Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olen perustellun erilaisin biomekaanisin perustein kyseessä olevaa aihetta ja useita muita yhteensä varmaan kymmenien sivujen verran.

E: Ja niin, missäs ihmeessä sun perustelut sitten on? En tiedä olenko sokea kun en nähnyt mitään muuta kuin neuvon että nojaa 45 asteen kulmassa.

Mulla on itseasiassa tässäkin ketjussa useampi kymmenen postausta jossa on pitkät perustelut. Käytä vähän vaivaa ja kaiva ne esiin, lue, ja tule sitten järkevin perustein kumoamaan ne.
no mun perustelut on about kaikki olemassa olevat opetusvideot ja tuo kirja...ei niissä missään käsketä pitämään kroppaa pystysuorassa. Eikä missään sanota että olisi jotain haittaa pitää kulmassa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan, missään ei nimenomaan sanota sitäkään, että selän pitää olla 45 asteen kulmassakaan. Siitähän tässä oli kyse, ettei selän pystyssä pitäminen ole missään muoto virhe, vaan siihen on jopa hyvä pyrkiä.

no mun perustelut on about kaikki olemassa olevat opetusvideot ja tuo kirja...ei niissä missään käsketä pitämään kroppaa pystysuorassa. Eikä missään sanota että olisi jotain haittaa pitää kulmassa

Ei jösses. Eli et ymmärrä todellisuudessa mitään?

Sun kannattais kyl kertoa tätä totuutta esimerkiksi painonnostajille, ne kun tuppaavat kyykkäämään aivan pystyssä ja täysin pohjasta.

Voidaan aloittaa kyllä uusi väittely kyykyn biomekaniikasta jos ensin osoitat jollain perustelulla että tietotasosi ylittää normaalin tallaajan. Muuten tämä menee samanlaiseksi eipäs-juupas väittelyksi kuten liian monta kertaa on käynyt.

Kai sinä itsekin ymmärrät että se ei ole perustelua sanoa että kirjassa X sanottiin niin?

Pakko kysyä, onko tuomas22 kyykännyt vielä kertaakaan elämässään? Kuulostaa vähän siltä että toistelet vain sieltä täältä kuultuja ohjeita ymmärtämättä niitä itsekään.

no olen kyykännyt pakkotoiston kautta hankituilla ohjeilla (starting strength) ja ihan hyvin sujunut, ja nyt sanotaan että se kaikki on täyttä paskapuhetta. Mistä sitä voi koskaan tietää taas mitä saa tehä ja mitä ei, jos toi rippetoekin on todellisuudessa joku urpo joka ei tiä mistään mitään, eikä mikään ammattilainen. Pitää varmaan vaihtaa pakkotoisto johonkin personal traineriin :arvi: joka todennäkösesti sekin opettaa pitkin vittuja taas

Ei kukaan ole sanonut että Rippetoe on urpo, tai että hän ei osaisi mitään. Mielipiteitä on monia, toiset lähempänä optimaalista mekaniikkaa ja toiset ei.

En tiedä mistä Rippetoe on "kyykkygurun" maineensa saanut, omasta mielestä on todella typerää kyykätessä nojata eteenpäin tarkoituksella. Sitä kutsutaan voimailupiireissä julleksi.

Eli siis, jos olen oikein käsittänyt, niin ei haittaa vaikka selkä vähä eteenpäin taipuu, kuha pysyy suorana? Mutta liika kuitenkin liikaa?

En tiedä mistä Rippetoe on "kyykkygurun" maineensa saanut, omasta mielestä on todella typerää kyykätessä nojata eteenpäin tarkoituksella. Sitä kutsutaan voimailupiireissä julleksi.

Aamen, Etukeno kyykyssä on voiman tuhlaamista. Kyykky kannattaa pitää kyykkynnä ja julle jullena..

Eli siis, jos olen oikein käsittänyt, niin ei haittaa vaikka selkä vähä eteenpäin taipuu, kuha pysyy suorana? Mutta liika kuitenkin liikaa?

Kyllähän se pieni etukeno tulee mutta se ei tosiaankaan tule siitä että nojataan eteenpäin vaan siitä että lantiota työnnetään taaksepäin. Ja tähänkin sitten vaikuttaa kyykyn asento noin yleisestikkin.

Eikö tuossa Rippetoen opettamassa kyykyssä tule hieman enemmän etukenoa, kun kyseessä on low bar kyykky? Asiasta siis mitään tietämättä..

Mun mielestä kumpikin tekniikka on hyvä, mutta ite oon kokenu paremmaksi tuon ensimmäisen tavan jolloin ei lähdetä niin pohjasta vaan selkä on enemmän vaakasuorassa kuin pystyssä. Eli tuo on hieman makuasia kumpaa haluaa käyttää, toisella ottaa enmmän reisiin, kun taas toinen selkään ja takareisiin.

Mave-nyyppä kysyy:

Alla kaksi pätkää, kumpi noista on enemmän "sinne päin"?

http://www.youtube.com/watch?v=G6aM0CYPh3w

http://www.youtube.com/watch?v=-_4OVTCV_yk
Omat kommentit:
Ylempi on lähempänä suorinjaloin maastavetoa, kuin normimavea.
Alemmassa olkapäät ei näytä olevan suoraan tangon yläpuolella aloitusasennossa -> käsivarret eivät ole pystysuorassa. Ja toi neuvoo käyttämään vastaotetta, vaikka tarkottaa ristiotetta.

Ylempi on enemmän sinne päin, koska tangon liikerata on parempi.

no olen kyykännyt pakkotoiston kautta hankituilla ohjeilla (starting strength) ja ihan hyvin sujunut, ja nyt sanotaan että se kaikki on täyttä paskapuhetta. Mistä sitä voi koskaan tietää taas mitä saa tehä ja mitä ei, jos toi rippetoekin on todellisuudessa joku urpo joka ei tiä mistään mitään, eikä mikään ammattilainen. Pitää varmaan vaihtaa pakkotoisto johonkin personal traineriin :arvi: joka todennäkösesti sekin opettaa pitkin vittuja taas

Ei se kirja tietenkään mitään paskapuhetta ole, ja siinä opetettu tekniikka on hyvä. Selkäkulmaahan tulee luonnostaan ja siihen vaikuttavat mm. tangon paikka selässä, kyykkyasento ja kyykkääjän vartalon mittasuhteet. Kirjassa opetetaan ja perustellaan yksi tapa kyykätä, eli tarkoituksena on myös takareidet mahdollisimman hyvin aktivoiva kokonaisvaltainen liike, jossa tanko on alhaalla niskassa ja pyritään estämään polvien karkaaminen eteen, mistä johtuen selkäkulma on luonnostaankin suurempi. Kai tuo ihmeellinen negatiivinen reaktio tuohon mitä sanoit 45 asteen selkäkulmasta johtui siitä, että annoit vaikutelman, että selän kulma olisi jotenkin se olennainen tavoiteltava asia, vaikka se oikeastaan on vain seurausta muuten oikein suoritetusta tietystä kyykkyvariaatiosta. Pystympi painonnostajien "Olympic squat" esitetään tuossa kirjassa sitten (teknisesti vaikeampana) vaihtoehtona, joka on hyödyllinen erityisesti pitempään treenanneille ja välttämätönkin joillekin.

Niin siis käsittääkseni kyykystä on ainakin nuo kaksi aika selkeästi eroavaa versiota, tässä joku jamppa niitä mun mielestä ihan hyvin selittää: http://www.youtube.com/watch?v=R-lLR8iTKSc. Voimanostokyykky on hyvä voimanostajille ja painonnostokyykky (ATG) sitten taas about kaikille muille. Voimanostossa kun ymmärtääkseni pyritään liikuttamaan mahd. iso rauta sääntöjen puitteissa ja jälkimmäinen kun taasen tuottaa enemmän "urheilullista" voimaa ja sopii siten futikseen, jääkiekkoon, kenttälajeihin yms. Etukyykky urheilijoille taasen parempi kuin molemmat em. Se on sitten jokaisen punttijuntin oma juttu että mitä tekee.

jälkimmäinen kun taasen tuottaa enemmän "urheilullista" voimaa ja sopii siten futikseen, jääkiekkoon, kenttälajeihin yms.

Ei ole ehkä ihan noin yksinkertaista, esimerkiksi Joe Defranco joka valmentaa yksinomaan urheilijoita käyttää box-kyykkyä pääasiallisesti kaikille urheilijoilla koska se aktivoi parhaiten takareisiä ja pakaroita.

Ei ole ehkä ihan noin yksinkertaista, esimerkiksi Joe Defranco joka valmentaa yksinomaan urheilijoita käyttää box-kyykkyä pääasiallisesti kaikille urheilijoilla koska se aktivoi parhaiten takareisiä ja pakaroita.
Niin siis vertailin tuossa vain nyt taka- ja etukyykkyä. Kyykystähän variaatioita riittää jos jonkinlaisia. Tuo minun lausumani on Charles Poliquinin voimaharjoittelukursseilta parin viikon takaa.

EDIT: ja tosiaan on vähän urheilijakohtaista, että mikä juuri kullekin (lajikohtaisuus) milläkin hetkellä (on/offseason) olisi paras kyykkyvariaatio.

kun reenan mavea alaselkäliikkeenä, niin tuleeko mun laskea tanko aina maahan asti vai esim polviin asti? ja onko sillä väliä otanko vastaotteen vai ristiotteen kun painot on niin kevyitä vielä? kiitos :)

kun reenan mavea alaselkäliikkeenä, niin tuleeko mun laskea tanko aina maahan asti vai esim polviin asti? ja onko sillä väliä otanko vastaotteen vai ristiotteen kun painot on niin kevyitä vielä? kiitos :)

Maahan tietty, onhan liikkeen nimikin maastaveto, mielellään vielä niin että et pelkästään hipaise lattiaa vaan annat tangon levätä ihan kunnolla maassa joka toiston välissä (eli ns. kuoletat tangon, tästä liikkeen englanninkielinen nimi deadlift) ja otat uudet hapet ennen joka toistoa. Ristiotetta käyttöön viimeistään sitten kun ei tanko pysy näpeissä enään myötäotteella ja magnesiumilla.

Niin siis vertailin tuossa vain nyt taka- ja etukyykkyä. Kyykystähän variaatioita riittää jos jonkinlaisia. Tuo minun lausumani on Charles Poliquinin voimaharjoittelukursseilta parin viikon takaa.

Poliquin taas yrittää saada liikkeet mahdollisimman lajinomaisiksi, eli koska urheilussa polvi usein ylittää varvaslinjan niin sen takia voimaharjoittelussa suositaan myös liikkeitä joissa se polvi ylittäisi sen linjan. Defranco taas panostaa enemmän lihasten vahvistamiseen ja sitten se lajinomaisuus haetaan muualta.

http://doubleyourgains.com/why-box-squatting-sucks-why-you-should-do-it-anyways

Tosta artikkelista löytyy molemmat sitaatit Poliquinilta ja Defrancolta.

Mutta jokainen treenaa tavallaan, koitin vaan tossa sanoa että turhia yleistyksiä ei kannata tehdä etukyykyn ja takakyykyn välillä.

Back
Ylös Bottom