Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Terppa taas. Joulun aikana vähemmän korishommia, joten otan nyt hieman enempi punttia donkkia tukemaan. Mielessä lyhyt peruskausi, jolla mave ja raaka rive tulosta paremmaksi. Voimatasoja kysyt kuitenkin, jk 160kg, mave 180kg, rrv 95kg. Punttia nyt kahdesti vikkoon. Ohjelmaksi tuumin:

1. raaka rive, takakyykky
2. raaka rive riipusta, mave

Olenko ihan metässä? Kyykyn otan vähän iisimmin ts. en ihan tappiin. Lueskelin vanhoja viestejä, joissa suosittelit jollekin vastaavassa tilanteessa raaka riven kahdesti viikkon. Ajattelin ottaa toisen kuitenkin riipusta niin jää enempi paukkuja tohon maveen. Joskus ehkä korvaan raaka riven riipusta siten että maven jälkeen julle. Keskivartaloreeniä yms. toki aina mukana. Miltä kuullostaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs porukka tuumaa sarjapalautuksista nopeustreeneissä? Eilen tein sekä nopeuspenkkiä että boksikyykkyä nopeusperiaatteella ja vetelin melko tiuhaan tahtiin - noin 30sek/1minuutin palautuksella liikkeestä toiseen. Eli yhden liikkeen sarjaväli oli sellaiset puolisentoista minuuttia. Meneekö metsään?
 
Terve jto.

Viimeksi olen ottanut maksimin penkistä vuosi sitten elokuussa, ja sen jälkeen oli enemmä ja vähemmä taukoa, ja vasta toukokuusta lähtien olen punttia taas vääntänyt tosissaan. Nyt olen saavuttanut vuoden takaiset kovimmat sarjat ja vielä olisi tarkoitus pari viikkoa ohjelman mukaan tehdä ja sitten alkaa piikata maksimihakuisesti. Nyt kun on edellisestä maksimista kuitenkin jo vähän yli vuosi, niin montako viikkoa kannattaisi piikata, ennen maksimi kokeilua?
 
ricardo: ihan hyvältä näyttää tollasenaan. keskivartaloa ja yläkroppaa kyl korispelaajankin tulis tehdä. penkit ja leuat riittää.

jmp75: jos haluaa nopeustreenistä kaikki hyödyt nimenomaan nopeuteen, sillon lepäillään tarpeeksi. muuten se menee keston puolelle. joka sarjaan tulis olla ehdoton isku päällä ja hapot ei saa kumuloitua treenin edetessä.

thepala: voithan sä alkaa tekeen sitä maksimihakua hieman hybridipohjasesti. eli lämppien jälkeen nouset semmoseen 1-2 toiston sarjaan, mikä on hyvin hanskassa vielä. sen perään sitten perusvoimasarjat. tällai sä löydät sen nykysen maksimikunnon 1-2 kuukaudessa ja perusvoimatkin kasvaa. jos runttaat samantien kovat testisarjat, se kehitys on jumahtaa nopeemmin.
 
Onko maastaveto tempausotteella mielestäsi hyvä apuliike maastavedon kehittämiseen? raskashan tuo on kuin mikä mutta raudat normaaliin vetoon verrattuna suht pienet
 
ei. tempausveto on hyvä apu tempaukseen kyllä, mutta ei sillä oo kovin hyviä apuvaikutuksia normivetoon, jossa ne heikot kohdat tuppaa olemaan paljon ylempänä kuin siellä lähdössä.
 
Nyt on ekan kerran kokeiltu mavettaa "uudella" tekniikalla. Aika nöyryyttävä kokemus, rauta painoi tooodella paljon enemmän kuin kissanselällä kiskoessa. Vatsalihakset tuntuivat paljon heikommilta kuin aiemmin, ja mielestäni hyytyivätkin ensimmäisenä.

Satasella pystyi tekemään kaksi toistoa ilman paketin hajoamista...Kai nyt sitten kiskon max tuolla raudalla (olisko 75%) ainakin jonkun aikaa, tulee sitä voimaa tietysti silläkin tavalla. Voisin laittaa videon jossain vaiheessa - varmasti on paljon murheita vielä tekniikassa. Rauta ei esim. kulkenut suoraa linjaa ylösalas, karkasi mielestäni eteen.
 
sinne päkiälle se ei saa karata. polvien jälkeen voit kuvitella vetäväs tankoo taaksepäin, vaikka käytännössä mitään sellasta ei tapahtuiskaan. mitään taaksenojailuja ei myöskään tule tehdä.
 
Mitä mieltä olet sairaana harjoittelusta? Minua vaivaa aina syksyisin flunssat ja tietenkin kuumeisena ei treenata, mutta miten silloin, kun nenä vuotaa ja yskittää, mutta ei ole kuumetta? Käyn joskus flunssaisena painimassa ja siinä huomaa, että syke nousee helposti ja väsyy nopeasti ja mietinkin, että hyödyttääkö tuollainen harjoittelu mitään? Entäs punttien nostelu? Minkälaista harjoittelua sinusta kannattaa tehdä kun tuollainen flunssa on päällä?
 
pahoja jälkitauteja voi saada kuumeettomistakin flunssatreeneistä. missään nimessä kipeenä treenaaminen ei hyödytä mitään. toi sun painihomma on huono juttu. hyvin kevyt ulkoilu korkeintaan käy, mikä ei juuri sykettä nosta.
 
No juu... Tänää olisi ollut venkussa 6x5 mutta eipä tullut ekassa setissä kuin tiukka nelonen joten ehkäpä olisi syytä kevennellä vähän. Eli pidän nyt kevyen viikon, onko ok kun teen 2-jakoisella, niin käyn normaalisti salilla mutta teen kaikissa liikkeissä sarjat esim 70% normipainoista? Miten jatkan venkkua kevyen viikon jälkeen?
 
Itse olen tuon flunssassa treenailun ratkonut seuraavasti.

Nyt on tänäkin syksynä ja alkavana talvena 3-4 kertaa tullut pientä kurkkukipua ja flunssan tunnetta. Kun sitä tulee, jätän treenit siltäpäivältä tekeättä ja otan vähän "yliannostusta" c-vitamiinia. Jos olo ei pahene, seuraavana päivänä treenaamaan. Jos treeni kulke normaalisti ja tuntuu hyvältä treenata, treenaan. Jos olo tuntuu voimattomalta, jätän painot siihen lähden himaan.

Itse huomaan kyllä olostani heti, että onko oikeasti kipeä. Silloin on voimaton tunne. Silloin ei pidä mielestäni treenata ollenkaan. Varmaan jotain venyttelyjä voisi kuitenkin suorittaa niin ei ihan hukkaan mene aika jos se mieltä vaivaa?
 
niccessor: jatkat siitä mihin jäit.

timba: joos tollasta iisijumppaa voi tehdä aina, ellei kuumetta oo.
 
mites jto, jos otan noi kaksi raaka riveä viikkoon, niin kannattakoo toi raakarive riipusta otta vähän iisimmin, pidempää sarjaa jne.? Noissa kun pystyn käyttää miltei samoja painoja. Vai otanko molemmat sillain suht tiukasti, lisäten rautaa perstuntumalla? Toistot tyyliin 3-5 ja antaen enempi painoarvoa tolle normi raaka rivelle. Jälkimmäistä toisaalta puoltaisi se, että tää mun lyhyen lyhyt pk-jakso kestää vain reilu kuukauden.
 
Oikean olkapään kiertäjäkalvosin otti osumaa penkkiä tehdessä n. viikko sitten. Nyt olkapää on tulehduskipulääkekuurin jälkeen taas kivuton normielämisessä. Oon tehnyt jalka+core treeniä viikon ja ajattelin, että joko tässä uskaltaisi ottaa kevyesti yläkropan treenit takaisin, vai pitäisko vaan keskittyä ensin kiertäjäkalvosin venytyksiin ja kevyeen vahvistamiseen? Penkkiä ja pystäriä nyt ei ole kiire takaisin tekemään, mutta mielellään tekis taas esim. mavea, riveä ja leukoja. Mitä ehdottaisit olkapään kuntousaikatauluksi ja yläkroppa treenin aloittamiseksi?

ps. Iso kiitos jo etukäteen. Ihan mahtava että jaksat vastailla täällä. Todelle informatiivinen ketju :thumbs:
 
Saattaa olla vähän :david: kysymys, mutta onko jotain hyvää tekniikkaa miten saisin 105 kiloa penkistä nopeasti ylös (ennen uuttavuotta)
100 kiloa olen nostanut n.1,5kk sitten, ja 105 kilon nostamista yritin torstaina. Oli todella lähellä, että se olisi noussut mutta jäi ojentajilta viimeinen ripaus puuttumaan.
Nykyinen ohjelma on penkin ja ojentajien osalta tällainen:
Ma:Ojentaja ja hauis
To:Rinta ja selkä

Ojentajille oon tehnyt yleensä 1-2 raskasta perusliikettä ( kapee penkki,dippi,lattiapenkki ym.) ja rinnalle 1-2 raskasta perusliikettä kans (penkki,vinopenkki)

Eli millasella toistoalueella kannattais pysyä ja millasilla prosenteilla? Tässä nyt on kuitenkin vaan se vajaa 3vk aikaa :(
 
ricardo: kyllä noita jonkin verran voi vaihdella. pääasia on se pitkän aikavälin kehitys.

pjt: ei tollaseen pysty millään tavoin vastaamaan netissä. jos sattuu, älä treenaa on melki se paras ohje. ei niitä kk:ia liikoja kannata venytellä. mieluummin treeniä iisisti, ellei muuta voi vielä tehdä.

voimasuoni: aika :david: kyllä... mitään "tekniikkaa" tollaseen ei ole. treenaat vaan nousujohteisesti. voi se 105 tulla jo ens kerralla ylös. en mä muutenkaan kauheesti innostu tollasista kyselyistä.
 
Eli millasella toistoalueella kannattais pysyä ja millasilla prosenteilla? Tässä nyt on kuitenkin vaan se vajaa 3vk aikaa :(

Ensi viikolla otat maanantaina kevyesti ojentajat ja hauiksen. torsttaina penkillä lämmittelyn jälkeen 2x90 kiloa. Pikkuisen esim. ylätaljaa.Loppujäähdyttely eikä muuta.

seuraavalla viikolla et treenaa maanantaina ollenkaan, torstaina otat lämm. jälkeen 1x95. sitten jäähdyttely. Lauantaina tai Sunnuntaina käyt salilla sen verran, että pikkuisen lämmittelet paikkoja ja nostat 3x50 kiloa. näin saat vähän painetta lihaksistoosi .

Kolmannen viikon maanantaina, hyvin levätyn ja terveellisesti syödyn viikonlopun jälkeen lämmittelet, lisäät tankoon esim. 2x75, 1x85, 1x97,5 ja sitten otat sen 1x105. varaudu koittamaan myös 107,5 tai 110 jos/kun tulee tuo 105 kunnolla.
 
mä en viimesellä viikolla tekis mitään muuta kuin iisin herättelytreenin 1-2 päivää ennen kisaa. mutta kun kaikki riippuu kaikesta. esim. sun treenitaustasta jne. jotkut tekee viimesen kovan vedon 3 vkoa ennen kisaa, jotkut saattaa hakee alotuksen viikkoa ennen, jotkut saattaa tehdä suhteellisen kovankin treenin kisaviikollakin. ihan eri lukunsa on sitten painonnostajat.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom