Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
joo ei se liian vahva voi olla. mitään höpöhöpö-juttuja ei mahatouhuissakaan kannata tehdä. semmosia liikkeitä, missä rautaa liikkuu ja vastus on kova. toistoalue voi ihan hyvin mennä sinne vitoseenkin asti. rauhallinen ja kontrolloitu liike tietenkin. tossa tulee sen verran kyykkyjä jo, ette oo tarve kyllä niiden eteen enempää tehdä.

mitään naminsyöntiä ei treenien tulekaan olla ja toisin ku monet kuvittelee, volyymipohjanen treeni ON kovaa. hauskaahan noissa vaan on se, että määrät saattaa olla moninkertaset entisiin treeneihin nähden, mutta jumeja ja muita ei oo läheskään niin paljon. ootko aikonu pitää kevyempiä viikkoja millä rytmillä ja mikä sillon on sisältö?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo ei se liian vahva voi olla. mitään höpöhöpö-juttuja ei mahatouhuissakaan kannata tehdä. semmosia liikkeitä, missä rautaa liikkuu ja vastus on kova. toistoalue voi ihan hyvin mennä sinne vitoseenkin asti. rauhallinen ja kontrolloitu liike tietenkin. tossa tulee sen verran kyykkyjä jo, ette oo tarve kyllä niiden eteen enempää tehdä.

mitään naminsyöntiä ei treenien tulekaan olla ja toisin ku monet kuvittelee, volyymipohjanen treeni ON kovaa. hauskaahan noissa vaan on se, että määrät saattaa olla moninkertaset entisiin treeneihin nähden, mutta jumeja ja muita ei oo läheskään niin paljon. ootko aikonu pitää kevyempiä viikkoja millä rytmillä ja mikä sillon on sisältö?

Keskivartalolle on tehnyt nyt näitä liikkeitä: Voimapyörä (+ lisäpainot), vatsat ylätaljassa, istumaannousu lisäp ja kyljet käsipainoilla. Sarjat ja toistot olen pitänyt 3-6*5-12 tuntumassa. Myös tuo etukyykky stopin kanssa tuntuu vahvistavan keskikroppaa roimasti. Ehdottomasti yks miun lemppari liikkeistä tällä hetkellä.

Kevyitä olen ajatellut pitää 3:1, ja noilla viikoilla jos tekisi vain 3 kyykkytreeniä, pienellä volyymilla, mutta pitäisi tehon kohtalaisena. Lisäksi kevyillä viikoilla ajattelin ottaa pari palauttavaa lenkkiä (ei hk:n sinistä), ja lisätä venyttelyä.

E: Penkkilihojen kanssa on kyllä pientä palautumis ongelmaa ollut. Siksi tein nyt semmosen ratkasun, että punnertelen vaan kolmesti noiden neljän treenin sisällä. Näin ollen saa vähän enemmän lepoa penkkilihat. Eikä tuo toisaalta edes mitään haittaa, koska penkki on kumminkin suhteessa miula parempi, kun kyykky.
 
lenkkejä ei kannata tehdä vain kevyillä viikoilla, ettei niistä tuu palauttelun sijaan rasite. tee niistä ulkoiluina joka viikko vähän. vatsoissa kannattaa tehdä ainakin yks kiertoliike viikossa myös. lisäks suosittelisin erilaisia staattisia juttuja sekä pinta- että syvien kerrosten painotuksilla. eli huoltohommia voiman lisäksi. niitä tarvii noilla treenimäärillä myös polvet ja lantion seutu erityisesti. käytännössä joka päivä.
 
lenkkejä ei kannata tehdä vain kevyillä viikoilla, ettei niistä tuu palauttelun sijaan rasite. tee niistä ulkoiluina joka viikko vähän. vatsoissa kannattaa tehdä ainakin yks kiertoliike viikossa myös. lisäks suosittelisin erilaisia staattisia juttuja sekä pinta- että syvien kerrosten painotuksilla. eli huoltohommia voiman lisäksi. niitä tarvii noilla treenimäärillä myös polvet ja lantion seutu erityisesti. käytännössä joka päivä.

Ok. Kiitoksia neuvoista! Lisään jonkun kiertävän vatsaliikkeen tuonne sekaan myös.

Olisiko siula jotain valmista linkkiä noihin polven ja lantion seudun huoltohommiin? Nuo on itselle semmoisia asioita, ettei niihin ole tullut hirveästi perehdyttyä.

E: Tosin varmasti niistä olet jo tänne useaan otteeseen kirjotellut, joten ei muuta kun etsimään -->
 
Jos teet pohjakuntoa, tee pohjakuntoa!

5 keskiraskasta sarjaa treenissä. toistot 6-8 välillä. joskus jopa kympin sarja.

Aina tuntuman mukaan. Jätä joka sarjaan 2-4 toistoa "takataskuun"

kaikki sarjat lyhyillä palautuksilla, noin 1½ - 2 min palautukset.

Älä käytä mitään varusteita, et edes vyötä.

Tätä on voimanostajan pohjakuntoreeni.

Ok, kiitoksia! Kirjoitin ohjelmaan ylös nuo muistiin. :)
 
sä rasitat välilevyjä aikalailla noin usein treenaamalla, joten joka treenin lopuks ois hyvä vähän pumppailla niihin nestettä takasin. biltemasta saa pumppuja, mutta hyvä keino on myös sellanen, että roikut ruoto suorana tangosta, jalat maassa kropan vähän edessä. sit keinuttelet lantiota puolelta toiselle kevyesti, eteen-taakse myös. samanlaiset keinuttelevat liikkeet on aika hyviä yleensäkin. tällasia voi olla enemmän tai vähemmän kevyemmät yhden käden ja/tai jalan tempaukset, rv:t, mv:t jne myös. loppuverrana noita kannattaa tehdä ihan yhtä paljon ku illalla telkkarin ääressäkin.

toinen tärkee asia ois pitää huolta liikkuvuudesn symmetriasta, ettei virheasennot pääse kumuloitumaan. erilaiset pakara- alaselkä- ja takareisi- yms. venyttelyt kuuluu siis arkeen. laittasin myös polvet jäihin aina treenin jälkeen 20-30 minuutiksi. vaikkei sulla koskaan olis ollut mitään ongelmia polvien kanssa, en näkis ennaltaehkäsevissä toimissa mitään pahaa.
 
jto (Ei Herra Mirandos): Mihin väliin sijottaisit hieronnat? Nykyiseltään tulee normaalisti ma(yläkroppa),ti(alakroppa),to(ylä),pe(ala) salitreenit.
 
jto (Ei Herra Mirandos): Mihin väliin sijottaisit hieronnat? Nykyiseltään tulee normaalisti ma(yläkroppa),ti(alakroppa),to(ylä),pe(ala) salitreenit.

Tekis niin mieli heittää oma kommentti, kun on jotain jääny 20 treenivuodelta jotain tietoa, mutta olkoon nyt kun kielletään... ; )))

P.S. taidan olla liiankin hanakka vastaamaan, vaikka jtolta kysytään... pölhö mikä pölhö...

P.S.S. jto tekee hienoa työtä jakamalla tietämystään!
perusasiat ovat aina perusasioita, mutta aina pitäisi muistaa että mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Mm. päivätyö, sen fyysinen rasittavuus, vapaa-ajan määrä ja työajat, peritty eli synnynnäinen liikkuvuus, kehon mittasuhteet jne tuovat eroja ohjeisiin. Yleispätevyys on OK, mutta kuitenkin...
 
lenkkejä ei kannata tehdä vain kevyillä viikoilla, ettei niistä tuu palauttelun sijaan rasite. tee niistä ulkoiluina joka viikko vähän. vatsoissa kannattaa tehdä ainakin yks kiertoliike viikossa myös. lisäks suosittelisin erilaisia staattisia juttuja sekä pinta- että syvien kerrosten painotuksilla. eli huoltohommia voiman lisäksi. niitä tarvii noilla treenimäärillä myös polvet ja lantion seutu erityisesti. käytännössä joka päivä.

jto, mitä mieltä olet tästä, jonka muuan WSB-huippuäijä kertoi mulle käydessäni aikanaan tutustumassa Simmonsin saliin:

-hänen mielestään vatsaliikkeiksi kannattaa valita pääasiassa sellaisia vatsaliikkeitä, jotka tehdään keho pystysuorassa asennossa. Esim. jalkojennostot rekillä roikkuen; myös jaoissa lisäpainoa käyttäen.
Tämä siksi, että hänen mielestään siksi, että kyykky ja veto tehdään seisaaltaan, eikä makuulta ; )

Itse kyllä treenasin aina keskikehoa monipuolisesti, myös istumaannousuja, mutta....olihan äijän jutussa myös tiettyä loogisuuttakin, eikö vaan?
 
Onko mitään neuvoja antaa tuohon raakaan riveen näin netin kautta, kun ei salilta ketään opastaa löydy. Onko tuo alle meno kuinka tärkeä raa'assa, tarviiko sitä hypätä jalkoja ilmaan, ja pitääkö lantion lyönnissä tangon osua kunnolla kehoon? Olen onnistunut tuosta polvenalta riven (hang power clean) saamaan samaan tulokseen kuin lattiasta asti, joten tekniikka kusee ainakin siinä. Myöskin käsien käyttö, kuinka paljon sitä pystysoutumaista liikettä todellisuudessa pitäisi tehdä? Ei ollenkaan, eli rajoittuu tuohon olankohautukseen ja loput tulee saadulla liike-energialla ylös asti?
 
Kyllä mää ainaki oon olettanu että saa muutkin vastailla vaikka Jto:han täällä määrää. ;)

eka posti sanoi:
Kysymyksiä Jto:lle
Varmaan olisi hyvä tehdä tälläinen threadi jto:lle ja tottakai muutkin saa vastata.
 
no mä en täällä kyllä sen kummemmin määrää, vaikka ketju mun jutuille joskus perustettiinkin. eikä täällä netissä missään nimessä voi antaa kuin yleispäteviä ohjeita ja pintaraapasuja neuvojen muodossa, eikä mulla muuhun kyl ole aikaakaan. yksilöllinen ohjaaminen ja valmennus on sit eri asia ja siihen mulla on toi firma -> sigu.

herramirandos: ei sen ukon puheissa valitettavasti ole oikein todellista pohjaa, vaikka loogiselta kuulostaiskin. tota samaa juttua oon lueskellut aikanaan itekin ko. koulukunnan jutuista. se treeniasento ei kyl oo se ratkaisevin juttu, mutta voimantuottosuunnat ja -tavat on. niiden pohjalta se keskivartalotreeni tulis suunnitella. lajinomaisintahan tietenkin on kyykyt ite, mutta oot ihan oikeessa siinä monipuolisessa ja raskaassa treenissä. niihin panostasin selkeesti suuremmalla intensiteetillä, ku seisoskeluun.

esim. suurin tarve keskivartalon voimantuotolle ei ole siel kyykyn yläasennossa, vaan alhaalla. tääkin jo sulkee pois sen seisten tehtyjen vatsajuttujen ylivoimaisuuden. tokim jalkojen nostot yms. on vallan erinomasia liikkeitä. lisäpainot tulis olla käytössä aina, kun vaan toistoalueet antaa myöden.

weak: lihasryhmää voi hierottaa treenin jälkeen tai seuraavana päivänä. hieronnan jälkeen 1-2 päivää väliä treeniin.

metallica: mihinkään ei tarvi hyppiä, se vaan vähentää kontrollia ja lisää teknisiä vaatimuksia -> epäonnnistumisen mahis kasvaa. alle pääsee hyvin nopeesti ja aktiivisesti vaikka kengillä pysyis lähes täysi kontakti maahan koko ajan. mitään pahempaa kontaktiakaan ei tangon tulis kroppaan jytistä. sekin heikentää liikekontrollia ja tietenkin pahimmillaan hidastaa tangon nopeutta. käsivedon tulis näin karkeesti sanoen lähtee vasta, kun hartiat on korvissa. raa´assa vedossa käsien osuun on suurempi ku kyykkyyn vedossa.
 
Kiitoksia vastauksesta!

Herramirandos: Perusta toki oma tredi :) Itse jatkan silti tulevaisuudessakin jto:lta kyselyä.
 
Kiitoksia vastauksesta!

Herramirandos: Perusta toki oma tredi :) Itse jatkan silti tulevaisuudessakin jto:lta kyselyä.

Tredin nimeksi tulisi : "Vanha pieru muistelee eli old school -vinkit tosinostajille " ...

No, kaipa tuota jotain kerrottavaa olisi vuosikymmenten varrelta. Jos ei muuta niin hauskoja muisteluja villiltä 80-luvulta jolloin mm. Kimmo Elomaan kopla kiersi kisoissa...
 
vanhoja täs ollaan kaikki ja sellanen mies joka pieruaan pihtaa on muutenkin kyl kummallinen.

mun mielestä kyllä ihan kaikki on schoolia. ei mitään new tai old. ei vastusharjottelun periaatteet oo muuttuneet mihinkään, oli sitten kyseessä tosinostaja tai leikkinostaja :)

elomaakin se vaan on, ihme kyllä, edelleen hengissä ja tanssimaanki pysty :)
 
Tredin nimeksi tulisi : "Vanha pieru muistelee eli old school -vinkit tosinostajille " ...

No, kaipa tuota jotain kerrottavaa olisi vuosikymmenten varrelta. Jos ei muuta niin hauskoja muisteluja villiltä 80-luvulta jolloin mm. Kimmo Elomaan kopla kiersi kisoissa...

:offtopic: Mua kyllä kiinnostais kuulla tarinoita menneiltä ajoilta. Tosin eri tredissä kuin täällä, mutta kuitenkin :)
 
Kiitoksia vastauksesta!

Herramirandos: Perusta toki oma tredi :) Itse jatkan silti tulevaisuudessakin jto:lta kyselyä.

Kyllä sun wiikki pitäs tietää että ei tässä jto:ta tai miranooleja tarvi. Kysyt vaan multa tuolla treenipäivyrissä niin kerron mikä auttaa. Uskon myös että jp fyzz voi antaa neuvoja kuinka syödään, ja siihen ei kuule kuulu sitten mitään kevyt paskaa!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom