Kyykky- ja mavekyssäreitä

^^ Mun oman kokemuksen mukaan vika voi olla myös keskivartalon heikkoudessa ja koordinaation puutteessa. Periaatteessa kyse on osin myös "tahdonvoima"asiasta millaisena asento pysyy, mutta tottakai eri lihasten voima vaikuttaa käytännössä erittäin paljon. Mä sanoisin (edelleen omasta kokemuksesta) että tee alkuun niin lällyillä painoilla, että saat tekniikan varmasti oikein, ja sitten lähde pikkuhiljaa lisäämään edelleen vain sen verran, että tekniikka on täysin hallinnassa. Olettaen siis että ensisijainen tavoite on oppia hyvä takakyykyn tekniikka. Jos vaan haluut kiusata reisiä, siihen lienee etukyykkykin ihan kelpo, jos se tuntuu helpommalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^^ Mun oman kokemuksen mukaan vika voi olla myös keskivartalon heikkoudessa ja koordinaation puutteessa. Periaatteessa kyse on osin myös "tahdonvoima"asiasta millaisena asento pysyy, mutta tottakai eri lihasten voima vaikuttaa käytännössä erittäin paljon. Mä sanoisin (edelleen omasta kokemuksesta) että tee alkuun niin lällyillä painoilla, että saat tekniikan varmasti oikein, ja sitten lähde pikkuhiljaa lisäämään edelleen vain sen verran, että tekniikka on täysin hallinnassa. Olettaen siis että ensisijainen tavoite on oppia hyvä takakyykyn tekniikka. Jos vaan haluut kiusata reisiä, siihen lienee etukyykkykin ihan kelpo, jos se tuntuu helpommalta.

Sen verran, että itse ajattelen ongelman johtuvan pääasiallisesti lihasepätasapainosta. Alaselkä, lonkka ja polvi ovat kaikki jossain vaiheessa menneet enemmän tai vähemmän rikki, joten opettelen tässä tekniikoita vähän niinkuin uudestaan. Tosiaan pienemmillä painoilla olen nyt treenaillut, että saisi tuntuman kohdilleen.

Etukyykkyä olen tehnyt tosiaan osana jokaista jalkapäivää, mutta harmittaa nuo takakyykyn tekniikkaongelmat. Näistä johtuen en edes hirveästi malmia uskalla ladatakkaan.

Morjes.
Vähä kyykky viteoo pitkästä aikaa. Taas kerran laskin vähä painoja ja pidensin sarjoja. Ostin kyykkykengätkin. Omasta mielestä tuntu ja näytti paljo paremmalta ku ennen.
Perse kyllä dippaa. Onko paha?
Kuvakulma vähä huono mut koittakaas haukkua taas niin yritetään sitte parantaa... :D

https://vimeo.com/125020994

Morjes.
Vähä kyykky viteoo pitkästä aikaa. Taas kerran laskin vähä painoja ja pidensin sarjoja. Ostin kyykkykengätkin. Omasta mielestä tuntu ja näytti paljo paremmalta ku ennen.
Perse kyllä dippaa. Onko paha?
Kuvakulma vähä huono mut koittakaas haukkua taas niin yritetään sitte parantaa... :D

Ihan ok ainaki mun silmään. Perseen dippaaminen voi olla paha tai sitten ei, se vaikuttas olevan vähän yksilöllistä, mutta kannattaa pyrkiä pitämään se minimissään. Tangon liikerataan kannattaa myös kiinnittää huomiota. Näyttäisi että se menee eteen- ja taaksepäin liikkeen aikana, pyri pitämään tangon liike pystysuorana.

Ihan ok ainaki mun silmään. Perseen dippaaminen voi olla paha tai sitten ei, se vaikuttas olevan vähän yksilöllistä, mutta kannattaa pyrkiä pitämään se minimissään. Tangon liikerataan kannattaa myös kiinnittää huomiota. Näyttäisi että se menee eteen- ja taaksepäin liikkeen aikana, pyri pitämään tangon liike pystysuorana.

Ok. Joo tohon liikerataan varmaan vaikuttaa noi kengätki ku tasapohjaisilla tähän asti kyykkiny. Muutaman kerran meinannu mennä nenälleen oudoksesta. [emoji16][emoji1]

juu siihen vaan selkee fokus. tosi vahvasti sun polvet menee eteen ja jos voimanostoo ajatellaan, syvyyskin kärsii. toki toi ei missään nimessä oo edullinen voimanostokyykky, mutta turha sitä on murehtia. ei tekis pahaa myöskään hieman leventää asentoo ja kääntää pikkusen jalkateriä ulospäin. pääset istumaan paremmin sinne koipien väliin.

OK.
Jos otan leveämmän asennon niin polvet hakee helposti sisäänpäin. Ja asento on kyllä aikalailla etukumara, perse ampuu ylös ja sitte lopuksi yläkroppa[emoji3] oisko se sit viel liikkuvuus juttuja. Ammattikaa ei varmaan paljoa edesauta kyykkyharrastusta, ku tulee rekkaa ajettua se 8-10h päiväs.. Mut täytyy tosiaan seuraavassa treenissä koittaa leventää asentoa.

ei saa hakea. ehdoton juttu. päkiälle painuessa hakee helpommin. painoa hieman pois ja tekniikka kuntoon. kiität mua muutaman vuoden päästä isoilla romuilla kyykätessäs, ku maltoit. ei oo liikkuvuusjuttu.

Tästä ketjusta on saanut monia elintärkeitä vinkkejä, kiitos asiantunteville Pakkislaisille!

Ikinä en ole omin silmin nähnyt miltä kyykkyni näyttää ja nyt vihdoin innostuin sitä videoimaan. Kiinnosti nähdä kuinka pitkä tietokonetuolin rasittama selkäni vääntyilee ja kestääkö paketti kasassa viimeisten toistojen aikana.

Näyttääkö siltä että tulen joskus telomaan itseni, vai onko ihan ok? :) Asento ja kyykkäys ainakin tuntuu tosi luonnolliselta ja hyvältä kropassa. Tässä oli tarkoitus tehdä mahdollisimman nopeita toistoja, joten siksi pikainen kyykkäysvauhti. Ei miulla aina noin kiire ole.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sarvipallo, äkkiseltään näyttää ihan uskottavalta, ehkä pientä buttwinkia ja osa kyykyistä näyttäisi menevän vähän etupainoiseksi ylöstulovaiheessa, mutta noin pienestä kuvasta on vaikea sanoa varmaksi. Eli mä kiinnittäisin lisää huomiota keskivartalon hallintaan. Plussaa syvyydestä! :)

Tänään tuli kokeiltua sumolla vetämistä, ja tuntuipas rauta kevyemmältä ja selkäkin pysyi paremmin ryhdissä. Olen lukenut että sumovetäminen vaatisi enemmän liikkuvuutta kuin kapea asento, mutta itellä tuntui olevan päinvastoin. Sumolla pääsi paljon helpommin aloitusasentoon eikä selkä edes meinannut pyöristyä. Tämä oli vasta ensimmäinen kokeilu sumo tekniikalla, mutta ei varmasti viimeinen.

@Sarvipallo: Sulla on se normaali virhe eli selkä notkolla alussa, jolloin lantio pääsee dippaamaan pohjassa. Koitapas sellaista, että aina ennen alaslähtöä jännität aktiivisesti pakarat. Tuolloin sun selkä menee neutraaliin asentoon, jossa se kuuluisi olla koko noston ajan. Jännitä myös vatsalihaksia, jolloin se sun ottamasta hapesta syntynyt paine pitää tukee selkää eikä se pääse elämään yhtään. Alaslaskussa voit työntää vähän enemmän polvia ulos.

Itellä on sellainen mental checklist, jonka teen ennen alasmenoa:

1. painopiste pois päkiöiltä
2. max määrä happea
3. jännitä vatsat
4. jännitä pakarat jolloin lantio menee suoraan

Noi teet ennen jokaista toistoa ja rauhallisesti lasket alas keskittyen siihen, että vatsat on tiukkana ja polvet menee ulos.

Ja kun moni pidempäänkin treenannut pakkiksella tuntuu olevan täysin pihalla tuosta vatsan jännittämisestä niin sehän menee niin, että kunnolla happea sisään ja jännitetään vatsa niinkuin odottaisit iskua siihen. Tuon jos teet oikein niin se selkä ei notkuile yhtään mihinkään niin kauan kuin vatsoissa riittää voimaa. Vatsaa ei pullisteta ulos niinkuin jotkut ilmeisesti luulee eikä sitä varsinkaan vedetä sisään niinkuin nimeltä mainitsemattomat henkilöt täällä selittää.

^^ Sit viel se happi pitäis vetää keuhkojen alaosaan asti / kylkiin ja juurikin vatsaan, eikä silleen että vedetään vaan keuhkojen yläosa täyteen rinta ulos ja hartiat ylös, niinkun (ainakin mulle) helposti käy. ;)

Kokeneemmilta kaivataan kommenttia ja vinkkiä mavetekniikkaan. Hieman näyttää mielestäni "persevetoiselta"? Tavoitteena olis saada joskus pari markkaa vedettyä ja olis kiva saada tekniikka kuntoon. Selän asento mielestäni ihan kelvollinen?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kokeneemmilta kaivataan kommenttia ja vinkkiä mavetekniikkaan. Hieman näyttää mielestäni "persevetoiselta"? Tavoitteena olis saada joskus pari markkaa vedettyä ja olis kiva saada tekniikka kuntoon. Selän asento mielestäni ihan kelvollinen?

Tuo katsetta paljon alas. Niskankin pitäisi olla lähes suorana; pään asennon pitäisi tuntua ja näyttää koko ajan ihan luonnolliselta. Toi oli kaikkea muuta. Lopussa älä yliojenna selkää. Keskity myös tuomaan lantio riittävän alas aluksi, äläkä anna sen nousta heti niin, että vedosta tulee suorin jaloin veto. Koita myös tehä jokanen toisto samalla tavalla ja lattialla pysäyttämällä.

Back
Ylös Bottom