Kyykky- ja mavekyssäreitä

Hieman tarkentavaa kysymystä omaa tekniikkaa koskien; olen huomannut että eritoten Rippetoen opettamalla tyylillä (kohtuu leveä jalka-asento, lowbar) mulla ei homma oikein toimi. Kaadun liikaa eteenpäin ja selkä niiaa. Kun taas otan jaloilla kapeamman asennon, ulkosyrjät hartianleveydellä, pystyn kyykkäämään paljon syvempään ja selkä ei tee etukenoa. Aikaisemmista videoista voisin sanoa että olympic squat on lähinnä omaa tekniikkasuoritusta, eli varpaat ulospäin, kapeahko asento ja syvälle (break parallel, ei ATG).

Kuinka paljon jalkojen asennolla on siis merkitystä liikkeen helppouteen, oikein suorittamiseen tai "hyväksyttyyn" kyykkyyn? Mitä leveämpi asento, sitä enemmän paukkuu polvet ja venyvyys rajoittuu. Mitä kapeampi, sitä "luonnollisempi" fiilis omissa polvissa. Laittelen videota huomenna niin saa Pakkisraati arvostella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun silmään kyykky näytti hyvältä mutta mavessa selkä on ehkä hieman liian kaarella, eli perse liian ylhäällä. En halua edes kuvitella miten lujaa tuo vihloisi minun alaselässäni. :)
Tuo voi tietysti olla miten hyvä tekniikka tahansa, mutta mulla tuo ei toimisi. Lisäksi mavessa pitäisi antaa painojen laskeutua maahan, eikä pomputtaa (nimi: deadlift)

Mun silmään kyykky näytti hyvältä mutta mavessa selkä on ehkä hieman liian kaarella, eli perse liian ylhäällä. En halua edes kuvitella miten lujaa tuo vihloisi minun alaselässäni. :)
Tuo voi tietysti olla miten hyvä tekniikka tahansa, mutta mulla tuo ei toimisi. Lisäksi mavessa pitäisi antaa painojen laskeutua maahan, eikä pomputtaa (nimi: deadlift)

Selkää en voi kuvitella tuon suoremmaksi, ja bodarille riittää hipasut maasta, pompauttaa ei saa eikä tuossa nyt ihan niin tapahdukkaan.

Kannattaa lähteä vetämään perse alempana, eli ts. enemmän jalkoja mukaan. Eikä tosiaan tarvitse tuijotella sinne katonrajaan. Sillä tavalla saat korkeintaan niskat jumiin.

Ja kyykyn voi ottaa rohkeasti alempaa. Muutenhan oli ihan ok näköistä meininkiä. Ehkä voisi vielä hakata magnesiumia päähän ja huutaa ennen nostoja.

Kuinka paljon jalkojen asennolla on siis merkitystä liikkeen helppouteen, oikein suorittamiseen tai "hyväksyttyyn" kyykkyyn? Mitä leveämpi asento, sitä enemmän paukkuu polvet ja venyvyys rajoittuu. Mitä kapeampi, sitä "luonnollisempi" fiilis omissa polvissa. Laittelen videota huomenna niin saa Pakkisraati arvostella.
Perkeleen hamput, kun ette mun ropleemaa sitten kommentoineet. Kärkkäästi kaikille vinkkiä mutta ei minulle :(

Mutta ei hätää, ongelma korjaantui. En normaalisti viitsi valittaa varusteista, mutta minun ikivanhat salitossut ne ongelman lähde olivat. Jostain kumman syystä en ollut ajatellut niitä ollenkaan, vaikka niissä kantapää oli sellainen helvetillinen mötti ja kaartoi asentoa hieman vinoon. En muutenkaan ole koskaan pystynyt kovinkaan kummoisesti kyykkää lankku kantapäiden alla, ja nyt uudet tasapohjaisemmat salitossut pelastivat tilanteen. Paska mie silti oon kyykkää, mutta menipähän teknisesti huomattavasti paremmin.

Nyt kun on itsekin tullut keskityttyä todella paljon maven ja kyykyn tekniikkaan, niin tässä omat huomioni; Mave näyttää muuten todella mainiolta, paitsi että jännität niskaa turhan paljon. Katse eteen ok, mutta ei tartte ihan noin reippaasti sihtailla ylöspäin. Muuten todella hyvä, selkä pysyy suorana joka toistossa ja joka vaiheessa. En tiedä kuka tuossa kaarta näki, mutta en minä ainakaan? Kyykky on muuten kans aivan mainio, mutta tuntuu että sulta lähtee uupuessa tippuu sentti pari syvyydestä. Eli viimeiset kaksi toisto ovat vielä hyviä, mutta jos oikein silmällä kattoo, niin vähän jää vajaiksi parallelista. Kokonaisuudessa tekniikka oikein hyvää!

Oma mave lelupainoilla: http://www.youtube.com/watch?v=fBvHQfUyGnQ
Menee hieman pumppailuksi ja pomppailuksi, mutta kokonaisvaltaisesti hyvä fiilis.

Taas yksi vuosisadan kommenteista.

Onko "bodarin" lanneranka biomekaanisesti jotenkin niin erilainen muiden selkiin verrattuna?

Toi selän suorassa pitäminen ei liittynyt mitenkään tuohon bodari juttuun, vaan siihen että saadaan jatkuva jännitys lihaksissa. Tietysti hitailla negatiivisilla kuolleista voi vetää, tarkoitin lähinnä tuota tiputus tyyliä jota voimamiehet käyttää, ja jota ei saa monilla saleilla tehdä.

Menee hieman pumppailuksi ja pomppailuksi, mutta kokonaisvaltaisesti hyvä fiilis.

Toi on hyvin lähellä sitä miten mä olen vetänyt ja monen mielestä se on päin persettä ja olen koittanut päästä tuosta eroon. Eli about 95% työstä tehdään raa'asti selällä, persettä pitäisi saada käsittääkseni alemmaksi, että alaraatoa saisi nostoon enemmän mukaan. Mitä Fuhrer on mieltä?

EDIT: varsinkin jos tsekkaa molempien sarjojen ekaa nostoa niin sulla suoristuu jalat melkein kokonaan ennenkuin tanko nousee senttiäkään lattiasta.

Toi on hyvin lähellä sitä miten mä olen vetänyt ja monen mielestä se on päin persettä ja olen koittanut päästä tuosta eroon. Eli about 95% työstä tehdään raa'asti selällä, persettä pitäisi saada käsittääkseni alemmaksi, että alaraatoa saisi nostoon enemmän mukaan. Mitä Fuhrer on mieltä?

EDIT: varsinkin jos tsekkaa molempien sarjojen ekaa nostoa niin sulla suoristuu jalat melkein kokonaan ennenkuin tanko nousee senttiäkään lattiasta.
Itseasiassa tuon videon jälkeen oli harvinaisen tuskainen alaselkä. Kyseessähän ei siis ole teknisesti hyvä mave (doh :D), ja tein maanantaina uudelleen samoilla painoilla laskien persuusta alemmas ja työstämällä koipia = paljon parempi fiilis. Koipien oikominen tosiaan tulee vain vittumaisella tapaa automaattisesti, jolloin se rasitus laskee aika tehokkaasti pelkästään selälle. Noh, tähän taas enempi kiinnittäen huomiota, voisin perjantailta kuvailla vähä viteoo taas niin pääsee pakkisraati arvostelemaan. Yritän kyykkyä saada mukaan samaan.

Nyt kun katselin Rippetoen (jep, mie diggaan tyypistä) deadlift videon uudestaan alusta loppuun, niin hän kyllä opettaa hurjasti korkeamman perseposition kuin mitä normaalisti suositaan? Omaan asentooni nähden Rippetoen opetusvideolla mentiin siis hyvin, tosin suoristin jalat liian aikaisin. Tämä on just tätä, kun kerran aloittaa epäilemään niin sitten sille ei tule loppua.

Menee taas ihan pirunmoiseksi yksinpuheluksi, mutta menkööt. Kuvaa aloituspositiosta Rippetoen mukaan:

mave.jpg

Tossa tuolla jalkojen koukistuksella alussa ei ole juuri mitään funktiota kun ne on suorana suurinpiirtein ennen kuin tanko edes irtoaa lattiasta. On muuten silti jännä miksi suorinjaloinmaastaveto ottaa enemmän takareisiin kuin selkään, jos selällä vedettäessä käy noin...

Myöskin selkä menee hieman kaarelle juuri kriittisellä hetkellä.

Tossa tuolla jalkojen koukistuksella alussa ei ole juuri mitään funktiota kun ne on suorana suurinpiirtein ennen kuin tanko edes irtoaa lattiasta. On muuten silti jännä miksi suorinjaloinmaastaveto ottaa enemmän takareisiin kuin selkään, jos selällä vedettäessä käy noin...

Myöskin selkä menee hieman kaarelle juuri kriittisellä hetkellä.
Kritiikki on kovaa, mutta sillä sitä oppii. Sanoisin että maanantain nostot meni huomattavasti enemmän oikeaoppisesti, mutta minkäs teet kun kokoaikaa ei kehtaisi kuvata ja eipä sitä juuri nostoon keskittyessä näe peilistä mikä menee pieleen. Tuo jalkojen suoristus ehkä saattaisi mulla liittyä "väljän" poistamiseen ennen nostoa. En keskity pitämään pakettia kasassa ja se väljä otetaan koivilla veks.

Aika korkealla perse tosiaan, jos Rippetoe noin sen opettaa. Onkohan se perustellu sitä jotenkin?
Eipä sen tarkemmin kuin että tuosta kun puristat paketin kasaan ja teet noston, niin joka kolkka ois luonnollisessa ja hyvässä kulmassa. Eritoten videossa painottaa että kankku saa olla korkealla, ja että lonkalla "ajettaisiin" nosto ylös (kyseessä ei siis silti legendaarinen hip drive kyykyssä). Harvinaisen luonnollisen näköisiä kaikki nostot noilla opetettavilla kavereilla.

Back
Ylös Bottom