Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maastavedon "sarjapainojen määrittely"-asiaa..

Millaisilla painoilla vetoa kannattaa tehdä? Tottakai siis sellaisilla, että pysyy tekniikka kunnossa ja tuntuu "hyvältä", muttamutta aloitin mavetuksen taas pari treeniä sitten, sarjat oli luokkaa 10x80, 8x85, 8x90kg, tätä ennen tein kolme sarjaa (alle muutama tosi kevyt lämmittelysarja) rinnallevetoa 60 kilon painolla. Jaksoin vedot hyvin, enkä joutunut vielä käyttämään risti-otetta. Tuntui tosiaan siltä, että pystyisi tekemään suuremmallakin painolla mavea, mutta koska oli eka kerta pitkään aikaan, niin tyydyin siihen mitä tein. Ja kyllä se treeni meni perille että ei siinä mitään.. Kysymys kuuluukin, että kuinka paljon uskaltaa lisätä painoa sarjoihin ensi kerralla?
Korottaako tyyliin vain muutaman kilon, vai nostaako suoraan 10 kiloa jolla varmasti tulisi kutonen helposti, ilman että tekniikkakaan kärsii.

Tässä lähinnä kummastelen sen takia, että en ole tottunut tekemään _isoilla_ (huom. mulle isoilla :D) painoilla oikein mitään. Kyykkään 80:lla sarjoja, joten eikö 100kg olisi ihan järkevä sarjapaino vetoon? Joku puoltoista vuotta sitten vedin yhden toiston 120:lla kilolla aivan kauhealla tekniikalla..

Rakentaako leveä asento kyykyssä enemmän sisäreittä kuin kapea asento? Tämmöstä kuulin

Kyllä. Samoin mavessa. Lisäks maven leveä asento (SUMOmave) tuntuu ottavan enemmän yläselkään, latsien kohtaan, joka voi johtua kapeasta käsien otteesta.

Teet niin isoilla kuin jaksat ilman tekniikan hajoamista. Ihan loppuun asti ei tarvitse vääntää.

Mutta turha kiirehtiä, jos on vasta alkanut vetämään, niin kait parempi lisäillä +5 kg sarjoihin lisää seuraavissa treeneissä, saada hieman rutiinia suoritukseen ja mennä sillä tavalla lähemmäs omia maksimeja ja niiden yli.

Saako jengi aktivoitua mavessa epäkkäät? mulla on varmaan vähän tekniikka hakusessa kun ei tule mitään tuntumaa yläselän lihaksiin. Olen tekniikkaa kyllä opiskellut ihan ok vanhanliiton voimanostajan opastuksella. vai olenko vaan jotenkin kujalla?

Saako jengi aktivoitua mavessa epäkkäät? mulla on varmaan vähän tekniikka hakusessa kun ei tule mitään tuntumaa yläselän lihaksiin. Olen tekniikkaa kyllä opiskellut ihan ok vanhanliiton voimanostajan opastuksella. vai olenko vaan jotenkin kujalla?

Kipeenä ne on maven jälkeen, kuten selkäkin tuosta paksuimmasta kohtaa, en itse liikkeen aikana kyllä huomaa mitään tuntumaa.

Mite täs kyykys sais eliminoitua sen polvie eteenpäin liikkumisen? Sain viime viikol hyvä neuvo, et keskittyy siihe et se liike lähtee lantiosta. Vaikka kuinka yritin, ni silti tuntu polvet menevän sen varvaslinjan yli. Eli siis neuvoja kiitos!

Mite täs kyykys sais eliminoitua sen polvie eteenpäin liikkumisen? Sain viime viikol hyvä neuvo, et keskittyy siihe et se liike lähtee lantiosta. Vaikka kuinka yritin, ni silti tuntu polvet menevän sen varvaslinjan yli. Eli siis neuvoja kiitos!

Jäykkyyttä lantio-perse-reidet akselilla. Venyttele.

kyllähän polvet saakin mennä hiemat varvaslinjan yli.
Ja jos olet liian pystyssä asennossa niin voi johtua siitäkin että menee liikaa yli.

Jäykkyyttä lantio-perse-reidet akselilla. Venyttele.

No reidet mulla kyllä on niin jäykkää tavaraa, että siihe jää melkee teräspalkkiki kakkoseks!

kyllähän polvet saakin mennä hiemat varvaslinjan yli.
Ja jos olet liian pystyssä asennossa niin voi johtua siitäkin että menee liikaa yli.

Meinaatko tällä liian pystyssä, että selkä on koko ajan pystyssä? Eli siis selän pitäs taipua lisää eteenpäi?

tuomas22, ole ystävällinen ja lopeta tommosen paskatiedon levittäminen. Joku saattaa oikeesti uskoa sitä.

Jos en ihan väärin veikkaa niin olet lukenut Starting Strengthin ja käytät nyt tätä takareidet "ankkuroivaa" kulmaa?

Kyykky kuuluu tehdä niin pystyssä kuin mahdollista. Tähän päivään mennessä en ole vielä törmännyt ihmiseen jolla olisi "ongelmana" kyykyssä liian suuri pystyasento.

no miksköhän se nyt yhtäkkiä olisikin paskatietoa kun eka hehkutetaan starting strenghtiä ja rippetoea joka paikassa?
No jaa mielummin uskon pitkän linjan ammattilaista ja useita kymmeniä opetusvideoita hyvine perusteluineen kun jotain random fuhreriä nimimerkin takana ilman mitään perusteluja :P

no miksköhän se nyt yhtäkkiä olisikin paskatietoa kun eka hehkutetaan starting strenghtiä ja rippetoea joka paikassa?
No jaa mielummin uskon pitkän linjan ammattilaista ja useita kymmeniä opetusvideoita hyvine perusteluineen kun jotain random fuhreriä nimimerkin takana ilman mitään perusteluja :P

Loistava esimerkki pakkotoiston nykyisestä keskustelun tasosta.

Olen perustellun erilaisin biomekaanisin perustein kyseessä olevaa aihetta ja useita muita yhteensä varmaan kymmenien sivujen verran.

E: Ja niin, missäs ihmeessä sun perustelut sitten on? En tiedä olenko sokea kun en nähnyt mitään muuta kuin neuvon että nojaa 45 asteen kulmassa.

Mulla on itseasiassa tässäkin ketjussa useampi kymmenen postausta jossa on pitkät perustelut. Käytä vähän vaivaa ja kaiva ne esiin, lue, ja tule sitten järkevin perustein kumoamaan ne.

no mutta onneks tää sun kommentti nostaa keskustelun tason keskiarvoa oikeen kunnolla positiivisempaan suuntaan?
Jos sääkin oot erimieltä niin kerro toki miksi

No jos menet haukkumaan henkilöä joka on tälläkin palstalla neuvonut ihmisiä vaikka kuinka monessa eri asiassa tekniikkaan liittyen niin se vaan kertoo aika paljon, koittaisit nyt edes lukea vaikka tätä threadia vähän ennen kuin menet heittämään jotain näppäriä kommentteja.

Back
Ylös Bottom