Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ootko tutustunut/onko kokemusta myorepseistä vai ovatko nämäkin vain "bodarin ärsykevaihtelua"? :)

Jos et ole, niin käytännössä tieteellisin tutkimuksin perusteltu sarja-toistosysteemi:

Aluksi tehdään aktivaatiosetti noin 9-20 toiston maksimipainolla niin, että toistoja jää pari varaa - varaa määriteltynä niin, että toistojen nopeus alkaa hidastua selvästi.
Tämän jälkeen 15-30 sekunnin levoilla 1-5 toiston (noin neljäsosa aktivaatiosetin toistoista) sarjoja samalla painolla aika lailla fiiliksen mukaan (autoreguloidusti), yleensä muutamasta jopa kymmeneen.
Progressio hoituu luonnollisesti näitä sarjoja ja painoa lisäämällä.

Näin tehdään "täyden lihasvärväyksen" saavuttamiseksi työsarjoissa. Normaalissa 3x10-sarjassa 1-2 minuutin tauoilla tulisi noin 28 toistoa 6 minuutissa, mutta vain 9:ssä niistä saavutetaan täysi värväys.
Myorep-sarjassa tulisi vastaavasti 25 toistoa (10 aktivaatiossa, sitten 5x3 15s levoilla) 2 minuutissa, ja 18 toistoa niistä olisi täyttä värväystä.
Periaatteeseen kuuluu myös liikeradan lyhentäminen koko liikeradan päistä noin 10%, jotta saadaan aikaan ns. okkluusioefekti ja täysi värväys saavutetaan aikaisemmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ylekki: meil on boulder-keivi honkaharjun entisellä alakoululla. kk-maksu tällä hetkellä on 30€.

annikki: paljon nättejä sanoja, mutta ei mitään uutta. käytännössä pidempi versio rest pausesta. ei se liikeradan lyhentäminenkään juuri mitään vaikuta. mitä edes tarkottaa täysi liikerata... ei noi rekrytointiluvutkaan ihan noin kyl mene. ja voiman lsäämisessä on kyse myös monesta muusta seikasta. mun asiakkaat tekee hyvin harvoin yhtäkään sarjaa hamaan loppuun asti ja kas kummaa, kehitystä tulee silti ja voin sanoa että josks jopa itteni yllättävissä määrin.
 
Miten neuvoisit treenaamaan kiertäjäkalvosimia? Tähän mennessä olen muun treenin lomassa silloin tällöin vetänyt alataljasta 15-20 toiston settejä face pulleja, sellaisella kuormalla että alkaa vähän lopusssahapottaa, mutta ei mene vielä oikeasti haastavalle alueelle. Minkälaisia toistomääriä noissa kannattaa tehdä, pelkästään pitkiä sarjoja, vai onko hyötyä ottaa vähän lyhyempiä ja kovempia? Kannattaako pitää pumppailuna, vai ottaa vetää sarjat tiukoiksi?

Varmaan käsipainoilla noita kannattaisi tehdä myös, koska painoilla suurin mekaaninen rasitus vipuvarren myötä on ala-asennossa, ja facepulleissa taas yläasennosta.
 
mikä vaan toimiva riittää vastukseksi oli se sit talja, kummari, käsipaino, pieni mummo.... ite käytän pääasiassa sitä toista kättä ja annan semmosta vastusta, että alkaa oleen rankkaa 15 toiston huitteilla. noissa kk-treeneissä tärkeetä on rauhallinen ja nätti liike ja laaja, muttei liioiteltu liikerata. noi lihat ei näy mihinkää, mutta niiden treeni pitää sut ehjänä. mä teetän noita kaikille asiakkailleni lajista riippumatta.

painot ei siis oo se määräävä juttu, noita vaan ikäänkuin tulee tehdä. monille riittää muutaman kilon hanttelit, mutta noilla yllämainituilla kriteereillä kuitenkin. katos liikkeet 1, 2 ja 4 täältä: Rotator Cuff Exercises -- FamilyDoctor.org kaakoses ei pyyhettä tarvi ja ykkösen voi tehdä seisten.
 
Miten toimivana näet penkissä vanhan klassikon pyramidin? silleen tahkottuna että 8,6,4,2,1 ja sitte takas samoilla painoilla ku ylöstulles mutta toistot puolittaen. Sit aina sarjapainoihin korotus ku alkaa setti kulkea liian helposti läpi. Aikoinaan seurasin ku yks mörkö hilas salipenkin 285 kg ton tyyppisellä mutta siinä tais lähtee sarjat 12 toistosta. Tiiän että pidemmälle edenneillä takuulla parempi tehdä jotain vm ohjelmaa missä on eri sarjapituuksille omat viikkonsa jne mutta jos ajatellaan suht aloittelevaa tyyppiä tai jos koko punttitreenistä pitkä tauko ja pitää palautella vanhaa kondista lihan ja voiman suhteen?
 
285kg... jaajaa... ei taida ihan yhellä ja samalla systeemillä nousta, eikä kyl mikään muukaan kova rauta. kyseisen mörön tuloksiin voi vaikuttaa hyvin monet muutkin ulkoiset ja sisäiset seikat.

toi on vaan yhenlainen treenin sisältö, eli ihan hyvin voi käytellä, muttei se nyt oikein mikään ns. systeemi kyl ole. nousevat, laskevat ja kokopyramidit ja niiden variaatiot ja yhdistelmät esim. vakiosarjojen kanssa on ihan normitreeniä. laskevat toimii paremmin voimailijoille säännöllisemmin käytettynä kyllä. ei kuitenkaa oo mitään tarvetta pitäytyy yhessä ja samassa sisältömuodossa. kyl sitä nyt jokanen sen verran osaa asioita muunnella.
 
ylekki: minkäs tasonen olet, et hieman tietää miettii mitä meillä siel on valmiina? meidän hinta on hyvin halpa kyl ja tohon hintaan voit kiipeillä vaan osan vuotta, eli ei edellytetä pitkiä sopimuksia. kirjottele vaikka mulle mailia (jtoPISTEvalmennusÄTgmailPISTEcom), jos haluut käydä kurkkaas. toki nyt on parhaat ulkokelit menossa just!
 
Osaatko sanoa, että millä tekniikalla kannattaisi triggerpisteitä hieroa? On erikokoista tennispalloa ja nuppia joilla hieroa, mutta tuntuu ikuisuusprojektilta vaikka päivittäin hieroo tunteja. Tasaista painetta kunnes kipu katoaa, liikettä, painonvaihtelua, venyttelyä välissä vai mitä?
 
darvi: ei niitä useinkaan hierota, vaan painellaan. netistä löytyy aikalailla enempi tietoo, mitä tähän kannattaa kirjotella. ei niissä kuitenkaa tuntikaupalla saa mennä! ei se vika aina niissä ole, ei ollenkaan. Trigger point - Wikipedia, the free encyclopedia

miles: kengänpohjiin. nojuu... ei sillä oikein suurempaa käyttöä ole muussa kuin jumppailuissa, missä toki monipuolisesti käytettynä ihan käyttökelponen vempaim. hankalaa jopa saada tarkemmin mitttavaa vastustakaan erilaisten kitkojen takia jne.
 
Kuinka paljon muuttaisit sellaisen asiakkaan treeniä, joka on pitkään treenannut natuna jonka jälkeen päättää alkaa roinaamaan samat tavoitteet kuitenkin pitäen?
 
mä teen kaikki ohjelmat sillä lähtöajatuksella, että asiakas on natu. jos joku käyttää aineita, on se sen oma asia. enpäs mä niitä mitenkään pysty valvomaan, eikä se mulle myöskään kuulu. väärin ja epäoikeudenmukaista se on ja se pitää sen douppaajankin tajuta. mulle ei koskaan oo tullut pyyntöjä treeniohjelmista siihen tyyliin, että "nyt on kassikaupalla romua tykitettäväksi, teeppäs hyvät systeemit mulle". mä uskon siihen, että jengi luottaa mun ammattitaitoon jo muutenkin, ettei tuu tollasia kyseleen, käytti tai ei.
 
mä teen kaikki ohjelmat sillä lähtöajatuksella, että asiakas on natu. jos joku käyttää aineita, on se sen oma asia. enpäs mä niitä mitenkään pysty valvomaan, eikä se mulle myöskään kuulu. väärin ja epäoikeudenmukaista se on ja se pitää sen douppaajankin tajuta. mulle ei koskaan oo tullut pyyntöjä treeniohjelmista siihen tyyliin, että "nyt on kassikaupalla romua tykitettäväksi, teeppäs hyvät systeemit mulle". mä uskon siihen, että jengi luottaa mun ammattitaitoon jo muutenkin, ettei tuu tollasia kyseleen, käytti tai ei.

Ööh... Eli samalla ohjelmalla ja samalla tyylillä (progressionmuutosta lukuunottamatta) mentäisiin? Samasta tyypistä kuitenkin kyse, joka on aikaisemmin sun kanssa natuna vedelly ja yhtäkkiä päättääkin roinata.
 
jep. kehitys ja palautuminen usein on nopeempaa ja sen takia sitten ne kilot ja muut menee hieman eri tahtia ja erilaisia rytminmuutoksia ja treenisisältöjen vaihteluja tehdään suhteessa niihin sitten enemmän tms. noin niinkuin siis teoriassa ja lähtökohtaisesti ajateltuna. jos mietit jotain tollasen dropittelun suuntasta, mietipäs toisenkin kerran.

mä tarkkailen sen treenaajan tekemisiä ja perustan kaiken suunnittelun niihin, ei mulla voi olla muuta mahdollisuutta. tohon seurantaan se ohjelmien toimivuuskin perustuu.
 
jep. kehitys ja palautuminen usein on nopeempaa ja sen takia sitten ne kilot ja muut menee hieman eri tahtia ja erilaisia rytminmuutoksia ja treenisisältöjen vaihteluja tehdään suhteessa niihin sitten enemmän tms. noin niinkuin siis teoriassa ja lähtökohtaisesti ajateltuna. jos mietit jotain tollasen dropittelun suuntasta, mietipäs toisenkin kerran.

mä tarkkailen sen treenaajan tekemisiä ja perustan kaiken suunnittelun niihin, ei mulla voi olla muuta mahdollisuutta. tohon seurantaan se ohjelmien toimivuuskin perustuu.

Kiitoksia vastauksesta ja en ole ajatellut dropitella lähitulevaisuudessa :D
 
Terve JTO!

Olisi kysyttävää voima- ja nopeusharjoittelun yhdistämisestä perusvoimaharjoitteluun.
Viimeaikoina on tullut hurahdettua sellaisiin liikkeisiin kuin muscle-up, dippi raskailla lisäpainoilla sekä boksihypyt. Tällä hetkellä muscle-uppeja menee kehonpainolla suht siististi 6-7. Dippi 6Rmax 45kg. Boksihyppy 130cm. Näissä liikkeissä yritän kehittyä. Myös YKL on tarkoitus alkaa harjoittelemaan. En kuitenkaan haluaisi jättää perus massahakuista harjoittelua kokonaan pois ohjelmasta, koska tässä olisi nyt tarkoitus saada vähän takaisin kesällä kadotettua lihasmassaa.

Miten nämä kaksi tavoitteiltaan erilaista harjoitusmuotoa kannattaisi yhdistää niin että ne tukisivat toisiaan? Kannattaako jakaa suosiolla eri päiville voimahakuinen ja massahakuinen harjoittelu esimerkiksi 2-jakoiseen ala-yläkroppa ohjelmaan vai tehdä samassa treenissä ensin voimaharjoitukset ja siihen sitten pumppailut päälle apuliikkeissä?
 
ei se kroppa oikeesti tiedä, mitä nostat. jos vastus on tarpeeks raskas, lihasta tulee ihan taatusti myös oman kropan liikkeillä. eli pystyy noita yhdistään vallan mainiosti peruspunttailuunki. tekniikkaa ja maksimia kaipaavat liikkeet vaan treenin alkuun ja sit perään muuta.
 
Mitä jto suosittelisit treenityyliksi pitkään kestäneen kehonpaino leuanvetelyn jälkeen, perusvoimaa, vai maksimivoimaa, vaiko vedon eri variaatioita?

Tavoitteena olisi ainakin ensialkuun saada myötäotteella vedettynä täydellä liikeradalla ilman repimistä 15 toistoa, sekä hammer otteella 15 toistoa. Tän hetken taso on jotain 8-11 myötäoteleukaa, 13 hammeria, ja 14-15 vastaoteleukaa.
 
vane80: mä puhun yleensä tosin hyvän lämpän ja herättelyn puolesta. kunto ei saa olla este sille. jos sä haet kolmosmaksimia 140:lla, ei juuri ylirautoja kannata ottaa, ellet sitten ihan vähän hipase yli. paremmin ne toimii siellä femmoissa ja pidemmissä sarjoissa. mutta esim.
5-10min kuntopyörä/keppijumppa
2*15*tanko, 2*8*60, 6*80, 4*100, 2*120, 1*130, (ehkä 1*145)

eamh87: "pitkään" eli? liika pitkään oot vedelly kehonpainolla, jos se jakso on kestäny yli 2kk. jos menee yli 5 leukaa, melki jo kannattaa käyttää vähä lisäpainoja siellä täällä treeneissä. tulee laaja-alaisuutta ja parempi hermotus tuo perusvoimaromuihinki lisää lentoo. tee ihmeessä nyt kunnon voimajakso, jossa suurin osa sarjoista asettuu 4-6 välille, mutta satunnaisesti myös pidempää kymppiin asti mukana. pikkusen maksimia herättelet parin kuukauden päästä ja sitten kestovoimajakso omalla painolla ja lisäpainointervalleilla. uskosin, et menee se 20 jo sillon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom