- Liittynyt
- 8.1.2012
- Viestejä
- 280
Ootko tutustunut/onko kokemusta myorepseistä vai ovatko nämäkin vain "bodarin ärsykevaihtelua"?
Jos et ole, niin käytännössä tieteellisin tutkimuksin perusteltu sarja-toistosysteemi:
Aluksi tehdään aktivaatiosetti noin 9-20 toiston maksimipainolla niin, että toistoja jää pari varaa - varaa määriteltynä niin, että toistojen nopeus alkaa hidastua selvästi.
Tämän jälkeen 15-30 sekunnin levoilla 1-5 toiston (noin neljäsosa aktivaatiosetin toistoista) sarjoja samalla painolla aika lailla fiiliksen mukaan (autoreguloidusti), yleensä muutamasta jopa kymmeneen.
Progressio hoituu luonnollisesti näitä sarjoja ja painoa lisäämällä.
Näin tehdään "täyden lihasvärväyksen" saavuttamiseksi työsarjoissa. Normaalissa 3x10-sarjassa 1-2 minuutin tauoilla tulisi noin 28 toistoa 6 minuutissa, mutta vain 9:ssä niistä saavutetaan täysi värväys.
Myorep-sarjassa tulisi vastaavasti 25 toistoa (10 aktivaatiossa, sitten 5x3 15s levoilla) 2 minuutissa, ja 18 toistoa niistä olisi täyttä värväystä.
Periaatteeseen kuuluu myös liikeradan lyhentäminen koko liikeradan päistä noin 10%, jotta saadaan aikaan ns. okkluusioefekti ja täysi värväys saavutetaan aikaisemmin.
Jos et ole, niin käytännössä tieteellisin tutkimuksin perusteltu sarja-toistosysteemi:
Aluksi tehdään aktivaatiosetti noin 9-20 toiston maksimipainolla niin, että toistoja jää pari varaa - varaa määriteltynä niin, että toistojen nopeus alkaa hidastua selvästi.
Tämän jälkeen 15-30 sekunnin levoilla 1-5 toiston (noin neljäsosa aktivaatiosetin toistoista) sarjoja samalla painolla aika lailla fiiliksen mukaan (autoreguloidusti), yleensä muutamasta jopa kymmeneen.
Progressio hoituu luonnollisesti näitä sarjoja ja painoa lisäämällä.
Näin tehdään "täyden lihasvärväyksen" saavuttamiseksi työsarjoissa. Normaalissa 3x10-sarjassa 1-2 minuutin tauoilla tulisi noin 28 toistoa 6 minuutissa, mutta vain 9:ssä niistä saavutetaan täysi värväys.
Myorep-sarjassa tulisi vastaavasti 25 toistoa (10 aktivaatiossa, sitten 5x3 15s levoilla) 2 minuutissa, ja 18 toistoa niistä olisi täyttä värväystä.
Periaatteeseen kuuluu myös liikeradan lyhentäminen koko liikeradan päistä noin 10%, jotta saadaan aikaan ns. okkluusioefekti ja täysi värväys saavutetaan aikaisemmin.