Kyykky- ja mavekyssäreitä

Joillekkin auttaa vedon liikeradan rytmitykseen, kun kuvittelee että joku painaa sinua hartioista alaspäin ja koetat nousta siitä seisomaan. Lähet jaloilla puskemaan ja ojennat jalat ja selän yhtäaikaa. Mielestäni tuossa näkyy aika hyvin:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^tuo on ammattilainen, elä matki yläselän asentoa

tässä näin
Mitä sitten? Laitoin tuon siksi, koska tuossa KK:n vedossa rytmitys ja kuvailemani "hartiapainotuksen" vastustaminen tulee hyvin esille. Mutta joo, yläselkää ei oo pakko matkia, eikä sitä kaikki välttämättä opikaan kovin helposti. Mutta ei siitäkään taidosta mitään haittaa olisi jos luontevalta tuntuisi.

juu ja phoenixille enempi suuntasin tota kommenttiani tuosta yläselän asennosta ettei vaan oteta mallia väärin huipuilta. aloittelijalle on tärkeää vetää yläselkä jämptinä että kehittyy tärkeä selän lihaksisto.

Ärf. Taitaa maksimit olla näissäkin hommissa mulla suhteettoman korkeella toistoihin nähen. Ongelma on jo pitempiaikainen (sanotaanko 15v ajalta), mutta nyt jotenkin kulminoituu, kun atg:ta tekee 130:lla muutaman (alle 5) ja maksimi huitelee 160 hujakoilla. Vähänkään jos sarjaa pitentää, niin hapotus on infernaalinen - sama ilmiö tulee myös vaikka portaissa, kiipeillessä vuorten rinteitä, kyykkyasennossa kykkiessä, yms.

Milläs noita koipireisiä sais mielekkäästi harjotettua, ilmeisesti hapenottokyky on lihoissa kohtuuttoman heikko, tai näin ainakin itse miellän.. Juokseminen, pyöräily, sen sellaset ei tunnu hirveästi auttavan, ja pitkää sarjaa kyykyssä on sitten maailman typerintä tehdä.

Vaan pitääkö se sittenkin totutella tekemään? Vai osaisko joku kertoa jotain hauskempaa tehotreeniä (periaatteessa vastustan prässiä, koska tykkään enemmän koko kropan liikkeistä)?

pitkää sarjaa kyykyssä on sitten maailman typerintä tehdä.

Vaan pitääkö se sittenkin totutella tekemään?

Pitkää sarjaa ei ole typerää tehdä, on vaan veemäistä jos yleiskunto haraa vastaan. Kyykky treeni on mukava päättää pariin 20 toiston sarjaan, ei tarvii apuliikkeitä veivata kun mehut on puristettu tyhjiin...

Mukavuusalueelta kannattaa poistua ja tehdä niitä pidempiäkin sarjoja (8-20) välillä. Samalla saat työkapasiteettia ja todennäköisesti vitosetkin alkaa kulkea paremmin mikä taas nostaa ykköstäkin.

Treenailen salilla aina painitossut jalassa, eli käytännössä lähes sama kuin olisi sukkasiltaan eli ne eivät mitään sen kummemmin tue. Olen kyykkyä hieronut taas muutaman kuukauden aktiivisesti ja käyttänyt kantapään alla koroketta. Korokkeena on ollut joko muovimaton palanen tai ohut lastulevyn palanen, joita kyykkypaikalta löytyy luultavasti juuri kyseistä tarkoitusta varten. Tuo koroke tuntuu helpottavan alasmenoa. Onko tämän käyttäminen jatkuvasti järkevää vai pitäisikö jättää pois ja opetella kyykkäämään tasaisella pinnalla? Käyttäähän jotkut kyykkykenkiäkin, joissa korko on varmaankin jopa suurempi kuin mitä itse käyttänyt.

Treenailen salilla aina painitossut jalassa, eli käytännössä lähes sama kuin olisi sukkasiltaan eli ne eivät mitään sen kummemmin tue. Olen kyykkyä hieronut taas muutaman kuukauden aktiivisesti ja käyttänyt kantapään alla koroketta. Korokkeena on ollut joko muovimaton palanen tai ohut lastulevyn palanen, joita kyykkypaikalta löytyy luultavasti juuri kyseistä tarkoitusta varten. Tuo koroke tuntuu helpottavan alasmenoa. Onko tämän käyttäminen jatkuvasti järkevää vai pitäisikö jättää pois ja opetella kyykkäämään tasaisella pinnalla? Käyttäähän jotkut kyykkykenkiäkin, joissa korko on varmaankin jopa suurempi kuin mitä itse käyttänyt.

Riippuu ihan tyylistä. Jos tuollainen pysty, etureisipainotteinen kyykky niinkuin painonnostajilla niin pn-kengät kannattaa olla. Jos taas voimanostotyylinen perse taakse, sääret suorassa kyykky niin voi olla myös tasapohjaiset kengät.

Kyllä pn-kyykkyäkin voi tehdä lättäpohjakengissä, vaatii vaan hieman totuttelua.

Totta, mut melkein sanoisin, et kaikilta se ei onnistu hirveän tehokkaasti. Pitkäreitinen ja lyhytselkäinen nostaja ilman painonnostokenkiä ei oo mikään erityisen hyvä lähtökohta pn-kyykkyyn.

Nilkan liikkuvuus pitää olla todella hyvä että pystyy pn-kyykkyä tekemään tasapohjaisilla kengillä.

^
Toi on pukkiveto. Voi käyttää apuliikkeenä noston heikkojen kohtien vahvistamiseen, pukkien korkeus sitte tarpeen mukaan. Bodarit saattaa myös käyttää tota selkätreenissä eliminoidakseen jalkojen työtä pois liikkeestä.

Kannattais nyt alkuun tehdä ihan maasta asti ennen kuin lähtee kikkailemaan sen kummempia.

Riippuu ihan tyylistä. Jos tuollainen pysty, etureisipainotteinen kyykky niinkuin painonnostajilla niin pn-kengät kannattaa olla. Jos taas voimanostotyylinen perse taakse, sääret suorassa kyykky niin voi olla myös tasapohjaiset kengät.

Jees, minun tyyli lienee tuo kuvailemasi pystympi ja etureisipainotteinen. Jalat on hartioita aavistuksen ehkä leveemmällä ja jalkaterät sekä polvet osoittaa hieman sivulle. Tuo on tuntunut hyvältä pienen lankkupalakorokkeen kanssa. Satuin tossa vaan kuulemaan että pitemmän päälle ei kannattais näin kyykkäillä polvien takia.:anssi: ?

Itellä kun vaihto leveän kyykyn kapeempaan kyykkyy nii alko reidet kasvaa eikä ota perseesee nii pirusti. Vähä painoista verotti joo mut nopee ollaa samoissa kiloissa. Lisäksi huomasin että vaikutti etukyykyn ja normimaveen positiivisesti eli näköjää tukee myös paremmin niihä liikkeitä :D

Jees, minun tyyli lienee tuo kuvailemasi pystympi ja etureisipainotteinen. Jalat on hartioita aavistuksen ehkä leveemmällä ja jalkaterät sekä polvet osoittaa hieman sivulle. Tuo on tuntunut hyvältä pienen lankkupalakorokkeen kanssa. Satuin tossa vaan kuulemaan että pitemmän päälle ei kannattais näin kyykkäillä polvien takia.:anssi: ?

Tolla logiikalla kaikki painonnostajat on polvivammaisia.

Moro!
Kysäisen vielä täältäkin kun kyykkykengät-threadissa sain vain yhden vastauksen (kiitos siitä) ja kyseessä itselleni rahallisesti suurehko hankinta. Eli suositteletteko painonnostokenkien hankkimista käytettyinä? Olen nyt tehnyt SS:a 7vk ja alkaa pikku hiljaa tulla omat rajat vastaan kyykyssä, ja samalla olen huomannut omien kenkieni olevan surkeat kyykkäämiseen. Käsitykseni mukaan ainakin adidasin painonnostokengät muovautuvat jalkaan käytössä, joten onko viisasta ostaa jonkun toisen käyttämiä kenkiä vai panostaa suoraan uusiin kenkiin?

Moro!
Kysäisen vielä täältäkin kun kyykkykengät-threadissa sain vain yhden vastauksen (kiitos siitä) ja kyseessä itselleni rahallisesti suurehko hankinta. Eli suositteletteko painonnostokenkien hankkimista käytettyinä? Olen nyt tehnyt SS:a 7vk ja alkaa pikku hiljaa tulla omat rajat vastaan kyykyssä, ja samalla olen huomannut omien kenkieni olevan surkeat kyykkäämiseen. Käsitykseni mukaan ainakin adidasin painonnostokengät muovautuvat jalkaan käytössä, joten onko viisasta ostaa jonkun toisen käyttämiä kenkiä vai panostaa suoraan uusiin kenkiin?
Osta uudet kerralla kunnolliset. Suosittelen nike romaleos 2 mallia ja on ehkä imo parhaat kengät kyykkyyn.

Moro!

Kyllä nuo kannattaa uutena hommata. Muotoutuvat todellakin omaan jalkaan sopivaksi, eikä 100e ole mielestäni paha investointi. Adidaksen Powerlift 2.0 on ainakin loistava kenkä ja hinta ei tosiaan päätä huimaa. Kokemusta löytyy myös Adidas Powerperfect kakkosista, niissä on hintsun korkeampi kanta. Molemmat ovat hyviä kenkiä, otat sen kumpi miellyttää silmää ja budjettia.

Nikestä ei ole kokemusta, mutta Romaleoksissa on ilmeisesti kovempi kanta, mikä painuu vähemmän lyttyyn. Taitavat myös olla parempaa materiaalia, mutta hintakin on se mukainen.

Back
Ylös Bottom