Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OT!
Mun makuun aikasta hurjat raudat viimiselle viikolle vielä kun mennään yli 90% tavoitteesta, mutta toivottavasti homma pelittää noinkin ja J:llä meinaa hyppiä alotusraudat rinnalle asti!
 
toi on niin paljon tottumuskysymys. en mä kyllä lähtis tekeen viikkoa ennen kisaa kuin korkeintaan yhen alotusraudan ja senkin mieluummin vain penkissä ja kyykyssä. ei sillä vipalla 1-2 viikolla pysty ku pilaamaan kuntonsa enää. treenit on tehty ja on aika levätä ja antaa kunnon nousta. ei se voima minnekään voi yhtäkkiä kadota. liialla treenillä sen voi kyllä dumpata piiloon. se tulee sitten flunssan saatua tms. myöhemmin esiin, mikä ei kyl enää merkkaa paljoa, jos kisat on käyty. alotus ei myöskään sais olla "kuulemma". kyllä sen pitää olla tarkasti tiedossa jo ihan psyykenkin takia. onnea kisaan! tai siinä mitään onnea tarvita... meet ja teet mitä pitää tehdä :)
 
yllättävän usein yllättävän kokeneet ja kovat nostajatkin tuppaa jumiutumaan treeneissään ja jäämään siten piirua vaille sitä ihan parasta suorituskykyään. ei ne tulokset tarkota, etteikö vois aina pitää silmät ja korvat auki, jos vaikka sais jotenkin kehitystä aikaan. mun mielestä hyvä ja avoin kysymys superlifteriltä, eikä ollenkaan harvinainen ns. kovilta tekijöiltä. vaikka tosiaan tollaset kysymykset ja se treenien kokonaiskuvan hahmottaminen vaatis paljon yksilöllisempää lähestymistapaa.
 
Haittaako mielestäsi verenluovutus treenaamista? Jos kyllä, niin voiko esim. keskipäivällä käydä luovuttamassa ja illalla käydä treenaamassa?
 
Yksilöllistä, mutta pakko sanoa että kyllähän se saattaa haitata.
Yleensä suositellaan että luovutuksen jälkeen huilittaisiin koko loppupäivä, eikä nostettaisi mitään raskasta. Joten en voi suositella että menisit illalla salille.

Mä luovutin intissä joskus 11 aikaan aamupäivällä ja muistaakseni 0.4 litraa. Illalla salilla kulki treeni kuten ennenkin. Nestettähän tuossa menettää, joten muista juoda luovutuspäivänä tavallista enemmän.




Edit: jaahas tämä olikin sitten tämä ketju. No ehdinpä jo vastaamaan...
 
Itse ajoitan verenluovutukset yleensä kevyiden viikkojen alkupuolelle. Aivan raskaimmista treeneistä lähtee terä, jos on luovuttanut muutaman päivän sisään. Vaikutukset lienevät tosin aika yksilöllisiä.
 
Tänään sattuisi olemaan vaan sopia päivä sille, muttei aikataulujen kanssa pysty niin paljon kikkailemaan, että pääsis treenaamaan ennen luovutusta. Kaipa sitä pitää sitten lykätä hieman, kun tänään olisi kuitenkin kyykkytreeni tiedossa.
 
Minkälaista keskivartalotreeniä suosittelisit välilevyrappeumasta (2 alinta levyä) kärsivälle entiselle voimanostajalle, PN lavalle tekis mieli mennä vielä kokeileen.. Parin vuoden päästä pääsis veteraani sarjoihin rymyään.:rolleyes:
 
weak: juu tulee extralepookin ja kyykys paukkuu malmit :)

3leiko: mahdollisimman monipuolista. sekä liikesuunniltaan että voimantuottotavoiltaan. mitä enemmän sulla on siellä pakissa voimaa sitä paremmin kaikki rappeutuneet säästyy.
 
Moi !

Varmaan aika tyhmä laittaa tänne, kun foorumi on tietoa pullollaan, mutta sellaista kyselisin, että mitäs tässä kannattaisi alkaa tekemään, kun olen ns. "laihaläski". olen 23v mies 175/71 ja kunto on mielestäni heikohko.
Pitäisi alkaa kuntoa parantelemaan ja läskit pois mahanseudulta.
Lenkkeilyä ja salia pitäisi ruveta uurtamaan, mutta minkälaisella syklillä ? mikä on paras suhde aerobiselle/puntille, kuinka pitkiä matkoja (uinti, juoksu, kävely ?) ? minkälaisia sarjoja ?
diettaamaan varmaan pitäisi myös, mutta siihen varmaan tarvitsee puntarin, että tietää paljon sitä ruokaa poskeen laittaa.. jättääkö hh:t vähemmälle ja protskua kunnolla huiviin, vai mitä ?
Olen koittanut täältä ettiä jotain dietti ohjelmaa, missä kerrottaisiin myös määrät mitä jokaiselle aterialle olisi hyvä laittaa (kasvisten määrä, lihan määrä), mutta eipä ole sellaista löytynyt.
mitään muuta ei ole kuin aikaa, koska mitään en harrasta, eli voi vaikka olla joka päivälle jotain.
 
oikeesti oot kyllä pystynyt ohittamaan erinomasesti kaiken dieettitietouden jne, koska noi kyllä on aika peruskamaa :) tähän on myös aika työlästä alkaa rakentaan kunnollista yksilöllistä ohjelmaa, joten sellasen tarpeessa kannattaa kurkata tonne mun sigun blogiin.

muuten toi menee yksinkertaisuudessaan:
- joka toinen päivä salilla perusbodailua 6-12 toistoilla
- välipäivinä eri lajien lenkkeilyä hengästys- vaan ei huohotustasolla alkaen 20-30 minuutista ja nostaen pikkuhiljaa osaa lenkkejä yli tuntiin.
- paljon rehuja, kohtuudella proteiineja ja rasvoja sekä kuitupitoisia hiilarilähteitä.
 
Tohon diettailuun liittyen yksi pieni kysymys, että eikö ole suotavaa tehdä dietillä voimapainotteista reeniä, jos haluaa että tulostaso pysyy tai jopa nousee, riippuen tietysti dietin pituudesta..? Jos siis on pelkkää bodailua vaan taustalla.

Sitten siihen toiseen kysymykseen. Miten sais parannettua puristusvoimaa? Maastavedossa loppuu puristusvoima ennenkuin selästä, ja muutenkin rupee tekniikka kärsimään kun puristus loppuu:s Vetoremmejä en ole ikinä käyttänyt ja sarjapainot mavessa 150kg luokkaa ja käytän ristiotetta
 
yllättävän usein yllättävän kokeneet ja kovat nostajatkin tuppaa jumiutumaan treeneissään ja jäämään siten piirua vaille sitä ihan parasta suorituskykyään. ei ne tulokset tarkota, etteikö vois aina pitää silmät ja korvat auki, jos vaikka sais jotenkin kehitystä aikaan. mun mielestä hyvä ja avoin kysymys superlifteriltä, eikä ollenkaan harvinainen ns. kovilta tekijöiltä. vaikka tosiaan tollaset kysymykset ja se treenien kokonaiskuvan hahmottaminen vaatis paljon yksilöllisempää lähestymistapaa.

Yleensä noin 350 vetäjillä on niin monta vuotta reenitaustaa takana, että vuosien tuoma kokemus asettaa heidät enemmänkin kysymyksiin vastaajien penkille ; ))


Ei silti, hyvä että kysyy.
 
niinpä. tolle tasolle kun pääsee, vois kuvitella takana olevan muutamakin hit or miss -tyyppinen aikakausi ja monenlaisia omakohtaisia ja muittenkin kokemuksia lajista :)

kuitenkaan se, että on jossain lajissa hyvä ei tee henkilöstä hyvää valmentajaa, luonnollisesti. eikä kyllä huonoakaan :) valmentaminen on kuitenkin ihan eri laji ku treenaaminen. mulla on ollut useitakin asiakkaita, jotka etsii ensimmäistä valmentajaansa vasta ns. kovissa lukemissa ollessaan. jossain vaiheessa kehitys voi pysähtyä/ottaa takapakkia tms. ja yleensä mitä kovemmissa raudoissa liikutaan sitä lähempänä ollaan myös suorituskyvyn rajoja ja kehitys on hitaampaa. lahjakkuuspuoli alkaa väistyä ja joutuu funtsimaan treenejä enemmän, että sais kehitystä aikaan.

mun mielestä ei ole huonoja kysymyksiä. on vain kysymyksiä, joita ei ole esitetty.

joopajoo: dieetillä saattaa yllättyä tulosten kehittymisestä. penkki saattaa heikentyä, mutta usein mm. kyykky paranee. kyllä sinne sekaan kannattaa tehdä ihan bodypitustakin sarjaa, ettei ihan pelkkää maksimia vaan tee.

grippiä kannattaa lähestyä lajinomaisesti joko roikottamalla tai ite roikkumalla. käytä kahta otetta; normi nyrkki ja sit rystynen suorana eli tanko 1. ja 2. nivelen välissä. tee treenit toistoperiaatteella. pieni läpileikkaus:
- toiston pituus 5-15"
- toistoja sarjassa yht. 20-50", esim. 8*5" = 40"
- toistotauko 5-10"
- sarjoja/grippityyli 2-10
- sarjatauko 2-5´
 
Olen innostunut kovasti painonnostosta ja varsinkin tempauksen tekniikkaa olen kovasti harjoitellut maltillisin painoin ja kyllä se pikku hiljaa alkaa sujua Mieltäni on askarruttanut tempauksen alkuasentoon, kun ensimmäinen veto alkaa, liittyvä kysymys: kuuluuko painon olla koko jalkaterällä, varpailla vai kantapäillä?. Itsellä tahtoo paino siirtyä herkästi kantapäille ja sitä kautta tuntuu että asento olisi liian pystyssä...
 
koko jalkaterällä. päkiällä se käy kun toka veto on lähtenyt ja hartiat on korvissa. sitten taas takasin parhaalle painopistealueelle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom