä voorumilla podaa :D

Jos taas ideana on kilpailla suorituksessa niin tällöin tehdään täysin luonnollisesti päinvastoin ja pyritään optimoimaan sääntöjen puitteissa kaikki. Tuosta sun kyykkykuvasta käy hyvin ilmi kuinka leveä asento poistaa tarpeen kallistaa ylävartaloa (jullen tapaan). Mahdollisimman tehokkaasti reisiluu vaadittuun asentoon ja siitä ylös :thumbs:

Tottakai. Penkissäkin tanko kannattaa laskea kapealla otteella kurkulle ja vedossa pitää jalat suorassa ja polvet lukossa. :D

Mietis keskitettyä hauiskääntöä, keksisin kyllä muutaman tehokkaammankin tavan nostaa 20kg kuormaa 40cm...
Nojoo, pointti varmaan selkis. Voimanostajat hakevat mahdollisimman käytännöllistä, bodaajat mahdollisimman epäkäytännöllistä :lol2:

Mutta eikö voima ole naturaalin kaveri jos aikoo lihasmassaa rakentaa?

Ei toi jalat helvetin leveellä nyt enää kyykyltä(siis siltä mitä kyykkyyn menolla yleiskielessä tarkoitetaan) näytä vaan lähinnä pöntöttä paskantamiselta

Niin jos lihas vielä näkisi kuinka raskaan näköisiä eri liikkeet ovat niin se räjähtäisi kasvuun! :eek:

Mikä on liian syvä kyykky? Minä en ainakaan ole nähnyt kenenkään tekevän koskaan liian syvää kyykkyä. Heitetään vasta-argumentiksi vaikka, että miksi olla tekemättä kyykkyä täydellä liikeradalla?

Korjataan vielä, että olen tehnyt kyykkyjen eri variaatioita ihan helvetin paljon (parhaimmillaan 5krt viikossa eri variaatioita) ja kyykkään vieläkin aika paljon.

En suosittele aloittelijoille niin leveätä asentoa kuin itselläni on kisakyykyissä. Se on todella henkilökohtainen ja loppuun asti hiottu tekniikka.

Silti asento joka on niin leveä missä pystyy kyykkäämään sääret kohtuu suorana on hyvä myös aloittelijoille. Tähän riittää varmasti hieman hartioita leveämpi asento.

Eri kyykkyvariaatioiden ja myös kapean ja leveän asennon käyttäminen on hyväksi ja suositeltavaa :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom